Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vill ha tips pÄ en mixer med inbyggt ljudkort med antingen USB eller Firewire. Jag vill kunna spela in flera spÄr samtidigt. Minst 3. Ha equalizer med pre/post sÄ jag kan vÀlja om jag vill anvÀnda mixerns effekter i inspelningen. Ganska hög kvalité, typ 24bit/96kHz. Ha uttag för minst 2 monitorer. GÀrna fler om man fÄr för sig att ha flera. Budget runt 3000kr.

Kortfattat: Söker en mixer som Mackie Onyx 820i. Anledningen till att jag frÄgar Àr om det finns nÄgon mer prisvÀrd, eller nÄgon liknande i lÀgre prisklass.

Mvh

Annons
Postat (redigerat)

Hej,

rent spontant tÀnker jag

Yamaha N8

eller

M-Audio NRV10 (finns Àven en NRV8 men jag hittar inte den just nu).

Eller sÄ gör ni helt enkelt sÄ att ni köper en Mackie and call it a day.

HĂ„ll Ă€ven koll pĂ„ beggatmarknaden 🙂

VĂ€nligen,

CHAE

Edith: lade till lite

Redigerat av CHAE
Postat

Se upp för billiga sÄdana mixrar. De brukar nÀmligen bara kunna köra stereo in/ut mot datorn. Ladda dÀrför hem manualerna och kolla dÀr, sÄ att det verkligen gÄr att spela in tillrÀckligt mÄnga kanaler pÄ separata spÄr.

Kanske Àr ett ljudkort med tillrÀckligt mÄnga in/ut ett bÀttre alternativ - men det beror förstÄs pÄ hur det hela Àr tÀnkt att anvÀndas...

Postat (redigerat)

Se upp för billiga sÄdana mixrar. De brukar nÀmligen bara kunna köra stereo in/ut mot datorn. Ladda dÀrför hem manualerna och kolla dÀr, sÄ att det verkligen gÄr att spela in tillrÀckligt mÄnga kanaler pÄ separata spÄr.

Kanske Àr ett ljudkort med tillrÀckligt mÄnga in/ut ett bÀttre alternativ - men det beror förstÄs pÄ hur det hela Àr tÀnkt att anvÀndas...

Jepp, sÄ rÀtt sÄ rÀtt. Alltid vÀrt att kolla upp. I Yamaha-fallet sÄ gÄr det iofs att tracka flera oberoende kÀllor. I NRV-fallet Àr jag inte lika sÀker men som sagt; det gÄr ju alltid att kontrollera precis som du sa.

Och "ja" ett ljudkort med flera I/O tycker Àven jag Àr att föredra (varför inte ett Pro40 eller liknande) men nu var det ju specifikt en mixer liknande Mackien som efterfrÄgades.

Fismumriken: ni Àr absolut helt sÀkra pÄ att verkligen en mixer Àr att föredra?

VĂ€nligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Postat

Nu var ju de ni lÀnkade lite dyrare. Sen vill jag ha equalizer ut i fall att. Och Àven pre/post som mackie onyx hade.

Postat

Jag tror jag har Àndrat mig... Ett ljudkort med 2-4 kanaler. Ska iaf kunna spela in 2 samtidigt pÄ varsitt spÄr. EQ Àr inte nödvÀndigt, anvÀnder den jag har i cubase istÀllet. Men bra ljudkvalité ska det va! BÀttre Àn Line 6 UX:1 som jag i nulÀget har. Helst inte över 3000kr. Sen tips pÄ en mikrifon jag kan spela in akustisk gitarr, munspel och sÄng med. En allt i ett mikrofon om det gÄr som passar de jag skrev.

Postat

Om du kan tÀnka dig att köpa begagnat sÄ kan jag tipsa dig om Focusrite Saffire LE som finns till salu för 850:- Fantastiskt bra pris pÄ kortet, bara slÄ till om du vill ha ett bra ljudkort för smÄpengar!

Du hittar annonsen hÀr http://vend.se/ad.php?82921

Postat

Vad tros det om Mackie Onyx Big Knob? Thomanns storsÀljare nÀr det gÀllet mackieprodukter. Eller Mackie 802VLZ3 som Àr den mest betygsatta mackieprodukten pÄ thomann?

Mer prisvÀrt Àn Onyx 820i?

Postat

Vad tros det om Mackie Onyx Big Knob?

Eller Mackie 802VLZ3?

Mer prisvÀrt Àn Onyx 820i?

Det beror pÄ vad du ska ha dem till...

Big Knob Àr en monitorkontroll+switch som man kopplar mellan ljudkortets utgÄng och monitorerna.

802 VLZ3 Àr en analog mixer.

Med dem mÄste du alltsÄ skaffa ett lÀmpligt ljudkort ocksÄ för att kunna spela in.pÄ datorn.

Postat

Det beror pÄ vad du ska ha dem till...

Big Knob Àr en monitorkontroll+switch som man kopplar mellan ljudkortets utgÄng och monitorerna.

802 VLZ3 Àr en analog mixer.

Med dem mÄste du alltsÄ skaffa ett lÀmpligt ljudkort ocksÄ för att kunna spela in.pÄ datorn.

Jaha okej. Jao jag ska ha ett kort jag kan stoppa in 2 monitorer i samt gitarr/bas och mickar i.

Postat

Jag tÀnkte pÄ en sak. Zoom R8/R16 t.ex, har drumpads. Hur funkar det nÀr man ska spela in trummor via den t.ex?

Postat (redigerat)

Sen vill jag kunna anvÀnda korten nÀr jag t.ex lyssnar pÄ spotify etc... Som jag kan med UX:1:an.

Onyxen hade inten midi input va? 😼

Exakt vad gör alla ingÄngar pÄ respektive korten, Mackie Onyx 820I och Focusrite Saffire Pro 14?

PĂ„ mackien ser man ju 18 tele ingĂ„ngar samt 3 xlr ingĂ„ngar. NĂ„gra tele som heter insert, nĂ„gra line, och nĂ„gra aux... Insert Ă€r vĂ€l effekter? Och line Ă€r gura/bas etc? Och aux? 😼 Och main out Ă€r för monitorer t.ex? Sen har vi ju tape l/r och cntrl room out, alt 3-4 out. Vad menas med dom?

Sen skulle jag vilja ha tips pÄ en midiklaviatur jag kan plugga i kortet:D

Redigerat av Fismumriken
Postat

Kan man skaffa en konverterare och köra firewire till usb? har ingen firewire ingÄng pÄ datorn:( sen undrar jag, usb midiklaviatur, jag har hört att det skapar hög latency? stÀmmer det? kan man anvÀnda en keyboard istÀllet och köra midi genom den? borde bli samma sak som midiklaviatur?

Postat (redigerat)

Det brukar inte bli sÀrskilt lyckat att köra krÀvande prylar genom extra interface, sÄ om du bara har USB, sÄ bör du skaffa ett USB-ljudkort.

Midisignalerna Àr sÄ slöa att det funkar utmÀrkt med USB-keyboard - lika bra som med midi-keyboard, sÄ det Àr inga bekymmer. Vad du dÀremot fÄr dras med, Àr latency medan du spelar, eftersom det inte gÄr att komma ifrÄn uppspelningslatency. NÀr man spelar in sÄng, sÄ finns direct monitoring, som gör att man kan fÄ medhörning i princip utan latency - men nÄgot motsvarande finns inte nÀr det gÀller virtuella instrument eftersom instrumentets ljud ju mÄste spelas upp av datorn.

Redigerat av Claes
Postat

Det brukar inte bli sÀrskilt lyckat att köra krÀvande prylar genom extra interface, sÄ om du bara har USB, sÄ bör du skaffa ett USB-ljudkort.

Midisignalerna Àr sÄ slöa att det funkar utmÀrkt med USB-keyboard - lika bra som med midi-keyboard, sÄ det Àr inga bekymmer. Vad du dÀremot fÄr dras med, Àr latency medan du spelar, eftersom det inte gÄr att komma ifrÄn uppspelningslatency. NÀr man spelar in sÄng, sÄ finns direct monitoring, som gör att man kan fÄ medhörning i princip utan latency - men nÄgot motsvarande finns inte nÀr det gÀller virtuella instrument eftersom instrumentets ljud ju mÄste spelas upp av datorn.

DÄ blir det USB kort! Tips pÄ nÄgot bra?

Men om man tar t.ex Focusrite pro 14 som nÄgon lÀnkade, sÄ var det midi pÄ det kortet. Borde inte det lösa latency problemet?

Postat

DÄ blir det USB kort! Tips pÄ nÄgot bra?

Det beror pÄ vad du behöver ha för nÄgra in/utgÄngar och eventuella andra funktioner, NÄgra exempel:

Mackie Onyx Blackjack

Native Instruments Komplete Audio 6

RME Fireface UC

Steinberg UR28M

Men om man tar t.ex Focusrite pro 14 som nÄgon lÀnkade, sÄ var det midi pÄ det kortet. Borde inte det lösa latency problemet?

Nej - inte problemet med att det tar tid att spela upp virtuella instrument.

Du kan lÀsa lite om latency hÀr: http://wiki.kontrollrummet.com/Latency

Postat

Okej vi hÄller oss under 3000 kr. Jag vill ha minst 2 tele ingÄngar för gitarr,bas osv, Àven 2 för mickar. Hög kvalité ljudmÀssigt. Vill kunna anvÀnda kortet att höja och sÀnka pÄ nÀr jag Àven kikar pÄ film o lyssnar pÄ spotify osv. GÀrna separata kanaler sÄ man kan spela in pÄ alla samtidigt. Om det gÄr.

Jag skulle gÀrna vilja ha nÄt i stil med Mackie Onyx 820i fast med USB istÀllet.

Postat

Varför vill du ha en mixer? De flesta ljudkort har alla funktioner som behövs, sÄ om du inte behöver mixern för att kunna spela live, sÄ Àr den i de flesta fall ganska öveflödig i en hemstudio.

De flesta mixrar som har USB, kan bara skicka över 2 eller pÄ sin höjd 4 kanaler till datorn, sÄ de Àr mer begrÀnsade Àn Firewire.

Postat

Varför vill du ha en mixer? De flesta ljudkort har alla funktioner som behövs, sÄ om du inte behöver mixern för att kunna spela live, sÄ Àr den i de flesta fall ganska öveflödig i en hemstudio.

De flesta mixrar som har USB, kan bara skicka över 2 eller pÄ sin höjd 4 kanaler till datorn, sÄ de Àr mer begrÀnsade Àn Firewire.

Okej men om vi struntar i mixer... Vill gÀrna kunna spela in 2 separata spÄr iaf. Vill kunna anvÀnda korten hela tiden. Som nÀr ja kollar pÄ film. Hög kvalité ljudmÀssigt. AlltsÄ bÀttre Àn Line 6 UX:1. Och en midiingÄng kanske kan vara bra om man vill köra keyboard genom?

Vill iaf, kunna lina en gura och en mic samtidigt pÄ separata spÄr.

Postat

Blir nog onyxen och sÄ köper jag ett pci kort med firewire ingÄngar. FrÄgan Àr 400 eller 800?

Och man kan anvÀnda mixern Àven nÀr man lyssnar pÄ musik etc?

Postat

Blir nog onyxen och sÄ köper jag ett pci kort med firewire ingÄngar. FrÄgan Àr 400 eller 800?

Och man kan anvÀnda mixern Àven nÀr man lyssnar pÄ musik etc?

Det klart det funkar att anvÀnda mixern men det kÀnns onödigt att köpa en mixer om du egentligen inte behöver det. Jag hade satsat pÄ ett ljudkort istÀllet. Som jag sagt innan tycker jag att du borde kolla pÄ ett Saffire Pro 14. (http://ordermusic.se/produkter/studio/ljudkort/firewire/saffire-pro-14)

Med det kan du spela in pÄ separata kanaler, du har gain, volymkontroll och hörlursutgÄng pÄ fronten som jag har för mig att du har skrivit att du vill ha. Och det Àr vÀldigt lÀtt att förstÄ sig pÄ mjukvaran osv.

Jag upgraderade till det frÄn en UX:1a och jag Àr hur nöjd som helst.

Postat

Som sagt: En mixer tar mer plats och tillför egentligen ingenting om du inte verkligen har behov av en mixer för att exempelvis ha ute pÄ livespelningar eller har större behov att enkelt koppla in outboards. Eq och det mesta annat Àr smidigare att göra med plugins, eftersom du sparar alla instÀllningar ihop med projektet i DAW-programmet.

StÀll dig alltsÄ först frÄgan varför du behöver ha en mixer. Det troligaste Àr att du inte alls behöver det och att det Àr lÀmpligare att leta upp ett ljudkort med de funktioner som du behöver.

Postat (redigerat)

Det klart det funkar att anvÀnda mixern men det kÀnns onödigt att köpa en mixer om du egentligen inte behöver det. Jag hade satsat pÄ ett ljudkort istÀllet. Som jag sagt innan tycker jag att du borde kolla pÄ ett Saffire Pro 14. (http://ordermusic.se.../saffire-pro-14)

Med det kan du spela in pÄ separata kanaler, du har gain, volymkontroll och hörlursutgÄng pÄ fronten som jag har för mig att du har skrivit att du vill ha. Och det Àr vÀldigt lÀtt att förstÄ sig pÄ mjukvaran osv.

Jag upgraderade till det frÄn en UX:1a och jag Àr hur nöjd som helst.

Som sagt: En mixer tar mer plats och tillför egentligen ingenting om du inte verkligen har behov av en mixer för att exempelvis ha ute pÄ livespelningar eller har större behov att enkelt koppla in outboards. Eq och det mesta annat Àr smidigare att göra med plugins, eftersom du sparar alla instÀllningar ihop med projektet i DAW-programmet.

StÀll dig alltsÄ först frÄgan varför du behöver ha en mixer. Det troligaste Àr att du inte alls behöver det och att det Àr lÀmpligare att leta upp ett ljudkort med de funktioner som du behöver.

Fismumriken: hÀr har du ju tvÄ exemplariska svar pÄ raken frÄn qwasdafyr och Claes!

Även jag menar att en mixer Ă€r överflödig. I dag fĂ„r du ju som sagt det mesta i ditt DAW vad det gĂ€ller EQ:ing, effekter etc (och om du inte skulle vara nöjd med DAW-pryttlarna sĂ„ bundlar ju Focusrite interfacet med en hel hoper bra pluggar). Det plus att du blir tokmobil eftersom att kortet Ă€r extremt litet och dĂ€rmed vĂ€ldigt praktiskt att ta sig med ut pĂ„ fĂ€ltet (om det nu skulle behövas). Precis som qwasdafyr sĂ€ger sĂ„ Ă€r Ă€ven mjukvaran (MixControl) löjligt enkel att förstĂ„ sig pĂ„. Routa en gĂ„ng et voila sĂ„ du Ă€r good to go.

F ö kan jag sÀga att Focusrite gör förbannat bra prylar; stabilt och fantastiska pre-amps som Àr tystare Àn bomull. Jag har haft mitt Pro 40 i >4 Är nu och det har aldrig nÄgonsin varit nÄgra problem.

saffire14.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=p1hh1aXifx0

Du gör ju som du vill men i ett Pro 14 fĂ„r du ju precis allt det du sĂ€ger dig vilja ha och dessutom Ă€r ju priset kalas sĂ„ det torde vara en no-brainer 🙂

VĂ€nligen,

CHAE

Edith: lade till YouTube-filmen och en liten bild...

Redigerat av CHAE
Postat

Okej, lutar mot focusrite. Men kan man spela in 2 kanaler samtidigt pÄ separata spÄr? Sen Àr det ingen xlr ingÄng?

Postat

Okej, lutar mot focusrite. Men kan man spela in 2 kanaler samtidigt pÄ separata spÄr? Sen Àr det ingen xlr ingÄng?

Ja, det kan du och "jo"; i form av 2x comboingÄngar (d v s bÄde XLR och Hi-Z) till vÀnster pÄ fronten (pÄ bilden ser du dem klart och tydligt).

VĂ€nligen,

CHAE

Postat

Ja, det kan du och "jo"; i form av 2x comboingÄngar (d v s bÄde XLR och Hi-Z) till vÀnster pÄ fronten (pÄ bilden ser du dem klart och tydligt).

VĂ€nligen,

CHAE

Nicenice:D vart kopplar man in monitorerna dÄ? Kan vÀlja mellan xlr och tele pÄ mina monitorer (yamaha hs80m).

Postat (redigerat)

Nicenice:D vart kopplar man in monitorerna dÄ? Kan vÀlja mellan xlr och tele pÄ mina monitorer (yamaha hs80m).

PÄ baksidan. Du kan anvÀnda antingen tele-TS eller tele-TRS. (Pro 14 stödjer bÄda).

VĂ€nligen,

CHAE

Redigerat av CHAE

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.