Jump to content
Annons

Sök innehåll

Visar resultatet för taggen 'inspelning'.

  • Sök på taggar

    Skriv märken/taggar separerade med kommatecken.
  • Sök på författare

Typ av innehåll


Forum

  • Avdelningar
    • Frågor och svar
    • Diskussioner
    • Feedback på demolåtar
    • Samarbeten
    • Studiofestival
    • Om studio.se
    • Utanför ämnet
    • Presentationer
    • Mixakuten

Kalendrar

Det finns inga resultat att visa.

Kategorier

  • Tidningar och böcker
  • Filer till artiklar

Bloggar

  • Olsbergs blogg
  • Ledare
  • Redaktionsbloggen
  • Bobs hemstudioblogg
  • Pro Tools Tutorial
  • Shrine of Distortion blogg
  • Frederick's blogg
  • Lundin's blogg
  • gurraljung's blogg
  • Jazz blues
  • Akustik & teknik
  • S-bloggen
  • HoboRecs vlogg
  • Kreativt musikskapande
  • Mastring & ljudteknik
  • Nashville-bloggen
  • Claes Holmerups blogg om musikteknik, hörsel, akustik, musikprylar och mixning
  • Gästbloggen
  • Nils Eriksons låtskrivarblogg
  • Anders F's blogg
  • Skapandet av Palma Music Studios
  • Så gjordes musiken till SVT-dokumentären Donationen
  • Trombonistens blogg
  • To be on the Edge - take care :)
  • Rum i rummet - lägenhet
  • Gammal utrustning från Dan Tillberg
  • Clipstreet Sounds Blogg
  • Ljudkort 24 xlr inputs
  • musaploki.se
  • akustisk gitarr spel
  • Henrics hemstudioblogg
  • tarikfransson
  • Cubase VST
  • Robert Dahlberg

Kategorier

  • Tips
  • Guide
  • Intervju
  • Vintage
  • Nyhet

Product Groups

  • Tidningar och böcker
  • Utbildning
  • Studio (2005-2010)
  • Studio (2011-2013)
  • Videor
  • Specialutgåvor
  • Plusmedlemskap
  • Event

Sök resultat i...

Sök resultat som innehåller...


Skapat

  • Från

    Till


Senast uppdaterat

  • Från

    Till


Filter by number of...

Gick med

  • Från

    Till


Grupp


Stad/plats


Min utrustning


Intressen


Hemsida


Youtube


Soundcloud


Facebook


Instagram


LinkedIn


Skype


Yahoo

  1. I dag är pc-datorer så pass snabba att i stort sett vilken budgetdator som helst klarar av att leva upp till namnet musikdator. Men det finns ändå några saker du bör tänka på innan du lättar på plånboken.
  2. Vi har vaskat fram några värdefulla tips för att lyckas i studion, indelade i totalt åtta olika kategorier. Detta är del 1 och först ut är kategorierna gitarr, trummor och sång.
  3. Det är häftigt när tekniken utvecklas och företag tar vara på möjligheterna. Vissa mikrofoner erbjuder nu möjligheten att spela in fram- och baksidan av mikrofonkapseln separat, för att antingen modellera riktningskarakteristiken eller att använda som en stereomikrofon. I den här videon experimenterar jag med den österrikiska mikrofonen Austrian Audio OC818, som en enkel overheadmikrofon på mitt trumset i mitt kök. Resultaten är mycket glädjande! Hämta plugins från Austrian Audio här > Ulf Blomberg Producer & Audio engineer +46709184758 | www.hoborec.com
  4. Grindstein-pedalen från Klirrton och Kohle Keller kombinerar redan mitt arbetsflöde för att få en gitarrton i bara en pedal. Tillsammans med The Noise Reaper från Stone Deaf, kan Grindstein vara precis så stökig som jag vill och ändå vara tät och tyst när det gäller. Registrera dig för gratis högtalar-IR > Kolla in Klirrton och Grindstein-pedalen > Ta reda på mer om min kurs om att spela in & mixa Metal RAW & FILTHY på Kohle Audio Kult > Ulf Blomberg Producer & Audio engineer +46709184758 | www.hoborec.com
  5. Austrian Audio announce MiCreator Studio, an ultra-flexible pocket recording system that seamlessly combines a condenser microphone and a USB-C audio interface in a compact, that lets you record what you want, where you want, and when you want.
  6. Studio.se

    Røde släpper Wireless PRO

    Efter den otroliga succén med Wireless GO och Wireless GO II - världens första kompakta trådlösa mikrofon och dess bästsäljande efterföljare, kommer nu Wireless PRO som är den kraftfullaste trådlösa mikrofonen någonsin.
  7. Det finns visserligen gott om samplade flygelljud, men i vissa lägen är det endast äkta vara som gäller. För några år sedan bad vi Willem Bleeker på dåvarande Cosmos Studios avslöja sina bästa tips för inspelning av flygel och piano.
  8. Sång är vårt mest naturliga men samtidigt mest komplexa musikaliska uttryckssätt. För några år sedan hälsade vi på i Soundtrade-studion för att gå på djupet med hur man bäst spelar in en sångare eller sångerska.
  9. Äkta stråkar kan ge liv åt musik i många olika genrer. Willem Bleeker på Baggpipe (dåvarande Cosmos) berättar om hur du spelar in en stråkkvartett med proffsigt resultat.
  10. Små skillnader i mikrofonplaceringen kan vara avgörande för resultatet när du spelar in akustisk gitarr. För några år sedan träffade vi Ian Agate på Soundtrade som avslöjade sina favorittrick.
  11. Är du osäker på hur du faktiskt ska sammanställa alla dina fantastiska riff och idéer till färdiga låtar? Då är den här videon definitivt för dig! Trey Xavier är på ett uppdrag att hjälpa metal-låtskrivare att bli bättre på hantverket att skriva låtar, och hans insikt är ovärderlig. Häng med! Ulf Blomberg Producer & Audio engineer +46709184758 | www.hoborec.com
  12. Hej! Jag hoppas jag postar detta på rätt ställe nu. Jag skulle vilja veta om det finns någon här med erfarenhet av att micka upp mer än en gitarrförstärkare åt gången och spela in dessa samtidigt i samma rum? Och i så fall hur du/ni tänkt när det gäller val av mikrofoner, kanske fler än en mikrofon per förstärkare, mikrofoner för att ta upp rumsljudet för användning i mixen, kanske isoleringspaneler mellan förstärkarna för att minska att de blöder in i mikrofonerna bredvid etc. Ja, I stort sätt allt som kan tänkas beröra detta och hur man bör tänka om man skulle försöka sig på det. Och bara för att klargöra, jag vet att man vanligtvis inte gör på detta sätt, att man spelar in en förstärkare åt gången men detta är något jag skulle vilja experimentera med och jag vill bara ha ett någorlunda "grundtänk" för vart jag ska börja när det gäller mickar, placering och potentiell isolering mellan förstärkarna om det skulle behövas. När det gäller hur man ska placera/panorera dessa signaler i en mix så får det bli ett senare problem. Just nu vill jag mest veta hur jag på bästa sätt lyckas spela in gitarren på detta sätt. Men det är klart, om någon här även har mixat något liknande och har tips och råd så är givetvis även detta välkommet När det gäller mikrofoner så har jag hittills en Shure SM57:a samt en ADK A-51 Type V (kondensator). Min interface är en Audient EVO16 så ingångar har jag så det borde räcka gott och väl. I mitt fall är det tre förstärkare som jag vill spela in samtidigt och de är konfigurerade som en s.ka. "Wet/Dry/Wet" rigg. Så två förstärkare (2 st Hughes & Kettner Vortex Black Series 100W med 2st 4X12" Celestion Rockdriver Jr.) kör ut 100% "våt" signal i stereo medan centrumstärkaren (Orange TH30 med 1st 2X12" Celestion V30) kör ut 100% "torr" signal. Detta skulle jag alltså vilja fånga live i ett och samma rum. Grundtonen (den torra signalen) är en ganska hög distortion och stereoriggen (den våta signalen) har ofta många tidsbaserade effekter (delay, reverb) samt även en stor portion olika modelleringseffekter (flanger, chorus etc.). Så det är ett stort ljud som i så fall ska fångas. Några förslag?
  13. Basen utgör, tillsammans med trummorna, fundamentet i dina musikproduktioner. Anders Pantzer på Dreamhill visar vad du ska tänka på när du spelar in elbas.
  14. För några år sedan besökte vi Anders Bagges studiokomplex Dreamhill Studios. Anders Pantzer som var hustekniker då, avslöjar sina knep för att lyckas med inspelningen av ett trumset.
  15. Vilka favoritmikrofoner föredrar några av de Youtubers som jag stötte på under NAMM 2023? Jag har tagit reda på deras favoritmikrofoner för inspelning av trummor, elgitarr, akustisk gitarr, elbas och sång. Häng med! Ulf Blomberg Producer & Audio engineer +46709184758 | www.hoborec.com Läs mer: HoboRecs samtliga blogginlägg >
  16. Så här får ut maximalt av din nya portabla inspelare, oavsett om du tänker spela in bandet i replokalen eller spännande ljudeffekter på stan.
  17. Jaha.. Då ska man kanske dra till indien och spela in ljud till dokumentärfilm. Vilka grejor ska man ha med tycker ni? Finns det nån liten grej som man kan spela in på som är smidig och har bra micstärkare? Har bara en H4n som fältgrej som jag samlar samplingar med..och den lär ju knappast hålla måttet.. 😛 edit: letar väl inte efter analoga grejor..även om det vore kul med en nagra..
  18. Studios mångåriga medarbetare Jon Rinneby drar igång Dagens musikfråga på Studios Facebook och Instagram. Följ oss gärna, då vi vill ta del av era svar, åsikter och tankar.
  19. Gäst

    Audacity, spela in från keyboard

    Jag har Audacity, ett keyboard Yamaha PSR E363 och ett extern ljudkort, Steinberg UR 22 mk II. Jag hade en tidigare version av Audacity och försökte spela in från keyboarden, då gick det bra förutom att jag inte kunde höra musiken när jag spelade in. Då uppdaterade jag Audacity, och nu går det inte att spela in instrumentet alls. Programmet reagerar inte, men det hittar ljudkortet. Vad är det som är fel? Är nybörjare inom musikskapande och vore tacksam för hjälp.
  20. När du mixar i Dolby Atmos får du intuitiva och inspirerande verktyg att trollbinda lyssnaren på nya kreativa sätt. Här är vad du behöver veta för att skapa rumsligt ljud.
  21. Fredagstipset: Jon Rinneby går igenom och berättar om de studioprodukter han använder vid inspelning och mixning – allt ifrån val av mikrofoner till akustikmaterial.
  22. Att vi som håller på med inspelning gillar mikrofoner är ju ingen nyhet, men det är så klart skillnad på vilken ens absoluta favoritmikrofon är och de som används mest. Jag började gå igenom vilka av mina mikrofoner som får jobba mest, och kom fram till en lista på fem stycken som just nu är med på alla inspelningar. (In English at the bottom of the page). ENGLISH: The five microphones I use the most The fact that we recordists love microphones is no news, but there’s a difference between the microphone that might be our absolut favourite and the one that gets used the most. I started going through what microphones that used the most, and came up with a list och five that right now ends up on all recording sessions.
  23. Studios femstegsprogram hjälper dig att lyckas med sånginspelningen – vi tar dig hela vägen från förberedelser till slutmix.
  24. Om du är intresserad av att bygga din egen studiohårdvara rekommenderar jag dig att kolla in DIY Recording Equipment. De gör ett helt gäng olika kit, i olika svårhetsgrad, med tydliga instruktioner. (In English at the bottom of the page). Inte nog med att grejerna låter riktigt bra, de har också väldigt kreativa sätt att göra saker på. I veckans video går jag igenom hur jag bygger en Colour Duo Preamp. Det är en tvåkanalig mikrofonförstärkare där varje kanal har tre “slots” för det som DIYRE kallar colour pallets. Man skulle kunna säga att det är analoga plugins med olika ljudkaraktärer som användaren kan blanda in i signalen för ett mer intressant ljud. Det kommer snart en uppföljning med ljudtester. ENGLISH: Simply build a colourful mic preamp If you’re interested in building you own studio gear I recommend that you check out DIY Recording Equipment. They make a whole bunch of kit,s in differents difficult levels, with clear instructions. Their stuff not only sounds really great, they also have a very creative way to make things. In this weeks video I walk you through how I built a Colour Duo Preamp. It’s a two channel mic preamp where each channel has three “slots” for what DIYRE calls the colour pallets. You could say that it sort of a analog plugin with different characters to colour the sound on the way in to make it more interesting. There will be a follow up video with sound tests. Ulf Blomberg Producer & Audio engineer +46709184758 | www.hoborec.com Läs mer: HoboRecs samtliga blogginlägg >
  25. En artist under namnet Paradise Dot besökte min studio för ett tag sedan med sin akustiska gitarr och för att lägga sång. Även om grundförutsättningen skulle kunna kallas singer songwriter, så ville vi åt ett sound som gick mer åt post rock och shoe gaze. (In English at the bottom of the page). Sakarias som är personen bakom Paradise Dot ville gärna hålla inspelningen så rå som möjligt och inte göra några större överdubbningar med gitarr, så vi gjorde vad vi kunde för att skapa en stort ljudlandskap med enbart en akustisk gitarr som utgångspunkt. Efter att ha kopplat in en hel drös med gitarrförstärkare och placerat ut ett gäng rumsmickar så började det likna något. ENGLISH: Huge acoustic guitar sound! An artist named Paradise Dot visited my studio a while ago with his acoustic guitar and to add vocals. Although the basic premise could be called a singer songwriter, we wanted a sound that went more to post rock and shoe gaze. Zakarias who is the person behind Paradise Dot wanted to keep the recording as raw as possible and not make any major dubbings with guitar, so we did what we could to create a great soundscape with only an acoustic guitar as a starting point. After plugging in a whole bunch of guitar amps and placing out a bunch of room mics, it started to look like something. Ulf Blomberg Producer & Audio engineer +46709184758 | www.hoborec.com Läs mer: HoboRecs samtliga blogginlägg >
×
×
  • Skapa ny...