Jump to content
Annons

producers:martinm,Lundin,VacUm,emser


karl

Recommended Posts

LÅTNAMN:Nails alt. Nailed

ARTIST/GRUPP:karl

GENRE:ala' möjliga genrer

LÅTLÄNGD:beroende på

KOMPOSITÖR:i grunden karl men inte i alla versioner

PRODUCENT:martinm,Lundin,VacUm,emser,karl

EV. MEDVERKANDE:som ovan prods...

INSPELNINGSÅR:-05

FORMAT: (ex. mp3

STORLEK: (ex. 5.3 megabyte)

STATUS: Alltifrån skiss till färdigt

Upprinnelsen till denna låt var att jag kände mig ganska begränsad av det jag hitintills postat på demosidorna, att det aldrig riktigt vill lyfta till färdig demonivå...så jag efterlyste villiga producenter att ta tag i en skiss jag hade...och om dom ville ha nya tagningar fick dom höra av sig...en del gjorde så och jag sjöng in nya spår och bollade över en ny gitarr etc.....ganska snabbt jobbat av en del och tillbaka fick jag versioner av låten jag inte hade räknat med....dom flesta i helt olika stuk men helt klart bra i mina öron....rytmik,harmonik som ligger far away vad jag klarar på egen hand....så jag är helnöjd med den respons jag fick och JÄTTETACK till er proddare.......//:karl

Låtarna i ingen rangordning....lyssna gärna på ursprunget och sedan vidare till dom andra versionerna 😮 och ge gärna kritik....men det är ingen tävling 😛

låten typ ursprunget med annan sång

producer: Lundin

producer:emser

Producer:VacUm

Producer:martinm

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Lundins version lät ju kanonhäftig... helt klart ett stort lyft.

På andra plats sätter jag nästan originalet.  😄

Jag känner att det här var faran att det skulle jämföras och sättas på 1:a,2:a osv.

det var inte tanken,utan att kolla hur olika det blir från samma utgångsmatrial 😮

jag tycker alla har sin prägel och........ 😛

men brojd...tack för lyssningarna

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Fet-cred till alla sköna "proddare".

As-kul att höra alla varianter.

Fantastiskt vad olika slutresultat det blir beroende på vad man själv lyssnar på och gillar samt vilka signaler och känslor man väljer att plocka upp från råmaterialet.

Skall lyssna mer ingående imorgon och komma med kommentarer.

Tack Karl för förtroendet och den härliga idèn.

Är det detta som kallas massproducerat 😮😄😛

/Anders "emser"

Link to comment
Dela på andra sajter

Genren har jag noll koll på så att jag vill därför inte kommentera låten i sej. Däremot upplever jag vocalen väldigt präglad av av skum akustik. Versioner som använt hårdare kompressor märks detta tydligare på. Jag vill föreslå en mer dämpad/neutral miljö för sången då det låter en aning kök om det hela.

Kanske tradig feedback, men det är vad jag känner om resultaten.

Anyways, bra jobbat alla; väldigt olika låtar & därför märker man att producenterna lagt ner mycket jobb. Beundransvärt 😮

Ha det gött. Nu ska jag ta en virre till, det är ju ändå fredakväll.

Link to comment
Dela på andra sajter

helt fantastiskt vad bra alla är... inklusive din egen version... tycker också att det är fascinerande att de låter och känns så olika...

VaCums version tycker jag känns mer "sjuklig", som om låtens huvudperson håller på att bli galen, medan Lundins version ger en lite mer lättsinnad version i David Gray-stil...

Mycket bra jobbat allihop! 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

ehmm..*host* borde nog lagt ner mer tid på små detaljer märker jag nu.. VacUm's slowshuffleversion är ju hur sweet som helst.. p.s var det inte VacUm's autotunade sångspår som låg uppe för nedladdning? sången i hans egen version lät annorlunda.. hmmm.tävla aldrig med djävolen himself.. 😆

Kul grej hursomhelst

P.s..ta bort - demon - framför mitt namn, blir ju svettig i pannan med ett sånt förpliktigande epitet 😆

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

ehmm..*host* borde nog lagt ner mer tid på små detaljer märker jag nu..  VacUm's slowshuffleversion är ju hur sweet som helst.. p.s var det inte VacUm's autotunade sångspår som låg uppe för nedladdning? sången i hans egen version lät annorlunda.. hmmm.tävla aldrig med djävolen himself.. 😆

Kul grej hursomhelst

P.s..ta bort - demon - framför mitt namn, blir ju svettig i pannan med ett sånt förpliktigande epitet  😆

Det känns skumt igentligen att jag ska in och svara hit och dit....det är trots allt proddarnas verk...men ok , jag kikar in nå'n gång då och dåraa.... 😆

Lundin....mest syftning på ditt forna alias 😆 men inte helt 😆

och tack för feedback freddie och allansson 😆

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lyssnat igenom alla. Härligt samarbete! 😆

Och kul att de var så pass olika varandra.

Lundins version är smooth. Behaglig men samtidigt lagom mycket detaljer att vila öronen på. Den funkar rakt igenom.

Snyggt jobb med körerna! Är det en nedstämd panflöjt jag hör i bakgrunden? 😆

Vacums låt gör mig imponerad. Är harmonierna och klangerna beräknade, är det något du har improviserat fram eller är det slumpen som talar? 😆

I jämförelse med dom nya versionerna upplever jag att Karls original trots allt inte skiljer sig särskilt mycket stilmässigt från tidigare låtar. Men det ska inte tas som något negativt. Precis som med tidigare låtar uppskattar jag det melankoliska draget. gillar det sätt som uttrycket i sången kommer fram i den här versionen. (Det är iofs en annan sångtagning, insåg jag precis 😆 )

MartinMs låt är den som ligger originalet närmast. Tycker det är lite synd att kompgitarren försvinner. Fast elpianot ger en skön natt-känsla. Och elgitarren är riktigt snygg!

Emser verkar, liksom Vacum, vilja göra något helt nytt. Tycker att de slicka trummorna ger en konstig friktion som gör att sången känns påklistrad. Mellotronflöjten är däremot snyggt och stämnningshöjande. Även det rundgångsliknande ljudet.

Tänkte också ta upp det där med autotunern, men ser att Lundin redan gjort det. Den märks tydligast på Lundins version. Det är usch-usch och fy-fy med hård pitchning på en sån här typ av låt, IMHO! 😆😆

Edit: Lyssnade ett varv till och har blivit lite förtjust i Vacums version. Vissa vändor är lysande! Sedan gillar jag understämman på Karls version. Den skulle passat i Martins och Vacums versioner.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Impad!!! Här inser man producentens betydelse och förstår hur hans (eller hennes för jämlikhetens skull) personliga färgning/tolkning/inställning etc är avgörande för slutresultatet. Mycket intressant och lärorikt. Snyggt gjort allihop. 😆

Mysig låt btw 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar på emser:s variant. Den var fräck! Kanske lite mycket komprimering i trummor, men annars skitgrymt! 😄

Lundins var rätt soft också! 😉

Och VacUm:s var.... ja... annorlunda. 😎 Lite mystisk känsla i den. Bra! 😄

Och martins var inge fel på, heller!

vikken kul ide, Karl! 😉

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte försöka förklara hur jag tänkte med detta alster:

Det bärande i originalet var ju gitarren, som gör en jätteskön figur, och det var kanske det som ställde till det lite för mig.

Jag kände att gitarren bar mer av låten än sången men melodin är ju så fantastiskt enkel men oxå ganska rörlig så jag upplevde lite konflikt där.

Efter mycket om & men så fick gitarren ledigt och jag försökte hitta ett enklare komp.

Ok, jag försökte bygga upp ett beat som funkade med en ganska rörlig bas som fick hjälp av en marimba sampling. Ett kort och ganska dött basljud behövdes för att det inte skulle gröta ihop.

En maraccas och tamburin fick ligga och hålla ihop beatet som i aaaaahhhhaaaaahhhhaaaaaa körerna spelar rakt och i den sjungna delen av reffen spelar lite shuffligt.

Pianofiguren i introt fick komma tillbaka i slutrefrengerna men då fich jag plocka bort en hel del annat där för att undvika konflikt.

Pianot som lägger ackorden har kag skruvat ner attacken på så att den liksom smyger in varje gång det slår ner.

Äh nu orkar jag inte orera mer, ni får fråga om ni undrar 😄

/emser

Link to comment
Dela på andra sajter

Vacum..säger jag!..

Här finns mystik, symfonikänsla..jazzfeelig ja, i princip allt! En sjudundrandes producent!....

Karl!..din röst och text får en extra push och kommer verkligen till sin rätt!..

Dock har alla producenterna sitt värde och naturligtvis är det en smaksak...och alla har gjort ett kanonjobb..

men jag bestämde mig direkt för Vacum..dels för rytm och det otroligt fina målande detaljerna runt din röst!...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vacums låt gör mig imponerad. Är harmonierna och klangerna beräknade, är det något du har improviserat fram eller är det slumpen som talar? 😏

Slump? 😉 Ha! Nädu. Det är ganska genomtänkt. Om du plankar och analyserar ser du några återkommande linjer allting bygger på.

Men det är ganska pretto ändå, fast jag råkar gilla sånt just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cool låt redan från början. Får (inte så lite) Sting-feeling av både sång och stuk. Gillade Lundins version mest av de proddade prylarna.

Då får jag väl ta det som en comliment 😎😏

Jag tycker alla versioner har sitt lilla egna...

Gillar martinm:s mer laidback och rätt var det är en bluesgitarr smyger in 😉

Lundin:s lite mer rytmisk tappning lite ryckig stundtals ett mer modernt språk än det jag är van vid...körerna rena och bra...lite mycket AT kanske( vet inte direkt var den kom ifrån 😕 ) 😉 however nice version

VacUm:s ännu lite mer modern med lite udda harmonik där han följer sångmelodin med stråket men ändrar harmoniken med basen för att sedan på reffen möta upp i harmonin 🙂

emser:s version ligger nog närmast mitt eget tonspråk(eller där jag kanske skulle vilja vara) en tajt halvsvulstig prod. där han varierar verserna bra...bäst tycker jag den lugna versen( sista) är då det byggs upp bakom sången :rolleyes:

Again.... kalastackar för intresse och proddarna...bra jobbat allihopa

Link to comment
Dela på andra sajter

Coolt. Det här föklarar ju bättre än något annat vad som ligger i producent-rollen.

Kul och höra hur ni tagit den på olika håll. Mest innovativ tycker jag Vacum är, låter experimentiellt och gillar hans sätt att köra helt andra harmonier. Tycker dock sången blivit lite platt.

Demonens körer är helt underbara - oavsett vem som autotunat dem. Till skillnad från er andra tycker jag dock inte beatet funkar riktigt med sången.

Men det var lika kul att höra alla fyra varianterna. Tack! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till fyra styck mycket spännande versioner av din låt! Det hörs att alla verkligen gjort sitt bästa för att ge din låt rättvisa. Den som i mitt tycke gör att din melodi växer mest är VacUm´s. Men allt det där är ju en smaksak. Vid ett annat tillfälle kanske man gillat en mer rytmisk version bättre. Kul idé i vilket fall! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant projekt :-)

Originalversionen lät rätt garage ;-)

Jag gillade personligen inte alls Lundins version, de ljud som lagts till tog mest bort känsla från själva låten.

Emsers lät 80-tal med en sån massa reverb. Sången låter alldeles för nära/spetsig. Allmänt lite väl grötigt.

Vacums version var rätt intressant, gillar experimentlustan om än att det känns lite mer remix än produktion.

martinm's lät mest professionell i mitt tycke, den fångade känslan i låten på ett mycket bra sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Coolt. Det här föklarar ju bättre än något annat vad som ligger i producent-rollen.

Kul och höra hur ni tagit den på olika håll. Mest innovativ tycker jag Vacum är, låter experimentiellt och gillar hans sätt att köra helt andra harmonier. Tycker dock sången blivit lite platt.

Demonens körer är helt underbara - oavsett vem som autotunat dem. Till skillnad från er andra tycker jag dock inte beatet funkar riktigt med sången.

Men det var lika kul att höra alla fyra varianterna. Tack! 😄

Ja..kanske det. Jag har aldrig jobbat på detta viset förrut,sedan kanske det är olika från producent till producent...Säkert en del tvärtuffa om vad som ska till eller bort...men en schysst dialog mellan låtskrivare och producent är väl att föredra...jag vet inte hur Phil Spector var som prod. men dom producenterna var ungefär som artister själva....however en erfarenhet rikare 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

He! Måste vara skitkul Karl att få en sån här respons och slipade musikers signum på sitt alster. I längden kan man väl ändå inte jobba så här? Jag menar produktionen måste väl ske i nära samarbete och i dialog med upphovsmannen för att verket det få det uttryck som fanns i låten när den en gång gjordes? Men det kanske ni har haft...

Några hastigt nedtecknade kommentarer:

Ursprungsversionen: Låten håller god "karl-klass". Vacker, ödesmättad stämning. Gitarrfigur och kör lysande. Gillar inte oktavstämman och då jag vet vilka snygga stick du brukar göra vore det intressant med ett sådant. Funkar utan stick men känns aningen seg nu.

Lundin: Klarare ljud än ursprunget. Bra att oktavstämman är borta. Ligger nära originalet vilket är ett plus. Några irriterande techno-trumgrejor.

emser: Denna version känns mest kommersiell, vilket inte behöver vara fel. Snygg flöjtsynth men inte överdrivet poppig. Makalöst läckert att lägga körerna i kanon mot slutet! Men vart tog gitarrfiguren vägen?

VaCum: Den mest konstnärliga versionen med sina innovativa harmonier och rytmer, får lite Zawinulvibbar. Tycker din sång och kör stundtals ligger för svag i mixen. Saknar gitarrfiguren men den kanske inte funkar i konceptet? Intressant och kanske behövs fler lyssningar än de två jag presterat hittills.

martinm: Avskalad och snyggt broderi från elpianot. Gillar den bluesiga stilen inte minst från elgitarren men saknar den ursprungliga gitarrfiguren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bärande i originalet var ju gitarren, som gör en jätteskön figur, och det var kanske det som ställde till det lite för mig.

Jag kände att gitarren bar mer av låten än sången men melodin är ju så fantastiskt enkel men oxå ganska rörlig så jag upplevde lite konflikt där.

(e)• Här ser du hur jag tänkte 😱

Behöver inte vara fel heller.

/emser

Redigerat av emser
Link to comment
Dela på andra sajter

He! Måste vara skitkul Karl att få en sån här respons och slipade musikers signum på sitt alster. I längden kan man väl ändå inte jobba så här? Jag menar produktionen måste väl ske i nära samarbete och i dialog med upphovsmannen för att verket det få det uttryck som fanns i låten när den en gång gjordes? Men det kanske ni har haft...

Några hastigt nedtecknade kommentarer:

Ursprungsversionen: Låten håller god "karl-klass". Vacker, ödesmättad stämning. Gitarrfigur och kör lysande. Gillar inte oktavstämman och då jag vet vilka snygga stick du brukar göra vore det intressant med ett sådant. Funkar utan stick men känns aningen seg nu.

.

Ja...det var riktigt roligt det här och som du säger så kan man säkert inte jobba på detta sättet om man ska renodla sin egen grej men absolut om nå'n kan locka fram något bättre ur grunderna...jag läste om Lanois och Dylan och deras samarbete och där gick det hett till stundtals....det har det inte gjort här 😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt kul att höra att samma låt kan få så olika uttryck beroende på vem som sättter tänderna i den. Tycker att Vacums version är spännande och mysig. Ackordvändningarna och rösten i förhållande till det får mig att tänka mycket på den norske saxofonisten och sångaren Bendik Hofseth. Superbra jobbat alla producenter. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för all positiv kritik.

Jag måste dock erkänna att min insats i min "produktion" egentligen är rätt så liten. Jag har bara plockat ur de bitarna ur karls inspelning som jag tyckte bäst om (elpiano, sång o kör), klippt o klistrat lite o lagt på en improviserad gitarr.

Jag tycker att man kan jämföra det med att skrapa av de lager från tårtan som man tycker bäst om, blanda lite och hälla på lite hemmagjord chokladsås. Detta gör mig ju dock inte till en konditor.

För mig står det ganska klart att Lundin, VacUm o emser är mer kompetenta ljudskruvare än jag. Jag tycker att samtliga har lyckats bra med sina produktioner och dessutom har tillfört något eget. Så hatten av för dem.

... samt en massa credit till karl förstås... 😆😉😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...