Jump to content
Annons
  • Hur volymstark ska din mix vara 2020?

    FREDAGSTIPSET: Hur starkt ska du mastra din musik för att den ska låta så bra som möjligt på så många streamingtjänster som möjligt? Svaret är förmodligen enklare än du tror.

    Jon Rinneby

    Det finns idag en mer eller mindre framarbetad volymstandard mellan Spotify, iTunes, YouTube och TIDAL, även om det skiljer sig lite mellan de olika plattformarna. Samtliga tjänster använder sig av en normaliseringsprocess baserad på LUFS (Loudness Unit Full Scale) som lite enkelt kan förklaras med hur vi upplever ljudstyrka. Ju lägre LUFS, desto starkare volym.

    Detta innebär exempelvis att -16 LUFS låter svagare än -8 LUFS. Medianen mellan de olika streamingtjänsterna ligger idag runt -14 LUFS, vilket också är Spotifys nuvarande rekommendation för uppladdning av musik. I praktiken innebär detta all musik som är starkare än detta automatiskt sänks av Spotify och all musik som är svagare höjs.

    För er som gillar siffror rekommenderar jag därför att ni håller er mellan -14 och -12 LUFS integrated och inte starkare än -9 LUFS short term i låtens starkaste parti, med true peak på max -1 dB

    youlean_9db.png
    Bilden visar gratisversionen av populära mätverktyget Youlean Loudness Meter

    Dessa riktlinjer garanterar att din musik, oavsett genre, står sig bra volymmässigt på samtliga plattformar. Vill du att din musik ska låta starkare 2021 ska du helt enkelt att mastra svagare än du kanske är van vid.

    Om du tycker att ovanstående låter komplicerat ska jag göra det enkelt för dig: När du mixat klart placerar du en limiter sist på masterkanalen och ställer utvolymen till -1 dB och ser till att du inte limiterar mer än 1-2 dB. Stäm sedan av mot www.loudnesspenalty.com och justera efter behov. Med detta sagt: Så länge mastern inte ser ut som en tjock korv när du exporterar och låtens starkaste parti inte överstiger -1 dBTP (true peak) är det egentligen bara att tuta och köra. Det viktigaste är trots allt hur det låter och inte hur det ser ut. Ibland kan ljudet av en limiter som klipper av topparna vara precis det du är ute efter.

    Inte bara volym
    Trots streamingtjänsternas automatiska volymanpassning är det ändå så att vissa låtar upplevas starkare än andra, trots att de är normaliserade till samma nivå. Hur kommer det sig? Svaret ligger till största del i mixen och inte mastringen:

    • Håll koll på mellanregistret. Ett urholkat mellanregister, en så kallad hängmatta, kan framstå som mindre volymstark i förhållande till annan musik, speciellt när du lyssnar genom telefon eller datorhögtalare. Området 400-1000 Hz är (enligt min högst personliga smak) speciellt viktigt att hålla koll på.
    • Rensa upp i botten och toppen – dessa ohörbara frekvenser kan ställa till det för streamingtjänsternas normaliseringsalgoritmer och äta upp onödig energi. Läs mer om hög- och lågpassfilter här.
    • En låt med stort dynamisk omfång upplevs som regel starkare än en låt som är hårt komprimerad, när de spelas upp med samma LUFS.
    • Om din mix låter bra på svag volym när du lyssnar i studion, det vill säga att du hör alla viktiga detaljer, så är sannolikheten större att den även låter bra online.
    • Användandet av saturation, som skapar övertoner, kan bidra till ökad upplevd ljudstyrka. Något recept finns naturligtvis inte, men pluggar som Kush Audio TWK kan hjälpa på traven. 

    Några populära mätverktyg

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen Diskussioner på Studios forum.

    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.

    Detta är en uppdaterad artikel som ursprungligen publicerades 3 januari, 2020.


    Läs mer om LUFS och volymstyrka:

     

    • Gilla 1
    • Tack! 2

    Användarrespons

    Recommended Comments

    LUFS ångest! Det var lättare förr när man bara skulle trycka på för fullt! Metallica Death Magnetic FTW! ;)

    Bortser man från ovan är det underbart att kunna få låtar med dynamik att bryta igenom istället för att sönderkomprimerade masters alltid vinner! Bra utveckling!

    Tack för artikeln!

    Link to comment
    Dela på andra sajter

    3 hours ago, Jon Rinneby said:

    Trevligt trevligt.

    Jo, det är smidigt, man kan normalisera kanaler. Jag brukar normalisera peak till -0.1 eller -1 db. Med detta kan man jobba annorlunda även vid mixning.  Tex kan man normalisera två gitarrer som ska panoreras höger/vänster och få en "perfekt" start punkt. Finns säkert många andra fiffiga sätt att använda tekniken.

    Link to comment
    Dela på andra sajter

    2 timmar sedan, pme said:

    Jo, det är smidigt, man kan normalisera kanaler. Jag brukar normalisera peak till -0.1 eller -1 db. Med detta kan man jobba annorlunda även vid mixning.  Tex kan man normalisera två gitarrer som ska panoreras höger/vänster och få en "perfekt" start punkt. Finns säkert många andra fiffiga sätt att använda tekniken.

    Kan man normalisera till både LUFS och peak på enskilda kanaler? Kan säkert vara användbart.

    /J

    Link to comment
    Dela på andra sajter

    9 hours ago, Jon Rinneby said:

    Kan man normalisera till både LUFS och peak på enskilda kanaler? Kan säkert vara användbart.

    /J

    Det är väl egentligen per klipp tror jag. Du kan inte ta en kanal med effekter utan att studsa.

    Link to comment
    Dela på andra sajter

    Frågan är inre hur stark volymen ska vara längre utan hur tilltryckt musiken ska låta. 
    Jag tycker endast man ska gå på musiken och inte ett random lufsvärde. Det är viktigt att veta om detta dock, så man vet att man ska göra det bästa för musiken(:

    Link to comment
    Dela på andra sajter

    8 timmar sedan, Casper Bjerkehagen said:

    Frågan är inre hur stark volymen ska vara längre utan hur tilltryckt musiken ska låta. 
    Jag tycker endast man ska gå på musiken och inte ett random lufsvärde. Det är viktigt att veta om detta dock, så man vet att man ska göra det bästa för musiken(:

    Att hålla sig inom rimligt LUFS-värde, eller ännu hellre stämma av mot short term LUFS på max -9 dB är ändå ganska klokt skulle jag säga. Så ser det i alla fall ut just nu, vad framtiden har att erbjuda får vi se. Men att lyssna och göra vad som låter bäst för musiken är en självklarhet. 

    Redigerat av Jon Rinneby
    Link to comment
    Dela på andra sajter

    Kolla detta, betyder det att jag har "problem"?

    Följer jag det som står i texten (mellan -14 och -12 LUFS (jag ligger på -12,8) integrated och inte starkare än -9 LUFS (jag ligger på -9,2) short term i låtens starkaste parti, med true peak på max -1 dB) så får jag enligt www.loudnesspenalty.com ”Spotify straff” på -2,8dB?

    Är detta ”normalt” eller är det en indikation på att jag har något annat problem i min mix?

     

    Dvs, är det "normalt" att Integrated -12,8dB och short term -9,2dB samt true peak -1dB ger "Spotify straff" på -2,8dB? Kan man utläsa något av detta? 

    Redigerat av ONSatan
    Link to comment
    Dela på andra sajter

    3 timmar sedan, ONSatan said:

    Kolla detta, betyder det att jag har "problem"?

    Följer jag det som står i texten (mellan -14 och -12 LUFS (jag ligger på -12,8) integrated och inte starkare än -9 LUFS (jag ligger på -9,2) short term i låtens starkaste parti, med true peak på max -1 dB) så får jag enligt www.loudnesspenalty.com ”Spotify straff” på -2,8dB?

    Är detta ”normalt” eller är det en indikation på att jag har något annat problem i min mix?

     

    Dvs, är det "normalt" att Integrated -12,8dB och short term -9,2dB samt true peak -1dB ger "Spotify straff" på -2,8dB? Kan man utläsa något av detta? 

    Det låter fullkomligt normalt, eftersom du ligger över Spotifys rekommendation på runt -14 LUFS. Bättre är egentligen att stämma av mot Youtube och Tidal, att du inte ligger på för mycket minus där. Kanske att du skulle kunna dra ner någon decibel, men inte heller nödvändigt. 

    Mvh Jon

    Redigerat av Jon Rinneby
    • Tack! 1
    Link to comment
    Dela på andra sajter

    2 minutes ago, Jon Rinneby said:

    Det låter fullkomligt normalt, eftersom du ligger över Spotifys rekommendation på runt 14 LUFS. Bättre är egentligen att stämma av mot Youtube och Tidal, att du inte ligger på för mycket minus där. Kanske att du skulle kunna dra ner någon decibel, men inte heller nödvändigt. 

    Mvh Jon

    Tack för tydligt svar!

     

    • Gilla 1
    Link to comment
    Dela på andra sajter

    Jag kommer att fortsätta normalisera som vanligt så får de göra vad de vill. Det som lyssnar och klickar på gilla-knappen uppfattar ändå inget annat än om de tycker låten i sig låter bra, särskilt inte som många av dem lyssnar genom kassa hörlurar. Och 192 kHz har ingen någon nytta av heller utan bara ett försäljningstrick, så fortsätt med CD-standarden. Den kommer ändå inte att ändras och den är dubbelt så frekvensrik som vad det mänskliga örat kan uppfatta.

    Redigerat av e-snobben
    Link to comment
    Dela på andra sajter

    On 2020-01-07 at 10:34, ONSatan said:

    Kolla detta, betyder det att jag har "problem"?

    Följer jag det som står i texten (mellan -14 och -12 LUFS (jag ligger på -12,8) integrated och inte starkare än -9 LUFS (jag ligger på -9,2) short term i låtens starkaste parti, med true peak på max -1 dB) så får jag enligt www.loudnesspenalty.com ”Spotify straff” på -2,8dB?

    Är detta ”normalt” eller är det en indikation på att jag har något annat problem i min mix?

     

    Dvs, är det "normalt" att Integrated -12,8dB och short term -9,2dB samt true peak -1dB ger "Spotify straff" på -2,8dB? Kan man utläsa något av detta? 

    Först och främst; Bra och enkel artikel Jon! Straight to the point!

    För att svara dig ONSatan, så tänker jag så här. Ian Shephard, en erfaren mastringsrekniker som ligger bakom tjänsten Loudness Penalty, har skrivit mycket om Loudness på sin blogg. Väl värt att läsa om man gillar att nörda ner sig. Han skriver i en post att han tycker att, även om Integrated är viktigt, så är det viktigare att ha koll på att inget blir starkare än -9dB Short Term. Att vill man bara tänka på en enda siffra så är det den. Och att limiter är satt på -1dB True Peak. Så Integrated KAN absolut bli en liten bit från -14. Sen kanske man inte vill att det drar iväg allt för mycket. Om det inte har ändrats så är det väl fortfarande så att alla streamingtjänster SÄNKER om det är för högt, men inte alla HÖJER om det är för lågt.

    • Gilla 1
    Link to comment
    Dela på andra sajter

    Lite sen till denna tråden, men ett svar hade uppskattats mycket ändå. 

    Vad är anledningen till att köra -1dBTP? Jag skriver filmmusik och har därför ofta ett stort dynamiskt omfång, och har därför svårt att gå endast på -14 till -12 LUFS (hamnar ofta under men antar att det beror på en del lugnare partier). 
    Vore tacksam om nån kan förklara just true peak biten. 

    Link to comment
    Dela på andra sajter

    6 timmar sedan, Gerterface said:

    Lite sen till denna tråden, men ett svar hade uppskattats mycket ändå. 

    Vad är anledningen till att köra -1dBTP? Jag skriver filmmusik och har därför ofta ett stort dynamiskt omfång, och har därför svårt att gå endast på -14 till -12 LUFS (hamnar ofta under men antar att det beror på en del lugnare partier). 
    Vore tacksam om nån kan förklara just true peak biten. 

    Något förenklat så handlar det om att en True Peak i verkligheten kan vara högre än en Peak. TP är alltså den mer "sanna" peaken som kan finnas mellan två samples. Var för sig kanske dessa samples är under 0 dBFS men mellan dem så kan det alltså vara högre, vilket då ger upphov till distorsion som inte är trevlig. Om jag inte minns helt fel så funkar tekniken så att TP-limiter uppsamplar ljudet, dvs gör om det till en mycket högre samplingshastighet, för att hitta dessa högre True Peaks.

    Att man rekommenderar -1 dbTP är ju för att ha marginal.

    Din filmmusik, är det nåt som primärt är för streamingtjänster? För är det primärt för TV och film så är ju rekommendationen -23 LUFS. Då har du lite mer dynamik.

    Link to comment
    Dela på andra sajter

    Alltså ska man ha en version av sin musik i CD-kvalitet och en för streamingtjänster.

    Jag kan inte tänka mig att skivbolagen gör avkall på den kvalitets-skillnad som finns mellan dessa standarder, för ju svagare mix desto mer brus. 0 dB kommer alltid att vara det optimala.

    Redigerat av e-snobben
    Glömde ett ord
    Link to comment
    Dela på andra sajter

    23 timmar sedan, mixamannen said:

    Alltså, hur gör du om du ska lägga upp nåt på Spotify således? <_<

    Har bara lagt ut musik där en gång för några år sen. Då normaliserade jag som vanligt. Skulle jag göra det idag skulle jag förmodligen göra på samma sätt, ett enda kommando sen är det klart. Sen får de göra vad de vill med den. Den myckna tid jag får över kan jag istället använda till att skriva nya låtar, i den mån jag gör det.

    Tycker synd om alla småskapare som sitter hemma i sin studio och sliter sitt hår för att få till mixen och volymen med siffror och termer som man inte ens vet om det blir bra ändå där låten hamnar i slutänden. Man kan sitta och lyssna på sin egen streamingmix till förbannelse och undra över smådetaljer, sånt som gör att man ligger sömnlös om nätterna.

    Ok, nu har jag gnällt färdigt. ;) 

    Link to comment
    Dela på andra sajter

    25 minuter sedan, mixamannen said:

    Håller inte med dig alls, det är inte rocket science...

    🤘

    Det säger jag inte heller. Det jag sa från början var att ljudkvalitén på streamingtjänster är sämre, såvida man inte lyssnar på Tidal eller motsvarande. Att därför lägga ner tid på att försämra ljudkvalitén på min låt känns helt åt pipan. Det arbetet får respektive streamingtjänst göra själva, vill de inte det så tänker inte jag ödsla mer tid på dem.

    Link to comment
    Dela på andra sajter

    22 minuter sedan, e-snobben said:

    Det säger jag inte heller. Det jag sa från början var att ljudkvalitén på streamingtjänster är sämre, såvida man inte lyssnar på Tidal eller motsvarande. Att därför lägga ner tid på att försämra ljudkvalitén på min låt känns helt åt pipan. Det arbetet får respektive streamingtjänst göra själva, vill de inte det så tänker inte jag ödsla mer tid på dem.

    Denna post från Jon, och de flestas efterföljande funderingar, handlar mer om hur man gör det bästa man själv kan utifrån de förutsättningar som streamingtjänsterna har satt. Om man vill ha sin musik där. Att sätta en limiter på 0dbFS eller en TP-limiter på -1dbTP tar samma tid. Att normalisera en låt till t.ex. -14 LUFS tar en lyssning med t.ex Youlean efter limitern och därefter en korrigering med motsvarande siffra på limiterns gainkontroll så man hamnar där man vill vara. Detta tar ingen tid alls i sammanhanget.

    Link to comment
    Dela på andra sajter



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...