Jump to content
Annons

Punk Festival nr6, Oh No, ItÂŽs Back!


sixties

Recommended Posts

DÄ drar jag (Sixties) igÄng den 6:e punkfestivalen pÄ studios forum. tanken var ju att 5.an skulle bli den sista och inte Äterkomma men nu verkar det ju vara endel som vill vara med sÄ dÄ kör vi!!

Regler:

1. Egenskriven punklÄt (Alla former av punk tillÄtna)som Àr outgiven/opublicerad

2. Inte för lÄng (spela fortare i sÄfall) typ max 3 min

3. SÄng (sÄ blir det inga instrumental lÄtar) pÄ valfritt sprÄk

4. Inskickat bidrag ska vara mp3:a i 192 bit-rate

5. vill man göra mer Àn en lÄt sÄ ska det vara olika stil pÄ lÄtarna.

Bidragen inne senast 20 januari (en söndag)

Bidragen mailas till mig "krister.dahlberg at gmail.com" eller om du vill pm:a en lÀnk.

NÀr alla sköna punkdÀngor kommit in sÄ lÀgger vi upp en ny trÄd med alla bidragen och röstar genom att ge bidragen 10,8,6,4,2 och 1 poÀng (beror lite pÄ hur mÄnga bidrag det blir). Slutdatum för röstningen kan vi ha lite öppet beronde pÄ antalet bidrag, men ca 14 dagar efter.

lite inspiration hittar ni i trÄden för förra punkfestivalen nr2 ,nr3 och 4:a kolla nerÄt i trÄdarna sÄ hittar ni lÀnkar till olika typer av punk om ni vill ha lite inspiration.

jag (och den som vill) kan/kommer att lÀnka till punk inspirerande lÄtar. jag vÀlkomnar allt frÄn 60-tals garage punk till vÀrsta grindcore. gÀrna protopunk eller vad ni kÀnner för.

börjar med lite lÀnkar till lite uddare grejer, som man kanske inte tÀnker pÄ i första hand nÀr det gÀller punk:

http://www.youtube.com/watch?v=MsXknE8LOEI&feature=related plastic bertrand

Stranglers

http://www.youtube.com/watch?v=ypy-Etg5GOE&feature=related new york Dolls

Disgust (Dtakt, rÄpunk!)
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Hej sixities, kul, kanske skall man försöka sig pÄ nÄt, eller hittar nÄt samarbete.

Tack för tipsen, Stranglers Ă€r mina gamla favoriter, jag hade inte hört Cute Lepers eller the Briefs heller, min typ av punk 🙂

Alternative TV:

Damned:

Toy Dolls:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har rÀtt mycket hÀngande i luften men Àr grymt sugen pÄ att hinna med detta ocksÄ.

MÄste ragga medmusiker eventuellt ocksÄ.

Och detta Àr isÄfall vad jag siktar in mig pÄ...denna platta och framförallt denna lÄt Àr sÄ brutalt bra!

EDIT: Kanske lite Ät CRASH-hÄllet inte heller vore fel!

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Och detta Àr isÄfall vad jag siktar in mig pÄ...denna platta och framförallt denna lÄt Àr sÄ brutalt bra!

Hehe, never mind the bollocks here's aRocker 🙂

Jo den plattan gick varm nÀr man var 13-14, jag gillar John Lydon ocksÄ, han sjunger kanske inte sÄ bra alltid men det lÄter bra.

Sen kan man vÀl tillskriva Steve Jones plattan mkt ocksÄ? Han kör bÄde bas o guror tror jag.

Skönt guraljud, om jag lÀser rÀtt pÄ wikipedia anv han Gibson Les Paul och citat "While Jones typically played through Marshall stacks, he used a silverface Fender Twin Reverb (reportedly stolen from Bob Marley at the Hammersmith Apollo) with Gauss speakers to record Never Mind The Bollocks.["

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hehe, never mind the bollocks here's aRocker 🙂

Jo den plattan gick varm nÀr man var 13-14, jag gillar John Lydon ocksÄ, han sjunger kanske inte sÄ bra alltid men det lÄter bra.

Sen kan man vÀl tillskriva Steve Jones plattan mkt ocksÄ? Han kör bÄde bas o guror tror jag.

Skönt guraljud, om jag lÀser rÀtt pÄ wikipedia anv han Gibson Les Paul och citat "While Jones typically played through Marshall stacks, he used a silverface Fender Twin Reverb (reportedly stolen from Bob Marley at the Hammersmith Apollo) with Gauss speakers to record Never Mind The Bollocks.["

Hehe, jadu, den var inte att leka med.

Skön info...jo Steve var nog grejen tillsammans med Malcolm McLaren.

Köpte "The Almightys" och pÄ den tiden hÀngde Les Paulen kvar sÄ den har han nog varit trogen.

KÀnns ju lite fÄnigt att nÀmna den plattan för det Àr ju sÄ uppenbart och lite ocoolt man vill ju nÀmna nÄt obskyrare fast den Àr sÄ in i H-vete bra sÄ jag nÀmner den utan att skÀmmas en sekund.

Eller det kanske jag gjorde eftersom denna förklaring kom, hee! 😳

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Och dÄ fÄr vÀl Àven jag dumpa nÄgar Youtubeklipp:

Asta och Demokrati, kan det bli bÀttre?

http://www.youtube.com/watch?v=Y0_tgZFuGPM

Skulle dÄ vara detta, sÄ bra att man fÄr tÄrar i ögonen

http://www.youtube.com/watch?v=f8HxnhD4c6k&playnext=1&list=PL66A03E27F3FE3AF4&feature=results_video

Och sÄ nÄtt lite modernare...

http://www.youtube.com/watch?v=7pE8ReA5cn4

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ja pistols plattan Àr ju klassisk och jag kan rekomendera lite julklapps lÀsning tex. please kill me om hur punken började i new york (mycket intresant lÀsning om MC5, Stooges, Velvet underground, New york Dolls, Dictators, Ramones, Richard Hell.

Sen finns en liknande bok om hur punken startade i London, bÄda böckerna Àr pÄ 5-600 sidor sÄ det Àr mycket kul att lÀsa.

http://www.youtube.com/watch?v=SmbohG96gfE

För alla som kanske har nÀrmare till hÄrdrock Àn punk sÄ finns ju endel som kan tilltala, som Pistols, Dolls mm

The Dictators, bandet Ross The Boss lirade med före och Àven efter Manowar:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

JA SKRIK KANSKE LÖNAR SIG I DENNA TRÅDEN!!!

Det svÄraste som jag ser det Àr att fÄ in en attityd och energi, kan man skrika sÄ Àr det nog ett stort plus.

Som gammal, trött, desillusionerad och snÀll sÄ blir det garanterat inte sÄ punkigt hÀrifrÄn, fast kanske försöker ÀndÄ.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sixties, fÄr jag komma med förslag pÄ extra-regler? (Reglerad punk...)

1. Ge 5 bonuspoÀng för sÄng pÄ svenska.

2. Ge 5 bonuspoÀng för varje extra forummedlem (registrerad senast igÄr) som Àr med i samarbete.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag kommer inte klara av att ro iland en hel lÄt sjÀlv under den hÀr perioden, men tycker det skulle vara skoj att vara med lite ÀndÄ.

SÄ om nÄgon behöver hjÀlp med halvkass bas och eller gitarr pÄ sin lÄt, skicka mig ett PM.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sixties, fÄr jag komma med förslag pÄ extra-regler? (Reglerad punk...)

1. Ge 5 bonuspoÀng för sÄng pÄ svenska.

2. Ge 5 bonuspoÀng för varje extra forummedlem (registrerad senast igÄr) som Àr med i samarbete.

Eh!? 😼

Jag kommer inte klara av att ro iland en hel lÄt sjÀlv under den hÀr perioden, men tycker det skulle vara skoj att vara med lite ÀndÄ.

SÄ om nÄgon behöver hjÀlp med halvkass bas och eller gitarr pÄ sin lÄt, skicka mig ett PM.

Borde vara avdrag för varje hjĂ€lp man tar!? 😼
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Visst Àr det kul med samarbeten sÄ det finns inga hinder för det, ang poÀng sÄ hÄller vi oss till det vanliga poÀng systemet.

A SKRIK KANSKE LÖNAR SIG I DENNA TRÅDEN!!!

Det svÄraste som jag ser det Àr att fÄ in en attityd och energi, kan man skrika sÄ Àr det nog ett stort plus.

Som gammal, trött, desillusionerad och snÀll sÄ blir det garanterat inte sÄ punkigt hÀrifrÄn, fast kanske försöker ÀndÄ.

Det finns ju punkband som lÄter ganska snÀllt:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

kan hÄlla med om att The Jam inte Àr ett punkband utan mer mods pop som rÄkade komma samtidigt med punken och gjorde spelningar med punkband och dÀrför ligger nÀra.

Ett annat band som lÄter mer pubrock men brukar rÀknas till 77-punken Àr eddie and the hot rods:

http://www.youtube.com/watch?v=wv7Zx7P0VCs

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...