Jump to content
Annons

Liten lokal.. monitorplacering?

Recommended Posts

Mergel Kratzer (oregistrerad)
Postat

Hej!

Har fĂ„tt tag i en liten rektangulĂ€r lokal pĂ„ blott 4x1,8 meter.. Med dörr och fönster pĂ„ kortsidorna.. TĂ€nkte försöka mig pĂ„ konststycket att fĂ„ plats med en studio dĂ€r inne 😳

Min frÄga Àr: Bör jag stÀlla monitorerna pÄ rummets kort- eller lÄngsida? Kör jag pÄ kortsidan (mot fönstret) blir det ju massor med reflektioner frÄn sidovÀggarna. Kör jag pÄ lÄngsidan fÄr jag inte sÄ mkt utrymme bakÄt..

Jag tÀnkte klÀmma in sÄ mycket absormerande material som möjligt.. Gardiner, soffa, matta.. dessutom har jag tillgÄng till nÄgra akustikskÀrmar (sÄdana som ibland anvÀnds i skolor etc). Vet inte riktigt hur de funkar i musiksammanhang, men de Àr vÀl rÀtt tjocka, ca 12 cm..

Lokalen har Àven ganska högt till tak. Ca 3 m skulle jag tippa pÄ. I vilken utstrÀckning pÄverkar det akustiken? Det sitter nÄgra sorts absorbenter i taket (sÄdana som Àr vanligt förekommande i kontorslokaler).. De kanske hjÀlper lite.. Men som det Àr nu Àr det riktigt otÀck akustik i rummet. HÄrt och jobbigt ljud...

NĂ„gon som har nĂ„gra rĂ„d? 😆

/ Joel

Annons
Postat

Tekniskt sett borde det inte vara nÄgon större skillnad, eftersom du om rummet inte har nÄgra snea vinklar torde fÄ ganska stora problem med tidiga reflexioner i alla fall. Jag hade nog försökt se till att rummet var sÄ vÀl dÀmpar (dött) som möjligt, i ett sÄ litet utrymme. DÄ borde det inte spela nÄgon större roll vilken sida du vÀljer att ha monitorerna, men det borde vara mer bekvÀmt pÄ lÄngsidan, tycker man ju?

Observera att om jag var du hade jag ocksĂ„ invĂ€ntat fler svar, med tanke pĂ„ att det finns en möjlighet att jag gravt misstar mig 😕

Postat

Jo, det Àr pÄ lÄngsidan jag hade tÀnkt mig monitorerna frÄn början. Vill gÀrna ha utrymme till prylar pÄ sidorna.. Sedan hade jag tÀnkt klÀmma in nÄgon form av diffusor bakom mig (fÄr bli en jÀkligt grund bokhylla..)

Blir det problem med stÄende vÄgor i ett sÄ hÀr litet utrymme? Hur rÀknar man ut sÄnt?

Postat

Du kan se vilka frekvenser du kan förvÀnta dig problem med, om du knappar in de aktuella mÄtten hÀr: http://www.mcsquared.com/metricmodes.htm

Har du bara 1.8m i djupled, sÄ blir det enorma problem med reflektioner - sÄ ordentlig diffusion pÄ vÀggen bakom din rygg, Àr extremt viktig. Jag skulle nog inte förlita mig pÄ en bokhylla i ett sÄdant lÀge, utan hade hellre byggt ihop en diffusor i stil med denna, fast större pÄ höjden:

diffusor.jpg

Eftersom det Àr sÄ dÄligt med utrymme, sÄ borde du ocksÄ sÀtta bra med absorbenter pÄ vÀggen bakom monitorerna - och sÀtt monitorerna sÄ att de trycks in i absorbenterna. Glöm inte heller dÀmpkuddar mellan monitorerna och underlaget - t ex Auralex MoPads eller GA IsoMon - för att undvika att alla vibrationer frÄn högtalarna gÄr ner i underlaget och förstÀrks ytterligare...

Postat

Nu Àr jag inte helt erfaren pÄ detta omrÄde, men till vilken nytta Àr egentligen diffusorer i ett sÄ litet utrymme? Han kommer ÀndÄ fÄ enorma problem med "kamfilter" och förvirrad stereobild pÄ grund av alla tidiga reflexioner (som ju faktiskt i princip kan komma Àven bakifrÄn i det hÀr fallet). Vore det inte dÄ bÀttre att göra rummet sÄ absolut dött som möjligt? Visst, det blir rÀtt trÄkigt ljud, men det blir Ätminstone mer Àrligt.

Postat

BÄde ja och nej...

Jag tror ÀndÄ att en stor diffusor bakom ryggen Àr bÀttre Àn att död-dÀmpa.

Visst blir det problem nÀr det Àr sÄ litet - men en diffusor kommer ju att göra rummet lite "större" ÀndÄ, eftersom studsarna blir mer oregelbundna bÄde i riktning och tid...

Kanske skulle man ha en tjock absorbent pÄ vÀggen, precis dÀr ljudet kommer att trÀffa - och sÄ diffusorer runt om denna absorbent...?

PÄ sitt sÀtt hade det kunnat bli bÀttre att placera sig mot kortsidan i stÀllet - eftersom man dÄ slipper de stora problemen med tidiga reflexer frÄn vÀggen bakom ryggen... Man fÄr problem med fönster pÄ vÀggen bakom monitorerna i stÀllet - men det gÄr ju att placera flyttbara absorbenter dÀr - t ex frÄn RealTraps eller Ghost - eller om man pillar ihop nÄgot lÀmpligt sjÀlv med mineralullskivor. Man kan ocksÄ vÀlja att flytta sig lite lÀngre bak, sÄ att det kan bli lÀngre avstÄnd mellan monitorerna och vÀggen bakom dem... Sitter man pÄ det hÄllet, sÄ mÄste det ocksÄ upp absorbenter pÄ sidovÀggarna.

Postat

NÄt sÄnt hÀr dÄ:

studio.jpg

De blÄa grejerna Àr absorbenter.. de lÄnga vÄgformade sakerna framför fönster och dörr Àr gardiner/draperier..

TvĂ„ diffusorer av det slaget du visade sitter pĂ„ vĂ€ggen, med en absorbent emellan. Är det nĂ„got speciellt man bör tĂ€nka pĂ„ nĂ€r man tillverkar en sĂ„dan diffusor? Är det bara att ta en fyrktstav och kapa i varierande lĂ€ngder för att sedan limma pĂ„ spĂ„nplatta eller liknande?

Ska försöka skissa pĂ„ nĂ„got förslag till om jag skulle sitta pĂ„ kortsidan ocksĂ„.. man kanske skulle kunna ha diffusor pĂ„ dörren? 😄

Det blir ju lite en frÄga om tidiga reflektioner frÄn sidan kontra reflektioner bakifrÄn.. frÄgan Àr vad som Àr vÀrst?

Postat

Ok, hÀr Àr den andra varianten:

studio2.jpg

Har snedstĂ€llt nĂ„gra absorbenter bakom monitorerna, pĂ„ de sĂ€ttet bör de vĂ€l fungera som en sorts basfĂ€llor? Eller Ă€r jag helt ute Ă„ cyklar? 😄

Har placerat diffusorn pÄ dörren, fÄr se om det gÄr att lösa i praktiken...

Postat

Du Àr inte alls ute och cyklar, utan det Àr helt rÀtt att skÀra av hörnet, som du har tÀnkt dig, eftersom basen förstÀrks extra i hörnen...

Jag tycker att den sista varianten spontant kÀnns som den bÀttre - just för att man slipper kraftiga tidiga reflektioner bakifrÄn. Tidiga reflektioner frÄn sidovÀggarna kan du lÀttare dÀmpa bort med absorbenter, lite mer tillförlitligt Àn om du sitter mot lÄngsidan och har vÀggen sÄ nÀra bakom dig...

Diffusorn finns det sĂ€kert uppgifter om nĂ„gonstans pĂ„ NĂ€tet, men det ska vara rĂ€tt lĂ€ngder pĂ„ stavarna och de ska placeras ut slumpmĂ€ssigt. Jag ska höra med min kompis om han har kvar uppgifterna om lĂ€ngdförhĂ„llande o dyl... 😄

Postat
Diffusorn finns det sĂ€kert uppgifter om nĂ„gonstans pĂ„ NĂ€tet, men det ska vara rĂ€tt lĂ€ngder pĂ„ stavarna och de ska placeras ut slumpmĂ€ssigt. Jag ska höra med min kompis om han har kvar uppgifterna om lĂ€ngdförhĂ„llande o dyl...🙂

Ja gör det! Har letat en hel del pÄ nÀtet men inte hittat nÄgot..

Jag placerar nog monitorna mot kortsidan dĂ„, kĂ€nns vettigere efter att ha skissat Ă„ klurat pĂ„ det lite 😄

Postat

Ok, schysst đŸ˜Č Som jag förstod det sĂ„ spelar rummets storlek ingen roll för kalkylatorn.. utan endast vilka frekvenser man vill pĂ„verka?

Ska testa iaf. Kan lÀgga upp bilder pÄ hur det blev...

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

gör gĂ€rna de, kommer snart sjĂ€lv att ha ett i princip likadant rum, att "möblera" till studio, mitt Ă€r dock nĂ„got bredare (2,20)... NĂ„n som vet ett enkelt sĂ€tt att dĂ€mpa taket (dvs, att det ska vara sĂ„ tyst som det gĂ„r, mot övervĂ„ningen)? Lirar akustiska strĂ€nginstrument och har dotterns sovrum ovanför.. skulle va skoj att kunna lira lite pĂ„ kvĂ€llarna ocksĂ„ 😄

EDIT;

UrsÀkta mig om jag Àr inne och kapar i trÄden, men dÄ vi har ungefÀr "samma" rum, sÄ Àr det ju onödigt att skapa en till trÄd...

Redigerat av Umemagnus
Postat
gör gĂ€rna de, kommer snart sjĂ€lv att ha ett i princip likadant rum, att "möblera" till studio, mitt Ă€r dock nĂ„got bredare (2,20)... NĂ„n som vet ett enkelt sĂ€tt att dĂ€mpa taket (dvs, att det ska vara sĂ„ tyst som det gĂ„r, mot övervĂ„ningen)? Lirar akustiska strĂ€nginstrument och har dotterns sovrum ovanför.. skulle va skoj att kunna lira lite pĂ„ kvĂ€llarna ocksĂ„ 🙂

EDIT;

UrsÀkta mig om jag Àr inne och kapar i trÄden, men dÄ vi har ungefÀr "samma" rum, sÄ Àr det ju onödigt att skapa en till trÄd...

DÀmpning Àr lite annat Àn akustikbehandling - och du behöver i sÄ fall isolera bÀttre genom att bygga ett nytt innertak med luftspalt och dÀmpmaterial. Du fÄr alltsÄ sÀnka taket en del för att kunna dÀmpa lÀckaget till rummet ovanför...

Postat (redigerat)
gör gĂ€rna de, kommer snart sjĂ€lv att ha ett i princip likadant rum, att "möblera" till studio, mitt Ă€r dock nĂ„got bredare (2,20)... NĂ„n som vet ett enkelt sĂ€tt att dĂ€mpa taket (dvs, att det ska vara sĂ„ tyst som det gĂ„r, mot övervĂ„ningen)? Lirar akustiska strĂ€nginstrument och har dotterns sovrum ovanför.. skulle va skoj att kunna lira lite pĂ„ kvĂ€llarna ocksĂ„ 🙂

EDIT;

DÀmpning Àr lite annat Àn akustikbehandling - och du behöver i sÄ fall isolera bÀttre genom att bygga ett nytt innertak med luftspalt och dÀmpmaterial. Du fÄr alltsÄ sÀnka taket en del för att kunna dÀmpa lÀckaget till rummet ovanför...

Tack för svaret, finns det idéer om mÄtt, mtrl osv?

EDIT;

Mitt rum Àr ca 2,20x 4 meter. Har pÄ ena kortvÀggen fönster (golv-till-tak, som Àr ca 1 meter breda) och ena lÄngsidan en skjutdörr (lÀngst bort, frÄn fönstret sett)

Redigerat av Umemagnus
Postat

HÄller med Claes om att placering lÀngs med rummet oftast Àr bÀttre. I detta fall skulle motsatt placering innebÀra att du kommer att sitta nÀra mitten av Ätminstone tvÄ dimensioner vilket nÀstan aldrig Àr bra eftersom du dÄ sitter antingen i en nod eller anti-nod för de Axiala stÄende vÄgorna dÀr rumsresonanserna Àr som starkast (vilket innebÀr peakar eller dippar i basregistret). Den ultimata placeringen (nÀr det gÀller stÄende vÄgor) kan hittas med hjÀlp av olika program (t ex Room Optimizer, RPG) men dÄ mÄste man ha alla mÄtt och rummet (lÀs stommvÀggar) mÄste vara rektangulÀrt. Observera att SBIR (Speaker Boundary Interference Response) ocksÄ spelar stor roll och i ett sÄ litet rum sÄ skulle jag nog sÀga att det bÀsta Àr att stÀlla monitorerna sÄ nÀra framvÀggen som möjligt och kompensera bashöjningen med dipswitcharna pÄ högtalaren.

Om du vill kan jag köra en snabb simulering för att hitta bÀsta placering och förutspÄ vilka frekvenser du kommer fÄ problem med och vilka vÀggar som Àr upphovsmÀn till vilka resonanser (d v s vilken vÀgg som skall dÀmpas och vid vilken frekvens).

MVH Gilbert

Postat

Det finns rum som Àr optimala i sina dimensioner och det finns rum som Àr rena katastrofer, vilket trÄdskaparen har kan jag inte uttala mig om, bÀst att kolla med utrÀkningstabellerna Claes talar om osv, men att stÀlla monitorerna pÄ kortsidan fÄr vÀl ÀndÄ ses som en vedertagen regel, samt att man sitter bÀst pÄ samma avstÄnd som högtalrna har emellan sig-i en liksidig triangel, i ditt fall Àr 1,8 m vÀl kort-2.5 till 3 hade varit mkt bÀttre, i umemagnus fall Àr proportionerna klart bÀttre.

man skall akta sig för att döddÀmpa ett rum, blanda och ge, det skall ju nÄgonstans likna en normal lyssning som folk har hemma trots allt, spar lite kala/reflekterande/diffuserande ytor allt efter konstens alla regler, lÀs lÀs och lÀs och gör det som du finner bÀst, kolla in spegeltricket bl.a sÄ skall du nog ro i land till slut, fast jÀvla smalt rum assÄ!

Postat (redigerat)

men, va sÀger ni om att "tok-dÀmpa" taket? (Med anledning av mitt tidigare inlÀgg)

Redigerat av Umemagnus
Postat
men, va sÀger ni om att "tok-dÀmpa" taket? (Med anledning av mitt tidigare inlÀgg)

det Àr ju vÀldigt svÄrt att sÀga sÄ hÀr pÄ rak arm, har ju ingen aning om vda det Àr för vÀggar, o bakom vÀggarna etc. men tokdÀmpa kan iofs vara en bra idé om man vill ha ett trÄkigt o dött rum.. sjÀlv hade jag nog anvÀnt absorbenterna pÄ ett diffuserande sÀtt.. :rolleyes:

dvs vinklat dom sĂ„ att de inte bara fĂ„ngar upp allagalna frekvenser utan Ă€ven diffuserar dem smĂ„tt.. en bit ut frĂ„n vĂ€ggen gör att man kommer Ă„t de lĂ€gre frekvenserna.. 😆

Postat

det Àr ju vÀldigt svÄrt att sÀga sÄ hÀr pÄ rak arm, har ju ingen aning om vda det Àr för vÀggar, o bakom vÀggarna etc. men tokdÀmpa kan iofs vara en bra idé om man vill ha ett trÄkigt o dött rum.. sjÀlv hade jag nog anvÀnt absorbenterna pÄ ett diffuserande sÀtt.. :rolleyes:

dvs vinklat dom sĂ„ att de inte bara fĂ„ngar upp allagalna frekvenser utan Ă€ven diffuserar dem smĂ„tt.. en bit ut frĂ„n vĂ€ggen gör att man kommer Ă„t de lĂ€gre frekvenserna.. 😆

fast nu Àr "problemet" att jag mÄste dÀmpa sÄ gott det gÄr, dÄ ag har min dotter sov/lek-rum alldeles ovanför... Ä jag vill pyssla med mmusik pÄ kvÀllstid... SÄ det Àr takarbete som behövs hÀr... Inser ocksÄ att mitt studioutrymme fÄr ge vika för hur man bor... Sen om det inte Àr optimalt... det fÄr vara en annan grej, men nu mÄste jag fÄ bort ljudet uppÄt...

Postat

det Ă€r ju vĂ€ldigt svĂ„rt att sĂ€ga sĂ„ hĂ€r pĂ„ rak arm, har ju ingen aning om vda det Ă€r för vĂ€ggar, o bakom vĂ€ggarna etc. men tokdĂ€mpa kan iofs vara en bra idĂ© om man vill ha ett trĂ„kigt o dött rum.. sjĂ€lv hade jag nog anvĂ€nt absorbenterna pĂ„ ett diffuserande sĂ€tt.. 😄

dvs vinklat dom sĂ„ att de inte bara fĂ„ngar upp allagalna frekvenser utan Ă€ven diffuserar dem smĂ„tt.. en bit ut frĂ„n vĂ€ggen gör att man kommer Ă„t de lĂ€gre frekvenserna.. 😛

fast nu Àr "problemet" att jag mÄste dÀmpa sÄ gott det gÄr, dÄ ag har min dotter sov/lek-rum alldeles ovanför... Ä jag vill pyssla med mmusik pÄ kvÀllstid... SÄ det Àr takarbete som behövs hÀr... Inser ocksÄ att mitt studioutrymme fÄr ge vika för hur man bor... Sen om det inte Àr optimalt... det fÄr vara en annan grej, men nu mÄste jag fÄ bort ljudet uppÄt...

Àr det villa eller lÀgenhet??

Àre villa, kan man ju helt enkelt sÀtta upp reglar i taket o bygga isolering pÄ det med:

regel 10 cm, fylla pÄ med iso 10cm, sen gipsskiva..

o sen rÀcker inte det, kan du ju alltid sÀtta iso inklÀdd i tyg av ngt slag..!!

😄

Postat

det Ă€r ju vĂ€ldigt svĂ„rt att sĂ€ga sĂ„ hĂ€r pĂ„ rak arm, har ju ingen aning om vda det Ă€r för vĂ€ggar, o bakom vĂ€ggarna etc. men tokdĂ€mpa kan iofs vara en bra idĂ© om man vill ha ett trĂ„kigt o dött rum.. sjĂ€lv hade jag nog anvĂ€nt absorbenterna pĂ„ ett diffuserande sĂ€tt.. 🙁

dvs vinklat dom sĂ„ att de inte bara fĂ„ngar upp allagalna frekvenser utan Ă€ven diffuserar dem smĂ„tt.. en bit ut frĂ„n vĂ€ggen gör att man kommer Ă„t de lĂ€gre frekvenserna.. 🙂

Àre villa, kan man ju helt enkelt sÀtta upp reglar i taket o bygga isolering pÄ det med:

😄

blandning.. parhus 🙂 men jag tror jag kör pĂ„ "villagrejjen"... Tackar för tipset!

Postat

det Ă€r ju vĂ€ldigt svĂ„rt att sĂ€ga sĂ„ hĂ€r pĂ„ rak arm, har ju ingen aning om vda det Ă€r för vĂ€ggar, o bakom vĂ€ggarna etc. men tokdĂ€mpa kan iofs vara en bra idĂ© om man vill ha ett trĂ„kigt o dött rum.. sjĂ€lv hade jag nog anvĂ€nt absorbenterna pĂ„ ett diffuserande sĂ€tt.. 🙂

dvs vinklat dom sĂ„ att de inte bara fĂ„ngar upp allagalna frekvenser utan Ă€ven diffuserar dem smĂ„tt.. en bit ut frĂ„n vĂ€ggen gör att man kommer Ă„t de lĂ€gre frekvenserna.. 🙂

😄

blandning.. parhus 😉 men jag tror jag kör pĂ„ "villagrejjen"... Tackar för tipset!

😉 puss 🙁

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.