Jump to content
Annons

Bra SMÅ monitorer


henkan (oregistrerad)

Recommended Posts

henkan (oregistrerad)

Hej,

Vilka monitorer skulle ni tipsa att jag tittar på med följande önskemål:

* Ej över 4000 kr

* De ska vara små - ju mindre, destå bättre (om de fortfarande låter bra)

Jag har kollat på Tannoy Reveal och de kändes för stora...

Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 64
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det finns ganska många att välja på, kolla bara efter monitorer som har högst 5" baselement...

Här är några jag kommer på just nu:

M-audio BX5

Tapco S4 (eller var det S5?)

KRK RP5

Phonic P5A

Samson Resolve5

(De här är nog för dyra: KRK V4 och Genelec 1029/8030).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har edirol vet inte om det är några jag rekommenderar. De låter lite som de kostar 😉 tror att jag betalade 1400 för mina (butiksex). Men de funkar väl i min lilla 2*2 m hemstudio. Beror på vad du är ute efter. Jag är ju iof ingen audiofil 😆 , så de duger väl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Behringer gör ju allt rätt (kolla studio's monitor eller mictest)

Skulle inte förvåna mig om deras små ms 20 & ms 40 är lika bra...dessutom halva priset mot edirol...

Blir ju mer pengar över till glass... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör ett par passiva Alesis Point Seven monitorer hemme till min HK stärk.

Älskar dom...har haft dom i 5 år nu snart. Dom är små, skärmade och spelar skön bas.

har för mig dom kostade runt 3 lök nya så du kan nog hitta dom beggade billigt.

hittade en recension;

http://www.recordingwebsite.com/reviews/mi...oint_Seven.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör ett par passiva Alesis Point Seven monitorer hemme till min HK stärk.

Älskar dom...har haft dom i 5 år nu snart. Dom är små, skärmade och spelar skön bas.

har för mig dom kostade runt 3 lök nya så du kan nog hitta dom beggade billigt.

hittade en recension;

http://www.recordingwebsite.com/reviews/mi...oint_Seven.html

Om man tänker köpa billiga monitorer, så kan det ofta bli bättre resultat med en passiv modell och en hygglig extern förstärkare till dem - eftersom både slutsteg och elektroniska filter kan vara av tveksam kvalisort i billiga aktiva modeller...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

FreddeGredde (oregistrerad)

man bör ju även tänka på att örat hör inom frekvensbamdet 20-20 000Hz. Ska man sitta å göra musik kanske man vill ha monitorer som sträcker sig över hela bandet så man kan höra brus och andra oljud som inte ska bara med. En generell regel är också att man inte behöver höra ljud under 35Hz i musiksammanhang. I värsta fall an man ha högtalare som inte spelar nåt under 50Hz men jag som gillar ljud gillar inte kompromisser.

Jag brukar tänka så att högtalarens frekvensomfång ska vara mellan 15Hz upp till minst 25 000Hz, då är man säker på att det låter bra både vid låga och höga frekvenser.

/FreddeGredde

Link to comment
Dela på andra sajter

man bör ju även tänka på att örat hör inom frekvensbamdet 20-20 000Hz. Ska man sitta å göra musik kanske man vill ha monitorer som sträcker sig över hela bandet så man kan höra brus och andra oljud som inte ska bara med. En generell regel är också att man inte behöver höra ljud under 35Hz i musiksammanhang. I värsta fall an man ha högtalare som inte spelar nåt under 50Hz men jag som gillar ljud gillar inte kompromisser.

Jag brukar tänka så att högtalarens frekvensomfång ska vara mellan 15Hz upp till minst 25 000Hz, då är man säker på att det låter bra både vid låga och höga frekvenser.

/FreddeGredde

Jag är böjd att hålla med dig.....men....

problemet är att om man skall ha monitorer som både låter bra/rätt/ärligt utan att färga, och spelar hela frekvensregistret(20hz-22khz), blir dom sällan små och billiga.... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör själv med Alesis M1 Active och är j_kligt nöjd med dem. De är som namnet antyder aktiva vilket innebär att du inte behöver någon stärkare till dem. Musikbörsen säljer dem nya för 3995 paret tror jag. Ett par begagnade kan du nog hitta för ca 2500:-. Är som sagt väldigt nöjd med mina.

Ett annat förslag som borde vara i den prisklassen du letar är ett par begagnade Tannoy Reveal Active, de låter också väldigt bra. enligt min mening lite klarare i toppen än M1orna men å andra sidan så har de inte ett riktigt lika fett basregister så de är lite av en smaksak vilka man föredrar...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Håller med Claes!

Köp inte billiga, aktiva, små högtalare. Låter uruselt.

Finns MKT mer konkurrens och beggat att skaffa gällande sk HiFi högtalare och separat förstärkare.

VI har testat måååååååååånga högtalare.

Dom bästa små burkarna var utan tvekan (enad jury): Ino Audio pi P (Svenska).

Ca 5000 kr i byggsats (färdig låda) eller ca 7500 kr färdigbyggda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Av två önskemål var ett:

De ska vara små - ju mindre, destå bättre

Och då känns väl knappast ett HiFi system med högtalare och förstärkare som rätt pryl. Den bild jag får i skallen är ett par monitorer som funkar bättre än en hemmastereo att mixa i men ändå är enkla att ta med sig. Alltså högtalarstorlekar från 3-5 tum nånstans. Eller?

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

FreddeGredde: Ska man uppfylla de kraven på frekvensomfång på högtalare som du satte upp, 15Hz-25kHz, så får man lägga upp sexsiffriga belopp! I alla fall om man ska ha en kurva med max +/- 3 dB, vilket är väl så viktigt. Jag använder numera min HiFi-högtalare i alla sammanhang. Annars tycker jag att Altec Lansing och eventuellt Bose, Audio Pro och Jbl kan vara bra köp om du ska ha mindre monitorer i lägre prisklassen. Se eventuellt www.tele-ha.se De har haft problem länge med hemsidan, men jag har inte kollat där på länge. De säljer många av de ovannämnda märkena till personer som har en digitalporta eller en liten datorbaserad hemmastudio och vill ha bättre monitorer än de typiska "datorhögtalarna". Själv har jag förvisso också ett par Koss HD100. Sälja?

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

De ska vara små - ju mindre, destå bättre
"Och då känns väl knappast ett HiFi system med högtalare och förstärkare som rätt pryl. Den bild jag får i skallen är ett par monitorer som funkar bättre än en hemmastereo att mixa i men ändå är enkla att ta med sig. Alltså högtalarstorlekar från 3-5 tum nånstans. Eller?"

🙁

Fast om man inte bryr sig om ljudkvalitén överhuvudtaget så kan man lika gärna använda hörlurar. Tar ingen plats och är billigt.

Redigerat av Ljudfjollan
Link to comment
Dela på andra sajter

henkan (oregistrerad)

Hepp,

Har kollat runt lite efter de tips jag fått.

Hifi-högtalare med stärkare blir helt enkelt för mycket prylar (= tar för mycket plats). Ljudfjollan ovan antydde (uppfattade i alla fall jag det som) lite mindre finkänsligt att det BeHÖVS stora prylar för att inte låta skit men jag tror att med den ambitionsnivå jag har, dvs rent hobbybruk, så bör det rimligen gå att få tag på grejer som går att använda (och jag vill inte ha hörlurar).

Jag har lyssnat på följande sida vid sida: KRK RP5, M-audio (kommer inte ihåg modellen men de låg runt 3500 kr) och Tapcos små. Jag tyckte att KRK låt bäst. De andra lät lite burkiga och ansträngda tyckte jag...

Nu gäller det bara att hitta ett par beggade KRK för en rimlig peng så om nån vill sälja ett par är det bara att droppa en rad...

Hälsningar,

Henkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla gärna också Alesis M1 active de lär du kunna hitta ganska lätt på begagnat marknaden och enligt min mening låter de riktigt bra (inget ont om KRK de är också grymma men ofta lite svårare att hitta prisvärda begagnade). Ett annat alternativ som du kan fynda begagnade ibland är Tannoy Reveal Active om du inte provlyssnat ett par sådana så kan jag helt klart rekommendera dem. Kanske inte lika varma i basen som Alesis M1 men å andra sidan så är de lite mer öppna i diskanten...

Om du letar begagnat så kan du kolla på:

http://www.musikmarknaden.se/

www.tradera.com

eller www.vendolin.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Håller med Claes!

Köp inte billiga, aktiva, små högtalare. Låter uruselt.

Finns MKT mer konkurrens och beggat att skaffa gällande sk HiFi högtalare och separat förstärkare.

VI har testat måååååååååånga högtalare.

Dom bästa små burkarna var utan tvekan (enad jury): Ino Audio pi P (Svenska).

Ca 5000 kr i byggsats (färdig låda) eller ca 7500 kr färdigbyggda.

Ino piP högtalarna är rätt bra men ganska överskattade och med en bra förstärkare så hamnar man runt 13000 för ett par vilket knappast är särskilt prisvärt dessutom så funkar inte Inona i alla rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry glaskatten, men man ska inte kasta sten i glashus som bekant.

Att kalla Ino pi p för överskattade är mindre smart.

I byggsats och med enkel förstärkare testa istället siffran 7000 kr.

Och att nämna "inte prisvärt" i samma text som Ino går inte heller ihop.

Förklara gärna varför dom inte funkar i alla rum och vilka andra små monitorer som gör det?

Mvh Ljudfjollan

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina ESI nEar05 kostade mig 1650 spänn och jag tycker inte att det är något fel på dem... 🙂

Kan nån förklara för mig varför billiga små aktiva monitorer skulle vara dåliga? Jag har ju liksom kört dem Vs mackiemonitorer som kostar 10x mer. Visst, det är inga mackie, men inte heller någon hemmastero-kvalitet heller, nog fanken tycker jag att de är värd pengarna iaf! Så jag beställde från Thomann - vrålbilligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjeeeeeena.

Nej, nej - ta det inte så hårt. 🙂

Jag överdrev helt klart - det låter inte skitdåligt, men de har naturligtvis en hel del brister.

Jag bara tycker det är synd när man fuskar med monitorerna. Mixningsproblem finns det mkt av ändå och med halvdana monitorer blir det mkt svårare. Särskilt djupbasen brukar vara icke-existerande och det är ju mkt viktigt att höra detta.

Henke - nejdå, det behövs inga STORA burkar - men det blir lättare med BRA burkar om du ska göra en bra mix.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjeeeeeena.

Nej, nej - ta det inte så hårt. 😆

Jag överdrev helt klart - det låter inte skitdåligt, men de har naturligtvis en hel del brister.

Jag bara tycker det är synd när man fuskar med monitorerna. Mixningsproblem finns det mkt av ändå och med halvdana monitorer blir det mkt svårare. Särskilt djupbasen brukar vara icke-existerande och det är ju mkt viktigt att höra detta.

Henke - nejdå, det behövs inga STORA burkar - men det blir lättare med BRA burkar om du ska göra en bra mix.

🙂

Det kan stämma mycket väl. JAg brukar dock mixa rätt mycket med mina hörlurar också. Får jag ett ljud som funkar i min gamla stereo, mina esi monitorer och mina hörlurar, brukar den mixen fungera i min kompis hemmastero också. Sen att allt jag spelar in låter kass och har för låg volym, det är en annan femma... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Sorry glaskatten, men man ska inte kasta sten i glashus som bekant.

Att kalla Ino pi p för överskattade är mindre smart.

I byggsats och med enkel förstärkare testa istället siffran 7000 kr.

Och att nämna "inte prisvärt" i samma text som Ino går inte heller ihop.

Förklara gärna varför dom inte funkar i alla rum och vilka andra små monitorer som gör det?

Mvh Ljudfjollan

Fjollan piparna är rätt trögdrivna och kräver en bra "dyr" förstärkare för att komma till sin rätt. Sen så är det så att de är betydligt mer placeringskänsliga än många andra småmonitorer. piPs basåtegivning (med en bra förstärkare) är helt OK men knappast i klass med något större monitorer. Ino själva rekommenderar ju att de ska användas med deras subwoofers och då hamnar man betydligt högre i prisklass.

Ska man tvunget köpa byggsatser så har nog HiFi-kit mer prisvärda sådana att erbjuda än Ino.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill rekommendera ESI nEar 05 eXperience, jag har dom själv och är helnöjd.

Prisexempel

The Mr... 🙁

Är de mycket bättre än de gammlöa 05:orna?

Har bara provat dem och tycker att de är ganska ok.

De säljer ju båda för samma pris på den sidan. Jag vet faktiskt inte skillnaden. Kanske det är kevlarkonerna...

The Mr... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Fjollan piparna är rätt trögdrivna och kräver en bra "dyr" förstärkare för att komma till sin rätt. Sen så är det så att de är betydligt mer placeringskänsliga än många andra småmonitorer. piPs basåtegivning (med en bra förstärkare) är helt OK men knappast i klass med något större monitorer. Ino själva rekommenderar ju att de ska användas med deras subwoofers och då hamnar man betydligt högre i prisklass.

Ska man tvunget köpa byggsatser så har nog HiFi-kit mer prisvärda sådana att erbjuda än Ino.

Jag har inte tid att utbilda dig men du borde kolla fakta lite mer innan du kritiserar ngt som är mkt, mkt bra.

Dom kräver inte alls en dyr förstärkare men alla högtalare presterar bättre om förstärkaren är riktigt bra. Det är ju självklart.

Dom är INTE trögdrivna. Tvärtom. Att Ino rek subwoofer är ju för att få ännu bättre frekvensgång neråt, det betyder inte att dom har dålig bas. Du borde kolla specen, lyssna och jämföra med andra burkar i samma prisklass. Och ännu hellre - MÄTA dom, det har vi gjort. Dom går otroligt djupt i basen för att vara så små och har en fenomenalt rak frekvensgång och låg distorsion.

Jag vill fortfarande veta vilka monitorer som är bättre för samma pengar.

Undvik inte ämnet är du snäll, du måste ju stå för det du skriver.

Redigerat av Ljudfjollan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...