Jump to content
Annons

Royalites för "världshit"


Martin

Recommended Posts

Annons

Hej min kompis har komponerat och skrivit en klockren poplåt. Problemet är bara att låten inte riktigt är hans stil... Så han vill sälja den till en yngre artist som kan få göra den så bra den är värd att göras. Jag undrar lite vad som är normalt att få i % om man ger bort sin låt på det här sättet? Han har ingen koll på pengar alls, så vill bara kolla så det går rätt till.

Hej Martin!

Det går inte riktigt till så. För det första säljer man inte sina låtar, om man nu inte jobbat som "ghost writer". Det finns några undantagsfall då man säljer låt och produktion till bl.a Ryssland. Om ni jobbar mot ett förlag eller har egna kontakter som gör att ni lyckad få en s.k cut så spelar artisten in låten. Låtskrivaren får pengar först när låten spelas på försäljning (Ncb), och streaming, radio (Stim). Du får alltså inte pengar bara för att artisten spelar in och släpper låten.

Mvh,

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Klart förstår jag detta. Här ska inte nån låt till Ryssland! Den ska 1# på Spotify! 🙂

Men hur mycket är normalt att ta i % ungefär? Jag menar. Låtjäveln är ju ALLT, sångmelodin, GROOVET, KÄNSLAN. 5000000000 st kan producera i en DAW. bara 100 st kan skriva hits............. så hur mycket får han egentligen för verket så att säga? Produktionen är ju viktig såklart. Helt hundra! Men allt börjar ju med låten........

Tack för det shysta svaret. Måste han gå med i nått förbund eller så? Eller är det bara att dubbelkolla e.v avtal?

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

För det första så tar man inga %. Har man skrivit låten själv har man 100 % på alla royalties. Har man ett förlag så brukar dom dock ta ca 30%. Ibland kan dock artisten vilja vara med på låten. Speciellt stora artister, även om dom inte skrivit något.

Man kan säga såhär. Tar en artist låten så registrerar antingen förlaget eller han själv låten hos stim. När låten spelas i radio, tv, spotify så samlar stim in låtskrivarens pengar. Dessa betalas ut 4 gånger per år. Något avtal behövs inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man sätter låten själv så kan man gå till olika förlag och förhandla. Det är bra att ha ett förlag om låten placeras på en artist utomlands. Detta för att förlaget ser till att alla pengar kommer in som dom ska. Om man inte lyckats placera låten och har tagit hjälp av ett förlag för att placera låten på en artist så är det 30-33% dom kommer begära för att ens börja jobba med låten. Men förlagen jobbar sällan med oetablerade låtskrivare.

Det han kan göra i nuläget är att försöka lera rätt på ett antal artister som låten kan passa, leta rätt på deras A&R's, managers, skivbolag och börja maila. Tänk inte så mycket på avtal och royalties nu. Sätt låten först. Det är det största problemet 🙂

Lycka till...

//F

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för din expertis!

Jo finns en sångare i Sverige vi tänkt på. En ung sångare. Men, vad menar du med "sätta" låten? Så den låter som den ska i demo-form?

Edit: läste ditt inlägg lite saktare denna gången *var överdoserad på kaffe förut*.... att sätta låten innebär att den har ett hem hos en sångare eller hur? 🙂

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Följdfråga: Vad är normalt att - om det ens är så - att musikerna får i procent på intäkterna på en skiva där de spelat på samtliga låtar?

Normalt är väl att den som skrivit låt och text får 100%, som han eventuellt får dela med sig av till ett eventuellt förlag.

Musikerna, om de inte gjort annat än att spela på skivan får söka andra vägar att få in pengar på, t ex SAMI.

Link to comment
Dela på andra sajter

5000000000 st kan producera i en DAW. bara 100 st kan skriva hits

Haha 😄

Som Fredrik skriver så finns det vissa regler kring detta, och förlagsprocent ligger som praxis vid 33%. Dock så kan det se annorlunda ut, särskilt om man är helt oetablerad låtskrivare och behöver hjälp för att sätta låten, dvs se till att artisten spelar in och ger ut den. Om du själv ombesörjt detta bör du vara stenhård och inte ge bort mer än 33% (som sagt är det en större artist kan man ofta förhandla ned den), men behöver du hjälp med den biten får du nog vara beredd på att ge ifrån dig mer, ibland betydligt mer.

Ofta ser man hitlåtar som är skrivna av 8 pers eller mer varav flera är mer eller mindre kända hitmakare, men några namn är helt okända. Ta dig en funderare på hur detta har gått till. Sitter de verkligen 8 pers och bollar idéer och skriver en låt? Nej...ofta är det så att det två "okända" personerna som faktiskt skrivit låten och ofta även producerat, medan de kända namnen fått höra låten och via kontakter sett till att den hamnat rätt, samt i vissa fall ändrat i låten eller produktionen, men många gånger enbart varit A&R. Dock är deras villkor att även vara med som låtskrivare då det är här pengarna landar, utifall att låten slår.

Som oetablerad låtskrivare bör man då fundera på utifall man vill ha en mindre procent av en hel massa pengar, eller sina "berättigade" 66% av en kanske betydligt mindre summa.

När ens demos åker runt bland branschfolk är det inte sällan man får höra "är det många namn på den här låten?" och den frågan kommer av en anledning.

Redigerat av wiik
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Är det jag som låtskrivare eller de som musiker som registrerar SAMI?

Det är producentens uppgift att registrera alla som medverkar på låten/låtarna och vilken roll dom haft till SAMI. Tyvärr glöms detta ofta bort idag då alla inte har koll på vad som gäller. Musiker får ju sin betalning först av producenten som anlitat dom, sen löpande via SAMI beroende på hur mycket den spelas i radio/tv, spotify m.fl.

Link to comment
Dela på andra sajter

måste bara tillägga att förlagsdelen är oftast 33% i Sverige, eller om det är norden, men i övriga världen tror jag den ofta är 50%.....kan vara värt att veta om.

Precis! Som Mr Keys säger så är det 50% som gäller utanför Sverige. Det är för att svenska förlag använder sig av utländska subförlag till att samla in pengarna. Men återigen så kan man göra en annan deal om låten redan är placerad på en artist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med många namn på en låt ja.. det har jag funderat många gånger på. Speciellt när låten är usel 😛

Ju fler kockar desto sämre brukar soppan bli...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...