Jump to content
Annons

Svensk musikindustri får mig att spy


Keyboard (oregistrerad)

Recommended Posts

Men jag har vunnit rap-tävlingar i ungdomen. Den som kunde rapa längst och äckligast blev idol. Likatävlade en del extra äckliga huruvida man kunde får fram äckliga snorloskor och spotta dom på ryggen på gästande hockylagets målvakt när det var match.

Så rap är inget nytt alls.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Rap är inget nytt:

http://www.youtube.com/watch?v=trRZN5sJmro

Jag diggar dig jag diggar dej jag digg digg diggar dig.

jag digg diggelidiggdigg diggar dig så smått

du riggar dej flott

de diggar ja hot

fan va du e sympatisk

oj va du e kamratisk

potatis gillar potatis gott gott gott

ja diggar dej till 1000

va har du för stof i blusen?

va mysig du e kring kusen

maxat kaxat

vi gillar samma smycken ju

vi kör me identiska smycken ju

har lika mycke tycken ju

zoom blam gloskamadosk

städernas gemenskap e klädernas gemenskap

blajsan å blusen schysst till 1000

städerna gör kläderna och kläderna gör killarna

killarna och bruttorna allabadam på duttorna

månda tista onsta torsta alla dar e lika

ska du gå me och fika?

har du sagt de så

freda lörda sönda stängt faan ja trodde dom hade förlängt

give me all little kiss dojk dojk

så va de tänkt

hon e hon och han e han

och sällan blir dom så lika varann

som i klädernas gemenskap städernas gemenskap

schysst salt skön fränt

maxat kaxat!

diggar du diskoteket säkert säkert

diggar du dans på bryggan?

öö nä

tänder du på clint eastwod

de händer de händer

ser du va tv sänder

öö blä

schyssta prylar schyssta stilar super-duper schyssta bilar

liksom i princip asså om ja säger liksom vettu*4

liksom liksom alltså alltså

liksom alltså liksom alltså

alltså alltså liksom liksom

alltså liksom allabadam

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Den här hiphop-låten har 20 år på nacken och låter lika bra idag.

Albumet som låten kommer ifrån (Illmatic) kan nog kallas en hiphop-klassiker och kommer med största sannolikhet att lyssnas på under långt tid framöver (och då inte bara som ett tidsdokument).

Angående musikindustrin så har den väl alltid varit feg och enkelspårig. Anledningen till att majorbolag har släppt saker vi uppskattar tidigare är att tidsandan har producerat bra musik som de stora bolagen såg att de kunde göra pengar på. Många av släppen har dessutom varit vanilj-versioner av den musik som hörde till tidsandan.

Ta Motown som exempel. Jag gillar verkligen mycket av Motowns 60-talsgrejer, men sättet bolaget arbetade skiljer sig inte nämnvärt från hur dagens skivbolag arbetar. Om något så var de väl ännu mer konservativa än vad dagens storbolag är.

P.S. Är det tillåtet att trolla om man har många inlägg? Hur många måste man ha innan man får börja trolla?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hiphiphop är bästa musiken

man blir aldrig besviken

peka i kameran o häv ur er skriken

med strömmen flyta endast liken

Du väljer att döma ut en hel genre utifrån vad du hört på reklamradiokanaler och sett på MTV? Det är i alla fall så jag tolkar det.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom vi här på forumet ska stötta varandra och ge varandra konstruktiv kritik vill jag förmedla detta till TS: gör något åt det. Starta eget bolag, skriv egen musik, starta spännande samarbeten. Med dagens teknik är det lättare än någonsin att nå ut till olika delar av världen

kunde inte sagt det bättre själv

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Stones har ju mycket riktigt fyllt stora arenor i massor av år, men folk kommer väl ändå mest för att få höra Satisfaction och Angie och några till klassiker....., om dom bara hade spelat musik från sin senaste platta så hade dom nog inte fyllt en enda fritidsgård....

Såna band blir ju gärna Coverband som spelar sina egna låtar eller hur man nu ska säga.

Det som jag stör mej mest på (Har tjatat om detta i många andra trådar), är att Sveriges radio som inte är reklamfinansierade spelar ungefär samma lättuggade dynga som alla andra.

Dom borde kunna blanda In Flames, Depeche Mode, Robyn, Front line assembly, Kreator..... ja ni fattar, men så länge Germund Stenhag får styra P3 och till viss del P4 så blir det samma dynga år ut och år in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Keyboard (oregistrerad)

...Något editerat citat.

Du verkar lite väl upprörd. Det är ju bara musik.

Ja och det här är ju bara ett musikforum.

vad lyssnar du på personligen?

Mestadels 60- 70- och 80-talsmusik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Keyboard (oregistrerad)

Vad aer det foer musik du tycker saknas i musikbranschen?

Musikaliskt kreativa låtar som inte är så likriktade och oförutsägbara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Keyboard (oregistrerad)

Detta är i särklass det sämsta inlägg jag sett på länge!

1.musikbranchen måste tjäna pengar, annars måste man jobba ideéllt. Bara att välja för var och en.

2. omusikalisk och utan krav? om jag inte fattar nåt om musik, ska jag då inte köpa/lyssna på musik då?

3. detta med tondöva vet jag inget om. hur kan DU veta det?

4. Äcklig, hur då menar du?

5. Hur kan du avgöra det?

bra också om du kan förklara vilken musik som är "riktig" och "bra" musik. Vilken musik är rätt? jag gillar musik som går fort, är det rätt?

jag tycker tex att Lady Gaga är mycket begåvad och har en enorm utstrålning. vad är det som gör mej till kravlös och okunnig?

Finns det förresten litteratur så att man kan lära sej att bli lite mera kunnig ?

Hade jag tyckt att inlägget är dåligt hade jag inte skrivit det.

Musiken som produceras idag är plagiat dock med vissa nödvändiga förändringar för att inte strida mot upphovsrätten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Keyboard (oregistrerad)

Spelar du sjaelv nagot instrument?

Jag spelar flera instrument.

Edit: Förlåt! Såg i efterhand att frågan inte var ställd till mig.

Redigerat av Keyboard
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte arg. Jag är bara besviken på utbudet i det media som finansieras av våra skattemedel.

Om SVT och statsradio är avgiftsfinansierad (för att minska politisk påverkan) så funderar jag på vilka media som du menar.

Redigerat av Erik dP
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Att Stones har omsatt mer pengar under sin aktiva tid än än U2 får anses vara ett faktum snarare än någonting som man subjektivt kan tycka.

Helt korrekt, varfoer foertydligar du det?

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Musikaliskt kreativa låtar som inte är så likriktade och oförutsägbara.

Fast det finns ju massor med sadan musik. Antar att du lyssnar pa det i dina lurar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du väljer att döma ut en hel genre utifrån vad du hört på reklamradiokanaler och sett på MTV? Det är i alla fall så jag tolkar det.

Äh, jag skojar ju lite oxå. Men jag kan ju inte säga att jag gillar det när jag inte gillar det. Att rappa o hiphoppa är väl ett nytt sorts sätt att läsa dikter. Och det är väl bra om det kommit tillbaka. Men jag tycker ändå det blir för trummaskinsnötigt. Jag gillar melodier o harmonier.

Edit: Jag lyssnar absolut aldrig på reklamradio och tittar aldrig på MTV

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, jag skojar ju lite oxå. Men jag kan ju inte säga att jag gillar det när jag inte gillar det. Att rappa o hiphoppa är väl ett nytt sorts sätt att läsa dikter. Och det är väl bra om det kommit tillbaka. Men jag tycker ändå det blir för trummaskinsnötigt. Jag gillar melodier o harmonier.

Edit: Jag lyssnar absolut aldrig på reklamradio och tittar aldrig på MTV

Jag säger inte att du inte ska säga att du gillar det när du inte gör det, men din attityd gentemot hiphop/rap (ska man vara petig är rap ett av elementen i hiphop (som egentligen inte är en genre)) kändes som du bara hört överkommersiell sådan. Nytt är väl en definitionsfråga, men grunden byggdes upp under sent 70-tal och tidigt 80-tal. Det finns otroligt mycket bra och relativt nyskapande rap om man bara letar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger inte att du inte ska säga att du gillar det när du inte gör det, men din attityd gentemot hiphop/rap (ska man vara petig är rap ett av elementen i hiphop (som egentligen inte är en genre)) kändes som du bara hört överkommersiell sådan. Nytt är väl en definitionsfråga, men grunden byggdes upp under sent 70-tal och tidigt 80-tal. Det finns otroligt mycket bra och relativt nyskapande rap om man bara letar.

Exempel?

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Exempel?

Det finns redan i traden. Men du Nilsson, kan inte du goera ett internet samarbete med nagon hip hopare haer pa forumet? Visa vs hip hop...tror det skulle kunna bli en fin upplevelse foer oss alla. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik för massan är smaklös.

Film för massan är värdelös.

Litteratur för massan är hjärndöd.

Det är inget nytt. Det är inget svenskt. Det är meningslöst att kämpa emot.

Individer är smarta. Folk är idioter.

Men en stor portion cynism är ett tecken på smarthet?

Link to comment
Dela på andra sajter

När lyssnarna hela tiden går omkring med musik i sina instoppade hörlurar så slutar musik att bli en upplevelse. Då slutar de att ställa andra krav på musiken än att den inte ska distrahera. Musiken finns då bara till för att upprätthålla ett normaltillstånd, inte förändra det.

Vad oerhört insiktsfullt av dig. För visst är det väl så att man inte kan vara passionerad och konsumera mycket samtidigt. Visst är det väl att så att en filmälskare som ser mycket film bara gör det för att upprätthålla normaltillståndet och är helt oförmögen att själv sålla.

Du menar att du var ironisk?

Jag vet inte riktigt vad det fyller för syfte att sitta och spy galla över att det som säljer är dåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte nästan allt som skrivs här något slags ålderstecken på de som skriver? Jag har inga klara belägg, men jag har känslan av att åsikten att "musikindustrin idag suger" är ungefär lika gammal som musikindustrin. Lite som "det var bättre förr".

Inser t ex själv hur man börjar bli till åren när man tänker att man inte förstår sig på t ex house-musik. Sådär har ju lite äldre människor alltid gjort. Elvis, Beatles o s v... 🙂

Redigerat av JJRockford
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte nästan allt som skrivs här något slags ålderstecken på de som skriver? Jag har inga klara belägg, men jag har känslan av att åsikten att "musikindustrin idag suger" är ungefär lika gammal som musikindustrin. Lite som "det var bättre förr".

Inser t ex själv hur man börjar bli till åren när man tänker att man inte förstår sig på t ex house-musik. Sådär har ju lite äldre människor alltid gjort. Elvis, Beatles o s v... 🙂

Så behöver det inte alls vara. Väldigt många tänker nog att de tycker väldigt mycket om musik som är gjord och framförd av levande människor, medans ljud framställda av datorer blir helt ointressanta oavsett om ljuden kallas House eller rap eller nåt annat. De som tycker att det är ointressant med dessa datorljud kan vara mycket unga, enormt många ungdomar gillar mest 50-talsrock eller dansband. Och omvänt är det många äldre som gillar techno. Att vara ung betyder inte att man automatiskt gillar dataljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

.

Sen kan i alla fall jag fundera; kommer hiphopsnackade "låtar" att finnas kvar i framtiden på samma sätt som "Satisfaction", Stairway to heaven, "Beethovens nia", eller "Over the rainbow"? Jag tror inte det, inte en sekund. Det där gaggandet är bara ren skit som ingen kommer att spara. Det kommer säkert ny sån skit som musikindustrin kommer att mata ut, och publiken kommer även att köpa den, men inte en jävel kommer egentligen att varken tycka det är bra musik eller att komma ihåg ljuden.

Hiphop har på många sätt låtit folk upptäcka s.k "riktig" musik som George Clinton, James Brown, massa gammal funk och blues etc. Och om du tycker att hiphop bara är ren skit och gaggande så kan du betänka att väldigt liknande ord användes om b.l.a Beatles etc. Jag är en relativt riktig musiker och spelar flera instrument, producerar elektronisk musik och mixar ibland andras musik. Jag lyssnar på alla genrer och har insett att det är helt enkelt väldigt korkat att helt avfärda en genre eftersom man då går miste om en massa bra tips och tricks. Om 50 år tror jag det är fler som lyssnar på hiphop än t.e.x Beatles, Stones eller Julie Andrews. Och att se Melodifestivalen som en termometer på svensk musik är lite som att se Takida som svensk hårdrocks största band.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte nästan allt som skrivs här något slags ålderstecken på de som skriver? Jag har inga klara belägg, men jag har känslan av att åsikten att "musikindustrin idag suger" är ungefär lika gammal som musikindustrin. Lite som "det var bättre förr".

Inser t ex själv hur man börjar bli till åren när man tänker att man inte förstår sig på t ex house-musik. Sådär har ju lite äldre människor alltid gjort. Elvis, Beatles o s v... 🙂

Ja, det ger mig lite samma känsla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...