• WaveLab 12: Den största nyheten för mastring

Steinberg släpper den senaste versionen av WaveLab, med helt nya arbetsflöden, ovärderliga tidsbesparande funktioner och många förbättringar för världsklassiga mastringanläggningar, musikstudior och hemutrymmen för ambitiösa hobbyister.

wavelab_artikel.webp.a3a2dfc717c2116d397eaa63867ecd46.webp

HAMBURG, Tyskland — Steinberg har idag meddelat att WaveLab 12 är tillgängligt, och som innehåller nästan 80 nya funktioner och förbättringar, vilket gör det till den största lanseringen någonsin för ljudmastring och redigering. Oavsett om det är för mastring, redigering eller användning av dess rad av toppmoderna verktyg för någon annan uppgift, har WaveLab 12 något för alla som arbetar med ljud.

Levererar en unik redigeringsupplevelse
    ARA-kompatibilitet innebär att WaveLabs avancerade redigeringsfunktioner nu kan användas från en annan DAW, såsom Cubase 13, Nuendo 13, Reaper 7, Studio One 6.5 och andra. Alla ljudområden, med eller utan effekter, kan sömlöst överföras från WaveLab till någon annan applikation, utan några begränsningar eller restriktioner. Nya funktioner för drag- och släpp samt kopiera/klistra in hjälper till att radikalt effektivisera arbetsflödet över olika plattformar. Automatiska transientmarkörer erbjuder optimal visuell vägledning, och hjälper till med att anpassa ljudval till transient- och frisläppningspunkter, och därmed effektivisera redigeringsprocessen. Användare kan också använda tab-tangenten för snabbt navigera framåt och bakåt över transientpunkter, vilket snabbar upp arbetsflödet. Extra visuella analysverktyg, inklusive ljudvågor i flera färger, är en annan tillägg. Dessa tillåter användare att framhäva detaljer i ljudfiler och montage över frekvensspektrumet. Nu finns även helt anpassningsbar färgsättning som hjälper till med ögonblicklig igenkänning av specifika ljudfunktioner. Användare kan nu valfritt koppla alla standardredigeringsåtgärder med ett överlappningsalternativ, vilket möjliggör smidiga övergångar genom hela redigeringsprocessen.

Håller nivåerna i schack
    Ljudnivån på referensspår kan matchas för exakta A/B-jämförelser mellan mastrat ljud och referenskällor. Ljudmontagets metanormalisering har förbättrats med tre nya funktioner: att ställa in det aktiva klippets ljudstyrka och flytta andra; att toppnormalisera det dominerande klippet och flytta andra; samt att normalisera toppnivån. Anpassade rapporter kan genereras, vilka detaljerar alla aspekter av ljudstyrka och toppnivåer inom ljudfiler och montage.

Förbättrat arbetsflöde och kreativitet
    Null Test Tracks för Audio Montage har introducerats för en vanligt använd ljudmätningsteknik som kallas nulltestning eller nulldifferens, vilket hjälper till med kvalitetssäkring, felsökning och ljudanalys. Spår kan nu döljas för att rensa upp skärmutrymmet, samtidigt som de frigör CPU-resurser för andra spår. WaveLabs projektsystem har omkonstruerats för förbättrad användarvänlighet. Hela projekt kan säkerhetskopieras som en samlad mapp eller ett ZIP-arkiv, som innehåller alla filer. Ljudmontage har också en förenklad struktur, som opererar från en central mapp och kan säkerhetskopieras med alla mediefiler.

Det finns mer än vad som syns WaveLab 12 inkluderar många fler nya funktioner för ljudredigering, mastring, ljuddesign och batchbearbetning:

• Utökad kopiera och klistra in-funktionalitet
    • Synkroniserad ljudfil- och montage-navigering
    • Ny Startassistent
    • Inbyggd Steinberg ASIO-drivrutin för Windows
    • Frekvensbandsövervakning
    • Replikator för inställningar av plug-ins
    • Förbättrad albumguide
    • Visningsalternativ för Ljudredigerare
    • Högtalarkonfigurationer med uppspelningsplug-ins
    • Nya Black Valve- och VoxComp-kompressorer, EQ-P1A- och EQ-M5-equalizers, SampleAlign och Raiser-begränsare
    • Ett myller av förbättringar till Ljudredigeraren, Ljudmontaget, Batchprocessorn och för innehållsskapande och produktivitet

”Med nästan 80 spännande tillägg och förbättringar, varav de flesta har efterfrågats av våra betrodda användare, är WaveLab 12 den mest funktionsrika versionen som vi någonsin har släppt,” säger marknadschefen Luis Dongo. ”WaveLab inkluderar nu också ARA-stöd, så att alla kan integrera mastring och redigeringskraften hos WaveLab i sitt arbetsflöde, oavsett vilken DAW de använder. Detta öppnar en stor dörr av möjligheter till det bredaste möjliga utbudet av användare.”

Tillgänglighet och prissättning
    WaveLab 12 är tillgängligt från återförsäljare och genom Steinbergs nätbutik. Rekommenderat detaljhandelspris för WaveLab Pro 12 är 499 euro eller 499 US dollar. Rekommenderat detaljhandelspris för WaveLab Elements 12 är 99,99 euro eller 99,99 US dollar. Priserna kan variera beroende på region.
    Uppdateringar finns exklusivt tillgängliga genom Steinbergs nätbutik. Uppdateringar till WaveLab Pro 12 från tidigare WaveLab Pro-versioner startar på 99,99 euro eller 99,99 US dollar. Uppdateringar till WaveLab Elements 12 från tidigare WaveLab Elements-versioner startar på 34,99 euro eller 34,99 US dollar.
    Kunder som har aktiverat WaveLab Pro 11, WaveLab Elements 11 eller tidigare versioner från den 27 december 2023, är berättigade till en gratis nedladdningsbar grace period-uppdatering till respektive senaste version.

Nyckelfunktioner

• WaveLab inuti din favorit-DAW: Använd WaveLabs kraftfulla Ljudredigerare som ett ARA-plugin i den valda DAW:en
    • Multi-färgad vågform: Visualisera ljudvågor i flera färger som framhäver det spektrala innehållet
    • Dra och släpp ljudutbyte med andra DAW:er: Överför alla ljudområden, med eller utan effekter, från WaveLab till någon annan applikation, utan några gränser eller restriktioner
    • Ljudstyrkeanalys och rapportering: Generera anpassade rapporter som detaljerar alla aspekter av ljudstyrka och toppnivåer inom ljudfiler och montage
    • Ljudstyrkematchning: Matcha ljudstyrkan av referensspår till Audio Montages utgång och tvärtom, för omedelbara, exakta A/B-jämförelser mellan mastrat ljud och referenskällor
    • Automatiska transientmarkörer erbjuder valfri visuell vägledning som hjälper till att anpassa ljudval till transient- och frisläppningspunkter
    • Visuell analys. Utforska spektrala detaljer i ljudfiler och montage i minsta detalj

Detta pressmeddelande är översatt från engelska av Chat GPT4.