Jump to content
Annons

Effektkedja sångspår


joachime

Recommended Posts

Annons

Risotto, skriv sånt där oseriöst trams i off-topic, här frågar ju faktiskt han om din hjälp, inte efter att du ska läska honom med mat, som han kanske inte har råd med som människa. Tänk på alla djuren som kan dö, när du ska skicka informationen genom kabeln, tänk på hur du äventyrar livet när du vågar förhala dig så här...

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Små skillnader.

Frågan är vad som låter bäst...

A har inte så tydliga s-ljud. Trevligt låter det. Mjukt och fint men kanske tar lite hårt på s-ljuden.

B kommer att sticka ut i stökig mix, men kanske på gränsen med s-ljud. Beror sitt sammanhang. Egentligen lite hårda s-ljud tycker jag.

C påminner mer om a, men lite tydligare. Nog min favorit i just detta sammanhang. Behåller ett mer naturligt s-ljud än A.

D låter lite som B fast mer balanserade konsonanter.

C favvis i denna låten.

D därefter

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med drloop helt och hållet. Antecknade lite:

A-torr, nära, men för mycket de-esser.

B-för essig, dessutom låter det som att sångarens smackande framhävs här.

C-varm, bäst närvaro. Skönast att lyssna på.

D-för essig och smackig. Lite för mycket andning också kanske.

Helt klart får C min röst.

Berätta gärna hur du har kopplat sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag provade lite envelopfollower på sången på poplåten. Blev förvånandsvärt användbart.

Du får gärna lägga upp i tråden!

Eller skicka det separata sångspåret till mig så kan jag foga in det i samma backingtrack som de övriga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Envelopefollower alltså. Efter lite googlande på denna mystiska apparat verkar det ju helt klart vara en användbar liten thingy. Jag har haft lite problem med triggern på en virvel ganska nyligen, som är på tok för dynamisk för att jag ska kunna hitta rätt threshold i triggermanicken, men det här kanske är ett sätt alltså (så man slipper tusen timmars automation)... Tack för tipset

Förtydligande:

Den tar alltså och gör en styrsignal av ljudvågen som man kan skicka vidare till annan utrustning om jag inte har missförstått. Fett användbart.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Dags att avslöja vad ni lyssnat på.

Två föredrog klipp B och två klipp C.

Klipp A är Waves Signature Series JJP Vocals

Klipp B är Waves Signature Series Eddie Kramer Vocal Channel

Klipp C är Waves Signature Series CLA Vocals

Klipp D är Waves Signature Series Maserati VX1

Alla tweakade efter mina preferenser.

Undra om C är parallellkomprimerad?

Finns inte så mycket information om CLA. Men jag håller med om att det låter parallellkomprimerat. JJP-pluggarna däremot bygger verkligen på additativ ljudbearbetning. Varje regel/funktion går parallellt med originalet.

Envelope follower på A möjligen?

Vet inte om det är envelope follower men det finns en regel/funktion i JJP Vocal som heter Attack och den ger lite av den karaktären till sångljudet.

Frågor på det? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

"Tack för tipset

Förtydligande:

Den tar alltså och gör en styrsignal av ljudvågen som man kan skicka vidare till annan utrustning om jag inte har missförstått. Fett användbart."

Så lite så... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Okej. Dags att avslöja vad ni lyssnat på.

Två föredrog klipp B och två klipp C.

Klipp A är Waves Signature Series JJP Vocals

Klipp B är Waves Signature Series Eddie Kramer Vocal Channel

Klipp C är Waves Signature Series CLA Vocals

Klipp D är Waves Signature Series Maserati VX1

Alla tweakade efter mina preferenser.

Finns inte så mycket information om CLA. Men jag håller med om att det låter parallellkomprimerat. JJP-pluggarna däremot bygger verkligen på additativ ljudbearbetning. Varje regel/funktion går parallellt med originalet.

Vet inte om det är envelope follower men det finns en regel/funktion i JJP Vocal som heter Attack och den ger lite av den karaktären till sångljudet.

Frågor på det? 🙂

Inga frågor, däremot intresse av CLA...

Tack för din medverkan.... 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...