Jump to content
Annons

Florian & Phil angående monitorer


MrPhil (oregistrerad)

Recommended Posts

MrPhil (oregistrerad)
Vad menar ni båda med inte så smart, det är ju precis det det är eller smart, vilket konstigt ordval i sammanhanget, handlar ju mer om självklarheter 😳 jag har ju redan sagt kriterierna med rak frekvensgång och bra omfång osv så vad är problemet?

Fortsätt att lura er själva om ni vill, jag gör det inte längre... 😎

Ja, jag tycker inte det är så smart att det tar längre tid att lära sig kompensera en högtalares felaktiga återgivning, ist för att använda en med rakare.

Du kanske har en massa tid över o fruktansvärt tråkigt liv, men de flesta andra inte.

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 61
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Vad menar ni båda med inte så smart, det är ju precis det det är eller smart, vilket konstigt ordval i sammanhanget, handlar ju mer om självklarheter 😳 jag har ju redan sagt kriterierna med rak frekvensgång och bra omfång osv så vad är problemet?

Fortsätt att lura er själva om ni vill, jag gör det inte längre... 😄

Ja, jag tycker inte det är så smart att det tar längre tid att lära sig kompensera en högtalares felaktiga återgivning, ist för att använda en med rakare.

Du kanske har en massa tid över o fruktansvärt tråkigt liv, men de flesta andra inte.

Hoppsan, du läser tydligen inte så noga vad jag skriver och sen häver ur dig sådana här dumheter, sorry, jag orkar inte förtydliga mig en 3:e gång... 🙂 tröttsam kille verkar du vara, uttrycker dig plumpt när jag försöker upplysa folk om ett och annat matnyttigt...läs igen...

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Vad menar ni båda med inte så smart, det är ju precis det det är eller smart, vilket konstigt ordval i sammanhanget, handlar ju mer om självklarheter 🙂 jag har ju redan sagt kriterierna med rak frekvensgång och bra omfång osv så vad är problemet?

Fortsätt att lura er själva om ni vill, jag gör det inte längre... 😉

Ja, jag tycker inte det är så smart att det tar längre tid att lära sig kompensera en högtalares felaktiga återgivning, ist för att använda en med rakare.

Du kanske har en massa tid över o fruktansvärt tråkigt liv, men de flesta andra inte.

Hoppsan, du läser tydligen inte så noga vad jag skriver och sen häver ur dig sådana här dumheter, sorry, jag orkar inte förtydliga mig en 3:e gång... 😄 tröttsam kille verkar du vara, uttrycker dig plumpt när jag försöker upplysa folk om ett och annat matnyttigt...läs igen...

jag uppfattar det som att du säger att man kan mixa i vilka högtalare som helst, bara man lär sig dem.

Jag påpekar då, att visst går det, men det tar längre tid o kräver mer jobb än att lyssna i ett par rättvisande högtalare istället, eftersom man måste lära sig kompensera för felaktigheter o kanske inte hör alla frekvenser.

Jag påpekar att det inte är så smart, om man kan välja.

Du säger då det som står ovan.

Samt har du sagt, o då citerar jag dig ordagrant, inte felaktigt:

skillnaden mellan dessa budgetvarianter och dyra studiomonitors är inget man kan rättfärdiga eller påstå är mer eller mindre värt

Det måste ju ändå hänga lite på hur pass bra dessa monitorer är? Är de bättre än budgetvarianterna så är väl ett högre pris rättfärdigat?

Du säger oxå:

man får ALLTID lägga en massa tid på att lära sig hur olika monitorer låter i andra system osv, tid tid och åter tid är vad allt handlar om i denna värld...

Det är här vi inte är överens. Jag hävdar att man inte alls behöver lägga ner samma tid med mer rättvisande högtalare, som med mer felvisande.

Köper man så rättvisande som möjligt så behöver man inte testlyssna alls lika mycket i andra anläggningar. man kan lita på sin mix att den stämmer, o man behöver inte kompensera för fel i lyssningen (o hoppas man kompenserat rätt).

Jag säger däremot absolut inte att prislappen är ett kvalitetsmått. Finns mycket som är hypat o kostar därefter. Men kvalitet är ingen hype. Det absolut optimala, absolut rak frekvensgång, är givetvis det bästa att mixa i, oavsett om man lärt sig sina andra högtalare av dyr eller billig karaktär. Tyvärr finns ju ingen monitor eller högtalare på marknaden som uppfyller kravet, men det finns de som är mer eller mindre nära.

Det är smartare, att komma närmare, än att vara långtifrån. Så är det.

Sen kan du ju tycka det är dumheter, eller tycka att jag missförstår dig eller citerar dig fel, men svart på vitt här visar ju vad jag o du säger.

När du pratar förtydligande så ska du nog slipa lite på det, för speciellt tydligt blir det nästan aldrig när du säger nåt.

Se t ex detta:

Vad menar ni båda med inte så smart, det är ju precis det det är eller smart, vilket konstigt ordval i sammanhanget, handlar ju mer om självklarheter  jag har ju redan sagt kriterierna med rak frekvensgång och bra omfång osv så vad är problemet?

Fortsätt att lura er själva om ni vill, jag gör det inte längre...

Vad säger du egentligen?

jag tolkar det som att du menar att rak frekvensgång o bra omfång är bra, men att det egentligen inte spelar så stor roll eftersom man kan lära sig mixa i vad som helst. Tolkar jag dig rätt eller fel? eller pratar du bara priser o hypade märken?

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, man kan köra med sina favorithögtalare helt enkelt, och mitt tips är att dom skall vara så raka som möjligt dvs ha en naturlig återgivning utan speciell färgning, och det är det absolut inte alla hi-fi burkar som är, bara ett fåtal, och DOM gäller det att ha näsa och öron för att hitta
jag uppfattar det som att du säger att man kan mixa i vilka högtalare som helst, bara man lär sig dem.

😕

Redigerat av Woxxy
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Alltså, man kan köra med sina favorithögtalare helt enkelt, och mitt tips är att dom skall vara så raka som möjligt dvs ha en naturlig återgivning utan speciell färgning, och det är det absolut inte alla hi-fi burkar som är, bara ett fåtal, och DOM gäller det att ha näsa och öron för att hitta
jag uppfattar det som att du säger att man kan mixa i vilka högtalare som helst, bara man lär sig dem.

🥰

Man kan mixa i sina favvohögtalare (vilket kan vara vilka som helst) och det är inte alla högtalare som har bra återgivning.

Det är vad som står.

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

suck, du har ju fortfarande inte läst innantill vad jag skrivit, är du helt trög eller...lyssnar du inte överhuvudtaget?

bryr mig inte om dina löjliga inlägg har jag ju sagt, du kör på i samma stil och struntar i innehållet, det jag sagt och säger hela tiden är ju att de givetvis skall vara så raka som möjligt -inget annat, skärp dig nu stolle!

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
suck, du har ju fortfarande inte läst innantill vad jag skrivit, är du helt trög eller...lyssnar du inte överhuvudtaget?

bryr mig inte om dina löjliga inlägg har jag ju sagt, du kör på i samma stil och struntar i innehållet, det jag sagt och säger hela tiden är ju att de givetvis skall vara så raka som möjligt -inget annat, skärp dig nu stolle!

jaha. Så du har INTE sagt att man kan lära sig mixa i sina favvohögtalare, eller egentligen vilka som helst?

jag ber om ursäkt. Måste läst fel då.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
jag har sagt det om och om igen, läs innantill- tokstolle!

Jag läser innantill:

Alltså, jag skall avslöja en sak för er, men först skall jag berätta vad jag har erfarit och vad som kan sägas är en generell sanning för alla ljudtekniker/producenter och det vet ni ju redan:

1-Det spelar ingen roll vad det är för lådor eller vad det står på prislappen/fabrikatet, - - -

2-Man kan i stort sett använda sig av vilka "vanliga" högtalare som helst idag, skillnaden mellan dessa budgetvarianter och dyra studiomonitors är inget man kan rättfärdiga eller påstå är mer eller mindre värt

Link to comment
Dela på andra sajter

jag citerar mig själv: stolle...

Du utelämnar ju det väsentliga i min text med flit, va fan vill du tjafsa om hela tiden egentligen?

Jag berättar ju att man kan hitta enstaka monitorer i hi-fi djungeln, som dessutom är rimligt raka och naturliga i sin återgivning-och billiga i jämförelse, DET är vad jag skrivit i tidigare inlägg och det verkar alla fatta utom just du, man kan ju tro att du nyss är utsläppt...

Jag har för avsikt att forsätta upplysa andra om sådant jag lärt mig och snappat upp och utvärderat under åren, enkom för att det går att jobba med sådant som inte måste kosta skjortan, vilket torde vara till glädje för många här som likt mig själv ibland våndas över priserna och får någon sorts prestige kontra skaparångest i teknikträsket, speciellt när man läser om nya produkter och alla high-end grejor som man vill ha...

Kontentan- och det blir min sista svarskommentar bara för att de andra som läser detta inte skall bli förvirrade utav Mr.Phil´s sarkasmer och vilseledande argumentation-

är att det går alldeles utmärkt att göra superbra grejor om man hittar "the hidden secrets" på marknaden, det var ju så jag började mitt inlägg här förra veckan!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
jag citerar mig själv: stolle...

Du utelämnar ju det väsentliga i min text med flit, va fan vill du tjafsa om hela tiden egentligen?

Jag berättar ju att man kan hitta enstaka monitorer i hi-fi djungeln, som dessutom är rimligt raka och naturliga i sin återgivning-och billiga i jämförelse, DET är vad jag skrivit i tidigare inlägg och det verkar alla fatta utom just du, man kan ju tro att du nyss är utsläppt...

Jag har för avsikt att forsätta upplysa andra om sådant jag lärt mig och snappat upp och utvärderat under åren, enkom för att det går att jobba med sådant som inte måste kosta skjortan, vilket torde vara till glädje för många här som likt mig själv ibland våndas över priserna och får någon sorts prestige kontra skaparångest i teknikträsket, speciellt när man läser om nya produkter och alla high-end grejor som man vill ha...

Kontentan- och det blir min sista svarskommentar bara för att de andra som läser detta inte skall bli förvirrade utav Mr.Phil´s sarkasmer och vilseledande argumentation-

är att det går alldeles utmärkt att göra superbra grejor om man hittar "the hidden secrets" på marknaden, det var ju så jag började mitt inlägg här förra veckan!

😎

Jotack. Inte lätt att avgöra vad som är väsentligt o inte i dina texter. Det man har argument emot är tydligen inte väsentligt iaf.

Men jodå, jag läste ditt hela första inlägg o det var oxå därför jag i mitt första svaar skrev att du både hade rätt o fel. O den som följer resonemanget från början och vidare kan oxå tydligt se vad jag håller med om, o vad jag vänder mig emot i det du säger.

Sen kan du hävda hur mycket som helst att vissa saker du säger är oväsentliga o därför inte ska tas på allvar tydligen - men i din strålande avsikt att med din digra kunskap upplysa mindre vetande medmänniskor här, vore det inte en god tanke att sortera bort det oväsentliga o bara säga det riktigt väsentliga istället, för att slippa såna här trådar där du återigen är missförstådd, feltolkad, felciterad, angripen...

De börjar bli rätt många nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

inte alls lilla du, tvärtom så har jag medvetet hållit mig utanför såna blajtrådar så mycket jag kunnat, var först igår som jag hoppade in där och vad DET har med denna seriösa tråd att göra kan jag inte förstå, kan bara du eftersom du är ute efter att misskreditera mig hela tiden, du blandar ihop saker och ting rätt frisk i dina retoriska återvändsgränder-projicerar en massa nonsens och läser in sånt som inte finns från början, jag tror de flesta här fattar precis vad jag menar-tröttnar du aldrig?

Det man har argument emot är tydligen inte väsentligt iaf.

det enda du argumenterar emot är ju dig själv helt uppenbart, jag ÄR tydlig och kommer så att fortsätta vara...i evighet-AMEN!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk så trevligt det hade kunnat vara om folk accepterade att andra faktiskt inte alltid tycker likadant som de själva - och att det faktiskt inte bara finns en enda sanning... 😆

Jag har också svårt att förstå varför folk måste börja ge varandra diverse tillmälen och beskylla varandra för att prata i nattmössan när de inte får ovillkorligt medhåll - när ingen av kontrahenterna egentligen har fel. Sådant bidrar ju bara till att dra ett löjets skimmer över allt som skrivs - och inget av det tas på allvar... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
inte alls lilla du, tvärtom så har jag medvetet hållit mig utanför såna blajtrådar så mycket jag kunnat, var först igår som jag hoppade in där och vad DET har med denna seriösa tråd att göra kan jag inte förstå, kan bara du eftersom du är ute efter att misskreditera mig hela tiden, du blandar ihop saker och ting rätt frisk i dina retoriska återvändsgränder-projicerar en massa nonsens och läser in sånt som inte finns från början, jag tror de flesta här fattar precis vad jag menar-tröttnar du aldrig?
Det man har argument emot är tydligen inte väsentligt iaf.

det enda du argumenterar emot är ju dig själv helt uppenbart, jag ÄR tydlig och kommer så att fortsätta vara...i evighet-AMEN!

Jag tröttnar aldrig.

Inte du heller trots löfte.

Blajtråden var bara ett exempel på hur du beter dig, o vad folk anser om dig.

O DET kan du väl ändå inte skylla mig för?

Här är du igång igen.

I övrigt så är ju din trådhistoria full av påhopp, namecalling o diverse aggressiva utfall.

I övrigt, om jag inte redan gjort det, vill jag slå ett slag för Alesis M1A mkII, 45-20kHz +/-2dB. Kostar väl 4000.

Eller Genelecs nya 8200 i betydligt högre prisklass.

Man kan oxå ta ett par Monitor Audio B2 + en sub så får man en schysst lyssning.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
tror du att du plockar poäng genom att hänga ut mig i diverse oegentligheter som hör historien till så tar du fel, dina avsikter är uppenbara och du verkar inte tåla andras vettiga inlägg...en ettrig lite jävla besserwisser är vad du är, totalt sexbefriad!

😄😆

(ps. SÅ historiska är inte datumen på dina inlägg 😏 )

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
nej men du är ju inte sann, kollade just vad du länkar till och detta kan ju bara kallas personförföljelse, du ÄR inte frisk som lägger sådan tid och energi på att stalka mig, paranoisk och manisk på samma gång, lägg ner nu innan jag blir rädd...

Rädd borde du bli om du läser dina egna inlägg o hur du tilltalar andra som inte är överens med dig om det du säger eller tycker, i helhet eller detalj.

Ge nu lite konkreta förslag på vad du hittat i hifi-djungeln som man kan använda - du hade väl hittat två du gillade som funkar som monitorer att mixa i?

Link to comment
Dela på andra sajter

det är ingenting i jämförelse med det du håller på med, tror du att jag har lust att hjälpa dig efter allt ditt antagonistiska tjafs, du är inte lite fräck du, jag tror att jag åker och hälsar på dig i kväll så skall vi ta ett seriöst snack mellan 4 ögon om det är ok för dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
det är ingenting i jämförelse med det du håller på med, tror du att jag har lust att hjälpa dig efter allt ditt antagonistiska tjafs, du är inte lite fräck du, jag tror att jag åker och hälsar på dig i kväll så skall vi ta ett seriöst snack mellan 4 ögon om det är ok för dig!

Det handlar inte om att jag behöver hjälp av dig - jag har lyssning som jag är nöjd med.

Men du hade ju hittat två som du gillade. Var det inte så?

Annars är du välkommen ner. E4:an är rak o fin o lutar svagt nedåt från östergötland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...