Jump to content
Annons

Tillverkare av gitarrsträngar som inte klumpar ihop alla strängar i en påse?


suprapappa

Recommended Posts

Hallå!

Förstår Eko-tänket hos tillverkare av gitarrsträngar som på senare år har börjat minimera förpackningarna. D'addario sätter alla 6 strängar i en plastförpackning och när jag t.ex. köpt lite billigare Martin-strängar från Thomann är dessa packade två och två i papperskuvert.

Är mycket väl medveten om att man för bästa resultat bör byta alla strängar när en går av. I mitt jobb som musikcirkelledare är det tyvärr omöjligt. I perioder (jag tror att det bl.a. hänger ihop med luftfuktighet) går det väldigt mycket G D och A-strängar (spelar stålstängat akustiskt). Jag spelar ofta i en ganska slamrig och stökg miljö och tvingas ha ett väldigt hårt anslag. När jag spelar elgitarr däremot så tror jag att jag lyckas ha av en sträng ungefär en gång vart 5:e år även om jag där oxå har ett hårt anslag.

Jag måste alltid ha med mig reservsträngar när jag jobbar och i dessa kit där jag ska öppna påsen, använda en sträng och sedan försöka vira ihop de övriga 5 så att de ska hålla ihop blir det bara kaos.

Undrar därför om ni har förslag på tillverkare av ok strängar som har en förpackning per sträng?

De gånger jag ska köpa enstaka strängar i musikaffär är de oftast slut och brukar oxå vara av sämre kvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Köpte nyss Elixir till akust, de låg i varsin påse. Tyckte de lät tom bättre än Martin som jag spelat på i åratal. De var inte billiga, men de ska hålla desto längre än andra strängar, de har nåt sorts överdrag så int efett o bös kan tränga in i lindningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte nyss Elixir till akust, de låg i varsin påse. Tyckte de lät tom bättre än Martin som jag spelat på i åratal. De var inte billiga, men de ska hålla desto längre än andra strängar, de har nåt sorts överdrag så int efett o bös kan tränga in i lindningen.

Kör Elixir till elguran, håller tio gånger längre. Byter kanske tre ggr per år.

Enda nackdelen är att beläggningen "fransar" sej.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Förstår inte om det är ekotänkande eller hur det kommer sig. Blir faktiskt mest förbannad på när man får två strängar i samma påse.

Hur som... Strängar är alltid färskvara och man måste alltid ta hand om dem. Personligen har jag gått igenom varenda fabrikat/tjocklekar osv och kan konstatera att jag bara kör på daddario på el och ernie ball earthwoods på acke. I värsta fall Martin rhotopack om earthwoods inte finns.

Dessa kör jag på mina gitarrer och på andras när jag är ute och jobbar som tekniker. Sen vem som spelar av strängarna är olika. Allt beror på vem som lirar.. Vissa personer i band vill aldrig att man byter ut dem. Det märker man sen på deras spelstil att de inte kapar av dem stup i kvarten.. Andra vill ha färska strängar varje gig. Men då pratar vi även ton förändring om man byter strängar eftersom det är färskvara. gamla strängar låter mullrigare och basigare eftersom de tappar all diskant. bassister tycker jag aldrig ska byta strängar. låter bara fullt med toppmiddig baston..

Daddario är hur som det jag litar mest på. Andra plats är ernie ball. Sen finns det inga andra strängar för mig...

För min del tycker jag elexir är det värsta som finns. Onaturlig klang och ingen vits att köpa dem om man vill spara ton.

Strängarna kan gå av för pga dåligt inställda gitarrer. Allt från vassa kanter till flottiga chipsfingrar.

Om man vill byta separat sträng finns bulkpack med 25set i en låda. Klarar sig ett tag. Sånt har jag med mig på turné. Förslutar man dem väl så är det inga problem med hållbarhet

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...