Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

HAr en liten frÄga gÀllande millisek. pÄ olika pluggar.. reverb gate/komp m.m.

Visst att man kan prova sig fram till vad som lÄter bra. Men hur "berÀknar" man pÄ hur

mkt man ska anvÀnda? tumregel sÄ att sÀga.. lite ny pÄ mixning men fÄr det trots detta

att lÄta riktigt bra: Hoppas ni hajjar vad jag menar....

Annons
Postat

Bra frÄga!

Som du skriver beskrivs ofta parametrar i pluggar (och externa burkar) i form av tidsenheter (millisekunder, sekunder etc). Ljud och musik Ă€r baserat pĂ„ tid. Även tonhöjd och frekvens relaterar till tid. Hertz stĂ„r för svĂ€ngningar per sekund.

Enheten millisekunder innebÀr olika saker beroende pÄ process (reverb, delay, compressor etc) och parameter (predelay, decay, attack, hold, release).

Om vi börjar med delayeffekter. DÀr har du oftast bara en parameter som mÀts i millisekunder och det Àr sjÀlva fördröjningen av ljudet. Vill du fÄ ljud att studsa i lÄtens tempo kan du anvÀnda dig av kalkylatorn Jamolir lÀnkar till.

Reverb har ofta tvÄ tidsparametrar: decay och predelay. Decay Àr hur lÄng tid det tar för reverbet att klinga ut. MÀts oftast i sekunder. Predelay Àr hur lÀnge det tar frÄn att signalen (t ex ett virvelslag) nÄr reverbet till dess att ljudet kommer ut i form av efterklang. Ju mer predelay desto större separation mellan den direkta torra signalen och reverbet. Med en predelay pÄ 20-40 ms kan man fÄ t ex sÄng att sticka ut ur ljudbilden trots en lÄng och stark efterklang.

Man kan ocksÄ jobba med predelay pÄ samma sÀtt som med delay, det vill sÀga anpassa den efter lÄtens tempo. Det kan ge en rytmisk effekt.

PÄ kompressorer anges ofta attack och release i millisekunder. Attack Àr hur lÄng tid det tar frÄn att kompressorn upptÀcker signal ovanför tröskelvÀrdet (threshold) till dess nivÄreduceringen (kompressionen) nÄtt full styrka. Ju fler millisekunder desto lÄngsammare nivÄjustering. Ju lÄngsammare nivÄjustering desto mer av attacken/transienten i ljudet slÀpps igenom. Om vi t ex lÀgger en kompressor pÄ en virveltrumma och sÀtter attacken till 40 ms sÄ kommer en stor del av sjÀlva anslaget slÀppas igenom. SÀnker vi vÀrdet till 5 ms kommer kompressorn agera snabbare och virveln tappa attack. Vissa kompressorer ger ifrÄn sig ett knÀpp vid lÄga attacktider. PÄ sÀtt kan man forma inkommande signal och ge transienterna en annan karaktÀr.

Release Àr hur lÄng tid frÄn att kompressorn registrerar att inkommande signal befinner sig under tröskelvÀrdet till dess att den slÀpper helt pÄ nivÄreduceringen (kompressionen). En kort releasetid kan ge en pumpande effekt nÀr det som tidigare tryckts undan av nivÄjusteringen (rum eller reverbsvanser t ex) kastas tillbaka.

• Gilla 1
Postat (redigerat)

Bra frÄga!

En frĂ„ga bara: har du fikarast, eller bara trĂ„kigt? 🙂

Mycket bra skrivet!

Redigerat av DMM
Postat

En frĂ„ga bara: har du fikarast, eller bara trĂ„kigt 🙂

TvĂ„ frĂ„gor, om man ska vara petig. 😉

Fikarast utan fikasÀllskap.

Du dÄ, Àr det en SM57 du har i fickan eller Àr du bara glad att se mig?

Postat

Lr 600 sĂ„ slipper man nollorna... 😉

Ja, fast det blir ju lite vÀl kort delay, om vi nu ser till delay....

600/120 = 5 om nu tempot Ă€r 120 😉

Postat (redigerat)

TvĂ„ frĂ„gor, om man ska vara petig. 😉

Fikarast utan fikasÀllskap.

Haha.... trĂ€ffade liiiite rĂ€tt dĂ„ i alla fall 🙂

Trynet pĂ„ bilden blir liksom trevligare för varje gĂ„ng det dyker upp... sĂ„.... Ja, ganska trevligt faktiskt 🙂

[Edit]

BarnvÀnligt forum, för övrigt, sÄ SM57'an tÀnker jag inte kommentera. Dessutom har du tagit fel pÄ jÀmförelseobjekt, haha....

Redigerat av DMM
Postat

Slap delay baby! 😛

Vet faktiskt inte hur jag tÀnkte dÀr....

🙂

Postat

Jag hörde ett rykte en gÄng om att release-millisekunderna pÄ Waves L1 var missvisande dÄ den faktiska effekttiden var x/3.

NÄgon som kan bekrÀfta?

Postat

Ingen aning Valle. Men jag satt och experimenterade med klonen W1 hÀromdagen och reagerade pÄ hur tydligt den pumpande Àven vid lÄngsammare releasetider, sÄ det kan ligga nÄgot i det.

Postat

Om vi t ex lÀgger en kompressor pÄ en virveltrumma och sÀtter attacken till 40 ms sÄ kommer en stor del av sjÀlva anslaget slÀppas igenom. SÀnker vi vÀrdet till 5 ms kommer kompressorn agera snabbare och virveln tappa attack. [Valles formatering]

Jag antar att du för ordningens skull menar att signalkomprimeringen sker snabbare (kompressorn "reagerar" ju direkt @ tröskelvÀrdet, oavsett attacken Àr instÀlld pÄ 5 ms eller 500 ms).

Men jag Ă€r definitivt inte beredd att gĂ„ i debatt med dig i sĂ„dana hĂ€r frĂ„gor 😉

Postat

Jag antar att du för ordningens skull menar att signalkomprimeringen sker snabbare.

Japp, det stÀmmer. Snabbare som i kortare tid mellan det att signalen stiger över tröskelvÀrdet till dess att kompressorn uppnÄtt full nivÄreduktion.

Ibland Àr det en avvÀgning mellan att vara tydlig och att vara lÀttlÀst.

Postat

Bra frÄga!

Som du skriver beskrivs ofta parametrar i pluggar (och externa burkar) i form av tidsenheter (millisekunder, sekunder etc). Ljud och musik Ă€r baserat pĂ„ tid. Även tonhöjd och frekvens relaterar till tid. Hertz stĂ„r för svĂ€ngningar per sekund.

Enheten millisekunder innebÀr olika saker beroende pÄ process (reverb, delay, compressor etc) och parameter (predelay, decay, attack, hold, release).

Om vi börjar med delayeffekter. DÀr har du oftast bara en parameter som mÀts i millisekunder och det Àr sjÀlva fördröjningen av ljudet. Vill du fÄ ljud att studsa i lÄtens tempo kan du anvÀnda dig av kalkylatorn Jamolir lÀnkar till.

Reverb har ofta tvÄ tidsparametrar: decay och predelay. Decay Àr hur lÄng tid det tar för reverbet att klinga ut. MÀts oftast i sekunder. Predelay Àr hur lÀnge det tar frÄn att signalen (t ex ett virvelslag) nÄr reverbet till dess att ljudet kommer ut i form av efterklang. Ju mer predelay desto större separation mellan den direkta torra signalen och reverbet. Med en predelay pÄ 20-40 ms kan man fÄ t ex sÄng att sticka ut ur ljudbilden trots en lÄng och stark efterklang.

Man kan ocksÄ jobba med predelay pÄ samma sÀtt som med delay, det vill sÀga anpassa den efter lÄtens tempo. Det kan ge en rytmisk effekt.

PÄ kompressorer anges ofta attack och release i millisekunder. Attack Àr hur lÄng tid det tar frÄn att kompressorn upptÀcker signal ovanför tröskelvÀrdet (threshold) till dess nivÄreduceringen (kompressionen) nÄtt full styrka. Ju fler millisekunder desto lÄngsammare nivÄjustering. Ju lÄngsammare nivÄjustering desto mer av attacken/transienten i ljudet slÀpps igenom. Om vi t ex lÀgger en kompressor pÄ en virveltrumma och sÀtter attacken till 40 ms sÄ kommer en stor del av sjÀlva anslaget slÀppas igenom. SÀnker vi vÀrdet till 5 ms kommer kompressorn agera snabbare och virveln tappa attack. Vissa kompressorer ger ifrÄn sig ett knÀpp vid lÄga attacktider. PÄ sÀtt kan man forma inkommande signal och ge transienterna en annan karaktÀr.

Release Àr hur lÄng tid frÄn att kompressorn registrerar att inkommande signal befinner sig under tröskelvÀrdet till dess att den slÀpper helt pÄ nivÄreduceringen (kompressionen). En kort releasetid kan ge en pumpande effekt nÀr det som tidigare tryckts undan av nivÄjusteringen (rum eller reverbsvanser t ex) kastas tillbaka.

Riktigt bra upplysning! Kompressor har jag god koll pĎ, likasÄ EQ(kör med Waves ReQ 4-bands )

Men delay och bra reverb behöver jag jobba pÄ. Iaf pÄ sÄng Àr det svÄrt att fÄ dett tight och smÀlta ihop.

Som tur Àr har jag en del övningslÄtar att öva pÄ sÄ man blir lite bÀttre pÄ olika stilar och kan utskilja olika frekvenser samt vad lÄten "behöver " =)

Postat

PÄminner mig om för nÄgra Är sen nÀr jag trÀffade en polare som jag inte hade sett pÄ sÀkert tvÄ Är. "Fan vad glad jag Àr att se dig!" sa jag och kramade om honom. Sen sa jag "eller vÀnta lite..." och plockade upp en banan ur byxfickan. Det tog en stund innan han fattade.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.