Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

sterioutbredare kan juh vara bra... men frågan är vart den gör sitt bästa jobb...

en del säger juh att inget är fel... men är det verkligen smart att använda sterioutbredare i mixen... om man tex vill ha en vid mastring sedan, så ere juh nått eller några spår som blir super breda... med andra ord.... hur gör jag för att få så brätt o fint som möjligt på bästa sätt... svaret kanske står i min text, men ja vill gärna att någon med lite kännedom säger nått smart 😕

Annons
Posted

okej, så d kan alltså vara bra att använda sterioutbredare på gruppkanaler?

då vill jag även fråga vad som inte ska utbredas i mixen?

eller ska ja kanske dra på en på allt? 😕

Posted
okej, så d kan alltså vara bra att använda sterioutbredare på gruppkanaler?

då vill jag även fråga vad som inte ska utbredas i mixen?

eller ska ja kanske dra på en på allt? 😕

Lyssna efter vad som är "roten" i musiken. Baskagge, Basgitarr, Virvel, sång osv.

Allt kringhängande ska man försöka sprida ut lagom mycket och försöka få en balans i mixen. Det ska altså inte luta åt något håll.

Det är sällan man behöver en stereoexpander på ett separat ljud. Mer användbart vid mastering som sagt.

Posted

jo men d va d jag tänkte... att det borde räcka med panorering vid mix, sedan "sterioexpander" eller va d kallas vid mastring?

Posted
jo men d va d jag tänkte... att det borde räcka med panorering vid mix, sedan "sterioexpander" eller va d kallas vid mastring?

Precis. Klart att det finns undantag men du bör klara dig bra om du gör på detta vis.

Posted
jo men d va d jag tänkte... att det borde räcka med panorering vid mix, sedan "sterioexpander" eller va d kallas vid mastring?

Nja. Det är inte riktigt samma sak.

Vid mastering så kan en stereobreddare vara till nytta t.ex vid jämnförelse med de andra låtarna så är just "denna" låt en aning för smal. Nackdelen att använda en stereobreddare vid mastering är att man breddar allt som ligger ute i sidorna.

Däremot så kan en stereobreddare användas med fördel i mixningen t.ex i en buss där man har en reverb för t.ex syntar med ett s.k. pad-ljud. Därav kan då illusionen av en "bred" mix skapas för lyssnarens höga nöje och därmed generera en ekonomisk återkoppling (en s.k. feedback) för den ovannämnda mixaren.

Ahh . . . svenska . . . 😲

Posted
Därav kan då illusionen av en "bred" mix skapas för lyssnarens höga nöje och därmed generera en ekonomisk återkoppling (en s.k. feedback) för den ovannämnda mixaren.

😏 .. det där lät som taget ur en bok med namn: Hur du blir en stereobreddare

Posted

"Mitt liv som Stereobreddare" 🙂

  • 1 month later...
Posted

Min syn på saken: Jag använder bara stereobreddare om jag måste, det vill säga om jag fått tag i en sampling jag bara måste ha med i mitt alster, men som tyvärr är i mono och ganska trist. Jag anser annars att stereobreddning är en ganska kass genväg, om grundmaterialet är dåligt. Bredd skapas bäst på annant sätt...

Posted

Jag kan tycka det är en kreativ lösning att 'bredda' enskilda spår i en mix. Till exempel instrument som kommer in vid enstaka tillfällen i låten (körer, synthar eller kanske effektljud). Om sedan mixen breddas ytterligare vid matring brukar jag inte bry mig om när jag väl mixar.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.