Jump to content
Annons

Funderingar ang +4dBu vs -10dBu...


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Funderar enligt rubriken... Jag har en enkel Soundcraft livemixer

http://www.soundcraft.com/products/product_extra.aspx?pid=26&eid=53

Kan man säga att den hör till proffskategorin +4dBu eller consumeravdelningen -10dBu? Så här står det ang output:

Mix output max level

+20dBu

Jag kopplar in en kompressor RANE DC24 till den via insert på sång o gitarrkanalen, och bak på kompressorn kan man välja +4dBu eller -10dBu, hur bör jag ställa väljaren? Har funderat förut men inte hajat riktigt. (eller inte alls typ) Jag brukar tycka att sången låter bäst i ena läget, o den ganska svaga elgitarrsignlen som jag tar från en Redbox brukar låta bättre på andra viset.

En till fundering: Om man har mickpreamp typ en dyr UA lunchbox eller en billig ART MP så har ju bägge två en rejäl "kräm" ut på utgången vid full volym, de måste ju höra till proffskategorin +4dBu.... Men om man tar nån av dessa och ställer lagom ingångsgain som vanligt först, men sen vrider ner outpots-volymen rejält, kan den signalen då stämma med en -10dBu ingång på tex Ranekompressorn? Eller har det inte bara att göra med volymen, utan även impedans eller nåt?

? - 55 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

...och det handlar bara om nivån, så det är fullt möjligt att skruva ner utvolymen från en +4dBu-burk så att den kan kopplas in på en -10dBV-burk.

Nackdelen är att du då kanske har förstärkt den inkommande signalen mycket (exempelvis i en preamp) - och sedan sänker du utnivån, något som gör att du har förstärkt mer än du egentligen hade behövt - och då också riskerar att få mer brus än du hade fått om du bara hade förstärkt upp till en nivå som var lagom för nästa burk...

Link to comment
Dela på andra sajter

...och det handlar bara om nivån, så det är fullt möjligt att skruva ner utvolymen från en +4dBu-burk så att den kan kopplas in på en -10dBV-burk.

Nackdelen är att du då kanske har förstärkt den inkommande signalen mycket (exempelvis i en preamp) - och sedan sänker du utnivån, något som gör att du har förstärkt mer än du egentligen hade behövt - och då också riskerar att få mer brus än du hade fått om du bara hade förstärkt upp till en nivå som var lagom för nästa burk...

Sänker man volymen ut från preampen sänker man väl även det minimala brus en bra preamp tillför? Kanske lite värre med en enkel ART rör-preamp iofs.

Men skiljer det inte i impedans så ger det mig en hel del roliga möjligheter med diverse aggregat jag har i min ägo. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut! Det är bara att experimentera. 🙂

Riskerna är på ena hållet att det distar och på andra hållet att det blir onödigt högt brus, men man hör ju när det går för långt, så det behöver inte vara något problem egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar enligt rubriken... Jag har en enkel Soundcraft livemixer

http://www.soundcraf...x?pid=26&eid=53

Kan man säga att den hör till proffskategorin +4dBu eller consumeravdelningen -10dBu?

den kan skifta mellan bägge nivåerna

det kan dom flesta pro-grejer

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...