Jump to content
Annons

Behöver hjälp att få audio spår i tempo (Cubase 7)


m-and208

Recommended Posts

Hej. Jag skulle vilja ha lite hjälp med en sak. håller på att spelar in lite i Cubase 7. Jag spelade in trummorna först med 10 kanaler. prövade spela in så gått de gick med metronom men blev inte helt hundra på vissa ställen. Sedan la jag en gitarr, blev samma med den inte helt hundra över allt. Nu till min fråga. jag skulle vilja ha dem i absolut tempo med varandra hur gör jag ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, tyvärr får du tråkigt svar av mig också. Men att läsa i manualen om audio warp skulle nog vara det enklaste, eller som stummindude säger. Det blir lite komplicerat att skriva här i ett inlägg.

Hur som helst så funkar det oftast ganska bra. I alla fall med trummorna där det ligger massa mellanrum så behöver det inte alls bli sämre ljud genom att lägga det i takt. Med gitarr så brukar det vara svårare, då kan ofta melodyne vara både ett enklare och bättre sätt.

Kör hårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, tyvärr får du tråkigt svar av mig också. Men att läsa i manualen om audio warp skulle nog vara det enklaste, eller som stummindude säger. Det blir lite komplicerat att skriva här i ett inlägg.

Hur som helst så funkar det oftast ganska bra. I alla fall med trummorna där det ligger massa mellanrum så behöver det inte alls bli sämre ljud genom att lägga det i takt. Med gitarr så brukar det vara svårare, då kan ofta melodyne vara både ett enklare och bättre sätt.

Kör hårt.

jo Google har jag titta på mycket och fått mycket info från. Trummorna börjar jag få ordning på, med gitarren vill sig inte. du pratade på melodyne är det ett plugin man köper till Cubase eller finns det i Cubase redan?

Link to comment
Dela på andra sajter

jo Google har jag titta på mycket och fått mycket info från. Trummorna börjar jag få ordning på, med gitarren vill sig inte. du pratade på melodyne är det ett plugin man köper till Cubase eller finns det i Cubase redan?

Melodyne är en plugin som folk ofta använder till att rätta till tonhöjden, som autotune fast du ser noterna, kommer inte ihåg vad det nu heter i cubase. Melodyne är ofta mycket bättre än cubase inbyggda. Samma sak används ofta när man ska lägga en ton till rätt tidpunkt. Och när jag använd cubase till detta så blir det ofta någon sorts knaster eller liknande, i melodyne så brukar det gå bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

VariAudio 2 i C7 fungerar liknande Melodyn. Båda är riktigt bra men inget verktyg som hjälper dig med det du vill här.

Som sagt, time warp och/eller tempo detection borde funka/ räcka.

Sist jag höll på med Melodyn så kunde jag kvantisera och dra slagen i tid fram och tillbaka, skulle inte det hjälpa TS menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

VariAudio 2 i C7 fungerar liknande Melodyn. Båda är riktigt bra men inget verktyg som hjälper dig med det du vill här.

Som sagt, time warp och/eller tempo detection borde funka/ räcka.

Jo time warp har jag använt och tycker det funkar helt okej. Men har man klippt ihop ett spåret får jag det inte att fungera ?
Link to comment
Dela på andra sajter

Sist jag höll på med Melodyn så kunde jag kvantisera och dra slagen i tid fram och tillbaka, skulle inte det hjälpa TS menar du?

Kanske. Fick uppfattningen att det är en hel låt med eventuellt varierande tempo och flera spår som ska fixas. Kan det vara rätt tidsödande/svårt att sitta och pilla på enskilda slag eller liknande en låt rakt igenom. Med tempo detection funkar det ju bra att, exempelvis, välja ett (audio) spår som man anser vara det "rätta" för låten och sedan köra med time warp etc. på övriga spår. Finns några fler alternativ också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...