• Den gyllene regeln 2022 tilldelas Classe Persson

Priset Gyllene Regeln, som är instiftat av föreningen Swedish Sound Engineers Society, delas varje år ut till framstående personer inom musikbranschen som annars ofta verkar dolt bakom kulisserna.

954662591_Gyllene2022_b_1800.jpg.5e65eec243e35be8c6d43497287a66b4.jpg

I år är SSES stolta över att meddela att priset tilldelats masteringsteknikern Classe Persson från Stockholm.

Classe har en mångårig erfarenhet av att lägga sista ”finputsningen” på den färdigmixade musiken. Tack vare att han adderar det där lilla extra åstadkommer han ett sound som låter bra både i hörlurarna, bilen, radion och i hemstereon.

Han har i princip samarbetat med alla i branschen. Men för att nämna några så har han jobbat med Håkan Hellström, Peter Le Marc, E.S.T., Tommy Körberg, Anders Widmark, Sara Isaksson, Monica Zetterlund, Anna Ternheim, Lisa Nilsson, Lasse Berghagen, The Rasmus, Helene Sjöholm, Thåström, Melissa Horn, Tommy Nilsson, Ulf Lundell, Eldkvarn, Totta Näslund, Mikael Wiehe, Tomas Ledin, Viktoria Tolstoy, Stefan Nilsson, Marie Fredriksson och Lisa Ekdahl.

604106237_Gyllene2022_1000.jpg.4a645d04a8b652fb682749dcddabbb41.jpgOrdförande Jan-Erik Eriksson överlämnar årets Gyllene Regel till Classe Persson.

Gemensamt för de artister som har arbetat med Classe är att de lovordar hans gedigna öra och välljudande mastringar.

Med sitt värv tar Classe arvet vidare från sin far, Rune Persson, som lärde upp ABBA:s ljudtekniker Michael B. Tretow, och som skapade jazz- och pophistoria under flera decennier i Metronome-studion.

Det finns med andra ord inga som är gladare än vi i SSES över att Classe tagit stafettpinnen vidare.