Jump to content
Annons

Depeche Mode släpper ny platta i år... upptaktstråden


D Vibe

Recommended Posts

Hej.

Som en del av er vet så kommer legenderna Depeche Mode släppa ny platta i år, och på det också ge sig ut på en turné. Här kan vi värma upp inför stundande skivsläpp och konserter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vi får se 🙂.. tycker alla skivor innehåller guldkorn även om alla inte är sådana mästerverk som Songs of faith and devotion, Violator, Ultra och Black Celebration.

Deras näst senaste, Playing the Angel är riktigt lysande..

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi får se 🙂.. tycker alla skivor innehåller guldkorn även om alla inte är sådana mästerverk som Songs of faith and devotion, Violator, Ultra och Black Celebration.

Deras näst senaste, Playing the Angel är riktigt lysande..

jeez, vilken olika smak man kan ha hehe, jag började lyssna på dom typ 82-83 och min favoriter är

abroken fram, contruction, black celebration för att inte nämna alla roliga singlar och maxi som kom

där i mellan. Har fortfarande en hel del på vinyl från den tiden. Kollade i den skivbacken här om dagen

och hittade massor av gamla maxi med Front 242, Frontline, a grumh, Laibach, Skinny puppy haha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yay! :-D

Vi får se 🙂.. tycker alla skivor innehåller guldkorn även om alla inte är sådana mästerverk som Songs of faith and devotion, Violator, Ultra och Black Celebration.

Deras näst senaste, Playing the Angel är riktigt lysande..

För mig måste jag säga att Black Celebration, Music For The Masses, Construction Time Again och Violator är mina favoriter :-)

jeez, vilken olika smak man kan ha hehe, jag började lyssna på dom typ 82-83 och min favoriter är

abroken fram, contruction, black celebration för att inte nämna alla roliga singlar och maxi som kom

där i mellan. Har fortfarande en hel del på vinyl från den tiden. Kollade i den skivbacken här om dagen

och hittade massor av gamla maxi med Front 242, Frontline, a grumh, Laibach, Skinny puppy haha.

Haha, god smak där! Skinny Puppy var helt otroliga live :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

aaaah... Laibach och Front 242, har fantastiska liveminnen från dessa från 80talet. Bla. var vi på efterfest med det jugoslaviska kollektivet. Gigget med Laibach -87 var fantastiskt, med undantag för alla brunskjortor!

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe. Klart smaken är som baken. Jag började lyssna på dem runt 84-

85 i samband med Some Great Reward. Som 5-6-åring älskade jag stereoeffekten i början av People are people och funderade på hur ljudet förflyttades mellan sladdarna till de två högtalarna 😉..

Men jag håller de jag nämnde som favoriter även om jag gillar samtliga skivor mer eller mindre 😉.

Jag tänkte förresten på en grej när jag lyssnade på Ultra idag.. det är nog den skiva av dM som kommer närmast en akustisk skiva som de gjort 😛 ... (självklart inser jag också att den inte är akustisk, men den är så avskalad och på något sätt meditativ, som om det behövdes efter kaoset i samband med SOFAD och Devotional-turnén..)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Första singeln "Heaven" har släppts; och de bjuder även på fyra remixar:

Depeche Mode – Heaven

Dessutom följer en extra låt med:

Depeche Mode – All That's Mine, som är en låt med bodü-tunggung.

Personligen gillar jag både Heaven och All that's mine, men jag kan förstå att både folk som inte gillar Depeche och deras mest konservativa fans inte gillar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Heaven är en väl en "okej" låt för att vara Depeche, alla fans har alltid förväntningar att de ska släppa en Violator 2.0 !

M.Gore skriver helt fantastiska låtar ibland , "Home" från Ultra albumet, är väl ett exempel.

Jag har följt dem sen Speak&Spell ,då var jag var 13, och kommer alltid att lyssna på dem, även om de redan gjort sina bästa låtar redan.

favorit album: Music for the masses

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nu finns nya plattan Delta Machine av Depeche Mode på Spotify (och antagligen överallt annars där man kan köpa och lyssna på den också). Har inte hunnit lyssna själv än, så jag har ingen kommentar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den första lyssningen var trevlig.

En hel del minimalistisk lek med ljuden, syntigt och mörkt. Vibbarna från VCMG finns någonstans i bakgrunden. En del låtar är lite "nybörjar"-känsla i men eftersom det är Depeche så kommer de undan med det. Det kan till och med vara frigörande.

Länkar upp lite motvikt: en club-mix av Heaven med rejält med sidechain. 😛

http://www.youtube.com/watch?v=-UuW0PMaGJc

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det är vad världen behöver i dessa mörka tider.

Nej. Det finns glad och positiv musik i överflöd på dagens listor, melodifestival och reklamradio. Lite klassisk svärta piggar upp.

Helt ok skiva tycker jag. (Som håller Violator, SOFAD och Ultra som de bästa)

img-1739.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Skummade igenom 1,5-minuterssmakproven på iTunes häromdan, verkade ganska lovande. Ska slänga på mig lurarna nu och lyssna igenom den lite mer ingående.

Har däremot hunnit med att köpa biljett till Köpenhamns-giget den 13/6, blir tredje gången jag ser dom live.. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Albumet är riktigt bra, "soothe my soul" kommer säkert spelas en hel del, "soft touch" är en av mina favoriter.

Om de hade skippat de disharmoniska tonerna i "Broken", och gjort den till en rak poprefräng, så hade den nästan platsat på Music for the masses.

Link to comment
Dela på andra sajter

Albumet är riktigt bra, "soothe my soul" kommer säkert spelas en hel del, "soft touch" är en av mina favoriter.

Om de hade skippat de disharmoniska tonerna i "Broken", och gjort den till en rak poprefräng, så hade den nästan platsat på Music for the masses.

Är själv gammalt gediget dm-fan även om jag inte fått samma vibbar av dem på länge men just Broken skickade mig många år tillbaka och fick mig att återuppleva känslan jag hade när jag som 13-åring ständigt lyssnade på Music for the masses 🥰

Är Dave Gahan som skrivit Broken och han skrev även Nothing Impossible som i mitt tycke var den bästa låten på Playing the Angel. Kanske Martin Gore har blivit för bra för att skriva de enkla poplåtar som jag uppskattar 😉

EDIT: stavfel

Redigerat av Matthew L
Link to comment
Dela på andra sajter

aaaah... Laibach och Front 242, har fantastiska liveminnen från dessa från 80talet. Bla. var vi på efterfest med det jugoslaviska kollektivet. Gigget med Laibach -87 var fantastiskt, med undantag för alla brunskjortor!

Haha, du anar inte va avis jag blir nu! :-D

Brunskjortorna undantaget :-)

Och det är vad världen behöver i dessa mörka tider.

Bah, man kan aldrig få för mycket mörjer ;-)

Fan jag tycker nog Violator är DM's sista riktiga DM-album.... sen blev det något annat... musikstilen förändrades.

True dat! Jag gillar i praktiken allt de gjort, men Faith And Devotion var ett hårt stilbyte!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast om man ska vara krass så har de bytt musikstil från album till album, redan under 80-talet. Just Violator skilde sig markant från tidigare plattor. Skulle snarare säga att SOFAD var ett steg tillbaka i arrangemang och sound fast de valt att skita ner det och göra det lite mer organiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Är verkligen förälskad i Delta Machine! Tycker det är en skiva näst intill fulländning; med ett par undantag, nämligen Soft touch/Raw nerve och Slow. Den sistnämnda känns dessutom lite sliskig, men det är säkerligen det som är poängen också.

Sen gillar jag inte riktigt den disharmoni i en låt (kommer inte ihåg vilken nu), som någon nämnt tidigare i tråden.. Verkar som det är lite på modet, eftersom jag hört flera kommersiella låtar använda det greppet för att antagligen sticka ut lite ur bruset..

Men med tanke på att det är 17 spår så är det fan ta mig inte dåligt att de lyckas pricka in det så väl med min musiksmak 🙂

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte riktigt säker på vad det är för skillnad mellan disharmoni och något som låter snett/falskt. I Broken som Abod pratade om så tycker jag inte att något speciellt skaver. Det jag tänkte på var framförallt syntstråkarna i The Child Inside (som i övrigt är lysande) som låter lite väl sneda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja delta machine har verkligen växt för varje lyssning, riktigt äter sig in i gilla centrat av hjärnan :-)

Det är helt klart en rejäl uppryckning från de senaste plattorna :-D

Appropå de disharmoniska klangerna jag hörde vid de första lyssningarna , så har jag nu vant mig , och tycker det låter riktigt bra , "Broken" är fanimej bäst ändå ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte lyckats lyssna tillräckligt mycket för att få någon ordentlig bild av skivan än. Det jag hör är inte tillräckligt bra för att hålla fokus från all annan musik...

Måste nog försöka se till att ge skivan en ordentlig chans, den känns iaf klart bättre än förra. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...