Jump to content
Annons

Hur man ställer in en noice-gate på bästa sätt?


sunderling

Recommended Posts

Jag använder mig av waves-paketet, Z-noice och X-noice.

Men, när jag ställer in så att jag får bort bruset så försvinner även tonerna. De lixom tonas ner och dör lite. Hur undviker man det?

Hjälp mig tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"Step Two – Noise Reduction

Once you have created a noise profile of your audio, you are ready to remove the noise. Z-Noise uses two primary parameters, Threshold and Reduction, to control the noise reduction process. Adjust these controls first to quickly configure Z-Noise for a given input signal. Attack, Release, Transients, Knee, Optimize and Profile EQ parameters offer more detailed control and are described later."

http://www.waves.com/manuals/plugins/Z-noise.pdf

Du får skruva på de olika värdena, kanske öka attacken, och ställa release-tiden för att inte tonerna ska försvinna.

Noise-gatear är lite bökiga att lära sig med alla parametrar, de är svåra att få tlll bra.

Finns lite tutorials på nätet med.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

"Step Two – Noise Reduction

Once you have created a noise profile of your audio, you are ready to remove the noise. Z-Noise uses two primary parameters, Threshold and Reduction, to control the noise reduction process. Adjust these controls first to quickly configure Z-Noise for a given input signal. Attack, Release, Transients, Knee, Optimize and Profile EQ parameters offer more detailed control and are described later."

http://www.waves.com...ins/Z-noise.pdf

Du får skruva på de olika värdena, kanske öka attacken, och ställa release-tiden för att inte tonerna ska försvinna.

Noise-gatear är lite bökiga att lära sig med alla parametrar, de är svåra att få tlll bra.

Finns lite tutorials på nätet med.

Nej! Jag har läst nu och man behöver alltså en liten del av ljudfilen där bara bruset är med och inga toner (minst 100ms)

Sen trycker man in knappen "learn" på Z-noice och spelar upp den lilla biten med bruset. Trycker på "learn" igen och vips så har den ställt in automatiskt.

Du sparar den inställningen under "save" och tillämpar den på den riktiga, långa ljudfilen. Sen ökar du treshold och reduction. Du kan även välja difference nere till höger så hör du allt som z-noice suddar ut. Börjar du höra ljud från dina toner eller liknande så sänker du tresholden.

Detta är förstås grunderna, men jag provade nyss och det funkar riktigt bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

"Step Two – Noise Reduction

Once you have created a noise profile of your audio, you are ready to remove the noise. Z-Noise uses two primary parameters, Threshold and Reduction, to control the noise reduction process. Adjust these controls first to quickly configure Z-Noise for a given input signal. Attack, Release, Transients, Knee, Optimize and Profile EQ parameters offer more detailed control and are described later."

http://www.waves.com...ins/Z-noise.pdf

Du får skruva på de olika värdena, kanske öka attacken, och ställa release-tiden för att inte tonerna ska försvinna.

Noise-gatear är lite bökiga att lära sig med alla parametrar, de är svåra att få tlll bra.

Finns lite tutorials på nätet med.

Hur hittade du manualerna till pluginsen på waves? Har letat och letat men ej hittat.

Finns det till alla plugins?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du vill ta bort brus som ligger samtidigt med önskat ljud? Räkna med att lite grann av önskat ljud försvinner på köpet, men inte för mycket. Det är ofta en trade-off, man får räkna med att lite brus blir kvar och lite av önskat material försvinner. Jag gillar Voxengos Redunoise. Den har en learn-funktion med, men är inte direkt intuitiv. Izotope är riktigt bra, men är ett mer avancerat sätt att jobba.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Du vill ta bort brus som ligger samtidigt med önskat ljud? Räkna med att lite grann av önskat ljud försvinner på köpet, men inte för mycket. Det är ofta en trade-off, man får räkna med att lite brus blir kvar och lite av önskat material försvinner. Jag gillar Voxengos Redunoise. Den har en learn-funktion med, men är inte direkt intuitiv. Izotope är riktigt bra, men är ett mer avancerat sätt att jobba.

Som jag skrev ovanför så har waves Z-noice också learn och har man en bra signal in på det man spelar in så försvinner knappt något av ljudet medans bruset försvinner helt, nästan.

Men tack för ditt svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...