Jump to content
Annons

Reverb o panorering?


Recommended Posts

Jag kör ju allt "out of the box"... Har ett Lexicon MPX1 som jag använder reverben i. Det har ju två ingångar och två utgångar (kallas ev true stereo?) så när jag skickar signal från en panorerad kanal som tex vänster OH så skickar jag iväg lite mer volym från aux send 1 än aux send 2. De här får gälla för höger o vänster.

Men idag testade jag att lyssna på enbart sångspåret, på det kör jag normalt lika stark aux send på både hö o vä, sen panorerade jag det torra spåret helt åt vänster och drog ur höger aux send-sladden. Nu borde det väl vara mycket mer reverb till vänster i stereoreturen från Lexiconburken, den får ju ingen insignal alls till höger sida? Men jag får lika mycker reverb tillbaka på både vä o hö ändå, bred o fin stereo...

Spelar det här nån roll egentligen? Det kanske går att ändra nån inställningen i det skitkrångliga Lexiconet, men om det spelar noll roll på gammeldags rockinspelningar som mina så kan jag ju lika gärna använda aux send 2 till att mata en delayburk med i stället. Jag har fram tills nu använt portans inbyggda delay till sång o elgitarr, men nu har jag fått tag i en en TC Flashback gitarrekopedal som låter så j-a bra att jag testar den som outboard i studion. Den har både analog o tapesimulering, pingpong mm. Skitsnyggt o brusfritt vintage eko.

Spelar det nån roll om man man kör mono send på trumreverben, samma med pannade ak gitarrer? Jag själv har knappt tänkt på det här förrän jag drog ur sladden idag o lyssnade i lurarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Själva idén med reverb är ju att det ska smeta ut ljudet i tid och rum och i stereo så det spelar nog ingen roll alls.. Låter det bra så låter det bra! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är nåt som ibland kallas för crosstalk; dvs hur mycket reverb - ifrån en signal på en sida - som ska blöda över i motsatt sida. Olika reverb har olika mycket crosstalk.

Jag har mjukvarureverbet Waves IR-1, och i standard-utförande så har det reverbet ingen crosstalk alls. Det som klingar till vänster får bara reverb i vänster och vice versa. Men det finns en kontroll där man reglerar hur mycket som ska blöda över i motsatta kanalen. Jag har dock aldrig hört talas om ett hårdvaru-reverb som har noll crosstalk, och det är rätt få mjukvarureverb som är så med. Ditt lexicon verkar ha 100% crosstalk, eller nära 100 i alla fall. Det kan göra det svårt att förmedla en stereobild utan att påverka- eller smalna av stereobilden.

Det där med "True Stereo" har fått lite olika betydelser numera. Men det låter möjligt att lexicon använder det som en beskrivning av att man får stereo tillbaka oavsett. I många mjukvarureverb idag så betyder True Stereo däremot att reverbet alstras av 4 olika monosignaler som blandas samman på ett speciellt sätt. Det ger bl.a. en bättre definition i djupledd. Men som Hegobald sa^^, svänger det så är allt bra.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det där är nåt som ibland kallas för crosstalk; dvs hur mycket reverb - ifrån en signal på en sida - som ska blöda över i motsatt sida. Olika reverb har olika mycket crosstalk.

Jag har mjukvarureverbet Waves IR-1, och i standard-utförande så har det reverbet ingen crosstalk alls. Det som klingar till vänster får bara reverb i vänster och vice versa. Men det finns en kontroll där man reglerar hur mycket som ska blöda över i motsatta kanalen. Jag har dock aldrig hört talas om ett hårdvaru-reverb som har noll crosstalk, och det är rätt få mjukvarureverb som är så med. Ditt lexicon verkar ha 100% crosstalk, eller nära 100 i alla fall. Det kan göra det svårt att förmedla en stereobild utan att påverka- eller smalna av stereobilden.

Det där med "True Stereo" har fått lite olika betydelser numera. Men det låter möjligt att lexicon använder det som en beskrivning av att man får stereo tillbaka oavsett. I många mjukvarureverb idag så betyder True Stereo däremot att reverbet alstras av 4 olika monosignaler som blandas samman på ett speciellt sätt. Det ger bl.a. en bättre definition i djupledd. Men som Hegobald sa^^, svänger det så är allt bra.

Intressant med det här med crosstalk. På en grisblink googlade jag fram att MPX1 har 60% crosstalk.

http://www.lexiconpro.com/en-US/products/mpx1

Jag har kanske nån monoinställning på min ingång eftersom det ger tillbaka lika mycket på bägge returerna. Och lika bra är det, för nu använder jag aux 2 till delaypedalen, fan vad den låter bra! ☺️

True mono goes stereo - 55

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...