Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

HÀromkvÀllen nÀr jag skulle somna kom jag att tÀnka pÄ att jag inte varit med om "total tystnad" pÄ ett par mÄnader. Jag bor i en stad och nÀr jag inte hör trafiken utanför sÄ Àr det alltid nÄgon flÀkt eller brusande i elementen.

Har funderat pÄ hur detta stÀndiga brus pÄverkar mig och andra. Kanske nedsatt hörsel, sÀmre sömn osv? Vill höra era erfarenheter!

Annons
Postat

NÀr jag sitter pÄ muggen mitt i natten... sÄ Àr det knÀppttyst... förutom det dÀr elÀndiga pipet i öronen.

Annars sÄ vet jag inte, har alltid TV/Stereo/Dator igÄng... Och utomhus Àr det knappast tyst.

Jo, nĂ€r jag Ă„ker ut till vĂ„rt sommarstĂ€lle utanför örebro, mitt i skogen. DĂ€r Ă€r det verkligen knĂ€pptyst. Bara vinden som viner... och lite fĂ„gelkvitter 😄 Dit Ă„ker man för att koppla av nĂ€r man Ă€r som mest stressad 😄

Postat

Flyttade ut pĂ„ landet för 1,5 Ă„r se'n, och det Ă€r det bĂ€sta jag gjort. HĂ€r vĂ€ljer man hur mycket ljud man vill ha runt sig, och vissa dagar kan man gĂ„ runt och bara njuta av tystnaden. Att man dessutom kan spela musik pĂ„ full patte mitt i natten om man vill Ă€r ju en bonus 😉

Föriut bodde jag mitt i byn och trafiken drog igĂ„ng utanför vid 4-5 pĂ„ morronen och fortsatte oavbrutet till 23-tiden pĂ„ kvĂ€llen. Även om man vĂ€njer sig och inte hör bakgrundsovĂ€sendet tror jag att man stressas av att sinnena hela tiden bombas med intryck.

Postat (redigerat)

Jag har hört talas om nÄt absolut tyst rum pÄ KTH/Chalmers tror jag det var.

Det var tydligen hemskt att vistas dÀr bla. pga. att man hörde sin egen kropp pÄ ett helt nytt sÀtt..

Redigerat av peppemannen
Postat

Total tystnad gÄr inte att höra (?) nÄnstanns utomhus tror jag. Alltid nÄtt plan som flyger nÄnstanns och om inte det sÄ Ästakommer djuren (fÄglar, syrsor etc) eller vÀdret (vinden, bruset frÄn havet etc) alltid nÄn slags noise. Det nÀrmaste man kan komma Àr vÀll i sÄ fall högst upp pÄ nÄn kal fjÀlltop en riktig vindstilla natt.

Annars fÄr man bege sig in till nÄgot riktigt ljudÀmpat rum innomhus. Men Àven om man befinner sig i ett sÄnt rum och har ett par riktigt bra dÀmpade hörselskydd pluss öronproppar i öronen sÄ hör ju dom allra flesta ett svagt brus i örat som inte Àr dirket vilsammt.

Postat
Men Àven om man befinner sig i ett sÄnt rum och har ett par riktigt bra dÀmpade hörselskydd pluss öronproppar i öronen sÄ hör ju dom allra flesta ett svagt brus i örat som inte Àr dirket vilsammt.

Eller sina egna andetag. Har en vÀn som Àr döv. Snackar med honom via teckensprÄk.

Riktigt trevlig kille. Han sÀger att han inte ens kan förestÀlla sig hur ett ljud lÄter. Ganska givet men otÀckt.

Postat

Ja det Ă€r svĂ„r och ganska otĂ€ck tanke att inte kunna höra ljud alls... Även om det finns olika grader av dövhet och han kanske kan höra vissa sorters frekvenser. Men han finner kanske lika stort nöje i att titta pĂ„ en vacker bild eller lĂ€sa en riktigt bra historia.

En annan ganska otÀck tanke Àr att djuren störs av massa ljud som vi mÀnniskor slÀpper ifrÄn oss. Ljud som Àr sÄ lÄga att vi inte uppfattar dem kanske dom gÄr och stör sig pÄ som attan.

Postat
Ja det Ă€r svĂ„r och ganska otĂ€ck tanke att inte kunna höra ljud alls... Även om det finns olika grader av dövhet och han kanske kan höra vissa sorters frekvenser. Men han finner kanske lika stort nöje i att titta pĂ„ en vacker bild eller lĂ€sa en riktigt bra historia.

En annan ganska otÀck tanke Àr att djuren störs av massa ljud som vi mÀnniskor slÀpper ifrÄn oss. Ljud som Àr sÄ lÄga att vi inte uppfattar dem kanske dom gÄr och stör sig pÄ som attan.

Jo precis. En grej jag hörde för ett tag sen, Förr sÄ ylade hundarna nÀr folk bytte kanal pÄ TVn men ingen förstod varför. Men dÄ styrdes TVn av svinhöga frekvensen som skickades frÄn TV dosan (infra ljud), och det reagerade sÄklart hundarna pÄ. Men nu Àr det vÀl infra ljus om inte jag har fel?

Postat

Jo precis. En grej jag hörde för ett tag sen, Förr sÄ ylade hundarna nÀr folk bytte kanal pÄ TVn men ingen förstod varför. Men dÄ styrdes TVn av svinhöga frekvensen som skickades frÄn TV dosan (infra ljud), och det reagerade sÄklart hundarna pÄ. Men nu Àr det vÀl infra ljus om inte jag har fel?

JassĂ„? Det hade jag inte hört innan Ă€ven om jag mycket vĂ€l kan tĂ€nka mig att det Ă€r sĂ„. Stackars hundarna i sĂ„ fall... Mycket zappande blir det ibland 😉

Jo... Fast bÄde höga och lÄga ljud Àr nog störande för olika sorters djur.

Postat

JassĂ„? Det hade jag inte hört innan Ă€ven om jag mycket vĂ€l kan tĂ€nka mig att det Ă€r sĂ„. Stackars hundarna i sĂ„ fall... Mycket zappande blir det ibland 😉

Jo... Fast bÄde höga och lÄga ljud Àr nog störande för olika sorters djur.

Jo. Tex hundar hör sina egna hjÀrtslag. Men det har jag ocksÄ bara hört sÄ det grundar mag inte pÄ faktaböcker iof. Men farsan Àr Kennel trÀnare aller vad faan det heter sÄ man har fÄtt höra ett och annat.

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat
Jo. Tex hundar hör sina egna hjÀrtslag. Men det har jag ocksÄ bara hört sÄ det grundar mag inte pÄ faktaböcker iof. Men farsan Àr Kennel trÀnare aller vad faan det heter sÄ man har fÄtt höra ett och annat.

det hĂ€r Ă€r humor 😉

Postat

det hĂ€r Ă€r humor 😉

Jupp. Men jag hatar allt som har med hundtrÀning och göra hehe. Men det e skojj att gosa med vovvsen,

Postat

AlltsÄ.. Jag tycker det Àr obehagligt nÀr det Àr helt tyst.. Det kÀnns sÄ jÀvla fel faktiskt. NÀ, tacka vet jag smÄljud som element och trafik!

Postat

Hunden som mina förĂ€ldrar har, en före detta trĂ€nad shĂ€ffer, har blivit döv pĂ„ gamla dar. Han hör ingenting förutom dörrklockan som ringer 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.