Jump to content
Annons

Cubase 7 i Windows 8 Tråden


Broghard

Recommended Posts

Jag tog idag steget till windows 8 men clonade windows 7 innan så jag kan återgå om det så skulle vara.

Mitt råd är köp windows 8 online, verktyget man får hem , om man gör saker rätt kommer ge dig en ISO och en USB instal.

se http://pcsupport.about.com/od/windows-8/a/clean-install-windows-8-upgrade.htm

Jag ropar inte Hej ännu då det finns litet saker jag stött på, allt flyter, de pluggar jag har funkar utan strul men..

Jag har försökt att dra filer från Explorer in i Cubase 7 detta funkar inte i windows 8 och jag har inte funnit bot på varför.

nu måste man köra Cubase Media bay för att få in filler snabbt.

prestanda messigt vet jag inte om windows 8 ger något direkt, men får se i morgon om 7.01 kommer.

Tänkte vi skulle kunna använda denna tråden för att berätta om hur vi tycker Cubase 7 funkar i Windows 8.

buggar vi stött på och ev fixar..

Tjo hej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Funkar rätt bra för mig. Hittar bara inte hur jag ska komma åt min master eq och master inserts från mixern... Har även haft några konstiga "fönsteruppträdanden" (mest mixern).

Min steinberg hub funkar inte heller ( kopplar aldrig upp). Inbillar mig också att cpun får jobba lite hårdare under cubase 7(64 bit) än under cubase 5.5 (32 bit).

Nån som har a/b testat den nya 1173 kompressorn mot andra motsvarigheter (pluggar)?

Link to comment
Dela på andra sajter

ONstan.

Det är inte så att du som jag letar på fel ställe, klicka zone sen så ser du din out klicka i den högra cirkeln så fluttas den från main kanalerna..

över lag så gillar jag de nya pluggarna å strippen är grymt trevlig..

det som stör mig mest är nog att jag i windows 8 inte kan köre drag and drop från windows explorer fönster som jag är van vid.

sen har jag för lite skin på näsan idag för att säga att win 7 eller 8 är bättre för Cubase 7

men men... det kommer man nog snart underfund med.

Redigerat av Broghard
Link to comment
Dela på andra sajter

ONstan.

Det är inte så att du som jag letar på fel ställe, klicka zone sen så ser du din out klicka i den högra cirkeln så fluttas den från main kanalerna..

över lag så gillar jag de nya pluggarna å strippen är grymt trevlig..

det som stör mig mest är nog att jag i windows 8 inte kan köre drag and drop från windows explorer fönster som jag är van vid.

sen har jag för lite skin på näsan idag för att säga att win 7 eller 8 är bättre för Cubase 7

men men... det kommer man nog snart underfund med.

Hej,

Jo där är den med (själva masterkanalen).

Vad jag skulle vilja är att snabbt kunna klicka på "e" och komma till masterkanalens "Channel Settings" (för att tex ha en bättre överblick över EQ mm).

Link to comment
Dela på andra sajter

och här är min version angående att uppgradera från Windows 7 till Windows 8 när du har massor med pluggar och mjukvaror installerat:

( Bara för att få en clean start med Cubase 7 )

Jag fick sitta 4 dagar med säkert 20 installationsförsök, formateringar, drivrutinstrassel för jag försökte klona min operativdisk ( pga för lite utrymme ledigt) över till nya större disken och slippa ominstallation av herrejösses antal pluggar och mjukvaror.

Kloningen gick bra efter runt 24 timmar trassel.. ( mest pga av den typen av PCIe SSD jag köpte.) men uppgraderingen gick inte alls.. Windows 8 klarade inte att flytta några pluggar eller mjukvaror som det står att den ska.. inte någon av de tre alternativen som uppgraderingen erbjuder fungerade.

Jag löste det genom att köpa en nya disk, installera Windows 7 på den, sen uppgradera till Windows 8 och sedan kopierar över user-data från "gamla" Win 7 installationen till nya disken.. Det gick även att flytta ett flertal pluggar med databaser som annars kan bli problem med.. bara se till att ändra i operativet så "dolda filer och sökvägar" visas, sen pekar man bara om sökvägarna.. det hjälper naturligtvis om man försöker se till att ha likvärdig sökväg på gamla och nya operativet.. annars kan det bli lite mer arbete.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo precis, I Keycommands söker du upp Edit Channel Settings å bindar det till en knapp jag tog E.

Ett annat tips är att binda Edit VST instrument (jag har I) då kan man snabt komma åt instrumentet om man behöver.

Förövrigt vände jag tillbaka till window7. var en hel del saker som bara inte ville som Jag ville i windows 8.

Framför allt saknar jag drag and drop från explorer fönstret, sen var det en hel del andra små saker som bara inte funkade.

Gjorde ett litet test projekt som i win 8 cubase 7.01 tog ca 50% CPU men i win 7 tar det knappt 40%

Får se om några månader hur saker ter sig men just nu är jag inte imponerad av saker och ting och tror att en hel del drivrutiner både för systemet och ljudkort.

men på mitt Ivy bridge system ser jag klart att win7 tycks vara bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...