Jump to content
Annons

Ljud till replokal/studio


sinatora

Recommended Posts

Jag är på jakt efter en liten nödlösning till replokal/studio. Den utrustning jag har hemma kvalificera som en liten amatörstudio. Nu ska det försökas sättas upp en lite replokal med inspelningsmöjligheter. Inspelningen sker direkt från mixern men vi behöver lite ljud också därför måste ett mindre PA införskaffas och min fråga är om man klarar sig med något i denna stilen: http://www.musik-produktiv.se/peavey-audio-performer-pack.html

Kommer man ångra sig för att man köper för billigt? Vi kommer att köra mixern direkt in i PA:t och frågan är om det duger med ett enklare PA eller slutar det med att man gråter blod. Allt ligger på amtörnivå men man vill ändå att det ska låta ok. Vi spelar inte på riktigt hög volym så att det bara är 100W utgör i sig inget problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om ni kopplar allt till mixern är kanske det lättaste att få ljudet via hörlurar?

Det minskar ju dessutom läckaget mellan instrumenten om ni är många som spelar in samtidigt.

Vad har ni för mixer? Och hur många är ni som behöver höra det ni gör?

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni tänker spela in allt genom en sån mixer, alltihop till två spår direkt och utan möjlighet att redigera varje spår för sig som tex baskaggens o sångens volym, då är det nog så att ni mkommer att bli besvikna. Det kommer att låta väldigt annorlunda på inspelningen än i replokalen.

Och en sån mixer är nog rätt så brusig skulle jag tro.

En mixer bör (min lilla enkla åsikt) ha åtminstone tre tonkontroller och att midden då är svepbar.

Jag tror ni kan få till bättre inspelningar om ni sätter upp tex en ZOOM H2 eller H4 i replokalen.

Polarn har skaffat en sån här nyss till sitt band, så de kan lyssna lite enkelt hur det låter på repen.

http://www.roland.se/products/productdetails.aspx?p=1167&c=72

Med en sån här kan ni spela in en grund först, sen lägga dit sången en vers i taget, lika med ev solon... Det finns fina kompressorer, reverb, trummor och allt möjligt i den lilla burken, tom autotune...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har en Tascam DR-40 för att just spela in repen. Det var den billigaste jag hittade som kunde spela in på fyra kanaler samtidigt. Två utmärkta kondensator-mickar som sitter på själva enheten, plus två linje-ingångar (kopplat till en hörlursutgång på mixern, med "main mix").

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixern är en gammal 16-kanalers och jag har inte namnet på den i huvudet. En Zoom H4n låter riktigt bra och det är helt klart ett alternativ. Tanken var dock att micka upp det mesta och köra allt genom PA:t för att genom mixern kunna balansera allas ljudnivåer inte bara för inspelning men även för ljudet när vi repar. Inspelningsmöjligheter verkar skita sig lite eftersom det som tidigare påpekats kommer att "läcka" ljud åt alla möjliga håll. Blir nog till att försöka få till ett vettigt ljud i replokalen för det första och inspelning får sedan ske på lämpligt sätt, kanske en H4n.

Tack för input! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Jag vet av erfarenhet att det systemet knappt hörs, brusar som fan, har ingen som helst värt att kalla ljud-kvalite och suger. Köp snarare två av dessa. http://www.thomann.de/se/behringer_b210d.htm Det är viserligen "skit" Behringer men dom spelar mycket högre och har class D steg. Och man kan använda dom som monitorer live utan extra slusteg. Men det finns många snarlika alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

"skit" Behringer.

Vad är det för relevant jämförelse som gör att man kan avfärda ett helt märke på det viset?

Har själv en massa prylar från Behringer som fungerar hur bra som helst. DI-boxar, hörlursförstärkare, monitor-mixer för vår trummis o s v.

Men det finns många snarlika alternativ.

Gör det? Själv tycker jag att Behringer är extremt svårslaget när det gäller kombinationen pris, kvalitet och funktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Vi har en Mackie CFX MkII mixer (mycket bra) och de har möjlighet att skicka vidare insignalerna på separat utång per kanal (eller sub-mixade). (Effect out/in, med en mono-tele intryckt till hälften...!)

Till den kopplar jag min Zoom R16. Kan på så vis spela in på åtta kanaler samtidigt, från 8-10 ljudkällor, och sedan mixa i Cubase (medföljer Zoomen).

Mycket bra resultat i praktiken. Givetvis blir inte kanalerna perfekt separerade, men det blir mycket bra live-inspelningar - live eller i replokalen. Kostnad king 10 000:-

Sen har vi HK Audio, men det jag vill pusha för här är inspelningsmöjligheterna...

Link to comment
Dela på andra sajter

OscarC (oregistrerad)

Om du befinner dig i sydvästra Sverige så har jag MASSVIS med prylar som kan passa som jag kan tänka mig att sälja. Jag finns i Kävlinge och du är välkommen att komma förbi och provlyssna lite, då hur det faktiskt låter i min mening är bra mycket viktigare än vad det heter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...