Jump to content
Annons

Det kontantlösa samhället - nej tack.


SadamJR

Recommended Posts

Denna idioti har gått alldeles för långt. Senast fick en äldre herre inte köpa gångjärn för 34 kronor i en järnaffär för att man inte tar emot kontanter. Björn Ullvaeus gör det omöjligt att betala med kontanter i det nya ABBA- muséet. Det jag vet är att var och varannan gång jag ska betala i kassan på Willys hamnar jag bakom en av alla dessa idioter med ett kontokort. Det tyx alltid va första gången dom använder det. Dom minns inte sin kod, dom vet inte hur dom ska dra kortet osv, osv. Det tar en evighet för dom att betala. När jag kommer fram har jag lädret i högsta hugg och jag klarar av min kontanttransaktion på några sekunder. Som jag ser det är det dax att dra igång en bojkott mot dom etablissemang som vägrar att ta emot kontanter. Ett av dom största problemet är att betala för resan på en buss. Det har blivit en hel vetenskap. Dessutom tyx det inte fungera ombord på bussarna heller. Chaufförerna blir helt enkelt tvungna att låta resenärerna resa gratis. Denna utveckling måste stoppas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad är det som är så bra med kontanter då? Känns som en fördel att slippa ett mellansteg mellan sitt konto och betalningsmottagarens konto. Minns inte när jag stod i en såndär lång bankomatkö senast, och jag kan inte påstå att jag saknar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bankomatkön behöver inte va lång om man vet när man ska gå dit. Det som retar mig mest är alla dessa dumskallar som aldrig lär sig hur man använder sina kort och stoppar upp alla köer hela tiden. Dessutom tar det ofta lång tid för maskinen att reagera hur snabb kortinnehavaren och kassören än är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har länge sett framemot ett kontantlöst betalningssystem. Du har alltid "tillräckligt" med pengar med dig vart du än går.

Jag tror att de sista på den här planeten som kommer att slåss för kontanternas existens är torskarna.Ser inte så bra ut på kontoutdraget: Avsugning 1295 SEK.

Innan mynten och sedermera papperssedlarna kom in i bilden körde vi ju med byteshandel – ett mammutskinn för din flintyxa där ... Det fungerade ju sisådär, så vi började hamra ut metallbitarna vi fann i vattendragen.

Har vi bytt betalningsmedel en gång kan vi väl rimligen göra det igen. Kontanterna behöver ju inte vara det bästa bara för att just vår(a) generation(er) har växt upp med eländet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har vi bytt betalningsmedel en gång kan vi väl rimligen göra det igen. Kontanterna behöver ju inte vara det bästa bara för att just vår(a) generation(er) har växt upp med eländet.

Det har du rätt i. Men kontanter är ju smidigare vid enklare transaktioner idag, så det är ju inte riktigt aktuellt. Än.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...