Jump to content
Annons

Bästa VSTi för Trummor nådens år 2013 ? (Cubase 6/PC)


ApelsinKanon

Recommended Posts

Jag – och gissningsvis många andra – vill få till trumpspåren i våra inspelningar. Jag har sökt på forumet och hittar en hel del MEN det flesta trådarna är relativt gamla. Det borde hända mycket inom mjukvarufronten på ett par år så därför ställer jag denna frågan igen. Vi har landat i år 2013 och vilken "trumplugg" gäller om man kör Cubase?

Har sett att många kollar på/använder EZ Drummer. Är det månne denna plugg jag behöver?

Eftersom jag är en glad amatör så har jag en begränsad budget för detta. 1500 pengar kanske. Något mer för något bra, något mindre för för något enklare, för att försöka vara lite mer konkret.

Tacksam för Era råd. 🙂 :)

Några följdfrågor; Hur hittar man "pluggarna"/VSTi-instrumenten billigast? Går det hitta bundlingar/OEM? Finns det EDU-versioner? (Har en tös på 17 bast som ju kanske vill ha en trumplugg *skäms*)

Nåväl, jag är beredd att betala för det förstås, så drar inte ner nån torrent-version.. *skäms mindre*

Övrigt:

Musikstil: Pop/Soul/Funk/Rock

Nivå: Amatör

Plattform: Cubase 6 på PC

/ApelsinKanon

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kör inte Cubase, men har erhållit mycket billiga trummor genom att köpa Rockstocks från Analogue Drums och mappa dem efter tycke och smak i gratissamplern shortcircuit. MYCKET prisvärt om man är nöjd med ljuden och inte känner att man behöver byta kitdelar, eller har behov av färdiga komp. Jag kan skicka mina mappings om det känns som ett intressant alternativ.

För renodlade trumpluggar skulle jag rekommendera Addictive Drums.

Link to comment
Dela på andra sajter

I så fall gäller som ovan nämnt Addictive drums från XLN Audio.

Alternativet är givetvis EZ drummer som har likvärdigt förfaringssätt vad gäller drag'n'drop av midifiler - men ännu bättre är storebrodern Superior Drummer som har långt större möjligheter, men också kostar något mer.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Okej.. Tacksam för tipsen så här långt. 🙂

Någon som har erfarenhet av både "EZ Drummer" och "Addictive drums" och som kan tipsa om de viktigaste skillnaderna?

Eller är det väldigt få/små skillnader?

Har kollat på lite Youtube-tutors men det är svårt få en uppfattning om skillnaderna;

Låter båda lika bra? Finns det ungefär lika många "färdiga komp"+variationer att välja på?

Passar dom till olika musikstilar.. etc..

Tack på förhand! 😄

EDIT: Denna tråden styrker svaren jag redan fått: http://www.gearslutz...ez-drummer.html Dock gammal tråd; på 2 år borde premisserna kunna ändras.. 😉

EDIT 2: Passar på och slänger in denna interna referensen också: https://www.studio.se/index.php/topic/91046-vilket-trumprogram-ar-bast-att-anvanda-ez-drummer/

Redigerat av ApelsinKanon
Link to comment
Dela på andra sajter

Har använt AD i flera år och är väldigt nöjd. Ska dock ta en titt på Superior Drummer nu. Jag kommer gå upp till PT11 när den kommer och tyvärr kan XLN Audio inte ge något klart besked om/när de stöder AAX. Lite illavarslande tycker jag....Toontrack lär redan ha en beta i gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag äger nog det mesta i trumpluggväg och jag växlar ofta mellan pluggarna baserat på vilket resultat jag är ute efter och vilken typ av låt det är ( ..hur månen står och om kaffet smakade bra e.t.c)

Skillnaderna mellan Steven Slate 4, Superior och Addictive är ungefär lika.. Slate låter mest färdigt rakt ur lådan, väldigt komprimerat amerikanskt sound, Addicitive därefter som hyffsat färdigt rakt ur lådan, passar bra i poplåtar, låter snyggt sist kommer Superior som man får meka lite med för att få det att passa.. vad de "passar till" är ju väldigt subjektivt och baserat på vad du ska använda det till, men se det som en jämförelse vad de signifikanta skillnaderna är i grundljudet.. alla tre kommer med midifiler att dra in i ditt arr men jag tycker ingen av dem glänser speciellt på den punkten då de förmodligen är tänkt till såna som gör sina trummor själv, därav att MIDI-delen inte är utvecklad för att vara det främsta vapnet i pluggen.

Slate köper du för 199 Dollar via deras hemsida och E-music har en kampanj på Addicitive nu.. Superior ligger o puttrar på 1899:- vad jag kunde se vid en snabbsökning.

EZ drummer låter helt OK men jag skulle lägga till lite till någon av de dyrare pluggarna om det just är en bra trumplugg du är ute efter.

Edit: Just d.. Läste Måsarts inlägg.. glömde nämna Native Instruments trummisar i sammanhanget,.. det följde tydligen med ett "huge groove library" oxå

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Vill man ha färdiga midifiler så rekommenderas www.groovemonkee.com som har för alla stilar och är billiga också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man ha färdiga midifiler så rekommenderas www.groovemonkee.com som har för alla stilar och är billiga också.

Ok, men jag menar vilken plugg som funkar bäst på det sättet? Ljudmässigt tror jag att jag skulle kunna leva med samtliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slate drums 4 med CLA expansionen är grym.

XLN audio släppte här om dagen black valvet som i mitt tycke är sjukt bra, kanske den Besta expansionen från XLN.

Superior drummer är klurig att jobba med men när man väl får till det är den trevlig.

Expansion BFD 2 är oxå trevlig men biblioteken kräver massa utrymme.

Men BFD med nån av platinum sampels bibliotek ät enormt bra trummor.

Skulle säga att slate drums med CLA är det mest lätt jobbade och låter mycket MYCKET ! bra men kostar en del.

Sen får jag ge XLN Audio addictive drums andra platsen, du får ett trevligt start paket och expansionerna är prisvärda! Det som verkligen talar för Addictive är att den använder väldigt lite system resurser (250-409 mb ram) och är den ända förutom BFD som har inbyggda reverb.

Jag skulle nog säga att addictive med valvet expansionen är ett grymt val.

Link to comment
Dela på andra sajter

Abbey Road i Komplete Ultimate-paketet är mycket trevligt, liksom BFD2. Jag använder också det gamla Scarbee Imperial Drums, men det går inte att få tag på längre. Använder också ofta Steinbergs GrooveAgent, för att komma igång snabbt med låtidéer.

En som ofta glöms bort (kanske för att inte så många har upptäckt den ännu), är http://www.centipeak.com . Den har ett upplägg som verkar vettigt. Jag har funderat på att komplettera med den också, men jag har redan en del trumpluggar, så det har inte känts så nödvändigt ännu... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sig bör glömde jag förstås bort det i tråden redan nämnda Abbey Road-paketet som både Claes och Måsart pratar om. Lägg till Studio Drummer i den ekvationen (också från Native Instruments) så är det gjutet både vad gäller ljud och midifiler.

Om man ska ta en avstickare vad gäller ljud så tjatar jag fortfarande om Mixosaurus->http://www.mixosaurus.com/

Ett enda kit på 120 Gb. Fruktansvärt realistiskt, framför allt vad gäller hi-hat, som annars är det svåraste att få till.

Säljs nu ut till halva priset då grundare Uwe blivit sjuk och en annan "major player" i branschen kommer att ta över utvecklingen. Vågar inte gissa vem det är dock. Någon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett enda kit på 120 Gb. Fruktansvärt realistiskt, framför allt vad gäller hi-hat, som annars är det svåraste att få till.

Säljs nu ut till halva priset då grundare Uwe blivit sjuk och en annan "major player" i branschen kommer att ta över utvecklingen. Vågar inte gissa vem det är dock. Någon?

10GB HARD-DRIVE SPACE PER DRUMKIT

Glam Rock Maple Studio Matte Modin Drums

Hur fungerar det? Om det finns tre kit och varje bygger 10 GB så blir det 30GB allt som allt.

Ligger dom då packade på hårddisken?

Svårt att se att "ett enda kit på 120 GB"

Och vem ligger inne med så mkt ramminne?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur fungerar det? Om det finns tre kit och varje bygger 10 GB så blir det 30GB allt som allt.

Ligger dom då packade på hårddisken?

Svårt att se att "ett enda kit på 120 GB"

Och vem ligger inne med så mkt ramminne?

Nu vet jag inte varför du blandar ihop mitt och Claes inlägg, men Claes snackar om Centipeak, och de har jag ingen koll på. Mixosaurus utvecklades av tysken Uwe Lietzow, och det är mycket riktigt ett kit (Kit A) som då, och fortfarande enbart, är utvecklat för samplingsmotorn Kontakt. Kommer på en separat hårddisk, antingen intern, extern eller SSD.

edit: det är faktiskt 145 GB.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte varför du blandar ihop mitt och Claes inlägg, men Claes snackar om Centipeak, och de har jag ingen koll på. Mixosaurus utvecklades av tysken Uwe Lietzow, och det är mycket riktigt ett kit (Kit A) som då, och fortfarande enbart, är utvecklat för samplingsmotorn Kontakt. Kommer på en separat hårddisk, antingen intern, extern eller SSD.

edit: det är faktiskt 145 GB.

Man läser som fan läser bibeln! Sorry, my bad 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in Drumasonic 2, Drumasonic Luxury och Drumasonic LE.. Jag testade demot på DS 2 för nån timme sen och upplägget var ganska simpelt med MIDI-filer o allt.. men med lite skruvande ( betoning på lite) gick det att få pluggen att låta väldigt bra med tanke på priset..bastrumman var något att dö för 🙂 Regga dig o tanka hem DEMO't.. alla samples ligger däremot på 5Gb så det kan ju ta en stund om du inte har snabb lina.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in Drumasonic 2, Drumasonic Luxury och Drumasonic LE.. Jag testade demot på DS 2 för nån timme sen och upplägget var ganska simpelt med MIDI-filer o allt.. men med lite skruvande ( betoning på lite) gick det att få pluggen att låta väldigt bra med tanke på priset..bastrumman var något att dö för 🙂 Regga dig o tanka hem DEMO't.. alla samples ligger däremot på 5Gb så det kan ju ta en stund om du inte har snabb lina.

Bra tips. Kollade videon, den låter bra och verkar vara väldigt prisvärd. Den kan importera midi från de flesta andra pluggarna, typ EZ, Addictive, m.m.

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj 🙂

Jo, Ez-drummer är rätt najs faktiskt.

Men Groove agent är inte alls fel den heller. Enkel dessutom.

Annars får du väl ta ner midi-trumspår och sedan köra via kontakt eller.....ja vilket trumprogram eller sampler du egentligen vill.

Jag tycker Battery är rätt cool. Mkt möjlighter. Fast det är ju mer en sampler.

EZ-Drummer låter som skulle passa dig bäst dock.

Är du lat så kan du ju alltid köra med audio-trumloopar tills vidare.

Lycka till. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här upptäckte jag igår och hade aldrig hört talas om men låter bra och har man kontakt redan så...

http://www.drumasoni...hp?id_product=1

Det kan vara värt att testa. Inte särskilt dyrt heller - och det verkar vara ett bra upplägg.

Tack för tipset! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör oftast med EZ-drummer, har dom flesta seten utom heavymetal seten. Har Superior också men tycker det är alldeles för invecklat....Sen brukar jag använda trummor från mina syntar, Yamaha Motif samt Korg Oasys om jag letar efter något annat....Dom sista låtarna jag spelade in använde jag blues trummorna från EZ drummer och dom gillar jag skarpt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här upptäckte jag igår och hade aldrig hört talas om men låter bra och har man kontakt redan så...

http://www.drumasoni...hp?id_product=1

Du upptäckte länken jag lagt upp för en dag sen menar du?

Kolla in Drumasonic 2, Drumasonic Luxury och Drumasonic LE.. Jag testade demot på DS 2 för nån timme sen och upplägget var ganska simpelt med MIDI-filer o allt.. men med lite skruvande ( betoning på lite) gick det att få pluggen att låta väldigt bra med tanke på priset..bastrumman var något att dö för 🙂 Regga dig o tanka hem DEMO't.. alla samples ligger däremot på 5Gb så det kan ju ta en stund om du inte har snabb lina.

Kontakt player 5 är gratis så man behöver inte punga ut med fullversionen av Kontakt 5

Jag kan ändå tillägga att jag köpte DS2 igår men tydligen innehåller Luxury versionen 2Gb mer ljud, och fler artikulationer.. för mindre pengar.. (hmm ?) det som skiljer är att DS 2 har mer rums-samplingar.. ta med det i beräkningen.

Jag har inte fått svar än om det går att köpa dessa artikulationer löst ( mailade för en halvtimme sen)

Liten info för er som tänkt trigga via E-kit:

Triggningen funkar riktigt jäkla bra i Kontakt (och playern) om man jämför med de dedikerade spelarna ( Addictive drums undantaget) om man kör E-kit.. och Drumasonic är ytterligare ett snäpp vassare.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

En som ofta glöms bort (kanske för att inte så många har upptäckt den ännu), är http://www.centipeak.com . Den har ett upplägg som verkar vettigt. Jag har funderat på att komplettera med den också, men jag har redan en del trumpluggar, så det har inte känts så nödvändigt ännu... 😉

Hoppas du kommer känna ett större behov när det nya kitet släpps 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...