Jump to content
Annons

Punk Festival nr6, Oh No, It´s Back!


sixties

Recommended Posts

Då drar jag (Sixties) igång den 6:e punkfestivalen på studios forum. tanken var ju att 5.an skulle bli den sista och inte återkomma men nu verkar det ju vara endel som vill vara med så då kör vi!!

Regler:

1. Egenskriven punklåt (Alla former av punk tillåtna)som är outgiven/opublicerad

2. Inte för lång (spela fortare i såfall) typ max 3 min

3. Sång (så blir det inga instrumental låtar) på valfritt språk

4. Inskickat bidrag ska vara mp3:a i 192 bit-rate

5. vill man göra mer än en låt så ska det vara olika stil på låtarna.

Bidragen inne senast 20 januari (en söndag)

Bidragen mailas till mig "krister.dahlberg at gmail.com" eller om du vill pm:a en länk.

När alla sköna punkdängor kommit in så lägger vi upp en ny tråd med alla bidragen och röstar genom att ge bidragen 10,8,6,4,2 och 1 poäng (beror lite på hur många bidrag det blir). Slutdatum för röstningen kan vi ha lite öppet beronde på antalet bidrag, men ca 14 dagar efter.

lite inspiration hittar ni i tråden för förra punkfestivalen nr2 ,nr3 och 4:a kolla neråt i trådarna så hittar ni länkar till olika typer av punk om ni vill ha lite inspiration.

jag (och den som vill) kan/kommer att länka till punk inspirerande låtar. jag välkomnar allt från 60-tals garage punk till värsta grindcore. gärna protopunk eller vad ni känner för.

börjar med lite länkar till lite uddare grejer, som man kanske inte tänker på i första hand när det gäller punk:

http://www.youtube.com/watch?v=MsXknE8LOEI&feature=related plastic bertrand

Stranglers

http://www.youtube.com/watch?v=ypy-Etg5GOE&feature=related new york Dolls

Disgust (Dtakt, råpunk!)
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej sixities, kul, kanske skall man försöka sig på nåt, eller hittar nåt samarbete.

Tack för tipsen, Stranglers är mina gamla favoriter, jag hade inte hört Cute Lepers eller the Briefs heller, min typ av punk 🙂

Alternative TV:

Damned:

Toy Dolls:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har rätt mycket hängande i luften men är grymt sugen på att hinna med detta också.

Måste ragga medmusiker eventuellt också.

Och detta är isåfall vad jag siktar in mig på...denna platta och framförallt denna låt är så brutalt bra!

EDIT: Kanske lite åt CRASH-hållet inte heller vore fel!

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Och detta är isåfall vad jag siktar in mig på...denna platta och framförallt denna låt är så brutalt bra!

Hehe, never mind the bollocks here's aRocker 🙂

Jo den plattan gick varm när man var 13-14, jag gillar John Lydon också, han sjunger kanske inte så bra alltid men det låter bra.

Sen kan man väl tillskriva Steve Jones plattan mkt också? Han kör både bas o guror tror jag.

Skönt guraljud, om jag läser rätt på wikipedia anv han Gibson Les Paul och citat "While Jones typically played through Marshall stacks, he used a silverface Fender Twin Reverb (reportedly stolen from Bob Marley at the Hammersmith Apollo) with Gauss speakers to record Never Mind The Bollocks.["

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, never mind the bollocks here's aRocker 🙂

Jo den plattan gick varm när man var 13-14, jag gillar John Lydon också, han sjunger kanske inte så bra alltid men det låter bra.

Sen kan man väl tillskriva Steve Jones plattan mkt också? Han kör både bas o guror tror jag.

Skönt guraljud, om jag läser rätt på wikipedia anv han Gibson Les Paul och citat "While Jones typically played through Marshall stacks, he used a silverface Fender Twin Reverb (reportedly stolen from Bob Marley at the Hammersmith Apollo) with Gauss speakers to record Never Mind The Bollocks.["

Hehe, jadu, den var inte att leka med.

Skön info...jo Steve var nog grejen tillsammans med Malcolm McLaren.

Köpte "The Almightys" och på den tiden hängde Les Paulen kvar så den har han nog varit trogen.

Känns ju lite fånigt att nämna den plattan för det är ju så uppenbart och lite ocoolt man vill ju nämna nåt obskyrare fast den är så in i H-vete bra så jag nämner den utan att skämmas en sekund.

Eller det kanske jag gjorde eftersom denna förklaring kom, hee! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Och då får väl även jag dumpa någar Youtubeklipp:

Asta och Demokrati, kan det bli bättre?

http://www.youtube.com/watch?v=Y0_tgZFuGPM

Skulle då vara detta, så bra att man får tårar i ögonen

http://www.youtube.com/watch?v=f8HxnhD4c6k&playnext=1&list=PL66A03E27F3FE3AF4&feature=results_video

Och så nått lite modernare...

http://www.youtube.com/watch?v=7pE8ReA5cn4

Link to comment
Dela på andra sajter

ja pistols plattan är ju klassisk och jag kan rekomendera lite julklapps läsning tex. please kill me om hur punken började i new york (mycket intresant läsning om MC5, Stooges, Velvet underground, New york Dolls, Dictators, Ramones, Richard Hell.

Sen finns en liknande bok om hur punken startade i London, båda böckerna är på 5-600 sidor så det är mycket kul att läsa.

http://www.youtube.com/watch?v=SmbohG96gfE

För alla som kanske har närmare till hårdrock än punk så finns ju endel som kan tilltala, som Pistols, Dolls mm

The Dictators, bandet Ross The Boss lirade med före och även efter Manowar:

Link to comment
Dela på andra sajter

JA SKRIK KANSKE LÖNAR SIG I DENNA TRÅDEN!!!

Det svåraste som jag ser det är att få in en attityd och energi, kan man skrika så är det nog ett stort plus.

Som gammal, trött, desillusionerad och snäll så blir det garanterat inte så punkigt härifrån, fast kanske försöker ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer inte klara av att ro iland en hel låt själv under den här perioden, men tycker det skulle vara skoj att vara med lite ändå.

Så om någon behöver hjälp med halvkass bas och eller gitarr på sin låt, skicka mig ett PM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sixties, får jag komma med förslag på extra-regler? (Reglerad punk...)

1. Ge 5 bonuspoäng för sång på svenska.

2. Ge 5 bonuspoäng för varje extra forummedlem (registrerad senast igår) som är med i samarbete.

Eh!? 😮

Jag kommer inte klara av att ro iland en hel låt själv under den här perioden, men tycker det skulle vara skoj att vara med lite ändå.

Så om någon behöver hjälp med halvkass bas och eller gitarr på sin låt, skicka mig ett PM.

Borde vara avdrag för varje hjälp man tar!? 😮
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det kul med samarbeten så det finns inga hinder för det, ang poäng så håller vi oss till det vanliga poäng systemet.

A SKRIK KANSKE LÖNAR SIG I DENNA TRÅDEN!!!

Det svåraste som jag ser det är att få in en attityd och energi, kan man skrika så är det nog ett stort plus.

Som gammal, trött, desillusionerad och snäll så blir det garanterat inte så punkigt härifrån, fast kanske försöker ändå.

Det finns ju punkband som låter ganska snällt:

Link to comment
Dela på andra sajter

kan hålla med om att The Jam inte är ett punkband utan mer mods pop som råkade komma samtidigt med punken och gjorde spelningar med punkband och därför ligger nära.

Ett annat band som låter mer pubrock men brukar räknas till 77-punken är eddie and the hot rods:

http://www.youtube.com/watch?v=wv7Zx7P0VCs

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...