aspucko Postat 15 mars 2005 Postat 15 mars 2005 HÀromkvÀllen nÀr jag skulle somna kom jag att tÀnka pÄ att jag inte varit med om "total tystnad" pÄ ett par mÄnader. Jag bor i en stad och nÀr jag inte hör trafiken utanför sÄ Àr det alltid nÄgon flÀkt eller brusande i elementen. Har funderat pÄ hur detta stÀndiga brus pÄverkar mig och andra. Kanske nedsatt hörsel, sÀmre sömn osv? Vill höra era erfarenheter!
osiris Postat 15 mars 2005 Postat 15 mars 2005 NĂ€r jag sitter pĂ„ muggen mitt i natten... sĂ„ Ă€r det knĂ€ppttyst... förutom det dĂ€r elĂ€ndiga pipet i öronen. Annars sĂ„ vet jag inte, har alltid TV/Stereo/Dator igĂ„ng... Och utomhus Ă€r det knappast tyst. Jo, nĂ€r jag Ă„ker ut till vĂ„rt sommarstĂ€lle utanför örebro, mitt i skogen. DĂ€r Ă€r det verkligen knĂ€pptyst. Bara vinden som viner... och lite fĂ„gelkvitter đ Dit Ă„ker man för att koppla av nĂ€r man Ă€r som mest stressad đ
Ken KĂ€ngström Postat 15 mars 2005 Postat 15 mars 2005 Tystnad?? Det Ă€r vĂ€l ingen sport. Full volym pĂ„ stereon hela dagarna lĂ„ng... Man lever vĂ€l för musiken??? đ
Rapid Wanker Postat 15 mars 2005 Postat 15 mars 2005 Flyttade ut pĂ„ landet för 1,5 Ă„r se'n, och det Ă€r det bĂ€sta jag gjort. HĂ€r vĂ€ljer man hur mycket ljud man vill ha runt sig, och vissa dagar kan man gĂ„ runt och bara njuta av tystnaden. Att man dessutom kan spela musik pĂ„ full patte mitt i natten om man vill Ă€r ju en bonus đ Föriut bodde jag mitt i byn och trafiken drog igĂ„ng utanför vid 4-5 pĂ„ morronen och fortsatte oavbrutet till 23-tiden pĂ„ kvĂ€llen. Ăven om man vĂ€njer sig och inte hör bakgrundsovĂ€sendet tror jag att man stressas av att sinnena hela tiden bombas med intryck.
PzYkBrYt Postat 15 mars 2005 Postat 15 mars 2005 Jag kommer aldrig mer att fÄ höra tystnad. Jag saknar det inte heller, tror jag..
peppemannen Postat 15 mars 2005 Postat 15 mars 2005 (redigerat) Jag har hört talas om nÄt absolut tyst rum pÄ KTH/Chalmers tror jag det var. Det var tydligen hemskt att vistas dÀr bla. pga. att man hörde sin egen kropp pÄ ett helt nytt sÀtt.. Redigerat 15 mars 2005 av peppemannen
Ken KĂ€ngström Postat 15 mars 2005 Postat 15 mars 2005 i slutet av 60'talet var det tyst ! đđđ
zeblar Postat 15 mars 2005 Postat 15 mars 2005 Total tystnad gÄr inte att höra (?) nÄnstanns utomhus tror jag. Alltid nÄtt plan som flyger nÄnstanns och om inte det sÄ Ästakommer djuren (fÄglar, syrsor etc) eller vÀdret (vinden, bruset frÄn havet etc) alltid nÄn slags noise. Det nÀrmaste man kan komma Àr vÀll i sÄ fall högst upp pÄ nÄn kal fjÀlltop en riktig vindstilla natt. Annars fÄr man bege sig in till nÄgot riktigt ljudÀmpat rum innomhus. Men Àven om man befinner sig i ett sÄnt rum och har ett par riktigt bra dÀmpade hörselskydd pluss öronproppar i öronen sÄ hör ju dom allra flesta ett svagt brus i örat som inte Àr dirket vilsammt.
Ken KÀngström Postat 15 mars 2005 Postat 15 mars 2005 Men Àven om man befinner sig i ett sÄnt rum och har ett par riktigt bra dÀmpade hörselskydd pluss öronproppar i öronen sÄ hör ju dom allra flesta ett svagt brus i örat som inte Àr dirket vilsammt. Eller sina egna andetag. Har en vÀn som Àr döv. Snackar med honom via teckensprÄk. Riktigt trevlig kille. Han sÀger att han inte ens kan förestÀlla sig hur ett ljud lÄter. Ganska givet men otÀckt.
zeblar Postat 15 mars 2005 Postat 15 mars 2005 Ja det Ă€r svĂ„r och ganska otĂ€ck tanke att inte kunna höra ljud alls... Ăven om det finns olika grader av dövhet och han kanske kan höra vissa sorters frekvenser. Men han finner kanske lika stort nöje i att titta pĂ„ en vacker bild eller lĂ€sa en riktigt bra historia. En annan ganska otĂ€ck tanke Ă€r att djuren störs av massa ljud som vi mĂ€nniskor slĂ€pper ifrĂ„n oss. Ljud som Ă€r sĂ„ lĂ„ga att vi inte uppfattar dem kanske dom gĂ„r och stör sig pĂ„ som attan.
Ken KĂ€ngström Postat 15 mars 2005 Postat 15 mars 2005 Ja det Ă€r svĂ„r och ganska otĂ€ck tanke att inte kunna höra ljud alls... Ăven om det finns olika grader av dövhet och han kanske kan höra vissa sorters frekvenser. Men han finner kanske lika stort nöje i att titta pĂ„ en vacker bild eller lĂ€sa en riktigt bra historia. En annan ganska otĂ€ck tanke Ă€r att djuren störs av massa ljud som vi mĂ€nniskor slĂ€pper ifrĂ„n oss. Ljud som Ă€r sĂ„ lĂ„ga att vi inte uppfattar dem kanske dom gĂ„r och stör sig pĂ„ som attan. Jo precis. En grej jag hörde för ett tag sen, Förr sĂ„ ylade hundarna nĂ€r folk bytte kanal pĂ„ TVn men ingen förstod varför. Men dĂ„ styrdes TVn av svinhöga frekvensen som skickades frĂ„n TV dosan (infra ljud), och det reagerade sĂ„klart hundarna pĂ„. Men nu Ă€r det vĂ€l infra ljus om inte jag har fel?
zeblar Postat 15 mars 2005 Postat 15 mars 2005 Jo precis. En grej jag hörde för ett tag sen, Förr sĂ„ ylade hundarna nĂ€r folk bytte kanal pĂ„ TVn men ingen förstod varför. Men dĂ„ styrdes TVn av svinhöga frekvensen som skickades frĂ„n TV dosan (infra ljud), och det reagerade sĂ„klart hundarna pĂ„. Men nu Ă€r det vĂ€l infra ljus om inte jag har fel? JassĂ„? Det hade jag inte hört innan Ă€ven om jag mycket vĂ€l kan tĂ€nka mig att det Ă€r sĂ„. Stackars hundarna i sĂ„ fall... Mycket zappande blir det ibland đ Jo... Fast bĂ„de höga och lĂ„ga ljud Ă€r nog störande för olika sorters djur.
Ken KĂ€ngström Postat 15 mars 2005 Postat 15 mars 2005 Jo precis. En grej jag hörde för ett tag sen, Förr sĂ„ ylade hundarna nĂ€r folk bytte kanal pĂ„ TVn men ingen förstod varför. Men dĂ„ styrdes TVn av svinhöga frekvensen som skickades frĂ„n TV dosan (infra ljud), och det reagerade sĂ„klart hundarna pĂ„. Men nu Ă€r det vĂ€l infra ljus om inte jag har fel? JassĂ„? Det hade jag inte hört innan Ă€ven om jag mycket vĂ€l kan tĂ€nka mig att det Ă€r sĂ„. Stackars hundarna i sĂ„ fall... Mycket zappande blir det ibland đ Jo... Fast bĂ„de höga och lĂ„ga ljud Ă€r nog störande för olika sorters djur. Jo. Tex hundar hör sina egna hjĂ€rtslag. Men det har jag ocksĂ„ bara hört sĂ„ det grundar mag inte pĂ„ faktaböcker iof. Men farsan Ă€r Kennel trĂ€nare aller vad faan det heter sĂ„ man har fĂ„tt höra ett och annat.
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 15 mars 2005 Postat 15 mars 2005 Jo. Tex hundar hör sina egna hjĂ€rtslag. Men det har jag ocksĂ„ bara hört sĂ„ det grundar mag inte pĂ„ faktaböcker iof. Men farsan Ă€r Kennel trĂ€nare aller vad faan det heter sĂ„ man har fĂ„tt höra ett och annat. det hĂ€r Ă€r humor đ
Ken KĂ€ngström Postat 15 mars 2005 Postat 15 mars 2005 Jo. Tex hundar hör sina egna hjĂ€rtslag. Men det har jag ocksĂ„ bara hört sĂ„ det grundar mag inte pĂ„ faktaböcker iof. Men farsan Ă€r Kennel trĂ€nare aller vad faan det heter sĂ„ man har fĂ„tt höra ett och annat. det hĂ€r Ă€r humor đ Jupp. Men jag hatar allt som har med hundtrĂ€ning och göra hehe. Men det e skojj att gosa med vovvsen,
nurfen Postat 15 mars 2005 Postat 15 mars 2005 AlltsÄ.. Jag tycker det Àr obehagligt nÀr det Àr helt tyst.. Det kÀnns sÄ jÀvla fel faktiskt. NÀ, tacka vet jag smÄljud som element och trafik!
zeblar Postat 15 mars 2005 Postat 15 mars 2005 Hunden som mina förĂ€ldrar har, en före detta trĂ€nad shĂ€ffer, har blivit döv pĂ„ gamla dar. Han hör ingenting förutom dörrklockan som ringer đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.