Jump to content
Annons

Nån som körde Logic så här tidigt?


L.C

Recommended Posts

Annons
captain nemo (oregistrerad)

Vi köpte en 1040 ST med C-lab Creator. Kostade flis, men attans så kul det var.

Så hade vi en JX8P, en Super JX samt en Roland MT-32 - multitimbral.

På något sätt var det enkelt och rått, men härligt.

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Redan på den tiden kändes Steinberg mer logiskt än C-Lab... 😛  😉

Näää Claes, Nu håller jag inte med dig riktigt 😉 ...

Jag minns mycket väl hur jag efter nogrann offerthantering och A/B test av dessa 2 sequencers valde Notator eftersom den var mycket mer LOGISK och ENKEL att hantera för "dumma" musiklärare med 0% datakunskap i högstadiet (betänk att Atari hade ett mer lätthanterat gränssnitt än PC på den tiden) . Redan då så så var styrkan med Notator (precis som med logic pro numera) att man kunde anpassa setupen så att det var enklast möjliga för situationen vid uppstart.. Gött att allt rymdes på en enda bootbar-diskett (720K) också.

Namnbytet till Logic tycker jag var det mest logiska 🙂

Sytemet är fortfarande i full drift men tangenterna på Atarin börjar bli lite slitna men ändå ett "rock steady" system verkligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Rock steady" var det verkligen inte när programmet uppdaterades till Logic Audio för Atari Falcon. Logic Audio fungerade aldrig riktigt bra och lades därför ner långt tidigare än Cubase Audio till Falcon. Det var väldigt många som blev tvugna att överge sitt Logic på den tiden och köpa Cubase Audio i stället om de ville fortsätta på Falcon, som på "den gamla goda tiden" var betydligt stabilare än både PC och Mac - om man inte gav sig på fruktansvärt dyra system...

Det var många - både användare och återförsäljare - som svor över Logic Audio för att det inte gick att få att fungera ordentligt. Det var t o m folk som lämnade tillbaks Logic Audio till butikerna med stöd av KKL. 😉

Jag gillade aldrig Logic - och enligt min mening var faktiskt Cubase mycket mer logiskt är Logic... 😉 Det var många som menade att Logic var jobbigare att komma igång med från scratch, men att det fanns flera funktioner som var bättre än i Cubase. På den tiden sålde vi båda där jag jobbade och jag var väldigt aktiv i alla Atari-skrymslen på Nätet, så jag har i alla fall lite koll på läget... 😛

Att Logic av någon anledning kanske kändes bättre för vissa, är en fråga om tycke och smak - men Cubase var alltid bättre enligt min mening.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt fantastiskt! Bråka om vilket program som var bäst för över tio år sedan. 😉 Gå över till någon av Logic vs. Cubase trådarna och fortsätt där istället. De har inte blivit 'uppdaterade' på länge. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.tweakheadz.com/history_of_notator_and_logic.html

Hittade denna länken lite av en slump. Rätt intressant läsning.

Det var intressant läsning. Tack för tipset!

Nej så tidigt som -88 satt jag och svor över Steinbergs Pro-24. Hade det i studio också med ett live-band och vi skulle tanka över sequencerspår till 24-kanalstejp. Det förbannade programmet höll inte timingen! Varje gång en ny pattern skulle spelas blev de första tonerna lite försenade. Helt vansinngit lät det. Länge väntade jag på den utlovade lösningen med nya programmet Cubit som när det släpptes hade bytt namn till Cubase. Timingen var bättre men fortfarande sunkig. Körde det på Atari ST1040. I början av nittiotalet proddade vi ett helt album baserat på Cubase/Atari och S-1000 samplers samt A-DAT bandspelare. Det var en mardröm! I den vevan besökte jag många tidiga (modern elektronisk-) dansmusikproducenter för remixer etc och fick då med egna öron höra hur mycket bättre timingen satt med C-Lab i Atarin, jämfört med Steinberg i Atarin. Så när hårddsikinspelning blev möjlig på Mac valde jag att köpa Logic istället för Cubase. Bara för den fungerande midi-timingens skull, som jag då inte hört någon annanstans (undataget Vince Clarkes metod med analog sequencer och 24-kanalsbandare, men vem orkar eller har råd att hålla på med sånt?).

Det är rätt festligt att just midi-timingen i Logic behövde många år för att på Mac (och senare även PC) komma ikapp sig själv från Atari-tiden ;-) Har kvar en Atari här men tyvärr ingen programvara för den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...