Jump to content
Annons

Resthantera kretskort?


Assar

Recommended Posts

I höstas uppgraderade jag min musikdator, bytte diverse kort och delar (inte själv - köpte jobbet!). Jag har efter det kvar några överblivna saker som jag funderar på vad jag ska göra med; Ett gammalt moderkort, ett grafikkort och en gammal dvd-spelare.

Hur ska jag göra mig av med dem?

- Lämna till återvinningsstationen (avdelning: elektronik)?

- Sälja på blocket?

- Skänka till nån som är intresserad av att plocka delar?

- Hitta på nåt kul?

Jag gissar att det inte finns nån data kvar på dem, men jag kan inte tillräckligt mycket om sånt för att vara säker.

Finns det risk för att det ligger kvar data på t ex moderkortet?

Nån som har koll på sånt här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det gammalt (typ äldre än 5-6 år) så är det nog bortkastade pengar att sätta in en annons om det - för det är ingen som kommer att vilja betala något för det. Är det lite nyare så kan det kanske vara lönt att ha kvar som en reservdator/surfdator - eller ge till någon som klarar sig med en segare burk, men annars är det bara elektronikskrot på tippen som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om det så kom jag på att jag har några hårddiskar som ligger och skräpar, som det nog är dags att ta med till tippen nästa gång.

Med tanke på priserna (och behoven) så är mindre än 1TB ganska meningslöst för min del, så är det någon som behöver smådiskar så hojta till, så kan jag dela ut dem mot en symbolisk summa. Jag tror att den minsta jag har liggande är på 120GB och så finns det nog ett par på 160GB och ett par på 500GB - och möjligen ett par på 750GB, men jag kommer inte ihåg så noga...

Om någon är intresserad så kollar jag upp det.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Är det Sata och 7000 + rpmare så borde det ju vara intressant tycker man. Det kan ju till exempel vara bra att ha som katastrof diskar om det ballar ur och man måste ha en tillfällig för att rädda data.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK - då har jag kollat igenom.

Fasiken vad man samlar på sig prylar när man uppgraderar på olika sätt... 😉

Alla är 7200RPM och SATA.

1st Seagate Barracuda 7200.7 (ST3120827A8) 120GB

2st Seagate Barracuda 7200.7 (ST3160827A8) 160GB

1st Seagate Barracuda ES.2 (ST3250310NS) 250GB

1st Western Digital Caviar Black (WD2001AALS) 500GB

1st Samsung Spinpoint T166 (HD501LJ) 500GB

2st Seagate Barracuda 7200.9 (ST3500641A8) 500GB

4st Seagate Barracuda 7200.10 (ST3750840A8) 750GB

De som är lite större (500 och 750) är väl kanske värda någon eller ett par hundringar styck, men de mindre bara fraktkostnaden. Kom med förslag. 🙂

Alla funkar såvitt jag vet. Jag har bytt ut dem för att jag har vuxit ur dem efter hand och inte för att någon har kraschat.

En disk på 500GB klarar nog de flesta sig ganska långt på som audiodisk - eller till ljudbibliotek som inte är gigantiska.

Får bara ta och tömma dem innan jag skickar iväg dem, om någon är intresserad... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

WD Black 500 gig + en ev två av 750 giggarna är jag intresserad av, finns dom kvar så pma så pratar vi vad du vill för dom.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...