Jump to content
Annons

Göra midikabel


Könstige

Recommended Posts

Hej!

Jag tänkte löda en egen midikabel, men måste kabeln vara skärmad..? Det är ju ändå lixom ettor & nollor..

Jag tänkte använda en cat5 nätverkskabel (8 par så det ska väl räcka..?).

Det ska vara ca 10m lång..

Någon somhar några synpunkter? 🙂

Mvh

Könstige

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Detta var längesen. Men som jag minns det går signalen på pinne 4 o 5. Skärmen är bara ansluten i "sändar-sidan", dvs den kontakt som heter Midi Out eller Midi Thru, och då till pinne 2. (Pinne 2 ansluts till skärm i bägge ändar av kabeln, det är i burkarna som den bara ansluts på ena sidan).

Jag antar att du kan köra pinne 4 o 5 som ett av paren i kabeln o strunta i skärmen. Kanske att det kan bli lite, lite, (ytterst lite) bättre av att ta ett par i mitten o så koppla pinne 2 till alla de andra paren. Lite skärm blir det väl på det viset, o inte behövs väl skärmen så där mycke om man inte har himla störigt runt ikring.

Enligt specen skall det vara max 15 meter på en midikabel. Kolla upp noga vilka som är 4 respektive 5, det är inte helt självklart. Obs att 4 måste gå till 4 o 5 till 5 annars blir det ingenting.

Lycka till.

Tr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Kostar dom inte mer så är det väl lika bra att köpa.. slippa mecka.. & så kan man utesluta kabeln om midi'n skulle krångla nån gång..

Hmm.. Jag trodde att den skulle koppas rakt..

Annars så är det ju inte värre än att mäta på en annan kabel..

Mvh

Könstige

Link to comment
Dela på andra sajter

paz (oregistrerad)

midi är inte så bra. det är bättre att bara ha vanliga syntar med vanliga syntkablar. eller ännu bättre med riktiga instrument som låter bättre´, typ piano.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte syntar riktiga instrument???? 🙂 Är det de man menar med falskspel? 😛

Riktiga instrument är elgitarrer och trumset med dubbla baskaggar och sånt, allt annat hamnar på skroten. Riktiga män sjunger i glassplittrande falsett. Tjejer ska mest se lite söta ut och så.

Mood: Metal-ish

Song: Judas Priest - Painkiller

Link to comment
Dela på andra sajter

midi är inte så bra. det är bättre att bara ha vanliga syntar med vanliga syntkablar. eller ännu bättre med riktiga instrument som låter bättre´, typ piano.

Och vad är det som är dåligt med midikablar?

Synthkablar finns det väl egentligen inget som heter eller? Audio kablar brukar man ha från synten in i mixern. MIDIkablar är bara för att tala om vilket ljud som skall spelas på vilken kanal och för inte självt vidare något ljud. Dvs, en midikabel är som en fjärrkontroll, och sen när blev det dåligt? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

midi är inte så bra. det är bättre att bara ha vanliga syntar med vanliga syntkablar. eller ännu bättre med riktiga instrument som låter bättre´, typ piano.

Och vad är det som är dåligt med midikablar?

Synthkablar finns det väl egentligen inget som heter eller? Audio kablar brukar man ha från synten in i mixern. MIDIkablar är bara för att tala om vilket ljud som skall spelas på vilken kanal och för inte självt vidare något ljud. Dvs, en midikabel är som en fjärrkontroll, och sen när blev det dåligt? 😳

Blir sämre mellanregister med midi. Helt klart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur i hela friden blir det det? 😳 En midikabel säger väl bara vilken tangent som skall spelas var och när från en sequencer till synten typ. Eller har jag missat något elementärt? Skickar inte audio genom midikablarna själv i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur i hela friden blir det det? 😳 En midikabel säger väl bara vilken tangent som skall spelas var och när från en sequencer till synten typ. Eller har jag missat något elementärt? Skickar inte audio genom midikablarna själv i alla fall.

Hm... man får passa sig nu för tiden, man vet inte vilka inlägg som skall tas på allvar eller inte...

(det är diskanten som blir sämre när man använder midi) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär så ja... 😳

Inte helt vaken än heller.... Ska jobba natt ikväll, detta bådar inte gott... Bra bra ush.... (Jaja, jag trodde det var basen som blev keff med midi. Hur som, nu är jag överbevisad och får finna mig i det. ) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
midi är inte så bra. det är bättre att bara ha vanliga syntar med vanliga syntkablar. eller ännu bättre med riktiga instrument som låter bättre´, typ piano.

Fyfan...bästa kommentaren som fälts på forumet. Alla borde få ta del av dessa visdomsord 😆😱😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fårstår inte...vad menar du med syntkabel?

Du vet synthkablar...sånadära som man brukar sätta i synthkontaken på synthen och som man sedan kopplar till ett synthuttag. DHÖÖ! 😎

ska det inte vara en "Syntingång"

på förstärkarens lineout ?? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...