Jump to content
Annons

Virvel/Hi-hat


plumpa

Recommended Posts

Hej!

Är det någon som har något bra tips hur man kan få bort Hi-hatläck ifrån Virvelmicken. Jag brukar försöka sätta en gate på virveln, men ändå läcker det in precis på slaget. Då försöker jag istället skära av lite diskant i EQn och då försvinner såklart allt krispigt ljud ifrån virveln.

En gång testade jag ett tips som jag fick av min lärare som gick ut på att sätta en mik (SM57) i luften på motsatt sida av hi-haten precis i samma läge som den på virveln (fast tvärt om då). Sen skulle jag ändra fasen på den bortvända miken. Tyvärr funkade inte detta.

Någon som har något annat bra tips som kan funka?

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Johan,

Det är svårt att få separation mellan trummikrofoner speciellt när man kanske använder upp till 8 - 10 st. instoppade bland trummorna.

Läckage är något man får leva med, och istället försöka få ett snyggt läckage som då blir en del av soundet i den mixade balansen.

(det finns inga solo eller pfl-knappar på stereoanläggningen hemma hos folk, så det är inte någon som kan kolla hur mycket läckage det är mellan mikarna)

Använd gamla kända dynamiska mikar (inga billiga kinesiska "trumset mikpaket") exempelvis Shure, Sennheiser, Elektrovoice, Beyer, AKG då en del av dessa har snygg frekvensgång i sin "180 grader off axis response" d.v.s. från baksidan, och detta hjälper läckaget att låta snyggare och blir då mer användbart som en del i den totala balansen.

Som "overheads" cymbal mikar och hi-hat mik är det bra att välja en kondensatormikrofon med en snygg och ljus, mjuk diskant topp som kan lägga till tydligheten som du inte får i läckaget.

Rigga virvelkagge miken från "storpukesidan" i stället för hi-hat sidan, så ökar du avståndet från hi-hat locken.

Man måste också passa sig för att EQ:a för mycket, speciellt att höja hi-mid och diskant, arbeta istället efter principen att ta bort frekvenser som är störande och för mycket av, som exempel låg bas en bra bit under 100 Hz och kanske sänka lite låg mid runt 500 Hz, som brukar vara störande i pukor m.m.

Genast så låter trummorna ljusare utan att man höjt massa diskant, som bara skulle orsakat fult läckage.

Var inte rädd för att mika virvelkagge och pukor 5 - 10 cm från skinnet (ej vinkelrätt mot skinnet), du får mer helhet i soundet (mindre "burk" resonanser) gämfört med bara några cm från skinnet.

Det är också viktigt att rummet där du spelar in trummorna, inte har massa hårda reflekterande ytor, dessa kan göra att cymbaler och hi-hat går in som "spjut" i virvelkagge och puk mikarna.

En av dom vanligaste reflexerna är från golvet, pröva att ställa hela trumm- uppsätningen på en matta, så slipper du reflexer från golvet, har du hårda väggar nära trummorna, sätt upp akustikplattor eller textilier på en del av väggytorna.

--Bosse

Hansén Audio

Göteborg

http://www.hansenaudio.se

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Ohoj!!!

Jag håller med föregående skrivare.

Det jag har provat några gånger som faktiskt har funkat är att "issolera" micken.

Jag har ett papprör som jag stoppar in micken i, runt micken stoppar ja någon form av isolering typ "studio foum" eller liknande runt micken. Kollar sedan att det blir ok. Kanske får flytta fram micken i röret lite.

Men som sagt Bo har rätt i allt han säger vad gäller läck. Trummorna ska leva!!!!!!

Oj blev lite stavfel här och där!!!

Dax för frukost!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Läckage tycker jag inte är något stort problem förutom vid den största styggelsen av dem alla.... trummisar som slår hårdare på hi-Haten än på virveln. Har råkat ut för det några ggr. och det gäller att läxa upp dem ordentligt så de slutar med det!!!

det var en kille på musikhögskolan vi spela in där den enda utvägen var att först filtrera bort all hi-hat i virvelmicken och sen låta det ljudet(oljudet) trigga en samplad virvel.... o vips så lät allting 80-tal.

Hade Bernard Löhr till lärare och han hade alltid en massa gatear som han triggades via en seq som i sin tur var inspelad från triggmikrofoner på setet. Om man sen justerade tiden på hela sessionen så öppnade helt enkelt gaten exakt nån millisekund innan slaget så att den inte tog väck attacken som annars brukar bli resultatet om man kör normalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...