Jump to content
  • Hur ska man göra för att ens låt ska bli upptäckt?

    I en tid där det klassiska albumet tappat det mesta av sin kraft, där hitlåten är vad alla letar efter och artisten kan vara vem som helst, så frågar man sig hur A&R-proffsen hittar guldäggen? Vi intervjuar Niklas Rune som jobbar för Universal.

    Urban Kindhult

    2093281769_niklasrune_red.thumb.jpg.180fd0322e19afbc5a2856e65c238063.jpg

    Hur ska man göra för att ens låt skall bli upptäckt, och ges en chans att bli just det där guldägget och generera tillräckligt många miljoner streams för att göra det mödan värt? Fler än någonsin får ju till det och det kanske kan bli du som står på tur.

    Vi tog och kollade hur det ligger till med en av Sveriges absolut främsta och mest erfarna A&R, Niklas Rune på Universal. A&R står för Artist & Repertoir och vill man bli representerad av ett stort skivbolag, ja då är det här nålsögat man måste ta sig igenom. 

    Hur startade din bana inom musik, och när upptäckte du din förmåga att höra vilka låtar som fungerar och har potential att slå för en bredare publik? För det är väl mycket det som det handlar om?  
    – Jag började min bana inom musikbranschen i en skivbutik i Uppsala 1981, där jag jobbade kvar till 1994 då jag sålde min del i butiken. Vid det tillfället fick jag ett samtal från dåvarande skivbolaget Polygram om jag ville börja som radiopluggare – alltså ett arbete som innebär att sälja in låtar till radion. Jag visste ju ingenting om musikindustrin eller om radio men att sälja musik hade jag ju gjort länge så det var jag bra på. Mina drivkrafter, då som nu några år senare, är ett hängivet intresse och passion för musik. Jag tror att kreativa talanger är svåra att lära ut och utbilda sig i, och för det mesta handlar det ändå till slut om magkänsla. Man missar ju ibland, men man måste också ha en förmåga att lära sig 

    Du måste ha tagit dig igenom stora mängder musik i dina dagar, där kanske inte allt har varit briljant. Vilket av dina fynd har du varit mest stolt över? 
    – Vad det gäller A&R så vore det fel att peka ut någon favorit tror jag, så det hoppar jag över. Det finns många olika typer av segrar, och det är klart att det finns saker som har känts bra att få till på olika sätt. Varje case är olika. Min första egna stora framgång jag hade var med Markoolio’s låt "Mera Mål" runt år 2000, då på ett bolag som hette Arcade.  
     
    Listmusik är väl trots allt lite av en prestationsgren. Finns det en Holy Grail eller en “gammelgädda” som alla A&R siktar på?  
    – Egentligen inte förutom det självklara. Det finns som sagt många typer av framgång och kanske nu mer än någonsin med alla nya kanaler och plattformar. Alla vill ju ha en Billboard-etta eller en streaming-etta, men det viktigaste är nog trots allt att jag får jobba med roliga och kreativa människor i spännande projekt. Vissa låtar blir ju legendariska av egen kraft och trots att man kanske har varit med, så tar saker ibland höjd lite av sig själv av olika anledningar. Man siktar självfallet på succé men den kan vara personlig, ekonomisk eller kreativ. Det kan bli rätt på flera olika sätt. 

    Hur ser en vanlig dag i ditt yrkesliv ut? Har du en process som du utvecklat när du letar och utvärderar låtar? 
    – Det finns inga direkt vanliga dagar, men det handlar om att hålla sig på toppen av "demohögen" och hålla sig långt framme i sökandet efter ny musik. Nyfikenhet är en av nycklarna. Det kräver mycket tid och det mesta som jag får skickat till mig fungerar inte för kommersiell lansering. Vi har ju som skivbolag en attraktiv position så jag behöver inte ägna mig så mycket åt uppsökande verksamhet även om det såklart förekommer. Man är alltid på span. En bra låt är en bra låt och det spelar ingen roll om det är 2 eller 30 låtskrivare som ligger bakom den.

    – Idag finns möjlighet att göra bra grejer med enkla medel. Outputen är det viktigaste. Vi vill ju gärna hitta grejer så tidigt det går av förhandlingstekniska skäl. Det blir kort sagt dyrare för oss om någon redan börjar få uppmärksamhet. När jag hittat något så tar vi det på våra A&R-möten och sedan löper processen vidare, där vi kollar vad status är för artisten och låten och vilka som ligger bakom. 

    Vad söker ett skivbolag efter? Letar du business case? En artist eller en låt? Hur långsiktig kan man vara? 
    – Mitt jobb som A&R handlar om att fylla skivbolaget Universal’s ådror med blod, syre och livskraft och det kan handla om låtar eller artistprojekt. Marknaden är för oss numera mycket bred. Det finns ju artister som är grymma live utan att streama speciellt mycket. Universal äger ju numera en del av United Stage och intäktströmmarna har en bredd som vi aldrig upplevt tidigare. Vi jobbar till exempel också hårt med placeringar på TikTok och de nya plattformarna. Projekt kan ges helt olika utrymme. Det finns låtar vi får ut på en vecka och det finns saker som kan ta år i anspråk innan det når marknaden. Vi som skivbolag tillför mervärde genom mer eller mindre komplexa processer som vi vet fungerar och det tjänar både vi och artisten på.  

    Görs det mer bra låtar idag nu när det släpps så ofantligt mycket material? Eller är det bara så att utvecklingen av nya stilar går snabbare?  
    – Min uppfattning är att tillgången på ren talang egentligen är ganska oförändrad, från när jag började även om antalet låtar som släpps har mångfaldigats. I en demokratisk anda har många möjlighet att ta sig till startlinjen och det är väl rätt och riktigt, men ration på de som tar sig i mål är ganska entydig i den frågan.

    – Man skall ju också komma ihåg att det är viktigt att tillåta sig att utvecklas i sitt musikaliska skapande och behålla samma nyfikenhet och kärlek till musik som driver mig i mitt arbete.  Ett vanligt misstag är ju att man skickar in grejer till oss för tidigt och hoppas på turen. Det finns inte så mycket tur i det första skedet och det är avgörande att man säkrat kvaliteten, vilket kanske egentligen är rätt så enkelt. Sätt upp mål. 

    Vilken typ av avtal skall man sikta in sig på som kreatör? Finns det fällor man skall se upp med? 
    – Först och främst handlar det om vad du som artist behöver hjälp med. Som ett modernt skivbolag kan vi bistå med hjälp med det mesta. Det finns inga direkta fällor man skall se upp med och vi redogör klart och tydligt vad det är vi gör och vad det kommer att kosta i slutänden. Vi sluter globala avtal och möjligheterna är ändå avsevärt större att nå framgång med det stöd vi tillhandahåller vad gäller kontakter, kampanjer och nätverk. Man skall komma ihåg att allt i ett avtal går att justera så att alla är överens.


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Create New...