Jump to content
Annons

Poddar!?


Herr.A

Recommended Posts

Ohoj!!!

Jag undrar om det är någon som andvänder gitarr/bas poddar när ni spelar in??

Fördelar/nackdelar!!

Är lite sugen, tar ju lite plats. Har nu 2 st gitarr och en bas stärkare i studion. Tar mycket plats.

Tacksam för svar!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

nej, jag använder det inte längre. men jag hade pod2 förr när jag spelade in och den låter bra. den är jättebillig nu också, så den kan jag rekomendera.

//fördelen är att poden är liten. nackdelen är att du inte stör grannarna.

Redigerat av Itzhak Skenström
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid kört pod när jag spelat in och det har funkat bra. Skulle rekommendera en XT till inköp, låter väldigt mycket bättre än de vanliga och spöar v-ampen med flera tusen mil hästlängder. Bas brukar jag köra direkt in i en Art tube MP och det funkar också, inte optimalt kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en POD 2.0 och jag tycker att den är skön till distade ljud. För ett mer cleant gitarrljud lämnar dem dock lite att önska. ( Självklart duger de men de lämnar lite att önska ). Har fingrat lite på en POD XT i en musikaffär och den känns maffigare helt enkelt.

Dock så är jag nybörjare på gitarr så mina svar ska nog inte ses som absoluta sanningar 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en POD 2.0 som jag kört med två år i studion nu.

Fördelar är ju att man mycket snabbt kan lyssna av olika typer av ljud

o inställningar. Sen tycker jag att en hel del ljud är helt ok att lyssna på

men tråkigare att spela med. D v s det låter rätt i mixning men känns skumt i fingrarna

när man lirat in det på nåt sätt. Sen märker jag klart av en fördröjning på vissa

ljud vilket oxå kan kännas skumt, men man vänjer sig. Vissa ljud tar även upp rätt mycket plats i mixen, men det kan ju både vara bra & dåligt.

Distade och processade ljud går genom POD en nu, men Jazz burken får fortfarande

en riktig uppmickning genom stärkare.

Sen har jag även kört elbas genom min POD o till vissa ljud låter det skitbra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Själv har jag en Line6 POD av den allra första modellen som kom. Vad som har hänt med poddarna sedan dess vet jag inte, men min fungerar utmärkt. När den var ny tyckte jag att den var fantastisk, men nu har jag tröttnat och börjat köra med förstärkare och effektboxar igen. Svårt att förklara varför, men det ger inte samma känsla att sitta och larva med hörlurar och det perfekta, kristallklara ljud POD:en tutar ut. Brus och elsurr är tufft, tycker jag idag men jag ändrar mig säkert igen någon gång. Vad som är bäst är alltså en ren smaksak. Om du ska göra slicka västkustproduktioner kan POD:en knappast vara fel, men har du Black Sabbath-ambitioner kan du lika gärna gräva ner den.

Lycka till!

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker POD 2:an är suverän, har bara haft den ett par månader men den funkar kanon.

Det som är så fantastiskt är ju Line6Edit, ett program där du kan ställa in allt på datorn, ladda ner ljud från nätet och testa i en handvändning.

Jag har spelat in lite test-ljud för mina EMG-mickar som du kan lyssna på. Det rena ljudet kan du skippa, där kör jag bara rent ljud utan effekter och EQ på kl 12.

På Dirty och Lead har jag lagt till lite delay och dist. Lite hårdrock över dem..

KLICKA HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sök på POD här i forumet och även multieffekter för gitarr. Det finns jättemycket skrivet om POD XT, VOX, Behringer V-amp m fl.

Som wonderboy säger, det finns redan ett antal trådar i ämnet.

Fortsätt diskussionen där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ohoj!!!

Min tanke med "poddarna" är att det skall vara ett alternativ för musikerna när dom kommer till studion.

Sedan är dom ju betydligt mindre en stärkare och det är inte tråkigt precis.

Men om ja fattar rätt så är det mera känsla i en stärkare och ljudet ska ju vara levande tycker jag!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Poddar är ju praktiska och kan låta helt OK. Befinner man sig på hemmapularnivå är de fantastiska. Men ska man göra en seriös inspelning tycker jag fortfarande att en mikad gitarrförstärkare spöar allt jag hört i emuleringsväg. Och hur jobbar man med rundgång i en Pod? Det går förstås inte. Bara en aning rundgång kan göra jättemycket för tonen och hänget när man spelar solo. Man får samma problem om man har förstärkaren i kontrollrummet och högtalaren i inspelningsrummet.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske inte spelar alls samma slags musik som jag, men jag har lite tester som jag lagt ut på min webbsida där jag rattar in lite olika ljud på min pod. Om någon här har en pod xt så finns även dessa "presets" att tanka ner på min webbsida. Tyvärr funkar de inte med pod 2.0.

» Hiway100

» Bomberman

» Bomberman med trummor och bas

» PlexidodYJM

På den sista (PlexidodYJM) använder jag en DOD Yngwie Malmsteen Overdrive preamp mellan guran och Podden. Blir rätt skönt sound med den tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var med i ett bluesband där gitarristen kom släpandes med en pod och och ett stort smajl på läpparna ett rep. Tror det tog 10 minuter innan halva bandet la in sitt veto. Lät ju inte klokt.

I vissa genres kan jag iofs tänka mig att det funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder en POD 2:a som jag är väldigt nöjd med. Men jag använder den främst till att spela in idéer hemma.

Har man inte tillgång till en riktigt bra gitarrförstärkare som man kan micka upp så tror jag POD:en är ett kanon alternativ. Jag har tillgång till en Peavy 5150 stack då jag skall spela in och då är valet ganska enkelt för mig iallfall.

Meshuggah säger ju att dom kör POD Pro både på scen och i studion och dom röjer ju på bra så visst går det att få det bra med både mickat och POD...

Vidare så skulle jag nog säga att om man vill kunna spela in hårdrock/metal så tycker jag att POD 2:an lät bättre än XT. Mer kräm i disten på något sätt...

/Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Var med i ett bluesband där gitarristen kom släpandes med en pod och och ett stort smajl på läpparna ett rep. Tror det tog 10 minuter innan halva bandet la in sitt veto. Lät ju inte klokt.

I vissa genres kan jag iofs tänka mig att det funkar.

Hmm, nu har jag ju visserligen dåliga erfarenheter av Pod i live/rep-sammanhang så jag har väl viss förståelse. Men vad körde han den igenom egentligen? Så illa kan det inte låtit.

Själv kör jag en Vox Tonelab SE rakt in i PAt i replokalen och på scen. Låter helt fantastiskt bra. Speciellt bluesljuden är ju i klass med dyra vintagestärkare. Blundar man så hör man ingen nämnvärd skillnad mot en gitarrstärkare.

Men modellers kräver ju ganska mycket pillande innan man hittar ett riktigt bra ljud. Speciellt PodXT. Och ett ljud som låter bra där hemma i monitorhögtalarna kan ju låta skit i replokalen. Men man lär sig efterhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...