Jump to content
Annons

Windows bootar inte..


TUFFTUFFTUFF

Recommended Posts

Hej, helt plötsligt så vill inte datorn starta upp, inte ens i Safe Mode( jag kommer till Windows-flaggan med svart bakgrund när jag bootar som vanligt, men sen händer inget mer, "timglaset" bara går och går. När jag bootar i safe mode så kommer jag bara till ett blinkande "minustecken" i vänstra övre hörnet). Är det någon som vet hur mycket som "går förlorat" när man reparerar Windows(som i DEN HÄR GUIDEN ). Måste man installera alla program på nytt efteråt eller blir allt som det var innan problemet uppstod? Finns det risk för att data går förlorad vid en Windows-reparation? Någon som har andra tips?

Jag är VÄLDIGT tacksam för svar.. Mathias

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hade ungefär samma problem för ett par månader sedan. Så här gjorde jag, ingen garanti för att det skall funka lika bra för någon annan:

In med Windows XP-skivan och kör igång en installation. Låt den gamla Windowsinstallationen vara ifred och gör en ny (så att du får upp en dualboot när det klart...).

Enda kruxet är att gamla Windowsinstallationen ligger kvar i startmenyen nu och att man manuellt fick plocka väck alternativt flytta en massa program/filer. Men det fina var förstås att allt det som jag absolut inte ville bli av med fanns kvar. Vet inte om detta hjälper dig men lite kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som om ditt enda alternativ är att testa med en reparations-installation. Om det fungerar, så har du sedan kvar alla program, fullt fungerande. Om det misslyckas, så är maskinen ungefär lika död som nu, fast på ett annat sätt... Inte så mycket att välja på om du saknar en ordentlig backup, alltså...

När du har fåt liv i en fullt fungerande installation, så kör gärna med Acronis TrueImage, så att du får en fullständig backup av systemet som det ser ut när det fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tusen tack för svar bägge 2:o).. Claes, vad menar du med att datorn blir död på ett annat sätt? Vad är det som blir fel i fall det inte fungerar att reparera Windows?

Kan jag installera Windows på en av mina andra hårddiskar utan att jag riskerar att förlora massa data, jag tänker att det inte borde vara något problem, Windows skriver väl inte över existerande data, eller?

Vilket av dessa tips borde jag pröva först? Kan jag pröva att reparera Windows först och om det misslyckas, installera ett ny?

Tack igen för hjälpen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tusen tack för svar bägge 2:o).. Claes, vad menar du med att datorn blir död på ett annat sätt? Vad är det som blir fel i fall det inte fungerar att reparera Windows?

Kan jag installera Windows på en av mina andra hårddiskar utan att jag riskerar att förlora massa data, jag tänker att det inte borde vara något problem, Windows skriver väl inte över existerande data, eller?

Vilket av dessa tips borde jag pröva först? Kan jag pröva att reparera Windows först och om det misslyckas, installera ett ny?

Tack igen för hjälpen.

Om det av någon orsak skiter sig med reparationsinstallationen, så kan datorn bli stående i ett läge där den håller på att installera, men inte kommer ända fram - och när den bootar om, så fortsätter den med att försöka installera och boota om etc...

Det har inträffat någon enstaka gång när jag har försökt fixa någon dator som har strulat - men inte ofta... Enda lösningen har varit att köra över den gamla installationen helt, med allt vad det innebär. Alla program och all data ligger kvar, men eftersom DLL-filerna försvinner, så måste man installera om alla program igen för att allt ska fungera...

Inte ens om du väljer att göra en ny installation på samma disk och skriver över det gamla Windows, kommer annat än Windows-filer att skrivas över - så du kan vara helt lugn, så länge det inte är så illa att du måste formatera om disken...

En varning kan utfärdas för Norton när jag ändå är igång. En arbetskamrat hade Norton installerat och gjorde en helt vanlig Windows update. På grund av Norton så kraschade uppdateringen och jag blev tvungen att köra en reparationsinstallation för att få liv i maskinen igen. Den gången fungerade det - men efter det var Norton bannlyst på jobbets datorer... 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, tack för utförligt svar..Nu har jag prövat att reparera Windows och jag kommer till DEN HÄR bilden, där jag trycker Enter..efter det så är skärmen blå, det står "Installere Windows XP home edition" överst till vänster..längst ner står det "Kontrollerer 190780 Harddisk på Id 0 på buss 0 på atapi..." (ja, det är norska)..sen händer inget mer, vad gör jag nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Kom precis från ett liknande problem som jag svettats med. Trodde att min laptop med live-setup var ett minne blott - men den funkar nu fint. Pust.

Felet jag hade liknade ditt - dvs att den inte startar ordentligt ens i safe mode. I mitt fall så kom inte ens Windows-loggan fram utan jag fick blåskärm en bråkdel av en sekund, innan datorn rebootade igen.

Mitt sätt att lösa det är följande:

* Boota XP-skivan

* Välj inte Enter utan istället "R" (reparera)

* En konsoll med kommandoprompt startar en stund senare

* Testa om du kan lista innehållet på hårddisken (skriv DIR). Eventuellt får du felmeddelande här.

* Skriv CHKDSK. Detta sätter igång en kontroll- och reparationsprocess. Förhoppningsvis hittas problem som sedan fixas.

* Boota om och starta i Safe mode.

Link to comment
Dela på andra sajter

..längst ner står det "Kontrollerer 190780 Harddisk på Id 0 på buss 0 på atapi..." (ja, det är norska)..sen händer inget mer, vad gör jag nu?

Även detta tyder på att hårddisken (eller snarare filsystemtet) inte mår så bra. Så att testa mitt tips ovan är en god idé.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena, jag känner igen det där, en polare lämnade sin dator till mig för att den bara rebootade hela tiden i uppstarten.

Jag testade att sätta i hans hårddisk i min dator (som slave) och den fungerade perfekt, jag lyckades installera om windows på den men det va fortfarande samma problem i hans dator.

Efter en vecka och tusentals felsökningar senare så betalade han mig för att beställa ett nytt moderkort eftersom jag antog att det va det som va kass...och så var det! Men testa som sagt att trycka i hårddisken i en annan dator och rädda allt viktigt 😛 Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt sätt att lösa det är följande:

* Boota XP-skivan

* Välj inte Enter utan istället "R" (reparera)

* En konsoll med kommandoprompt startar en stund senare

* Testa om du kan lista innehållet på hårddisken (skriv DIR). Eventuellt får du felmeddelande här.

* Skriv CHKDSK. Detta sätter igång en kontroll- och reparationsprocess. Förhoppningsvis hittas problem som sedan fixas.

* Boota om och starta i Safe mode.

Nu har jag provat det oxå,men jag kommer inte vidare efter att jag trycker på R..det står bara"Kontrollerer 190780 Harddisk på Id 0 på buss 0 på atapi.."Får väl gå in på Classe imorrn och "lånköpa"(3 dagars öppet köp rules) en extern USB-låda och testa sätta i hårddisken där och kopiera allt till laptopen.

Hmm, hur vet man att det är moderkortet som det är fel på?

Tack för all hjälp 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, nu har jag varit på Claes O. och köpt en extern USB-låda att sätta hårddisken i och sen har jag kopplat den till laptopen(slutresultatet blir en extern USB-hårddisk om man säger så).

Hårddisken visas i Min datamaskin(på laptopen), men när jag klickar på den så står det typ "Denna hårddisken är inte formaterad, vill du formatera nu?". Det vill jag ju inte. I datamaskinbehandling så syns hårdiskens 2 partioner, på den minsta av de står det "OK" och på den största står det "Utildelt"(antagligen "Otildelat" eller liknande på svenska).

Någon som har ett bra förslag på vad jag gör nu? Jag vill ju inte formatera och förlora all data. Finns det någon funktion typ checkdisk eller så som jag har missat? Finns det något program som kan "återupprätta" den data som ligger på hårddisken? Den verkar ju fungera(om jag formaterara den) och det låter ju konstigt att Windows helt plötsligt bara har skrivit över allt som finns där..Eller är hårddisken död?

Nästan ÄNNU mer tacksam för hjälp nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bara säga TUSEN TACK för hjälpen 😕 . Allt löste sig ganska bra till slut. Jag blev tvungen att köpa ny hårddisk, men jag lyckades få tillbaka i stort sett alla filer med hjälp av ett "recovery"-program.. bara en fråga till, kan jag använda den gamla hårddisken om jag formaterar den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bara säga TUSEN TACK för hjälpen 😕 . Allt löste sig ganska bra till slut. Jag blev tvungen att köpa ny hårddisk, men jag lyckades få tillbaka i stort sett alla filer med hjälp av ett "recovery"-program.. bara en fråga till, kan jag använda den gamla hårddisken om jag formaterar den?

Va skönt att det löste sig. Du kan använda den gamla disken igen, men kör en chkdsk på den för att se att den är ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Råbra, tusen tack igen, tur att det finns folk som kan och vill hjälpa till..Om den nu fungerar efter formatering och chkdsk, är det större chans att den strular i framtiden eller är det problemet borta och är den lika "säker" som vilken hårddisk som helst?

Link to comment
Dela på andra sajter

vi hade EXAKT samma problem på våran gamla laptop, det löste sig inte hur jag än gjorde.. det funkade bara inte..så vi sålde den till sambons farsa o då startade den.. 😱

nu kör vi iMac istället för laptop...!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bara säga TUSEN TACK för hjälpen :rolleyes: . Allt löste sig ganska bra till slut. Jag blev tvungen att köpa ny hårddisk, men jag lyckades få tillbaka i stort sett alla filer med hjälp av ett "recovery"-program.. bara en fråga till, kan jag använda den gamla hårddisken om jag formaterar den?

Japp, det kan du. Ett antal block på hårddisken kommer att markeras som dåliga och sedan inte användas av operativsystemet när disken formaterats. Det som händer är att du får en aning mindre utrymme på disken än innan. Ett eller ett par dåliga block är oftast inga problem, men om du hittar flera så kan det vara tecken på att hårddisken är på G att ge upp helt, så spara inga dödsviktiga prylar på den om du är osäker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...