Jump to content
Annons

Marcus Nielsen

Medlem
  • Antal inlägg

    9
  • Gick med

  • Senast inloggad

  • Dagar jag vunnit

    1

Dagen då Marcus Nielsen senast vann var 12 januari 2020

Marcus Nielsen hade det mest gillade innehållet!

Rykte i communityn

2 Neutralt

Senaste profilbesökare

576 profilvisningar
  1. Ja det är en väldigt bra fråga. Jag ska kolla det.
  2. Bra nyhet! Kanske förklarar detta de konstiga värdena som jag fått på Loudness Penalty? För skojs skull mastrade jag en låt till exakt -14 LUFS med Youlean som mätare. Jag kollade sen mot både Cubase egen mätare samt Waves dito. Alla visade samma. Men vid koll med Loudness Penalty så påstod den att Spotify skulle sänka låten med nära 2 LU. Har du nån erfarenhet av detta också och möjligen en förklaring? Efter detta skippar jag Loudness Penalty och kör i Youlean enbart.
  3. Denna post från Jon, och de flestas efterföljande funderingar, handlar mer om hur man gör det bästa man själv kan utifrån de förutsättningar som streamingtjänsterna har satt. Om man vill ha sin musik där. Att sätta en limiter på 0dbFS eller en TP-limiter på -1dbTP tar samma tid. Att normalisera en låt till t.ex. -14 LUFS tar en lyssning med t.ex Youlean efter limitern och därefter en korrigering med motsvarande siffra på limiterns gainkontroll så man hamnar där man vill vara. Detta tar ingen tid alls i sammanhanget.
  4. Något förenklat så handlar det om att en True Peak i verkligheten kan vara högre än en Peak. TP är alltså den mer "sanna" peaken som kan finnas mellan två samples. Var för sig kanske dessa samples är under 0 dBFS men mellan dem så kan det alltså vara högre, vilket då ger upphov till distorsion som inte är trevlig. Om jag inte minns helt fel så funkar tekniken så att TP-limiter uppsamplar ljudet, dvs gör om det till en mycket högre samplingshastighet, för att hitta dessa högre True Peaks. Att man rekommenderar -1 dbTP är ju för att ha marginal. Din filmmusik, är det nåt som primärt är för streamingtjänster? För är det primärt för TV och film så är ju rekommendationen -23 LUFS. Då har du lite mer dynamik.
  5. Väldigt bra med den här typen av utlämnande berättelse. De flesta av oss som har hållit på med inspelning och låtskrivning ett tag känner nog igen sig, även om många vill låtsas som att vi är on top of things. Tack Jon! Transparens är skönt!
  6. Först och främst; Bra och enkel artikel Jon! Straight to the point! För att svara dig ONSatan, så tänker jag så här. Ian Shephard, en erfaren mastringsrekniker som ligger bakom tjänsten Loudness Penalty, har skrivit mycket om Loudness på sin blogg. Väl värt att läsa om man gillar att nörda ner sig. Han skriver i en post att han tycker att, även om Integrated är viktigt, så är det viktigare att ha koll på att inget blir starkare än -9dB Short Term. Att vill man bara tänka på en enda siffra så är det den. Och att limiter är satt på -1dB True Peak. Så Integrated KAN absolut bli en liten bit från -14. Sen kanske man inte vill att det drar iväg allt för mycket. Om det inte har ändrats så är det väl fortfarande så att alla streamingtjänster SÄNKER om det är för högt, men inte alla HÖJER om det är för lågt.
  7. När man tycker att mixen är 90% perfekt så tar det minst lika lång tid till att nå upp till 99%. (Vad nu perfekt innebär... Men ingen av oss tycker väl nånsin att en mix är 100%) 😊
  8. ”Låter det bra så är det bra.” (Istället för att tänka om nåt är ”rätt eller fel”).
×
×
  • Skapa ny...