Jump to content
Annons

Cubase 7 - loophantering.


SadamJR

Recommended Posts

Behöver inhandla en ny DAW och står i valet och kvalet mellan Cubase och Studio One. Vill ha en allt i ett-lösning som funkar för mig, och där tyx Cubase va det bästa alternativet med ett undantag, arbetssättet med loopar. Gillar verkligen Studio Ones draw&drop och undrar hur det funkar i Cubase, eftersom jag inte kan lura ut detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Markera loopen, håll in allt knappen, dra den & släpp?

Eller om du menar att det bara ska repetera sig, så markerar du ju med dom där 2 små flikarna i tidsfältet (över förstaspåret) det område som ska loopas. Tryck in snappen och "use quantize" för anpassning av bpm. Dock har jag inte 7an själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Studio One har sin soundbrowser integrerad vid sidan av fönstret vilket Cubase inte har.

2. Cubase har tre olika browsers och är mer detaljerade, Studio One har en men är mer "rakt på sak" och egentligen mindre "rörig"

3. Båda har preview av ljudfiler och drag'n drop. ( Drag'n drop funkar hos mig även från Windows utforskaren vilket det inte gör hos alla)

4. Cubase även koppla en VSTi att spela upp Midifiler i Mediabay, Har inte sett att Studio One har det

5. Båda Sequencerprogrammen har snap to grid och är lika enkla att justera loopar i arrangefönstret baserat på vilket Quantizevärde man ställer in. Ställer man in 1/64-del blir båda väldigt fippliga om man inte zoomar ut arrangefönstret

6. Studio One känns mindre komplicerad rent generellt men Cubase vinner på andra punkter, exempelvis om man är parameterfreak och katalogiserar sina ljud..

7. Båda programmen kan lösgöra mixerbordet och ett flertal andra fönster och lägga den "on-top" på en annan monitor.

Jag använder båda men är partisk mot Cubase när jag kör dedikerade controllers annars hade jag kunnat välja vilken som , Studio One springer däremot cirklar runt Cubase vid uppstart vilket känns rikrigt skönt när man får en idé som brinner i skallen.. man är snabbt på banan o gör musik.

Det var väl det på rak arm jag kommer på.. nu blev det ju mer än du frågade om men kanske blir det enklare att välja nu.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var väl det på rak arm jag kommer på.. nu blev det ju mer än du frågade om men kanske blir det enklare att välja nu.

Du är verkligen på hugget numera Lundin. Om Cubase har en variant av drag and drop lutar det definitivt däråt. Det Studio One förlorar på är syntarna, som jag ser det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske kan hjälpa dig i exakt rätt riktning så du får ut 100% av det du söker om du specar vad som är de absolut viktigaste punkterna.. om det är syntarna, funktionerna, arbetssätt och snabbhet i att komma igång snabbt eller vad det nu är. Cubase och de syntarna är lite billigare än att köpa Studio one och komplettera men beroende på svar finns det knivskarpa alternativ mellan dessa hörnstenar.

Redigerat av Lundin
stav a rä tt är inte e-helt e-lätt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske kan hjälpa dig i exakt rätt riktning så du får ut 100% av det du söker om du specar vad som är de absolut viktigaste punkterna.. om det är syntarna, funktionerna, arbetssätt och snabbhet i att komma igång snabbt eller vad det nu är. Cubase och de syntarna är lite billigare än att köpa Studio one och komplettera men beroende på svar finns det knivskarpa alternativ mellan dessa hörnstenar.

Det viktigaste för mej är att få en allt i ett lösning som funkar. Cubase har som jag ser det allting, bl a chorder, vilket är viktigt för mej eftersom jag har problem med mina händer. Om chorder funkar bättre än i Cubase 4, då det inte funkade alls, är det ett bra inköpsargument för mej. Möjligheten att programmera enfingersackord. Det enda jag är osäker på när det gäller Cubase är loophanteringen. Det jag vill veta är om detta funkar något så när smidigt. I så fall blir det Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Ja, Cubase har en fördel i sina MIDI-inserts på det sättet och känns i det fallet mer tekniskt överllägset i ren jämförelse.

Cubase har sammanlagt 4st ytterst konfigurerbara media-browsers varav Loopbrowser och Mediabay kan ställas att synca med tempot och även vänta på startklocka från transportpanelen och syncar då loopen med tempot i låten, ( Denna funktionen känns fortfarande lite si o så med REX2-filer ) så med den informationen ihop med just syntarna så ser Cubase ut som ett bättre alternativ.

Om du inte har en massa VST-pluggar och inte är så rotad i någon DAW så tycker jag nog att Reason 7 borde vara en stark kanditat.. den borde väl kunna åstadkomma allt det du söker o lite till med tanke på hur innovativa Propparna är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...