Jump to content
Annons

Hur gör man när man "samplar"?


KarinE

Recommended Posts

Hej!

Jag har blivit lite inspirerad av att sampla ljud för att använda i min musik, dels pga av att jag tröttnat lite på de virtuella instrumenten som finns i Pro Tools, dels för att jag blivit inspirerad av bl a Goyte, som tydligen samplar mkt för att bygga upp sin ljudbild. Så... hur gör man?

Man köper en bra samplingsmikrofon antar jag, någon som har något bra tips på en inte allt för dyr (fast med bra kvalité 🙂)?

Och sen bara importerar man in filerna i Pro Tools och använder? Hur brukar ni redigera era samplingar? Vilka effekter brukar ni lägga på?

Tack på förhand!

MVH Karin


  •  

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sampla är ju ett ord som har lite olika innebörd beroende på sammanhang. Men ifrån det du beskriver, eventuellt inköp av mikrofon, och kopplingen till Gotye, så antar man att du vill få in ett förinspelat instrument, in i datorn, och sen förmå instrumentet (i datorn) att spela på det sätt du vill, utan att ha tillgång till det fysiska instrumentet?

Eller du kanske menar typ att du undrar lite hur man samplar som Gotye (och liknande) gör, att du inte riktigt vet det? Inte alla på forumet som vet vem det är, och ännu mindre hur han gör. Sampla kan referera till så olika sätt.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

...dels för att jag blivit inspirerad av bl a Goyte, som tydligen samplar mkt för att bygga upp sin ljudbild. Så... hur gör man?

Nu antar jag att du menar Gotye's "Somebody that I used to know".

Då kan jag börja med att berätta är att han spelar in i en lada, japps 🙂 Fast inte en stor öppen lada, utan flera rum och våningar finns där. Gotye själv experimenterar med mycket instrument som han hittat på auktioner och andra ställen, och det är nog därifrån "soundet" kommer på den här låten 🙂

En speciellt utstående detalj, som verkar komma tillbaka nu, är att förse digitala inspelningar med ett fint brus, och i Gotye's fall på denna låt så har han givit bruset en speciell takt, vilket blev riktigt coolt.

Även utan en "sampler" så kan man i en DAW leka mycket med ljud, det enda som skiljer sig är att du inte kan spela på ljuden i fråga.

Jag brukar ofta bygga effekter och specialljud till olika tillfällen i låtar, många gånger med ljud från den låten jag jobbar med så att de "sitter" i ljudbilden.

Ett exempel är att t.ex. slå in en enkel bastrumma (ett slag), ge den effekter som reverb, deleay, upp/ner-fade, hastighetsförändringar etc. etc. Bounca/exportera sedan hela ljudet inklusive alla effekter, plocka in audiofilen igen till ett audiospår. Sen kan man vända på den (reverse) och lägga den så att slutet (början) där bastrumman blir som starkast möter den "riktiga" bastrumman. Sen får man lyssna sig till nivån på effekten vs. den riktiga bastrumman, som det är i det här fallet.

Ovan är bara ett av många sätt att skapa egna effekter, och det går att utöka och jobba hur mycket som helst med sådant här, och det är jättekul också 🙂

Det går att leka fram riktigt häftiga ljud med de ljud du redan har, det är dit jag vill komma 🙂

[Edit]

Sen underlättar ju en "sampler" förstås, då de ljud du skapat kanske ska läggas upp i ett, i detta fall, effekt-bibliotek, där du sprider olika effekter du själv gjort över flera tangenter, där en effekt är en tangent (om det är ton-oberoende).

Så har jag byggt upp trumbibliotek. Väldigt användbart!

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är en oldschool gubbe som gillar att sampla på det gamla sättet. Mitt förslag är att du skaffar en Zoom H4 http://www.thomann.de/se/zoom_h4_n.htm och börjar sampla olika saker och ljud. Lite som Peter G gör i denna video

och sen redigerar du ljuden i t.ex Audacity som är gratis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är en oldschool gubbe som gillar att sampla på det gamla sättet. Mitt förslag är att du skaffar en Zoom H4 http://www.thomann.de/se/zoom_h4_n.htm och börjar sampla olika saker och ljud. Lite som Peter G gör i denna video

och sen redigerar du ljuden i t.ex Audacity som är gratis

Riktigt sugen på att köpa en sån... Vad tycker du om kvalitén överlag?

Fångar den upp mycket brus?

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt sugen på att köpa en sån... Vad tycker du om kvalitén överlag?

Fångar den upp mycket brus?

Fairlight CMI är väldigt bra, även om de är långt ifrån hifi. Dock ligger prislappen, för en i acceptabelt skick, mellan några hundra tusen till en bra bit över miljonen.

Dom är VÄLDIGT eftertraktade, och tillverkades inte i särskilt många exemplar.

EDIT:

Hupps, insåg att du lär menat H4:an! Man ska inste skriva inlägg nyvaken :-)

H4n är bra för sitt pris. Vill du ha nåt som verkligen är bra så är Fostex FR2Le ett bra val, men den är inte lika enkel att vispa fram va man än är då den inte är handhållen eller har egna mickar.

Vad gäller handhållet finns det flera bättre än H4n, men då kostar det kosing. Mycket av den varan. Edirols inspelare hatar jag. I min åsikt sä är H4n oslagbar i sin prisklass, särskilt efter att M-Audio Microtrack II verkar försvunnit.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Fairlight CMI är väldigt bra, även om de är långt ifrån hifi. Dock ligger prislappen, för en i acceptabelt skick, mellan några hundra tusen till en bra bit över miljonen.

Dom är VÄLDIGT eftertraktade, och tillverkades inte i särskilt många exemplar.

Nu tror jag dock att det var Zoom H4n som kommenterades av lordnicke! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tror jag dock att det var Zoom H4n som kommenterades av lordnicke! 😉

Jo, det finns en viss risk ;-)

Som sagt, nyvaken utan att hunnit få sitt morgonkaffe med morgon-bacon är inte rätt tid att skriva inlägg :-)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt sugen på att köpa en sån... Vad tycker du om kvalitén överlag?

Fångar den upp mycket brus?

Fångar upp mycket brus? Det var en konstig fråga!? Antar att du menar "har den högt egenbrus" och svaret på frågan är nej.. Den låter helt OK för det priset.. Om du klickar på min länk så har du lite ljudexempel där att lyssna på också! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fairlight CMI är väldigt bra, även om de är långt ifrån hifi. Dock ligger prislappen, för en i acceptabelt skick, mellan några hundra tusen till en bra bit över miljonen.

Dom är VÄLDIGT eftertraktade, och tillverkades inte i särskilt många exemplar.

EDIT:

Hupps, insåg att du lär menat H4:an! Man ska inste skriva inlägg nyvaken :-)

H4n är bra för sitt pris. Vill du ha nåt som verkligen är bra så är Fostex FR2Le ett bra val, men den är inte lika enkel att vispa fram va man än är då den inte är handhållen eller har egna mickar.

Vad gäller handhållet finns det flera bättre än H4n, men då kostar det kosing. Mycket av den varan. Edirols inspelare hatar jag. I min åsikt sä är H4n oslagbar i sin prisklass, särskilt efter att M-Audio Microtrack II verkar försvunnit.

Tack för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...