Jump to content
Annons

Recommended Posts

Jag har fått undran, vilken riktningskaraktäristik ger inte någon närhetseffekt?

Blev ställd mot väggen då jag faktiskt inte kan svara ordentligt på detta.

Jag kan ju svara som så att Kula/rundupptagning inte ger närhetseffekt såsom åtta eller njure, men jag kan inte svara mer ingående eller hur det funkar i teorin. Vill någon upplysa mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det trodde jag också. Men en kula ger inte närhetseffekt. Det handlar om äkta kula ska jag kanske tillägga. Det måste ju ha mer med mikrofonens konstruktion, men jag kan inte riktigt få ihop varför effekten inte uppstår vid äkta rundupptagning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Omni har ingen proximityeffekt, men alla mickar med någon sorts riktningskarakteristik har det i högre eller läre grad.

Det beror på den styrda återkopplingen som görs till membranets baksida, där man manipulerar fasen genom portar som tar in ljudet och på så sätt skapar den önskade karakteristiken genom utsläckningar. Det påverkar också off-axis responsen - något som kan vara viktigt att tänka på, speciellt i obehandlade rum, där man får reflektioner från flera håll...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! JAg befarar dock att Master Yodas svar var något för akademiskt för att jag skulle få mer klarhet i det. Är det möjligt att få ett svar på mer normal svenska?

Bluesboy, äkta rundtagande är när en mikrofon är byggd för att ha rundupptagning.

På tex kondensatormikrofoner med spakar på där man kan byta riktningkaraktäristik så är oftast rundupptagning "falsk", alltså sammansatt av två stycken njurar riktade åt varsitt håll,

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! JAg befarar dock att Master Yodas svar var något för akademiskt för att jag skulle få mer klarhet i det. Är det möjligt att få ett svar på mer normal svenska?

Om du har en signal som kommer in och samtidigt låter samma signal komma in lika starkt i motfas,så kommer det att bli tyst eftersom de släcker ut varandra. Det är det man gör med portarna som leder in lite grand av ljudet till baksidan av membranet och då delvis släcker ut den inkommande signalen. Det finns säkert väldigt besvärliga uträkningar för den som vill gå djupare, men jag nöjer mig med att det fungerar som det gör... 😉

Vet inte om det hjälper, men om du tittar på en småmembranare som har kardioidkarakteritik, så sitter det ett antal hål vid slutet på kapseln. Det är där ljudet leds in till baksidan av membranet. Täcker du för hålen, så blir det ingen återkoppling till baksidan, utan vips! så har du skapat en omni istället.

Det är samma sak som händer när en oerfaren vokalist har en handhållen kardioidmick och råkar glida upp med handen för nära kapseln. När han då blockerar portarna bakom kapseln,så blir det cirkelpromenad direkt, eftersom han skapar en rundupptagande mick...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bluesboy, äkta rundtagande är när en mikrofon är byggd för att ha rundupptagning.

På tex kondensatormikrofoner med spakar på där man kan byta riktningkaraktäristik så är oftast rundupptagning "falsk", alltså sammansatt av två stycken njurar riktade åt varsitt håll,

Ah, ok. Så tex Röde NT2A är alltså "falsk"?

Tack för info. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Yoda. Har fått en duglig uppfattning om det hela nu.

Bluesboy, det borde stämma som du säger om NT2A. Var så god.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...