Jump to content
Annons

Hartmann kastar in handduken?


mornel

Recommended Posts

Enligt en artikel på createdigitalmusic.com har Hartmann kanske lagt ner, men ingen med tillräckligt goda tyskakunskaper verkar ha översatt en artikel på Hartmanns websida. Är det någon här på forumet som kan tillräckligt god tyska för att bekräfta detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har bara läst som hastigast men, ja, det ser ut som om dom slänger in handduken. Tydligen totalförstördes deras rykte av utförsäljningen av billiga Neuron VS-burkar, som väl skedde för några veckor sedan?

EDIT: Hartmanns version är att fabriken som legotillverkade Neuron VS sålde direkt till tyska musikaffärer, eftersom Hartmann inte själva hade kunnat betala sina skulder till tillverkaren.

Avslutningsvis lovar dock Hartmann att fortsätta kämpa för sin idé och att de som har köpt en Neuron kommer att få fortsatt glädje av den.

Attans, det är aldrig skoj med företag som kollapsar. 😉

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är himla konstigt. Tänkte även på det Mats skrev ovan:

EDIT: Hartmanns version är att fabriken som legotillverkade Neuron VS sålde direkt till tyska musikaffärer, eftersom Hartmann inte själva hade kunnat betala sina skulder till tillverkaren.

Jag har svårt att tänka mig att det var fabrikens direktförsäljning av Neuron-enheterna som fällde Hartmann om de inte ens hade råd att betala fabriken för tillverkningen av dem..!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kollat omkring och försökt få en bild av vad som hänt men är inte säker på att den informationen jag har stämmer. Men vad jag har förstått så tycks det först och främst ha varit stridigheter inom företaget vilket skulle kunna förklara varför uppdateringar inte dykt upp. Detta kan i sin tur förklara den avvikande försäljningen och när Hartmann inte längre kunde betala för produkterna de beställt av tillverkaren så vände sig tillverkaren istället till högstbjudande för att få tillbaka förlorade pengar. Vilket i detta fall var tyska Music-Store. Hartmann tycks då i panik ha sålt ut sina lager av Neuron VS syntar för samma låga pris till andra butiker som exempelvis Thomann för att få in pengar medan möjligheten fanns. Detta tycks ha raserat hela prisstrukturen bland företagets produkter och lett till att man nu hotas gå i konkurs.

Eller är det nån som hittat någon annan information?

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet verkar vara att fabriken sålde svinbilligt till nätbutiker och det därför omöjliggjorde att man skulle kunna sätta det planerade riktpriset framöver - något som förmodligen förstörde chanserna att betala de lån som har tagits under utvecklingstiden...

Företaget blir väl uppköpt av någon större aktör så småningom - om deras produkter var tillräckligt bra. På 99musik-forumet är det en del gnäll om att det är buggigt o dyl, så det återstår att se om någon vågar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kollat omkring och försökt få en bild av vad som hänt men är inte säker på att den informationen jag har stämmer. Men vad jag har förstått så tycks det först och främst ha varit stridigheter inom företaget vilket skulle kunna förklara varför uppdateringar inte dykt upp. Detta kan i sin tur förklara den avvikande försäljningen och när Hartmann inte längre kunde betala för produkterna de beställt av tillverkaren så vände sig tillverkaren istället till högstbjudande för att få tillbaka förlorade pengar. Vilket i detta fall var tyska Music-Store. Hartmann tycks då i panik ha sålt ut sina lager av Neuron VS syntar för samma låga pris till andra butiker som exempelvis Thomann för att få in pengar medan möjligheten fanns. Detta tycks ha raserat hela prisstrukturen bland företagets produkter och lett till att man nu hotas gå i konkurs.

Eller är det nån som hittat någon annan information?

/Majken

Njae, riktigt så är det kanske inte. Hartmann hade 50 st i lager som dom erbjöd Thomann att sälja till samma pris som MusicStore körde. Sedan gick dom ut och sa att alla som köpt från MusicStore skulle skicka tillbaks sina och köpa från Thomann istället. Detta, enligt dom själva, för att få in pengar till att betala advokaten. Music Store hade 450 st som dom sålde för €149, som dom köpt direkt från tillverkaren. Så hur dessa 50 skulle räcka för de 450 som MS sålt, undgår mig. Jag tyckte nog att det redan då stod klart att det var mycket tveksamt om Hartmann skulle överleva tills dess att dom hittat en ny tillverkare. Så jag behöll min från MS, jag fick också indikationer från MS att allt inte stod rätt till.

Jag tror att tillverkaren måste ha varit fullt medveten om att Hartmann stod på kanten och var nog desperat att få tillbaks sina pengar. Annars har jag svårt att se att dom skulle offra sitt rykte och riskera hela businessen bara för att sabba för Hartmann. Tror inte det. Snarare hade någon viskat i deras öra att det här var enda sättet för dom att få tillbaks sina pengar, annars skulle konkursförvaltaren antagligen ha satt sig på hela partiet och sagt ställ er i kön av fodringsägare.

Hartmann verkar ha intagit fel positioner hela vägen (panik?)

Sen är det som du skriver Majken, många kockar syndromet. Av den lilla tyska jag behärskar så har jag kunnat läsa att en del av dom som medverkat inte är alltför glada över hur saker och ting har sköts.

Att de sedan har ett användar forum där det framgår med all tydlighet att det är problem, gör ju inte att man vill spendera €800 på en VSTi som inte verkar funka till 100%. Hade dom lyckats få ur sig en uppdatering och sänkt priset så skulle nog antalet köpare ha varit betydligt fler än vad det faktiskt blev, och dom kanske fått en omsättning som kunde finansierat fortsatt utveckling. Det är också synd att dom inte såg möjligheten i att användarantalet drastiskt ökade utan snarare fokuserade på problemen och ojjade sig, men dom visste antagligen redan då att loppet var kört.

"It's a shame" som PSP sjöng

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...