Jump to content
Annons

Proffsproduktioner med Kina-diskant? Och såna som inte har det?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Sitter o lyssnar på olika album på Spotify Gold. (heter kanske premium) Med lite olika lurar, och även genom studiomonitorerna. Det är ganska rejält olika hur man skruvat ljudet på trummor, cymbaler o diskant överhuvudtaget. Har lyssnat en hel del på denna.

The Allman Brothers Band – Where It All Begins

Bra låtar o grymma musiker, de använder väl inga dåliga studios osv? Men är inte crasharna lite väl vassa? På en del helt andra CD tycker jag man kan höra hur hihaten är närmickad, sen lite vässad i mixen, sen är även mastern vässad med diverse pluggar. Allman Brothersalbumet är ganska snällt i diskanten ändå. Men vad skulle ni säga är lagom? Det verkar ju vara rejält olika ideal man haft när man gjort olika album. Eller också kanske tidsbrist gjort att det blivit lite grann som det blivit bara.

Idag letade jag upp Joe Bonamassa på Spotify, brukar inte lyssna på honom annars, men han och hans ljudskruvare verkar ganska skickliga så till vida att de fått till ett ganskan enhetligt ljud på olika album. Cymbaler o hihat är inte alls lika vassa som på många cd. Vore extremt intressant att höra vad ni tycker om speciellt diskant o cymbaler på Bonamassas olika cd. För min del känns det som att det inte vore helt omöjligt att skruva till ljudet lite grann åt det här hållet. Inte så tröttande för öron o hjärna med lite snällare diskant.

Joe Bonamassa – Driving Towards The Daylight

Joe Bonamassa – The Ballad Of John Henry

Finns mycket med Joe, och mycket mer varierad musik än de livegrejer man får upp på Youtube. Han gör all möjlig sorts låtar från mycket lungt till mycket heavy, ändå har han en röd tråd i grundsoundet, det tycker jag är skickligt som fan. Många fina låtar, inte bara gitarrvräk. Men somliga kanske tycker det är för snålt med diskantväss?

Det här tycker jag det är alldeles för lite snack om här på forumet....

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Saker som "tröttar öronen" kan bero på mer saker än bara diskant, tex hur mycket du komprimerar/limiterar, eller låtens arrangemang. En ljus hihat kanske låter hur bra som helst i en viss typ av låt, men inte i en annan osv. Rent generellt brukar området runt 3-4khz vara tröttande för öronen, men det kan lika gärna vara högre upp beroende på hur och vem som spelar. Personligen brukar jag highcutta mitt överhäng runt 12khz av gammal vana, använder väldigt sällan hihatmick för övrigt.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Saker som "tröttar öronen" kan bero på mer saker än bara diskant, tex hur mycket du komprimerar/limiterar, eller låtens arrangemang. En ljus hihat kanske låter hur bra som hest i en viss typ av låt, men inte i en annan osv. Rent generellt brukar området runt 3-4khz vara tröttande för öronen, men det kan lika gärna vara högre upp beroende på hur och vem som spelar. Personligen brukar jag highcutta mitt överhäng runt 12khz av gammal vana, använder väldigt sällan hihatmick för övrigt.

/Jon

Ok... Vad säger du om Bonamassas cymbalsound då? Borde det vara anings krispigare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man vill undvika vassa cymbaler så är det bästa att spela in med bandmikrofoner på överhänget som Beyer M160 Coles 4030 , Royer r121 , Aea R84.

Har man inte pengarna att köpa någon av ovanstående så kan köpa Golden age R1, R1 active, SE X1r eller shineybox.

Oktava Ml 52 är även ett alternativ.

Kondensator mikrofoner låter bra på överhänget fram tills att man börjar komprimera. Närheten som kompressorn ger

gör även att diskanten blir väldigt övertydlig.

Om du spelar in med en bandmikrofon som överhäng så kommer du få en mjukare diskantåtergivning från cymbaler och hihat

redan från början. När du sedan lägger på kompressor i mix så låter allt helt rätt utan att allt blir stickigt.

Alla bandmikrofoner som inte är aktiva ger ganska dålig output så det viktigt att du har en mikförstärkare med mkt gain.

Man kan uppleva ljudet från bandmikrofon ganska mkt åt det mörka hållet men det är det som gör att man själv kan styra

ut diskanten som man själv vill ha den med eq och kompressor.

Hur mörk en bandmikrofon är varierar mycket mellan olika modeller beroende på frekvenskurvan som dom återger.

Alla bandmikrofoner utan Beyer m160 är naturligt åtta tagande så det gäller att ha ett bra inspelningsrum

eller dämpat i taket ovanför trumsetet.

Det är många artister som gillar den åtregivning som en bandmikrofon ger speciellt på trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man vill undvika vassa cymbaler så är det bästa att spela in med bandmikrofoner på överhänget som Beyer M160 Coles 4030 , Royer r121 , Aea R84.

Har man inte pengarna att köpa någon av ovanstående så kan köpa Golden age R1, R1 active, SE X1r eller shineybox.

Oktava Ml 52 är även ett alternativ.

Kondensator mikrofoner låter bra på överhänget fram tills att man börjar komprimera. Närheten som kompressorn ger

gör även att diskanten blir väldigt övertydlig.

Om du spelar in med en bandmikrofon som överhäng så kommer du få en mjukare diskantåtergivning från cymbaler och hihat

redan från början. När du sedan lägger på kompressor i mix så låter allt helt rätt utan att allt blir stickigt.

Alla bandmikrofoner som inte är aktiva ger ganska dålig output så det viktigt att du har en mikförstärkare med mkt gain.

Man kan uppleva ljudet från bandmikrofon ganska mkt åt det mörka hållet men det är det som gör att man själv kan styra

ut diskanten som man själv vill ha den med eq och kompressor.

Hur mörk en bandmikrofon är varierar mycket mellan olika modeller beroende på frekvenskurvan som dom återger.

Alla bandmikrofoner utan Beyer m160 är naturligt åtta tagande så det gäller att ha ett bra inspelningsrum

eller dämpat i taket ovanför trumsetet.

Det är många artister som gillar den åtregivning som en bandmikrofon ger speciellt på trummor.

Vrålintressant! Jag hör ju hur det blir vasst när jag komprimerar mitt OH, så det är inte så mycket det går att komprimera.

Har man inte råd med bandmickar borde det vara bättre med nån konding som inte är så toppad i diskanten?

Edit: Jag kan trots kondingar i OH Shure SM 137, o viss komprimering ändå styra ganska bra hur mycket krisp jag vill ha, enkelt med eq...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter o lyssnar på olika album på Spotify Gold. (heter kanske premium) Med lite olika lurar, och även genom studiomonitorerna. Det är ganska rejält olika hur man skruvat ljudet på trummor, cymbaler o diskant överhuvudtaget. Har lyssnat en hel del på denna.

The Allman Brothers Band – Where It All Begins

Bra låtar o grymma musiker, de använder väl inga dåliga studios osv? Men är inte crasharna lite väl vassa? På en del helt andra CD tycker jag man kan höra hur hihaten är närmickad, sen lite vässad i mixen, sen är även mastern vässad med diverse pluggar. Allman Brothersalbumet är ganska snällt i diskanten ändå. Men vad skulle ni säga är lagom? Det verkar ju vara rejält olika ideal man haft när man gjort olika album. Eller också kanske tidsbrist gjort att det blivit lite grann som det blivit bara.

Idag letade jag upp Joe Bonamassa på Spotify, brukar inte lyssna på honom annars, men han och hans ljudskruvare verkar ganska skickliga så till vida att de fått till ett ganskan enhetligt ljud på olika album. Cymbaler o hihat är inte alls lika vassa som på många cd. Vore extremt intressant att höra vad ni tycker om speciellt diskant o cymbaler på Bonamassas olika cd. För min del känns det som att det inte vore helt omöjligt att skruva till ljudet lite grann åt det här hållet. Inte så tröttande för öron o hjärna med lite snällare diskant.

Joe Bonamassa – Driving Towards The Daylight

Joe Bonamassa – The Ballad Of John Henry

Finns mycket med Joe, och mycket mer varierad musik än de livegrejer man får upp på Youtube. Han gör all möjlig sorts låtar från mycket lungt till mycket heavy, ändå har han en röd tråd i grundsoundet, det tycker jag är skickligt som fan. Många fina låtar, inte bara gitarrvräk. Men somliga kanske tycker det är för snålt med diskantväss?

Det här tycker jag det är alldeles för lite snack om här på forumet....

Inte någon enda som har en åsikt om detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Allman brothers "All night train" känns lite krystad i diskanten. Det är lite hängmatte-EQ över hela mixen, i klassikt amerikanskt manér. Men det är inte så farligt. Cymbalerna blir mer jobbiga för det är bra med dynamik på trummorna, inte fullt så mycket kompression. Därför känns det som det sticker lite extra i öronen när cymbalerna slås an. Men det är nästan bara crasharna som sticker. Ride-cymbalen och hi-haten går bra. Man hör att hi-haten är rätt vass, men den ligger mycket lägre i volym än crasharna, så då går det bra.

Bonamassas "Dislocated Boy" tycker jag låter som en ihålig, dov och ganska trålig mix. Trummorna ligger väldigt långt bak och det är överbefolkat i nedre mellanregistret liksom. Då föredrar jag nog Allmans, fastän dom crasharna sticker lite när dom slås an.

Men på frågan "vad är lagom", det är ju en del av tycke och smak. För egen del siktar jag främst på att få till en jämn dynamisk och frekvensmässig balans. Jag gör mixen ganska tät och lite mer platt. Att få till en mix där många saker sticker ut och gör sin egna grej, som en del av helheten, det är ju sjyst men det är otroligt lätt att hamna fel då, att saker låter olika på ett sätt som inte passar ihop, saker sticker ut och olika instrument klingar främmande för helheten så man måste göra nåt åt osv. Så jag siktar mot att göra en tämligen tät och uniform mix, och om den skulle bli för tät så kan jag släppa lite på tyglarna jag dragit åt, så blir det ofta lite mer atmosfär och livlighet.

Gör man en mer tät mix så blir ju alltihopa för ljust och briljant, eller för mörkt och dovt, eftersom det är så tätt och uniformt. Så har man en tät helhet är det lättare att rätta till hela paketet åt endera hållet om det skulle bli för ljust eller mörkt. Jag skulle aldrig råkat ut för Allman Bros-problemet, för jag hade inte släppt ut cymbalerna, jag gör det instinktivt mycket tätare. Hade det jag gör hamnat i samma briljans, så hade 'mixen som helhet' blivit såhär briljant och då hade man lätt kunnat vicka på gungbrädan så den väger över åt det mörkare hållet istället.

Lite så tänker jag ..

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är lite snålt med trummor hos Bonamassa. Hur mycket krisp man hör beror ju väldigt, väldigt mycket på vad man lyssnar igenom. I DT 990 Pro är det ganska krispiga cymbaler, även om de inte ligger så starkt i volym

Joe Bonamassa – Dislocated Boy

I Ultrasone 2900 tycker jag det blir alldeles för mycket vass diskant.

Mixar man ganska starka trummor o cynbaler kanbske det verkligen skulle ge en fin förbättring om man körde mixen genom en bra rullbandare?

Ang Allman brothers så heter det rajdarna, och hihatarna. De har två trummisar + en slagverkare. De tre sopar kanske till på tre crashar samtidgt?

Vilket som så verkar det som att du Signia hör ungefär samma saker som jag gör, mina öron kan inte vara helt kassa då... Men varför Ultasonlurarna är så vassa hos mig förbryllar stort...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker absolut att du skall testa en bandmikrofon om du har möjlighet.

SE X1R kostar under tusenlappen.

http://www.ordermusi...band-ribbon/x1r

Börja med att köpa endast en bandmick och kör som överhäng så

kan du göra testinspelningar och jämföra vad som ger bäst resultat.

Det är lite mer jobb att få en bandmick att låta bra eftersom

du måste köra betydligt mer gain om det är en passiv bandmick och lägga på eq

beroende på vilken typ av bandmikrofon som du spelar in med.

Om du spelar in överhänget direkt med kompressor på redan från början så kommer den prescence höjning som kompressorn ger i diskanten bara vara till fördel på utljudet som din bandmick ger.

Ingen kondensatormikrofon kommer ge samma återgivning av bas mid och diskant som en bandmikrofon ger.

Kondingmickar låter bra fram tills man börjar komprimera.

När man lägger på kompressor så höjs diskanten och blir vass.

Det finns flera sätt att få diskantåtergivningen i överhänget mer behaglig.

1 Komprimera inte överhänget lägg i stället överhänget på en egen buss utan kompressor

och mixa överhänget högre i stället mot övriga delar av trumsetet som går igenom kompressor.

2 Använd highcutfilter för att rulla av diskanten lätt för mjukare återgivning

eller använd eq och rulla av problem frekvenser.

3 Använd olika typer av pluggar eller outboard som efterliknar och simulerar den

återgivning som rullbandare ger i diskanten.

4. Komprimera överhänget med paralellkompression i stället vilket ger möjlighet

att mixa mellan torr signal och komprimerad signal.

Med en bandmikrofon behöver man inte göra något av detta eftersom diskantåtergivningen är betydligt mjukare och den diskanthöjning man får vid högre kompression inte blir obehaglig.

Redigerat av KaH
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

En kombo av mixen och det som för tillfället var rådande mode hur det skulle låta.

Kolla in Abbas Dancin Queen, olika mastringar ger olika sound på samma låt beroende på vem som mastrat och när.

Klurigt det där.

Link to comment
Dela på andra sajter

och begreppet kina diskant har med saken att göra hur?

Förstår inte heller det riktigt. När det gäller ljudideal i allmänhet så har det länge talats om att aseatisk "japansk" utrustning

har ett mer diskantrikt sound. På 70- och 80-talet gällde det hifiprylar och syntar. Numera är det mest mikrofoner som

omnämns, och nu är det Kina som står för diskanten.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla fattade säkert vad jag menade med Kina-diskant. Lätt överdriven, lätt distad diskant.

kina-diskant brukar menas den förhöjda diskant som billigare mickar från kina har inbyggda

menar du att inspelningarna du har som exempel har använt såna?

Link to comment
Dela på andra sajter

På Beatles sista skivor lät Ringos cymbaler så här: whoooooosssssh.

Musikaliskt alltså. Lyssna och lär.

Det var för att Sir George gärna envisades med att pitcha ned de pingpongade trummorna – om jag inte minns fel av vad jag har läst någonstans. Cymbaler som pitchas ned låter så fan mycket behagligare än icke-pitchade.

Jag är böjd att hålla med Producenternas Mästare Tretow; cymbaler suger granit!

Sorry för OT.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...