Jump to content
Annons

Studiofestival-Akustiskt


Signert

Recommended Posts

Slutställningen:

7. Margaret's Cheap Guitar - 159 - Signert

2. Vault - 89 - Snow Brigade

8. Keykeeper - 72 - Umemagnus

12. En gång till - 53 - Pwayne

11. Checkpoint Eternity - 35 - Rainydays

4. Gina - 34 - Bryngylf

9. All You're Longing For Is Me - 25 - Odel

6. Forever Gone - 20 - Ztevie

5. De e som de e - 19 - Martinm

10. Ordinary Day - 12 - Tsmalmbe

1. Sad Roses - 1 - Job

3. Love Land - 1 - Funi/Gurra

-------------------------------------------------------------------------------------------

Dags för omröstning i den akustiska festivalen. Här larvas inte med några deltävlingar, som vissa mindre intressanta melodifestivaler håller på med. Här går vi pang på FINAL!

Följande tolv bidrag har kommit in:

1. Sad Roses

2. Vault

3. Love Land

4. Gina

5. De e som de e

6. Forever Gone

7. Margaret's Cheap Guitar

8. Keykeeper

9. All You're Longing For Is Me

10. Ordinary Day

11. Checkpoint Eternity

12. En gång till

Liksom i förra festivalen röstar ni i denna tråd genom att fördela era poäng över fyra bidrag på nedanstående vis:

6 p - till bästa bidraget

4 p - till näst bästa

2 p - till er trea

1 p - till er fyra

Motivera gärna ert beslut! Bidragslämnare får rösta, men inte på sig själv.

Omröstningen pågår till söndag 19 mars, kl.20.00, dvs. ca. två veckor, liksom förra festivalen.

Låtarna finns att ladda ner som två zippar:

Bidrag 1-6

Bidrag 7-12

Rätt låt måste inte vinna! (Men det vore bra...)

k015.gif

Redigerat av Signert
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 102
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Dethär var minst sagt inte lätt. Många grymma bidrag. But here I go.

6 p - 2 Vault

Denna kommer att ligga på soundtracket till min höst 2006. Vemodigt, vackert och nära med en sångröst som ger rysningar.

4 p - 8 Keykeeper

Även om jag tidigare sagt att inspelad folkmusik inte gör sig så bra så föll jag för denna, någonting vaknar till liv inne i själen min. Inledningen kändes lite tråkig men sen svängde det loss ordentligt. Det enda jag inte gillar är att det är alldeles för mycket rum och för lite diskant vilket gör att det blir för mjukt och lite grötigt. Jag saknar närheten till musikerna.

2 p - 7 Margaret's Cheap Guitar

Skön liten popdänga 😛 Bra exempel på hur man skriver en text om en vardagsdetalj. Riktigt snyggt spelat och sjunget. Stämsången är nästan i klass med Elliott Smith. Dock känns själva låten lite tjatig och platt. Det finns inte direkt något som får mig att vilja lyssna på den igen.

1 p - 4 Gina

Jag var på väg att dissa denna först eftersom sången kändes så Conor Oberst-wannabe (vilket jag har svårt för), men jag måste säga att jag är svag för arret och efter några lyssningar gillade jag låten mer. Texten känns lite halvfärdig, bitvis improviserad men den funkar. Instrumentationen är låtens starka sida dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 p: Keykeeper

Jisses. Jag som älskar folkmusik. Så får man en sån här helgjuten dänga upp i nyllet. Hade låten hetat Käftsmäll hade du fått 10 p. Är du med i Väsen? Ring dom annars. Jag har aldrig varit i närheten av att dansa på Korröfestivalen (folkmusikfestival) men till denna hade jag aldrig stått still.

4 p: Gina

Får en del Hefner-vibbar här. Riktigt originellt i en ändå på nåt sätt traditionell tappning. Fraseringen passar alldeles utmärkt och dom glada gitarrerna uppblandade i den melankoliska sången skapar nåt helt jävla underbart. Faktiskt.

2 p: Forever gone

Lite konstigt gitarrljud, men det jag går igång på är den kontrollerade rösten med en jädra skön botten. Väldigt angenäma tongångar i versen dessutom. Trovärdig låt i en genre där det är svårt att låta trovärdig.

1 p: Margaret´s cheap guitar

Här låter det Beatles. Men rätt mycket mer originellt än Beatles ändå. Lite Tom Petty-stuk på en del övergångar också. Väldigt sköna stämmor och lite annorlunda tongångar. Jag gillar den släpande melankoliska monotona…nånting….stilen. Oerhört genomarbetad låt. Ingen käftsmäll, men ändå en…örfil kanske….som man inte glömmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)

Man blir ju bara så grymt impad av alla bra bidrag!

Anyway, här är då mina poäng:

6 p: En gång till

Solklar vinnare! Riktigt bra framfört och proddat. Otroligt bra låt och den bygger ju så himla snyggt i dynamiken, när bastonerna kommer nån gång efter 2:20 blir man ju så lycklig. Skicka till P3 nu, släpp som singel, erövra Sverige. Toppen helt enkelt.

4 p: Vault

Även detta bidrag berör mig väldigt starkt. Det finns en otrolig nerv i sången. Detta tillsammans med de vemodiga harmonierna gör att det här blir så vackert att jag nästan gråter.

2 p: Forever gone

Snygg låt. Gitarrdubbningarna känns inte 100%-iga hela vägen, men vad gör det när sången är så bra. Jag tänker lite på gruppen "Live", som länge var ett av mina favoritband.

1 p: Margaret's Cheap Guitar

Klassisk pop-låt. Väldigt genomarbetad produktion och snygg stämsång, vilket sammantaget gör detta till en pärla

Vill även ge ett hedersomnämnande till Keykeeper, vilket otroligt sväng!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okey, tänkte kommentera alla spåren innan jag sätter mina poäng 😛

1. Sad Roses - Gitarrljudet gillade jag ej, tyvärr inte så bra mixad. Sången kunde kommit fram mera.

2. Vault - Trevligt gitarrljud och bra spelat, bra sjunget och ett bra sångljud. Men refrängen är tyvärr inte lika bra som versen.

3. Love Land - Lite vasst gitarrljud, känns otight. Något med sångljudet jag inte gillar heller. Men den är ändå catchy! Sången låter hårt komprimerad.

4. Gina - Det blir lite rörigt med alla instrumenten, men det är ändå trevligt med alla instrumenten! Catchy!

5. De e som de e - Mycket rum på gitarren. Kunde jobbat med EQ'n mera, vissa frekvenser är så starka att de dränker gitarrspelet vilket gör att melodin inte riktigt kommer fram och sätter sig.

6. Forever Gone - Är det lajnad gura? Väldigt hårt komprimerad sång. Men en bra melodi!

7. Margaret's Cheap Guitar - Bra gitarrljud, lite otight sådär. Får lite 60-tal vibbar. Stämmorna låter trevligt. Texten är fantastisk.

8. Keykeeper - Skönt med ett avbrott från gitarrerna, saknade sång, Välarbetat och välskrivet. Men tyvärr inget som sätter sig.

9. All You're Longing For Is Me - Nåt med gitarrljudet som jag inte gillar, det låter lite gammalt. Sången kunde komma fram mer. Låten ger mig lite nu-metal vibbar.

10. Ordinary Day - Mycket bra gitarrljud. Melodin i versen är för komplicerad. Eget sångsätt (som jag inte riktigt kommer överens med). Fantastisk refräng!

11. Checkpoint Eternity - Kul med Ukulele(?), sången är för låg. Melodin i refrängen är catchy.

12. En gång till - Bra gitarrljud, bra sångljud, lätt melodi. Bra!

Mina poäng då:

1 poäng - 2. Vault

2 poäng - 10. Ordinary Day

4 poäng - 12. En Gång Till

6 poäng - 7. Margaret's Cheap Guitar

Tack för en trevlig festival! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var hur lätt som helst att hitta vinnaren, men betydligt svårare sedan.

Jag avstår individuella kommentarer nu förutom till vinnaren.

De tre följande kunde nästan bytt plats hur som helst och det fanns några bidrag strax under som nästan var uppe på topp fyra.

Skillnaderna var stora i ljudbild och i en del fall hade det varit spännande att höra låtarna med lite mindre plaskgitarr och rymd för dom kanske fanns där inne i alla fall.

Hursomhelst:

1 poäng no 9: All your longing for is me

2 poäng no 10: Ordinary day

4 poäng no 11: Checkpoint eternity

och slutligen icon12.gificon12.gificon12.gificon12.gificon12.gificon12.gif poäng till en låt som var så vacker att jag nästan blev rörd till tårar.

Fantastisk röst! Underbar låt med en gudomlig refräng.

Det är sällan jag springer på nån låt som berör så där riktigt, riktigt och som man bara vill höra om och om igen men detta är en sån. Kanske är lite vågat att säga det efter tre lyssningar men detta är den bästa låt och sånginsats jag hört på mycket länge! Jag bugar och tackar.

Edit: Jag glömde att säga vilken det var som Starboy så uppmärksamt påpekade.

6 poängaren är: no 2: Vault

Redigerat av pwayne
Link to comment
Dela på andra sajter

Sjukt mycket gitarrpojkar - var är forumets pianister??!

6p - Margerets cheap guitar.

Man är ju musiknörd. Skön text.

4p - Vault.

Trevligt nära ljud.

2p - De e som de e.

Gillar gitarrmelodin. Med överstyrd signal & allt.

1p - Keykeeper.

Effektfullt, men lite enformigt. Skulle behövt andra instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjukt mycket gitarrpojkar - var är forumets pianister??!

De spelar på multisamplade flyglar allihop! 😄

Härligt att se att rösterna strömmar in! Fortsätt så.

Och Pwayne har visat sig vara en mästare på att skapa spänning... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Första studiofestivalen jag upplevt då jag är så pass ny på forumet.

Ett riktigt roligt inslag. mer mer...

nåjo, dags för poängen.

1P Gina. Början på versen gillade jag såpass att att kom på mig att trampa lite med foten. lite för otajt och refrängen skulle behövas ses över. kunde konkurerat om både 2 och 4 poäng om det inte vore för det.

2p Forever Gone. Lite otydlig gitarr. Fladdrar lite. Men sångmelodin var det inget fel på.

Tjusigt.

4p En gång till. Gillar annars inte den här typen av låtar. kommer bara att tänka på Lukas bror - fredrik och jag. Fråga mig inte för jag vet inte varför. Tillbaka till ämnet... Bra framfört och en fin sång samt sångljud. Det blev 4a poäng främst för "produktionen" (heter det så?) kan jag påpeka.

6p Vault.

Skönt ljud på gitarren och en klockren vers. Refrängen satt inte som en handske men det gör inte så mkt egentligen. Stämningen i låten går inte av för hackor. Bra jobbat. Kommer att bli många fler lyssningar på den här låten här i lägenheten framöver.

Tack och hej gott folk

Link to comment
Dela på andra sajter

1 p. Gina. Äntligen: ett leksaks-glockenspiel som är sämre stämt än mitt! Skulle kunna vara en akustisk Dinosaur Jr låt -- mycker J Mascis i rösten.

2 p. Checkpoint Eternity. Fräcka ackord.

4 p. Margaret's Cheap Guitar. Vardagsrealism. Kärlekslösa förhållanden. "The one thing I can recall / is Margaret's cheap electro-acoustic guitar".

6 p. Vault. Tungt. Fan va bra.

Hedersomnämnanden: En Gång Till, Love Land, och De E Som De E (spelade upp scener ur Deer Hunter för mitt inre öga. Gitarrtonen är lika mullig som vädret är mulet under rådjursjakten i nämd film.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Och här kommer rösterna från Mjölby

Melodi nummer 12,,,,,,,,,,,,,,,,,, 1 poäng

Melodi nummer 8,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,2 poäng

Melodi nummer 7,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,4 poäng

Melodi nummer ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,4,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,6 poäng

Tack o hade gött där inne bland cynteser å cymbaler/ Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

har lyssnat igenom bidragen och mina värsta farhågor besannades om "trubadur festivalen", akke gura och sång på nästan varenda låt, ingen fantasi och kreativitet med kakburkar eller annat som trummor. 🥰

här kommer mina poäng iallafall:

6 p - till 7. Margaret's Cheap Guitar

Sköna beatles/gessle influenser och bra sång och munspel

4 p - till 11. Checkpoint Eternity

kreativt och bra att trumma på gitarren, skilde direkt ut sig från mängden

2 p - till 6. Forever Gone

bra sång och låt trors den sparsamma arret, lite driv i låten som skilde den från majoriteten av bidrag

1 p - till 8. Keykeeper

en bra melodi med fiol (nyckelharpa?) som också stack ut bland alla trubadurer

vill också nämna:

2.vault sköna Dylan influenser

12. också lite mer än bara gitarr/sång vilket förhöjer intrycket av låten.

glöm inte punkfestivalen, håller på till 20 mars

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

6p. margret's cheap guitar -ambitiös och välspelad. dessutom en jäkla bra låt.

4p. vault - proffsig och enkel, skön röst och ett mycket bra akustiskt gitarrljud.

2p.gina -andas lite simon&garfunkle på nått sätt. blir glad när man hör den.

1p. checkpoint eternity - enkel och trallig. uckelele och kam(låter det som) har alltid varit instrument som ligger mig varmt och hjärtat.

edit, fick göra en liten förändring.

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

1 p till De e som de e. Jag gillar känslan på ljudet. Låter gammalt och närgånget.

2 p till Vault. Fin känsla på hela låten. Allt sitter som det ska.

4 p till Keykeeper. Satt här och var oerhört trött men den här satteigång mig rejält. Jag vill röra på mig och ge järnet idag! 😄 Så härligt med folkmusik, världens tryck.

6 p till Margaret's Cheap Guitar. Låten får tala för sig själv.. den är bara klockren 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Pang på poängen:

1 p - All you´re longing for is me.

Hårt spelade gitarrer. Hyffsade sånginsatser.

2p - Keykeeper

Bra folkmusik. Saknar rytminstrument som driver på.

4p - Margaret´s cheap guitar

60-talskänsla. Trallvänligt o medryckande.

6p - Vault

Nära o skön sång. Enkel, bra gitarr. Sköna harmonier i andrastämmor både på gitarr o sång.

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill först berömma samtliga deltagare, är glad att jag inte ställde upp. hade inte varit bra för mitt ego att bli utan poäng, för det hade jag garanterat blivit 😆

Här är iallafall mitt försök till poängsättning.

1 p: Gina

Lycka!

2 p: All you're longing for is me

Får posies-feeling. Ståpäls.

4 p: Vault

Underbar, får ståpäls igen. Rösten passar perfekt!

6 p: En gång till

Svag för svenska texter, denna gick rakt in i själen. Bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

nr 6: Forever gone 6p

nr 7: Margaret's cheap guitar 4p

nr 9: All you're longing for is me 2p

nr 3: Love land 1p

å resten på delade 5 plats med 1/2p trots ej mitt eget !

Nåja det här var ju kul vettja - dags att börja arbeta lite mer med mina låtar Nu!

Sad Rose's kommer i en separat version efter lite mer arbete - som sagt så var det 1 upptagning vid lokalen å har legat å dammat sedan dess .. kul att det finns de som har kanske kommit lite längre med sitt arbete.

Ser fram emot nästa Akustiska Festival .. Ha det gott till's dess.

mvh: job

Redigerat av job
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj vilken uppryckning sedan förra tävlingen! Tycker att nästan samtliga låtar både är bra och har bra sång. Flera av dem kommer definitivt att sparas!

Jag måste lyssna på dem ett par gånger till, för det här var inte lätt!

Håller också med om att det är lite trist utan pianolåtar. Fast den bristen "bidrog" jag ju själv med så jag ska inte klaga... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, och bra jobbat!! 😛

Vilka kanon bidrag!...så här vill jag dela mina poäng..

1. Forever gone(6p)... Överstyv sång! Bra melodi...(tyckte om den efter 30sek)

2. Margaret's cheap guitar(4)... Rolig låt+text ...(är det du John Lennon? 😏 )

3. All you're looking for is me(2)... Bra helt enkelt

4. Checkpoint eternity(1)... Det spelas och trummas..glad melodi, bra refräng!

...alldeles för lite poäng att dela ut...men men...

...Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

det här var inte så lätt...

men här kommer mina toppar:

6 p - Margarets cheap guitar - bra melodi... en lite sommar hit kanske..nice med munspelet också... vem e margaret? jag vill ha hennes gitarr!

4p - Keykeeper - grymt bra spelat, härlig melodi, nica harmisar... lite rytmik hade gjort saken klar...

2p - En gång till - bra stämmning i denna, en bra akustisk låt o det lilla plinget i bakgrunden gillar jag starkt!

1p - ordinary day - bäst ljud... är med mest pga refrängen som satte sig i sin enkelhet...

Starkt jobbat alla! Det var svårt att prioritera...

peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

jäklar va svårt 😉 Mycke bra!!.. får återkomma.. måste lyssna mer....så!

Änd her is våouts från Bullmark jury;

1 p- De e som de e (no 5)

2 p- Gina (no 4)

4 p- Checkpoint Eternity

6 p- Margret´s Cheap Guitar

Som sagt skitsvårt att ranka låtarna. En massa bra låtar, men fyra skulle ha poäng.

Kul med ett sånt bra gensvar på denna festival 🙂!!

EDIT: lade till rösterna

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

And these are the votes of the Ztevie jury:

6p - All you're longing for is me

Får lite känsla av en akustisk låt som nåt äldre grungeband(Alice In Chains, fast lite softare?) skulle kunnat gjort? Me like!!

4p - Vault

Känsla... Snyft!!

2p - Margaret's cheap guitar

Inte min stil, men den hade nåt... Dessutom känns den redo för utgivning, kan ju spelas i radio direkt utan ändringar?

1p - En gång till

DiLeva-style, med lite mer "normal" röst...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Aktuell ställning efter Ztevie´s röster

Margaret's Cheap Guitar 68

Vault 53

Keykeeper 24

En gång till 24

Forever Gone 20

Gina 18

Checkpoint Eternity 16

All You're Longing For Is Me 14

Ordinary Day 5

De e som de e 4

Love Land 1

Sad Roses 0

Antal röstande: 19

Link to comment
Dela på andra sajter

Som någon nämnde tidigare är jag också lite besviken på att det bara var så mycket gitarr och sång. Men det var några som klämde in lite roliga instrument. Tyckte mig höra klockspel och kazoo och kanske rent av en tramporgel, men var är alla trumpeter och bastubor?

Här kommer mina röster:

6p - Margaret's cheap guitar

4p - Checkpoint eternity

2p - Vault

1p - En gång till

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...