Jump to content
Annons

Steinberg / Yamaha Nuage controller


Lundin

Recommended Posts

Fick en full demo av denna snabbjobbade controller på LLB mässan och man ville inte gå därifrån riktigt... så har ni möjlighet att ta er till Mässan och få sen den och klämma iverkligheten kan jag rekommendera det.. Alla andra controllers man provat fram tills idag blev bara fånigt i jämförelse..

Man kan köpa dessa controllers löst i moduler..16 ch fadermodul och mastermodulen med Touch-känslig manöverpanel och använda ihop med vilket ljudkort/ audiosystem som helst och det enda de kräver är en nätverkshub, ( likt Avid /Euphonix Artist controllerna). Skärmarna sitter inte fast i controllern ( som jag först tyckte det såg ut som ) utan på ett flexibelt armsystem.. man kan använda vilka skärmar som helst men rekommendationen är 24" som minimum.

Det enda den inte kunde var att lägga in VST Instrument i VST-racket.. annars var det inte nåt som den inte hade en dedikerad knapp för eller att det kunde konfigureras minutiöst i någon användarmeny.

Mycket av Touch-panelskonceptet kändes lite "lånat" från Eucon ( Euphoics ArtistControl) men ändå eget.

För en gångs skull fick man nästan känslan av att Steinberg inte haft några fingrar med i spelet med tanke på hur logiskt allt kändes 😄

LLB2013_Nuage.jpg

Fick ett "kompispris" av den svenske Yamaharepresentanten på en masterenhet och en 16 kanals fader modul som hamnade på futtiga 160K + moms

Ett fullt system med 32 kanaler, mastermodul och alla I/O hamnar på runt 350K + moms..

Det som syns på bilden är 2st 16 kanals fadermoduler och en masterenhet ( masterenhet är den med Jog-hjulet och touch-skärm.. touch-skärmen är den lilla som sitter på modulen, inte den stora monitorn alltså..)

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=zR-FNXOlZW8

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Låter trevligt, får nästan lust att åka dit och testa!

Kanske lika bra att låta bli med tanke på priset...

Kan rekommendera att åka ditt o testa o få en egen genomgång.

Ordet "Pris" är något man enkelt löser genom gå till det vi i Sverige kallar "Bank", Christian 😄

Jag är frestad.. men om jag skulle gå o köpa den där kan man ge sig f@n på att Steinberg fixar de saknade funktionerna i CMC'erna samma dag.. Det skulle vara min vanliga otur.. så jag lugnar mig nog ett tag

Förbokar du LLB på nätet kostar det inget inträde...

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Ordet "Pris" är något man enkelt löser genom gå till det vi i Sverige kallar "Bank", Christian 😄

Jag hade samma tanke men helt plötsligt kom det in ord som "ny bil" i diskussionen. Så jag fick lägga det på is tills jag förstått vad som menas...

Jag är frestad.. men om jag skulle gå o köpa den där kan man ge sig f@n på att Steinberg fixar de saknade funktionerna i CMC'erna samma dag.. Det skulle vara min vanliga otur.. så jag lugnar mig nog ett tag

Haha, ja man får ta det varligt när Steinberg och Yamaha är i farten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar verkligen inte varför de inte kan hårdkoda in samma Plug-in control i CMC'ns mjukvara som finns i Nuage.

Som jag ser det har de bara att vinna på att göra CMC / CC121 mer raffinerad då användare i samma sits - ganska garanterat - direkt skulle släppa tredjeparts-hårdvara baserat på den gamla Mackie MCU och då vinna marknad till sin fördel.

2.000:- eller 200.000:- ? Tysk logik när den är som allra bäst..

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jag fattar verkligen inte varför de inte kan hårdkoda in samma Plug-in control i CMC'ns mjukvara som finns i Nuage.

Som jag ser det har de bara att vinna på att göra CMC / CC121 mer raffinerad då användare i samma sits - ganska garanterat - direkt skulle släppa tredjeparts-hårdvara baserat på den gamla Mackie MCU och då vinna marknad till sin fördel.

2.000:- eller 200.000:- ? Tysk logik när den är som allra bäst..

Alla hårdvaruprylar från steinberg är egentligen yamaha. Och min känsla är att samarbetet mellan steinberg och yamaha (som äger 100 procent av steinberg) inte är riktigt vad det borde vara.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo att det är Yamaha som gör grejerna vet jag men att de köpte Steinberg från Pinnacle hade jag glömt... eller förträngt...

Hmm.. "fel beslutsfattande personer på fel plats" klingar som en schlagermelodi i mitt huvud...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar verkligen inte varför de inte kan hårdkoda in samma Plug-in control i CMC'ns mjukvara som finns i Nuage.

Det kan dom säkert. Bara att dom vill hämta hem alla kostnader och lite vinst på det, som du säger.

Plus att man kan förmodligen koda vilken kontroller som helst mot det protokollet.

Men då blir det oerhört svårt att kräma ur dom pengarna från pro-branchen förstås.

Har kört lite mot MCU-protokollet och även om det finns en del att önska är det inte fy skam. Kan till och med välja VSTi eller VSTe direkt från kontrollern (dock bara en lång lista och med VST3 är det dålig ordning).

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har kört lite mot MCU-protokollet och även om det finns en del att önska är det inte fy skam. Kan till och med välja VSTi eller VSTe direkt från kontrollern (dock bara en lång lista och med VST3 är det dålig ordning).

Jag hittade ett MCU-skript till min Maschine i förrgår kväll som gör exakt det men som du säger är funktionen i det protkollet alldeles för yxigt.

Det vore guld att kunna få en struktur på det så man kan sortera pluggar i undergrupper som Kompressor / EQ e.t.c och att det ska gå att stega igenom listorna och sedan aktivera pluggen så den inte laddas så fort man slutar vrida på poten..

-------------

Här skulle det varit ett jättelångt inlägg om det du skriver men jag kom precis på att just "V-pot" som Mackie-kontrollern använder är en sammansatt funktion som redan finns definierad i Cubase och jag använde det till viss del när jag skulle komma åt en krånglig funktion i min JV 1080, att det föll sist berodde på att det inte gick att få tvåvägs-feedback så protokollet uppdaterade värdet om man ändrade i synten och vice versa, men funktionen mot hårdvaran blev klockren..

Ska labba lite i kväll o se om det går att få första steget att funka..

Det mesta skulle nog bli ganska mycket bättre om de släppte SDK't fritt.

Ja, ganska garanterat.. och det ganska troligt att det är just det Yamaha/Steinberg vill motverka så de kan tjäna sina pengar. Frågan är egentligen om det finns en SDK eller om de fulprogrammerar detta direkt i controllern baserat på det som redan finns i maskin-kontrollkod.

Som sagt.. det känns redan som funktionen finns mitt under näsan på en bara att man inte tänkt på det förut.. och är det så att man lyckas sno ihop det här genom det som redan finns är ju chansen stor att det går att bränna in detta i en PIC-controller och göra funktionen direkt kompatibel med en standard midi-controller... eller t.o.m bygga en dedikerad kontroller för alla 8 platserna i någon audio-bärande kanal

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Var tvungen att leta rätt på en tysk video.. Hade glömt bort hur det såg ut men du får upp en lista så du ser pluggarna samtidigt.. bara en sån sak att man klickar på vredet för att stega i menyn och klickar en gång till för att välja pluggen så den inte laddas direkt man slutar rotera är ju rätt skönt

kolla från 07:40

https://www.youtube.com/watch?v=c2N4a7iacXk&feature=player_detailpage#t=458s

btw: Tänkte bakvänt med Midi control styrningen.. det går inte att göra det inifrån Cubase om man inte loopar ut den och tillbaka in = Meck.

Hade en Axiom Pro från M-Audio i garderoben med deras Hypercontrol som jag testar med C7 nu och det funkar till viss del nästan exakt som Mackie.. Det är ju det att man inte ser en lista med pluggar som är knaset.

så det är väl bara att slanta då.. f@n va irriterande det här är 😄

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jag hittade ett MCU-skript till min Maschine i förrgår kväll som gör exakt det men som du säger är funktionen i det protkollet alldeles för yxigt.

Det vore guld att kunna få en struktur på det så man kan sortera pluggar i undergrupper som Kompressor / EQ e.t.c och att det ska gå att stega igenom listorna och sedan aktivera pluggen så den inte laddas så fort man slutar vrida på poten..

-------------

Här skulle det varit ett jättelångt inlägg om det du skriver men jag kom precis på att just "V-pot" som Mackie-kontrollern använder är en sammansatt funktion som redan finns definierad i Cubase och jag använde det till viss del när jag skulle komma åt en krånglig funktion i min JV 1080, att det föll sist berodde på att det inte gick att få tvåvägs-feedback så protokollet uppdaterade värdet om man ändrade i synten och vice versa, men funktionen mot hårdvaran blev klockren..

Ska labba lite i kväll o se om det går att få första steget att funka..

Ja, ganska garanterat.. och det ganska troligt att det är just det Yamaha/Steinberg vill motverka så de kan tjäna sina pengar. Frågan är egentligen om det finns en SDK eller om de fulprogrammerar detta direkt i controllern baserat på det som redan finns i maskin-kontrollkod.

Som sagt.. det känns redan som funktionen finns mitt under näsan på en bara att man inte tänkt på det förut.. och är det så att man lyckas sno ihop det här genom det som redan finns är ju chansen stor att det går att bränna in detta i en PIC-controller och göra funktionen direkt kompatibel med en standard midi-controller... eller t.o.m bygga en dedikerad kontroller för alla 8 platserna i någon audio-bärande kanal

Ja, det finns en SDK. Den är säkert sämre än VST SDK't men den finns och kräver en ansökan och en NDA. Vad man kan göra vet jag inte men det är nog fruktansvärt mycket mer än det patetiska generic-midi som de tillhandahåller.... Och det lär inte bli bättre om folk köper nuage! Redigerat av pme
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket värdelöst system. Ergonomin var ju helt värdelös. Små och klena rattar och små displayer långt bak. Fyfan.

Nä, kör hellre bandare och vevgrammofon.

😄 :D 😄 :D 😄

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det finns en SDK. Den är säkert sämre än VST SDK't men den finns och kräver en ansökan och en NDA. Vad man kan göra vet jag inte men det är nog fruktansvärt mycket mer än det patetiska generic-midi som de tillhandahåller.... Och det lär inte bli bättre om folk köper nuage!

Oh fasen.

HUI-info finns ju tillgänglig och man borde kunna göra samma sak via HUI eller? Handlar väl egentligen bara om vilken info Cubendo skickar till/ tar emot från kontrollen.

Skulle inte förvåna mig om det till Nuage är liknande fast utbyggt. Och ligger i Dante-protokollet. Spekulationer spekulationer. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

@CB:

Danteprotkollet används bara för audio, inte mot kontrollern.. jag frågade Tysk-sebbe på mässan. Focusrite kör också Dante i sitt nya system RED Net

Edit:

Gjorde lite research igår och problemet med att Steinberg inte är villiga att lämna ut SDK't för controllers går långt tillbaka i tiden.

Hittade trådar på deras forum från 2007 om folk som verkade veta vad de höll på med men som inte fick några svar, troligtvis för att de inte hade någon tillverkning i ryggen utan var hemmapulare som ville fixa med gammal hårdvara..

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Sådärja.. efter vad det känns 800 frågor och inget svar blev jag förbannad och mailade Stenburk direkt och kom till den svenska supporten som efter lite mailväxling lämnade detta svaret ( ett saxat svar från Tyskland)

1. Jag ställde frågan varför CMC'erna inte kunde få funktionen i Nuage där man klickar en knapp och får upp en plug-lista och därefter kan scrolla ned till pluggen och aktivera den.

2. jag frågade varför man inte kunde göra så att en aktiv kanal kan bli bättre markerad i Fadermodulerna så man direkt kan se vilken kanal man arbetar med

Svar från supporten:

There is no further development planned regarding these features for the CMC range

1. The CMC are not capable of doing such feature.

2. They already have a feature assigned when you have a muted or soloed channel they blink... that is why you can not assign that option to the selected channel.

man ser tydligt i svar nummer 2 att de inte är intresserade av att göra kontrollerna mer optimerade för snabbt arbetsflöde utan anser att man ska se dem som ett komplement till keyboard och mus.. trist.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Sådärja.. efter vad det känns 800 frågor och inget svar blev jag förbannad och mailade Stenburk direkt och kom till den svenska supporten som efter lite mailväxling lämnade detta svaret ( ett saxat svar från Tyskland)

1. Jag ställde frågan varför CMC'erna inte kunde få funktionen i Nuage där man klickar en knapp och får upp en plug-lista och därefter kan scrolla ned till pluggen och aktivera den.

2. jag frågade varför man inte kunde göra så att en aktiv kanal kan bli bättre markerad i Fadermodulerna så man direkt kan se vilken kanal man arbetar med

Svar från supporten:

There is no further development planned regarding these features for the CMC range

1. The CMC are not capable of doing such feature.

2. They already have a feature assigned when you have a muted or soloed channel they blink... that is why you can not assign that option to the selected channel.

man ser tydligt i svar nummer 2 att de inte är intresserade av att göra kontrollerna mer optimerade för snabbt arbetsflöde utan anser att man ska se dem som ett komplement till keyboard och mus.. trist.

Jag tror mjukvaruutvecklarna på steinberg ser hårdvara som en förolämpning.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror mjukvaruutvecklarna på steinberg ser hårdvara som en förolämpning.

😆

Skulle inte förvåna.

Hade jag inte haft andra projekt i pipen så hade jag nog börjat undersöka och trixa med hur man skulle kunna fula in det här med att välja plugin från en popuplista med knapp och pot från någon av mina controllers (har några olika att testa med nu). Saknar faktiskt inte så mycket mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag tror mjukvaruutvecklarna på steinberg ser hårdvara som en förolämpning.

Haha.. ja.. och det där var ett understatement..

Hade jag inte haft andra projekt i pipen så hade jag nog börjat undersöka och trixa med hur man skulle kunna fula in det här med att välja plugin från en popuplista med knapp och pot från någon av mina controllers (har några olika att testa med nu). Saknar faktiskt inte så mycket mer.

Hojta till när du sätter igång Cborg jag är extremt nyfiken på hur API'erna kommunicerar i Windows mot Cubase och mot hårdvaran.. och har även en hel container med hårdvarugrejer som kunde vara potentiella försökskaniner.

Jag pratade med en programmerare igår om vilka verktyg han använder och om det finns något verktyg där du kan sätta en trace i minnet som kollar av vad som händer när man exempelvis använder musen på "list-ikonen" på Insertplatserna och om det är samma anrop varje gång till samma pekare.. det KAN inte vara omöjligt att göra ett ful-hack och jag tror du är rätt person Cborg

.. Framtiden hänger på dina axlar nu 🙂

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag pratade med en programmerare igår om vilka verktyg han använder och om det finns något verktyg där du kan sätta en trace i minnet som kollar av vad som händer när man exempelvis använder musen på "list-ikonen" på Insertplatserna och om det är samma anrop varje gång till samma pekare.. det KAN inte vara omöjligt att göra ett ful-hack och jag tror du är rätt person Cborg

Ha! Ja om det ändå vore så. 😄

Fasen, jag har ju inte ens gjort en VST-plug (som andra här på forat) trög som jag är.

Klart nån kan fixa till det där, frågan är bara vem som har skillz att göra det ...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det är betydligt lättare att reverse engineering om man har något som fungerar. Och det är väl bara nuage? Och har man en sån så orkar man nog inte. Hur som helst så ett lämpligt verktyg för jobbet är nog IDA decompiler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

@Cborg: Du är säkert alldeles för blygsam.. tror jag 🙂

@pme: Ja, det är bara Nuage som har den funktionen på det sättet.

Ska genast kolla in det där verktyget.

FYI: Det här är ju rätt offtopic men det finns en utvecklare på Reaperforumet som börjat konvertera CMC'erna med framgång.. ja, till Reaper då

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Gäller garantin om man börjar trixa med grejerna?

Det är inte hårdvaran man konverterar utan analyserar vad hårdvaran skickar och tar emot för data och anpassar detta mot plattformen.

Det kanske var lite otydligt skrivet.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...