Jump to content
Annons

Etablerade band, studio Vs live!


Bullerbyn

Recommended Posts

Satt och snurrade lite pÄ youtube nÀr jag slogs av hur mÄnga band som faktiskt lÄter förjÀvligt live mot hur deras studioproduktioner lÄter. Framförallt sÄng verkar vara nÄgot som de inte ens försöker fÄ till? Kollade bla. detta, som lÄter förjÀvligt....

DÀremot norska Gluecifer hade ju tydligen fattat livegrejen, stÀmmor m.m sitter som en smÀck, förövrigt fantastisk rock`n roll.

http://www.youtube.com/watch?v=tunyktXkZ68

http://www.youtube.com/watch?v=J3egvkVr-lo

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

http://youtu.be/nxAViasbM-Y

gubbarna i nephilim slĂ€ppte en livedvd förra Ă„ret, tycker mĂ„nga av lĂ„tarna lĂ„ter bĂ€ttre Ă€n pĂ„ albumen. lite vĂ€l komprimerat kanske. och sĂ„ngaren har vĂ€l hunnit röka ett par cigaretter för mycket sen inspelningstillfĂ€llena. men annars sĂ„. tycker de flesta sĂ„ngare som inte riktigt hĂ„ller mĂ„ttet live har hunnit bli gamla sen albumen slĂ€pptes. hardcore superstar Ă€r vĂ€l ett undantag 😛

istÀllet för att bara dumpa hela kan ni fÄ en lÄt att jÀmföra med. lÄten nedanför spelas omkring 11 minuter in i videon ovan.

http://youtu.be/zERJD3EHu_M

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har sett Hardcore Superstar live nÄgra ggr och tycker de brukar lÄta jÀvligt bra bortsett frÄn körsÄngen. Joakim Berg brukar hÄlla en jÀvla klass tycker jag.

Gluecifer Àr ett bra exempel pÄ hur man vill att band ska lÄta live tycker jag.

Ett exempel pÄ ett band som knappt verkar försöka lÀngre Àr ju Guns'n Roses.

http://www.youtube.com/watch?v=y0Bkw4vsHt8

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Trist med alla gitarrmattor Ä feta körpÄlÀgg pÄ plattor nÀr banden inte ens försöker live. Sen den dÀr "Guns" videon?!?! Det dÀr Àr ju knappast GNR utan snarare Axls coverband. Hade han fattat nÄt hade han vÀl krypit till korset, bett Slash & co om ursÀkt, lagt in sig pÄ gym i 6 mÄnader Ä sen startat om det riktiga bandet. Antar dock att de inte vill ha med honom Ä göra.

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Trist med alla gitarrmattor Ä feta körpÄlÀgg pÄ plattor nÀr banden inte ens försöker live. Sen den dÀr "Guns" videon?!?! Det dÀr Àr ju knappast GNR utan snarare Axls coverband. Hade han fattat nÄt hade han vÀl krypit till korset, bett Slash & co om ursÀkt, lagt in sig pÄ gym i 6 mÄnader Ä sen startat om det riktiga bandet. Antar dock att de inte vill ha med honom Ä göra.

Sett nya "GNR" live 2 gÄnger och det var riktigt riktigt bra bÄda gÄngerna, bÄde bumblefoot och ashba utklassar slash i alla kategorier.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Finns mÄnga orsaker att ljudet, och dÄ framför allt sÄngen, kan skita sig live, och den största orsaken kan vara dÄlig medlyssning. NÄgot jag haft problem med mÄnga gÄnger tyvÀrr.

Andra saker kan vara dagsformen, en schysst spelning tar pÄ krafterna, och Àven sjukdom kan göra sitt till, om sÄ bara en liten sketen snuva.

GnÀller man för att det inte lÄter studioplatta pÄ scen sÄ har man missuppfattat vad live Àr fullstÀndigt. I en studio har man teoretiskt sett oÀndligt med möjligheter (sanning med modifikation) till omtagningar och extra pÄlÀgg, och det behövs för att göra en bra platta. Live har man bandet, och det framförs just live. Att det inte har lika feta gitarrmattor och körer Àr för att det Àr ett band som framtrÀder, inte ett storband eller orkester.

NÄgra band som var helt fantastiska live var Nine Inch Nails, Skinny Puppy, Kraftwerk och Depeche Mode! Men dÄ var Ätminstone runt hÀlften av musiken playback :-)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har sett Hardcore Superstar live nÄgra ggr och tycker de brukar lÄta jÀvligt bra bortsett frÄn körsÄngen. Joakim Berg brukar hÄlla en jÀvla klass tycker jag.

Gluecifer Àr ett bra exempel pÄ hur man vill att band ska lÄta live tycker jag.

Ett exempel pÄ ett band som knappt verkar försöka lÀngre Àr ju Guns'n Roses.

http://www.youtube.com/watch?v=y0Bkw4vsHt8

Konstaterar att nÀr axel har cowboyhatten pÄ Àr han rÀtt lik Lasse Stefans.

KÀnner nÄgon form av ömhet för artister nu för tiden. Förut gick det att göra en dÄlig konsert utan att hamna pÄ youtube för allmÀnt beskÄdande i eviga tider. Just det hÀr gnr-klippet ser proffsinspelat ut, mÄste vara med deras godkÀnnande dÄ antar jag.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

GnÀller man för att det inte lÄter studioplatta pÄ scen sÄ har man missuppfattat vad live Àr fullstÀndigt. I en studio har man teoretiskt sett oÀndligt med möjligheter (sanning med modifikation) till omtagningar och extra pÄlÀgg, och det behövs för att göra en bra platta. Live har man bandet, och det framförs just live. Att det inte har lika feta gitarrmattor och körer Àr för att det Àr ett band som framtrÀder, inte ett storband eller orkester.

Nu Àr det inte sÄ att jag anser att allt ska lÄta studio i livesituationer. DÀremot tycker jag att om man sÀtter en massa stÀmmor pÄ lÄtar sÄ fÄr man helt enkelt se till att man har nÄgra i bandet som Àven fixar det hyfsat live. Samma sak om man trycker dit mÀngder med gitarr, visst men dÄ kanske man fÄr inse att man som band inte kan ha en ensam gitarrist live. Utan fÄr plocka in en till.

Sen att det skulle vara ett mÄste med alla möjligheter i studio för att skapa en bra platta Àr nÄgot jag hÀvdar inte Àr ett krav. Finns mÀngder med fantastiska plattor dÀr produktionen inte tillÄtits gÄ "bananas" trots alla möjligheter.

Idag Àr ju problemet med all editering pÄ trummor m.m. att band som faktiskt lÄter skit kommer ut ur studion med helt orealistiska uppfattningar om sig sjÀlva. Har sjÀlv spelat in band ett flertal gÄnger som varit direkt mediokra men dÀr vi "fixat" det hela ÀndÄ. Numer Àr jag inte sÀker pÄ om detta Àr rÀtt vÀg att gÄ?

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Intressant diskussion.

Inom rock, hÄrdrock (osv vidare upp i hÄrdhet) Àr det ju snarare en regeln Àn ett undantag att sÄngen inte Àr helt med live (vet att det finns undantag dÀr ute). NÀr man var liten hÄrdrockare förr i tiden och sÄg i princip allt som kom sÄ var sÄngen extremt ofta inte bra.

Inte helt ovanligt att inte nÄgon musiker ocksÄ var helt ute och cyklade ocksÄ.

Med det sagt sÄ skall det vara bra jÀvla illa för att verkligen störa mig, annat tar över istÀllet.

Hardcore klara sig med hÀstlÀngder de gÄnger jag sett dem.

Mycket sitter nog i hur musiken Àr, att det Àr viktigare med energi och attityd Àn att sjunga och spela perfekt.

Idealet Àr ju att ha bÄda, men jag tror att de flesta konsertbesökare dÀr ute föredrar energi/attityd framför finlir och skönsÄng (det gjorde jag i alla fall nÀr jag gillade sÄn musik).

StÄr still med instrumenten under hakan och ser rÀtt trist ut Àr ju ofta sammanlÀnkat med finspel.

Lite sitter sÀkert i hur musikens image Àr "party hard and who gives a fuck".

NÄgra gÄnger Àr det helt sÀkert monitormixen som spökar.

Även om det knappast Ă€r en ursĂ€kt, speciellt inte pĂ„ stora konserter (ni har obegrĂ€nsat med prylar, lös det, typ).

Man skall inte göra för mycket av liveklipp pÄ tuben, nÀr energin som var dÀr och dÄ Àr borta sÄ faller det trots att det var hel rÀtt nÀr det hÀnde.

/Magnus

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jocke Rönnqvist (oregistrerad)

Alter Bridge med Myles Kennedy i spetsen Ă€r ett exempel pĂ„ ett band som Ă€r grymt bra live. Även sĂ„ngen. KĂ€nde att ni behövde lite positiva vibbar i trĂ„den. 🙂

H-vete va bra, tack för att du introducera det hÀr för mig. Missat totalt förut....

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...