Mergel Kratzer (oregistrerad) Postat 27 september 2006 Postat 27 september 2006 Hej! Har fĂ„tt tag i en liten rektangulĂ€r lokal pĂ„ blott 4x1,8 meter.. Med dörr och fönster pĂ„ kortsidorna.. TĂ€nkte försöka mig pĂ„ konststycket att fĂ„ plats med en studio dĂ€r inne đł Min frĂ„ga Ă€r: Bör jag stĂ€lla monitorerna pĂ„ rummets kort- eller lĂ„ngsida? Kör jag pĂ„ kortsidan (mot fönstret) blir det ju massor med reflektioner frĂ„n sidovĂ€ggarna. Kör jag pĂ„ lĂ„ngsidan fĂ„r jag inte sĂ„ mkt utrymme bakĂ„t.. Jag tĂ€nkte klĂ€mma in sĂ„ mycket absormerande material som möjligt.. Gardiner, soffa, matta.. dessutom har jag tillgĂ„ng till nĂ„gra akustikskĂ€rmar (sĂ„dana som ibland anvĂ€nds i skolor etc). Vet inte riktigt hur de funkar i musiksammanhang, men de Ă€r vĂ€l rĂ€tt tjocka, ca 12 cm.. Lokalen har Ă€ven ganska högt till tak. Ca 3 m skulle jag tippa pĂ„. I vilken utstrĂ€ckning pĂ„verkar det akustiken? Det sitter nĂ„gra sorts absorbenter i taket (sĂ„dana som Ă€r vanligt förekommande i kontorslokaler).. De kanske hjĂ€lper lite.. Men som det Ă€r nu Ă€r det riktigt otĂ€ck akustik i rummet. HĂ„rt och jobbigt ljud... NĂ„gon som har nĂ„gra rĂ„d? đ / Joel
Torwald Postat 27 september 2006 Postat 27 september 2006 Tekniskt sett borde det inte vara nĂ„gon större skillnad, eftersom du om rummet inte har nĂ„gra snea vinklar torde fĂ„ ganska stora problem med tidiga reflexioner i alla fall. Jag hade nog försökt se till att rummet var sĂ„ vĂ€l dĂ€mpar (dött) som möjligt, i ett sĂ„ litet utrymme. DĂ„ borde det inte spela nĂ„gon större roll vilken sida du vĂ€ljer att ha monitorerna, men det borde vara mer bekvĂ€mt pĂ„ lĂ„ngsidan, tycker man ju? Observera att om jag var du hade jag ocksĂ„ invĂ€ntat fler svar, med tanke pĂ„ att det finns en möjlighet att jag gravt misstar mig đ
Mergel Kratzer (oregistrerad) Postat 27 september 2006 Postat 27 september 2006 Jo, det Àr pÄ lÄngsidan jag hade tÀnkt mig monitorerna frÄn början. Vill gÀrna ha utrymme till prylar pÄ sidorna.. Sedan hade jag tÀnkt klÀmma in nÄgon form av diffusor bakom mig (fÄr bli en jÀkligt grund bokhylla..) Blir det problem med stÄende vÄgor i ett sÄ hÀr litet utrymme? Hur rÀknar man ut sÄnt?
Claes Holmerup Postat 27 september 2006 Postat 27 september 2006 Du kan se vilka frekvenser du kan förvÀnta dig problem med, om du knappar in de aktuella mÄtten hÀr: http://www.mcsquared.com/metricmodes.htm Har du bara 1.8m i djupled, sÄ blir det enorma problem med reflektioner - sÄ ordentlig diffusion pÄ vÀggen bakom din rygg, Àr extremt viktig. Jag skulle nog inte förlita mig pÄ en bokhylla i ett sÄdant lÀge, utan hade hellre byggt ihop en diffusor i stil med denna, fast större pÄ höjden: Eftersom det Àr sÄ dÄligt med utrymme, sÄ borde du ocksÄ sÀtta bra med absorbenter pÄ vÀggen bakom monitorerna - och sÀtt monitorerna sÄ att de trycks in i absorbenterna. Glöm inte heller dÀmpkuddar mellan monitorerna och underlaget - t ex Auralex MoPads eller GA IsoMon - för att undvika att alla vibrationer frÄn högtalarna gÄr ner i underlaget och förstÀrks ytterligare...
Torwald Postat 27 september 2006 Postat 27 september 2006 Nu Àr jag inte helt erfaren pÄ detta omrÄde, men till vilken nytta Àr egentligen diffusorer i ett sÄ litet utrymme? Han kommer ÀndÄ fÄ enorma problem med "kamfilter" och förvirrad stereobild pÄ grund av alla tidiga reflexioner (som ju faktiskt i princip kan komma Àven bakifrÄn i det hÀr fallet). Vore det inte dÄ bÀttre att göra rummet sÄ absolut dött som möjligt? Visst, det blir rÀtt trÄkigt ljud, men det blir Ätminstone mer Àrligt.
Claes Holmerup Postat 27 september 2006 Postat 27 september 2006 BÄde ja och nej... Jag tror ÀndÄ att en stor diffusor bakom ryggen Àr bÀttre Àn att död-dÀmpa. Visst blir det problem nÀr det Àr sÄ litet - men en diffusor kommer ju att göra rummet lite "större" ÀndÄ, eftersom studsarna blir mer oregelbundna bÄde i riktning och tid... Kanske skulle man ha en tjock absorbent pÄ vÀggen, precis dÀr ljudet kommer att trÀffa - och sÄ diffusorer runt om denna absorbent...? PÄ sitt sÀtt hade det kunnat bli bÀttre att placera sig mot kortsidan i stÀllet - eftersom man dÄ slipper de stora problemen med tidiga reflexer frÄn vÀggen bakom ryggen... Man fÄr problem med fönster pÄ vÀggen bakom monitorerna i stÀllet - men det gÄr ju att placera flyttbara absorbenter dÀr - t ex frÄn RealTraps eller Ghost - eller om man pillar ihop nÄgot lÀmpligt sjÀlv med mineralullskivor. Man kan ocksÄ vÀlja att flytta sig lite lÀngre bak, sÄ att det kan bli lÀngre avstÄnd mellan monitorerna och vÀggen bakom dem... Sitter man pÄ det hÄllet, sÄ mÄste det ocksÄ upp absorbenter pÄ sidovÀggarna.
Mergel Kratzer (oregistrerad) Postat 27 september 2006 Postat 27 september 2006 NĂ„t sĂ„nt hĂ€r dĂ„: De blĂ„a grejerna Ă€r absorbenter.. de lĂ„nga vĂ„gformade sakerna framför fönster och dörr Ă€r gardiner/draperier.. TvĂ„ diffusorer av det slaget du visade sitter pĂ„ vĂ€ggen, med en absorbent emellan. Ăr det nĂ„got speciellt man bör tĂ€nka pĂ„ nĂ€r man tillverkar en sĂ„dan diffusor? Ăr det bara att ta en fyrktstav och kapa i varierande lĂ€ngder för att sedan limma pĂ„ spĂ„nplatta eller liknande? Ska försöka skissa pĂ„ nĂ„got förslag till om jag skulle sitta pĂ„ kortsidan ocksĂ„.. man kanske skulle kunna ha diffusor pĂ„ dörren? đ Det blir ju lite en frĂ„ga om tidiga reflektioner frĂ„n sidan kontra reflektioner bakifrĂ„n.. frĂ„gan Ă€r vad som Ă€r vĂ€rst?
Mergel Kratzer (oregistrerad) Postat 27 september 2006 Postat 27 september 2006 Ok, hĂ€r Ă€r den andra varianten: Har snedstĂ€llt nĂ„gra absorbenter bakom monitorerna, pĂ„ de sĂ€ttet bör de vĂ€l fungera som en sorts basfĂ€llor? Eller Ă€r jag helt ute Ă„ cyklar? đ Har placerat diffusorn pĂ„ dörren, fĂ„r se om det gĂ„r att lösa i praktiken...
Claes Holmerup Postat 27 september 2006 Postat 27 september 2006 Du Ă€r inte alls ute och cyklar, utan det Ă€r helt rĂ€tt att skĂ€ra av hörnet, som du har tĂ€nkt dig, eftersom basen förstĂ€rks extra i hörnen... Jag tycker att den sista varianten spontant kĂ€nns som den bĂ€ttre - just för att man slipper kraftiga tidiga reflektioner bakifrĂ„n. Tidiga reflektioner frĂ„n sidovĂ€ggarna kan du lĂ€ttare dĂ€mpa bort med absorbenter, lite mer tillförlitligt Ă€n om du sitter mot lĂ„ngsidan och har vĂ€ggen sĂ„ nĂ€ra bakom dig... Diffusorn finns det sĂ€kert uppgifter om nĂ„gonstans pĂ„ NĂ€tet, men det ska vara rĂ€tt lĂ€ngder pĂ„ stavarna och de ska placeras ut slumpmĂ€ssigt. Jag ska höra med min kompis om han har kvar uppgifterna om lĂ€ngdförhĂ„llande o dyl... đ
Mergel Kratzer (oregistrerad) Postat 27 september 2006 Postat 27 september 2006 Diffusorn finns det sĂ€kert uppgifter om nĂ„gonstans pĂ„ NĂ€tet, men det ska vara rĂ€tt lĂ€ngder pĂ„ stavarna och de ska placeras ut slumpmĂ€ssigt. Jag ska höra med min kompis om han har kvar uppgifterna om lĂ€ngdförhĂ„llande o dyl...đ Ja gör det! Har letat en hel del pĂ„ nĂ€tet men inte hittat nĂ„got.. Jag placerar nog monitorna mot kortsidan dĂ„, kĂ€nns vettigere efter att ha skissat Ă„ klurat pĂ„ det lite đ
Claes Holmerup Postat 29 september 2006 Postat 29 september 2006 HĂR finns lite lĂ€sning i Ă€mnet - och HĂR Ă€r ett verktyg för utrĂ€kningar... đ
Mergel Kratzer (oregistrerad) Postat 2 oktober 2006 Postat 2 oktober 2006 Ok, schysst đČ Som jag förstod det sĂ„ spelar rummets storlek ingen roll för kalkylatorn.. utan endast vilka frekvenser man vill pĂ„verka? Ska testa iaf. Kan lĂ€gga upp bilder pĂ„ hur det blev...
Umemagnus Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 (redigerat) gör gĂ€rna de, kommer snart sjĂ€lv att ha ett i princip likadant rum, att "möblera" till studio, mitt Ă€r dock nĂ„got bredare (2,20)... NĂ„n som vet ett enkelt sĂ€tt att dĂ€mpa taket (dvs, att det ska vara sĂ„ tyst som det gĂ„r, mot övervĂ„ningen)? Lirar akustiska strĂ€nginstrument och har dotterns sovrum ovanför.. skulle va skoj att kunna lira lite pĂ„ kvĂ€llarna ocksĂ„ đ EDIT; UrsĂ€kta mig om jag Ă€r inne och kapar i trĂ„den, men dĂ„ vi har ungefĂ€r "samma" rum, sĂ„ Ă€r det ju onödigt att skapa en till trĂ„d... Redigerat 11 oktober 2006 av Umemagnus
Claes Holmerup Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 gör gĂ€rna de, kommer snart sjĂ€lv att ha ett i princip likadant rum, att "möblera" till studio, mitt Ă€r dock nĂ„got bredare (2,20)... NĂ„n som vet ett enkelt sĂ€tt att dĂ€mpa taket (dvs, att det ska vara sĂ„ tyst som det gĂ„r, mot övervĂ„ningen)? Lirar akustiska strĂ€nginstrument och har dotterns sovrum ovanför.. skulle va skoj att kunna lira lite pĂ„ kvĂ€llarna ocksĂ„ đ EDIT; UrsĂ€kta mig om jag Ă€r inne och kapar i trĂ„den, men dĂ„ vi har ungefĂ€r "samma" rum, sĂ„ Ă€r det ju onödigt att skapa en till trĂ„d... DĂ€mpning Ă€r lite annat Ă€n akustikbehandling - och du behöver i sĂ„ fall isolera bĂ€ttre genom att bygga ett nytt innertak med luftspalt och dĂ€mpmaterial. Du fĂ„r alltsĂ„ sĂ€nka taket en del för att kunna dĂ€mpa lĂ€ckaget till rummet ovanför...
Umemagnus Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 (redigerat) gör gĂ€rna de, kommer snart sjĂ€lv att ha ett i princip likadant rum, att "möblera" till studio, mitt Ă€r dock nĂ„got bredare (2,20)... NĂ„n som vet ett enkelt sĂ€tt att dĂ€mpa taket (dvs, att det ska vara sĂ„ tyst som det gĂ„r, mot övervĂ„ningen)? Lirar akustiska strĂ€nginstrument och har dotterns sovrum ovanför.. skulle va skoj att kunna lira lite pĂ„ kvĂ€llarna ocksĂ„ đ EDIT; UrsĂ€kta mig om jag Ă€r inne och kapar i trĂ„den, men dĂ„ vi har ungefĂ€r "samma" rum, sĂ„ Ă€r det ju onödigt att skapa en till trĂ„d... DĂ€mpning Ă€r lite annat Ă€n akustikbehandling - och du behöver i sĂ„ fall isolera bĂ€ttre genom att bygga ett nytt innertak med luftspalt och dĂ€mpmaterial. Du fĂ„r alltsĂ„ sĂ€nka taket en del för att kunna dĂ€mpa lĂ€ckaget till rummet ovanför... Tack för svaret, finns det idĂ©er om mĂ„tt, mtrl osv? EDIT; Mitt rum Ă€r ca 2,20x 4 meter. Har pĂ„ ena kortvĂ€ggen fönster (golv-till-tak, som Ă€r ca 1 meter breda) och ena lĂ„ngsidan en skjutdörr (lĂ€ngst bort, frĂ„n fönstret sett) Redigerat 11 oktober 2006 av Umemagnus
Gilbert Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 HÄller med Claes om att placering lÀngs med rummet oftast Àr bÀttre. I detta fall skulle motsatt placering innebÀra att du kommer att sitta nÀra mitten av Ätminstone tvÄ dimensioner vilket nÀstan aldrig Àr bra eftersom du dÄ sitter antingen i en nod eller anti-nod för de Axiala stÄende vÄgorna dÀr rumsresonanserna Àr som starkast (vilket innebÀr peakar eller dippar i basregistret). Den ultimata placeringen (nÀr det gÀller stÄende vÄgor) kan hittas med hjÀlp av olika program (t ex Room Optimizer, RPG) men dÄ mÄste man ha alla mÄtt och rummet (lÀs stommvÀggar) mÄste vara rektangulÀrt. Observera att SBIR (Speaker Boundary Interference Response) ocksÄ spelar stor roll och i ett sÄ litet rum sÄ skulle jag nog sÀga att det bÀsta Àr att stÀlla monitorerna sÄ nÀra framvÀggen som möjligt och kompensera bashöjningen med dipswitcharna pÄ högtalaren. Om du vill kan jag köra en snabb simulering för att hitta bÀsta placering och förutspÄ vilka frekvenser du kommer fÄ problem med och vilka vÀggar som Àr upphovsmÀn till vilka resonanser (d v s vilken vÀgg som skall dÀmpas och vid vilken frekvens). MVH Gilbert
Florian le Sage Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 Det finns rum som Àr optimala i sina dimensioner och det finns rum som Àr rena katastrofer, vilket trÄdskaparen har kan jag inte uttala mig om, bÀst att kolla med utrÀkningstabellerna Claes talar om osv, men att stÀlla monitorerna pÄ kortsidan fÄr vÀl ÀndÄ ses som en vedertagen regel, samt att man sitter bÀst pÄ samma avstÄnd som högtalrna har emellan sig-i en liksidig triangel, i ditt fall Àr 1,8 m vÀl kort-2.5 till 3 hade varit mkt bÀttre, i umemagnus fall Àr proportionerna klart bÀttre. man skall akta sig för att döddÀmpa ett rum, blanda och ge, det skall ju nÄgonstans likna en normal lyssning som folk har hemma trots allt, spar lite kala/reflekterande/diffuserande ytor allt efter konstens alla regler, lÀs lÀs och lÀs och gör det som du finner bÀst, kolla in spegeltricket bl.a sÄ skall du nog ro i land till slut, fast jÀvla smalt rum assÄ!
Umemagnus Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 (redigerat) men, va sÀger ni om att "tok-dÀmpa" taket? (Med anledning av mitt tidigare inlÀgg) Redigerat 11 oktober 2006 av Umemagnus
IDF Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 men, va sĂ€ger ni om att "tok-dĂ€mpa" taket? (Med anledning av mitt tidigare inlĂ€gg) det Ă€r ju vĂ€ldigt svĂ„rt att sĂ€ga sĂ„ hĂ€r pĂ„ rak arm, har ju ingen aning om vda det Ă€r för vĂ€ggar, o bakom vĂ€ggarna etc. men tokdĂ€mpa kan iofs vara en bra idĂ© om man vill ha ett trĂ„kigt o dött rum.. sjĂ€lv hade jag nog anvĂ€nt absorbenterna pĂ„ ett diffuserande sĂ€tt.. dvs vinklat dom sĂ„ att de inte bara fĂ„ngar upp allagalna frekvenser utan Ă€ven diffuserar dem smĂ„tt.. en bit ut frĂ„n vĂ€ggen gör att man kommer Ă„t de lĂ€gre frekvenserna.. đ
Umemagnus Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 men, va sĂ€ger ni om att "tok-dĂ€mpa" taket? (Med anledning av mitt tidigare inlĂ€gg) det Ă€r ju vĂ€ldigt svĂ„rt att sĂ€ga sĂ„ hĂ€r pĂ„ rak arm, har ju ingen aning om vda det Ă€r för vĂ€ggar, o bakom vĂ€ggarna etc. men tokdĂ€mpa kan iofs vara en bra idĂ© om man vill ha ett trĂ„kigt o dött rum.. sjĂ€lv hade jag nog anvĂ€nt absorbenterna pĂ„ ett diffuserande sĂ€tt.. dvs vinklat dom sĂ„ att de inte bara fĂ„ngar upp allagalna frekvenser utan Ă€ven diffuserar dem smĂ„tt.. en bit ut frĂ„n vĂ€ggen gör att man kommer Ă„t de lĂ€gre frekvenserna.. đ fast nu Ă€r "problemet" att jag mĂ„ste dĂ€mpa sĂ„ gott det gĂ„r, dĂ„ ag har min dotter sov/lek-rum alldeles ovanför... Ă„ jag vill pyssla med mmusik pĂ„ kvĂ€llstid... SĂ„ det Ă€r takarbete som behövs hĂ€r... Inser ocksĂ„ att mitt studioutrymme fĂ„r ge vika för hur man bor... Sen om det inte Ă€r optimalt... det fĂ„r vara en annan grej, men nu mĂ„ste jag fĂ„ bort ljudet uppĂ„t...
IDF Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 men, va sĂ€ger ni om att "tok-dĂ€mpa" taket? (Med anledning av mitt tidigare inlĂ€gg) det Ă€r ju vĂ€ldigt svĂ„rt att sĂ€ga sĂ„ hĂ€r pĂ„ rak arm, har ju ingen aning om vda det Ă€r för vĂ€ggar, o bakom vĂ€ggarna etc. men tokdĂ€mpa kan iofs vara en bra idĂ© om man vill ha ett trĂ„kigt o dött rum.. sjĂ€lv hade jag nog anvĂ€nt absorbenterna pĂ„ ett diffuserande sĂ€tt.. đ dvs vinklat dom sĂ„ att de inte bara fĂ„ngar upp allagalna frekvenser utan Ă€ven diffuserar dem smĂ„tt.. en bit ut frĂ„n vĂ€ggen gör att man kommer Ă„t de lĂ€gre frekvenserna.. đ fast nu Ă€r "problemet" att jag mĂ„ste dĂ€mpa sĂ„ gott det gĂ„r, dĂ„ ag har min dotter sov/lek-rum alldeles ovanför... Ă„ jag vill pyssla med mmusik pĂ„ kvĂ€llstid... SĂ„ det Ă€r takarbete som behövs hĂ€r... Inser ocksĂ„ att mitt studioutrymme fĂ„r ge vika för hur man bor... Sen om det inte Ă€r optimalt... det fĂ„r vara en annan grej, men nu mĂ„ste jag fĂ„ bort ljudet uppĂ„t... Ă€r det villa eller lĂ€genhet?? Ă€re villa, kan man ju helt enkelt sĂ€tta upp reglar i taket o bygga isolering pĂ„ det med: regel 10 cm, fylla pĂ„ med iso 10cm, sen gipsskiva.. o sen rĂ€cker inte det, kan du ju alltid sĂ€tta iso inklĂ€dd i tyg av ngt slag..!! đ
Umemagnus Postat 12 oktober 2006 Postat 12 oktober 2006 men, va sĂ€ger ni om att "tok-dĂ€mpa" taket? (Med anledning av mitt tidigare inlĂ€gg) det Ă€r ju vĂ€ldigt svĂ„rt att sĂ€ga sĂ„ hĂ€r pĂ„ rak arm, har ju ingen aning om vda det Ă€r för vĂ€ggar, o bakom vĂ€ggarna etc. men tokdĂ€mpa kan iofs vara en bra idĂ© om man vill ha ett trĂ„kigt o dött rum.. sjĂ€lv hade jag nog anvĂ€nt absorbenterna pĂ„ ett diffuserande sĂ€tt.. đ dvs vinklat dom sĂ„ att de inte bara fĂ„ngar upp allagalna frekvenser utan Ă€ven diffuserar dem smĂ„tt.. en bit ut frĂ„n vĂ€ggen gör att man kommer Ă„t de lĂ€gre frekvenserna.. đ fast nu Ă€r "problemet" att jag mĂ„ste dĂ€mpa sĂ„ gott det gĂ„r, dĂ„ ag har min dotter sov/lek-rum alldeles ovanför... Ă„ jag vill pyssla med mmusik pĂ„ kvĂ€llstid... SĂ„ det Ă€r takarbete som behövs hĂ€r... Inser ocksĂ„ att mitt studioutrymme fĂ„r ge vika för hur man bor... Sen om det inte Ă€r optimalt... det fĂ„r vara en annan grej, men nu mĂ„ste jag fĂ„ bort ljudet uppĂ„t... Ă€r det villa eller lĂ€genhet?? Ă€re villa, kan man ju helt enkelt sĂ€tta upp reglar i taket o bygga isolering pĂ„ det med: regel 10 cm, fylla pĂ„ med iso 10cm, sen gipsskiva.. o sen rĂ€cker inte det, kan du ju alltid sĂ€tta iso inklĂ€dd i tyg av ngt slag..!! đ blandning.. parhus đ men jag tror jag kör pĂ„ "villagrejjen"... Tackar för tipset!
IDF Postat 12 oktober 2006 Postat 12 oktober 2006 men, va sĂ€ger ni om att "tok-dĂ€mpa" taket? (Med anledning av mitt tidigare inlĂ€gg) det Ă€r ju vĂ€ldigt svĂ„rt att sĂ€ga sĂ„ hĂ€r pĂ„ rak arm, har ju ingen aning om vda det Ă€r för vĂ€ggar, o bakom vĂ€ggarna etc. men tokdĂ€mpa kan iofs vara en bra idĂ© om man vill ha ett trĂ„kigt o dött rum.. sjĂ€lv hade jag nog anvĂ€nt absorbenterna pĂ„ ett diffuserande sĂ€tt.. đ dvs vinklat dom sĂ„ att de inte bara fĂ„ngar upp allagalna frekvenser utan Ă€ven diffuserar dem smĂ„tt.. en bit ut frĂ„n vĂ€ggen gör att man kommer Ă„t de lĂ€gre frekvenserna.. đ fast nu Ă€r "problemet" att jag mĂ„ste dĂ€mpa sĂ„ gott det gĂ„r, dĂ„ ag har min dotter sov/lek-rum alldeles ovanför... Ă„ jag vill pyssla med mmusik pĂ„ kvĂ€llstid... SĂ„ det Ă€r takarbete som behövs hĂ€r... Inser ocksĂ„ att mitt studioutrymme fĂ„r ge vika för hur man bor... Sen om det inte Ă€r optimalt... det fĂ„r vara en annan grej, men nu mĂ„ste jag fĂ„ bort ljudet uppĂ„t... Ă€r det villa eller lĂ€genhet?? Ă€re villa, kan man ju helt enkelt sĂ€tta upp reglar i taket o bygga isolering pĂ„ det med: regel 10 cm, fylla pĂ„ med iso 10cm, sen gipsskiva.. o sen rĂ€cker inte det, kan du ju alltid sĂ€tta iso inklĂ€dd i tyg av ngt slag..!! đ blandning.. parhus đ men jag tror jag kör pĂ„ "villagrejjen"... Tackar för tipset! đ puss đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.