Jump to content
Annons

sE Electronics X1 vs MXL 990


Gäst

Recommended Posts

Hej Har planer på att skaffa lite studio prylar och har en fråga angående micken. Vilken är bäst av dessa mickar till sång (Hiphop) ?

Ska ha ett reflectionfilter också till. Micken är tänkt att kopplas direkt till ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Typiskt tråkigt forumsvar: Har hört mycket gott om X1 på sång, har dock inte testat själv.

Däremot så är det alltid så att olika mikar funkar olika bra med olika sångare (brukar dock ofta vara mer känsligt när det gäller kvinnoröster.) Har du möjlighet; testa ett gäng olika mikar! MXL 990 skulle jag dock inte rekommendera.

Mxl 990 är en väldigt bright mick, typisk "kina-diskant"

På skolan pratade vi ofta ironiskt om den skimrande MXL-diskanten 😄

Redigerat av Halkbi
Link to comment
Dela på andra sajter

Så ska jag välja X1 an om det gäller dessa ? Är det dålig diskant i den andra micken eller ? Men resten är bra, eller ? Finns det någon annan mick ni kan rekomendera i samma prisklass ? Kan tyvärr inte lyssna på någon så erat ord är det som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så ska jag välja X1 an om det gäller dessa ? Är det dålig diskant i den andra micken eller ? Men resten är bra, eller ? Finns det någon annan mick ni kan rekomendera i samma prisklass ? Kan tyvärr inte lyssna på någon så erat ord är det som gäller.

I den prisklassen du rör dig är som sagt x1 ett säkert kort. En bra dynamisk mick är ju annars ett alternativ, tex shure beta 58a. Bästa är såklart att testa, alla tycker olika.

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

I den prisklassen du rör dig är som sagt x1 ett säkert kort. En bra dynamisk mick är ju annars ett alternativ, tex shure beta 58a. Bästa är såklart att testa, alla tycker olika.

mvh Jon

Finns inte ADK E52 kvar att köpa? Hette den så ? Den där svarta micken som blev skit populär ett tag. Så alla är överens om att X1 är den bästa iaf av dessa två.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får du ett SE reflektionsfilter med på köpet är det en bra grej. Enligt SE själva är det bara deras micscreenar som funkar, och jag har haft en Thomann micsreen som sabbade ljudet, det gav en sorts svag dist i lågmidden, så jag är beredd att tro på SE reklamen.

En separat SE screen är väl inte gratis...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder MXL 990 till allt!

Menar verkligen detta.

Det som är bra med den är att det är halvformat på membranet!

Bra fäste i höga mellanregistret och stabil botten.

Inte farligt med proximityeffekten.

Tål at sättas på en virveltrumma.

Låter gött på baskagge.

Letade länge efter denna typen av mikrofon för att verkligen få fram gurglet i halsen.

Den tål en sjujäkla mängd kompression i mix.

Med andra ord...

....fattar verkligen inte vad folk i tråden jiddrar om!

För dom pengarna!?!?!

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder MXL 990 till allt!

Menar verkligen detta.

Det som är bra med den är att det är halvformat på membranet!

Bra fäste i höga mellanregistret och stabil botten.

Inte farligt med proximityeffekten.

Tål at sättas på en virveltrumma.

Låter gött på baskagge.

Letade länge efter denna typen av mikrofon för att verkligen få fram gurglet i halsen.

Den tål en sjujäkla mängd kompression i mix.

Med andra ord...

....fattar verkligen inte vad folk i tråden jiddrar om!

För dom pengarna!?!?!

Piiiz!

/Mojje

Jo jag tyckte också den verkade bra. Fast om den är bättre än den vet jag tyvärr inte. Vad tror du ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att prata i termer om bra bättre eller bäst när din ekonomi är det som styr vad som är bäst.

Jag ska säga dig helt ärligt.

Det finns ingen tekniker av rang som inte vet att använda den mikrofon som krävs för situationen.

Detta oavsett pris.

Annars hade det ju bara funnits en mikrofon right?

I ditt fall så behöver du en mikrofon som kan göra mycket med gott resultat.

Det är hugget som stucket vad man känner stämmer med ens egna ljudideal.

"- Så här gillar jag att en mikrofon låter!"

Därför jag gjorde mitt inlägg.

Välj en mikrofon som både passar din budget samt dina öron.

Claes här på foremt har gjort en riktigt bra insats för mänskligheten kan jag säga.

Han har gjort ett test av mikrofoner så man kan jämföra hur dom låter med samma ljudfil som spelas upp.

Vi pratar hundratals modeller här!!

Den hjälpte mig att hitta MXLs mikrofoner till exempel.

Här har du länken dit!!!

http://testing.holmerup.biz/

Du kommer verkligen hitta vad du söker där!!!

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...