Jump to content
Annons

Hur skickar man stora filer över nätet enklast?


alcedo

Recommended Posts

Annons
dannepop (oregistrerad)

Lägg upp dem på en server!

Sen kan var och en ladda ner när det behövs.

Stor server plats kostar pengar, men det underlättar arbetsflödet så det är det värt.

Danne/

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa sättet att skicka större filer över internet är att skicka dem via

FTP.

Någon laddar hem en FTP server programvara,

ex. http://sourceforge.net/projects/filezilla/ (fileZilla) OpenSource

och den andra personen

laddar hem en lämplig FTP klient (LeapFTP) är bra.

http://www.leapware.com/

Dock finns det en FTP klient i de flesta Operativsystemen, men kanske så

enkel.

Personen som har ftpservern får göra följande.

1. Se till så han/hon öppnar brandväggen för trafik till port 21 (för din IP/hostname ex) Ni måste veta varandras IP-nummer / eller hostname (FQDN) ex d1231343-dailup.swipnet.se.

2. Skapa ett användarkonto till dig.

3. Ange vilken katalog som ni skall dela(och rättigheter)

[EDIT]

Vill man ha backup på grejerna man delar med varandra så kan det vara värt att köpa ett webhotell och dela på konto-kostnaden.

Sen är det bara att tuta och köra!

Lycka till!

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

hur mycket plats behöver du?

Blir du medlem på passagen får du 20MB hemsida där du kan byta filer med kompisen.

Annars kan du dela upp filerna och mejla. använd winrar. du kan åxå spara de audiospår som han inte skall arbeta på som en mp3-fil så det tar mindre plats när du skickar det. etc etc

Du kan köra file-transfer via ICQ eller MSN.

Du kan sätta upp en ftp-server så kompisen kan ladda upp/ner från din dator.

Redigerat av MusicGene
Link to comment
Dela på andra sajter

Skicka direkt till varandra.

1. Med "ICQ" får ni en max överföringshastighet på ca 150 kb/s.

2. Används hellre windows inbyggda "Messenger" så går det lite långsammare men å andra sidan är det enklare.

3. Själv använder vi "DC", fast då får man ju döpa filerna på ett sådant sätt att dom inte lockar nån annan :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Pulse. (oregistrerad)

Microlab, Digidelivery kostar väll en hel del... kan jag tänka mig iaf? är nog tänkt för dom stora grabbarna 🙂 vet du hur mycket? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Posten???

Verkar osäkert. Brevduva känns mer tillförlitligt. Eller varför inte Djungelexpressen som Fantomen anlitar.. Ponnyexpressen...

Skämt åsido - imponerande med alla dessa tjänster för stoooora filöverföringar. Men vem finansierar? Får man mängder av reklam sedan eller?

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.yousendit.com har ingen reklam och är helt gratis. Jag har använt den tjänsten aktivt sen den kom ut utan några problem.

Jag brukar till och med ladda upp filen, skriva en mail som inte existerar (typ araerbba@sthrtbnsr.com) och sedan bara kopiera länken man får till filen man laddat upp och skicka länken till msn.

Då slipper man onödiga vänte tider (typ 30 sekunder :rolleyes:) och man slipper logga in på sin mail (som är otroligt jobbigt 😎)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Måste kapa tråden. Jag håller på att lägga bas på en låt åt en polare i Göteborg just nu och när jag skulle skicka filerna via yousendit.com så behövde han logga in för att ta emot dom. Varför? Har jag missat något, nån inställning på mitt konto? Eller har dom börjat göra så att båda måste ha användare på yousendit.com för att man ska kunna skicka och ta emot?

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste kapa tråden. Jag håller på att lägga bas på en låt åt en polare i Göteborg just nu och när jag skulle skicka filerna via yousendit.com så behövde han logga in för att ta emot dom. Varför? Har jag missat något, nån inställning på mitt konto? Eller har dom börjat göra så att båda måste ha användare på yousendit.com för att man ska kunna skicka och ta emot?

Ja, det verkar som att mottagaren också måste registrera sig som användare, om jag förtått det rätt. Jag har nämligen hållt mig borta från dylika tjänster tills alldeles nyligen, och jag var tvungen att registrera mig för att få tag på filen jag skulle ta emot...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det verkar som att mottagaren också måste registrera sig som användare, om jag förtått det rätt. Jag har nämligen hållt mig borta från dylika tjänster tills alldeles nyligen, och jag var tvungen att registrera mig för att få tag på filen jag skulle ta emot...

Ni behöver inte registrera er på YouSendIt för att ladda upp eller ner låtar därifrån.

Jag har ingen användare där och ändå lyckas jag ladda upp här hemma och ladda ner på jobbet. Is that just luck?

Spana runt lite så ser ni att det är GRATIS!

OBS!

Vill du skicka filer större än 100MB måste du registrera ett "YouSendIt Plus"-konto som kostar $4,99/månad. Så skippa att ens regga er på stället, för om ni tänker skicka wav-filer så underlättar det hursomhelst för båda parter om de zippas. Då blir de stora biffiga filerna små och taniga och är lätta att klå.. ladda hem, menar jag.

Easy come, easy go - fast baklänges!

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.yousendit.com har ingen reklam och är helt gratis. Jag har använt den tjänsten aktivt sen den kom ut utan några problem.

Jag brukar till och med ladda upp filen, skriva en mail som inte existerar (typ araerbba@sthrtbnsr.com) och sedan bara kopiera länken man får till filen man laddat upp och skicka länken till msn.

Då slipper man onödiga vänte tider (typ 30 sekunder 😆) och man slipper logga in på sin mail (som är otroligt jobbigt 😄)

Varför skriver du inte in din egen emailadress istället?

Det är relativt skitsmart, eftersom man lätt råkar stänga det där fönstret efter man kopierat länken och skickat till någon, och nån dag senare kanske man ville skicka länken till någon annan, eller så råkar man kopiera nåt annat och vips är länken borta.

Det enda "jobbiga" du borde göra är att ställa in i epostkontot att alla mail från YouSendIt hamnar i en egen mapp som heter t.ex. YSI. Då stör de aldrig dig eftersom de aldrig landar i Inkorgen och när du någon gång ändå måste kolla mailen kan du passa på att tömma YSI-mappen.

(Visst, YSI går tokfort och man kan lika gärna ladda upp en låt flera gånger istället för att ta länken från emailet man fått men rätt ska vara rätt!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Microlab, Digidelivery kostar väll en hel del... kan jag tänka mig iaf? är nog tänkt för dom stora grabbarna 😆 vet du hur mycket? 😆

snabb google

men det kostar en del ja!! har för mig att man måste ha digidelivery hårdvara med.. produktiuonsbolaget som jag jobbar för har jag tipsat om o skaffa sånt, får se hur det går.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...