Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

NĂ„n som kĂ€nner till SPL Dynamaxx? Jag hittar bara lite grann, men i stĂ€llet vĂ€ldigt goda omdömen om den. Är SPL studioprylar av den lite bĂ€ttre sorten?

http://spl.info/produkte/kompressoren-transient-designer/dynamaxx/produktbeschreibung.html

http://www.thomann.de/se/spl_dynamaxx.htm

Den verkar vara fin bÄde till sÄng tracking, trumbussar o hela mastern.

Kompressormissburkare - 55 đŸ„°

Annons
Postat

SPL Ă€r absolut av den "lite bĂ€ttre sorten" (Ă€ven om det Ă€r ett understatement som heter duga... 😉 ).

Svenskt listpris för DynaMaxx Ă€r 7895:- och om du frĂ„gar nĂ„gon svensk butik sĂ„ kan de förmodligen matcha Thomanns pris, sĂ„ att du slipper köpa frĂ„n utlandet. 🙂

Postat

ÅhĂ„. Inga tveksamheter ang automatiserad attack o release?

JO! Det kan aldrig bli lika bra som om man stĂ€ller in det manuellt - men om SPL har gjort det, sĂ„ kan man vara sĂ€ker pĂ„ att de har gjort det pĂ„ ett vĂ€ldigt kompetent sĂ€tt som fungerar pĂ„ bĂ€sta möjliga sĂ€tt. 🙂

Postat (redigerat)

JO! Det kan aldrig bli lika bra som om man stĂ€ller in det manuellt - men om SPL har gjort det, sĂ„ kan man vara sĂ€ker pĂ„ att de har gjort det pĂ„ ett vĂ€ldigt kompetent sĂ€tt som fungerar pĂ„ bĂ€sta möjliga sĂ€tt. 🙂

Burken kanske tom gör det bÀttre Àn en trött bluesman frÄn rymden?

Snabbrattade grejer gillar jag skarpt!

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Burken kanske tom gör det bÀttre Àn en trött bluesman frÄn rymden?

😆 Kanske det...

Snabbrattade grejer gillar jag skarpt!

Det förenklar ju och kan snabba upp arbetsprocessen om man inte behöver lÀra sig pilla pÄ alla parametrar - och som sagt; om SPL har petat ihop det, sÄ kan man vara sÀker pÄ att det funkar vÀldigt bra.

Postat (redigerat)

Jag har kört Dynamaxx flertal gÄnger och tycker den Àr helt OK.

Men precis som med DBX 160 sÄ hör man ganska snabbt att den komprimerar nÀr man drar pÄ nÄgra dB.

Tycker att Aphex 651 och 661 spöar de bÄda med hÀstlÀngder!

HĂ€lsningar Tompa

Redigerat av Kjubeis
Postat

Jag har kört Dynamaxx flertal gÄnger och tycker den Àr helt OK.

Men precis som med DBX 160 sÄ hör man ganska snabbt att den komprimerar nÀr man drar pÄ nÄgra dB.

Tycker att Aphex 651 och 661 spöar de bÄda med hÀstlÀngder!

HĂ€lsningar Tompa

Vid sÄngpÄlÀgg o direktkomprimering, gillar du Aphex bÀttre dÄ med? De Àr vÀl bara mono, sÀmre för mig.

Postat

Tjena HÄkan.

Ja absolut, det Àr dÀr som dom brillierar. Har kört flera shootouts med mÄnga andra kompressorer

och det gÄr bara inte att fÄ sÄ bra kompressor för sÄ lite pengar.

StÀmmer, Aphex expressor Àr monoenheter men gÄr att stereolÀnka utan problem om man skaffar tvÄ stycken.

BÀsta affÀren jag gjort.

Jag tycker dom Àr lika bra som vÄra Distressors.

Postat

Det sket sig med de bÀgge SPL Dynamaxx som var till salu för 2900 styck, jag hann inte pÄ nÄn av dem. Att köpa en ny Àr för dyrt...

Det dyker kanske upp nÄt annat intressant framöver...

Jag skulle vilja ha en kompressor eller channelstrip som var i samma klass som min Neumann TLM49, men jag har ingen panik, det jag har funkar bra...

Postat

Hurra! Den ene köparen dök aldrig upp sÄ nu blir det en SPL Dynamaxx Ät mig! Var lite tveksam om jag skulle köpa en Aphex 650 i stÀllet, det finns Àven en sÄn till salu för ungf samma slant.

Men Dynamaxxen Ă€r stereo, extremt lĂ€ttrattad och har noisegate, det sista kan jag inte vara utan vid sĂ„ngpĂ„lĂ€gg. Det Ă€r en beprövad kompressor som fortfarande sĂ€ljs, det skulle ju inte gĂ„ om den inte var dunder. Ska bli grymt att fĂ„ testa den pĂ„ bĂ„de sĂ„ng, ak gitarr, trumpaketet o hela mastern. 😎

Fan vad jag grĂ€mde mig att jag inte hann pĂ„ den först, nu har lyckan Ă„tervĂ€nt, sĂ„ jag kastar mig runt vĂ€ggarna med dunder o brak och gallskriker av lycka! 😆

Postat

Blev lÀtt skitnödig nÀr jag sÄg paketet pÄ posten, men jo, det innehöll en Dynamaxx, ingen leksaksmoog.

Har testat en del, den lÄter helt underbart ihop med Audient Mico preampen och TLM49.

Jag körde Àven igenom ett inspelat trumpaket, men det komprimerade jag ganska lagom redan vid inspelningen, sÄ det behövde ingen mer komprimering. Fascinerande var att se hur enormt exakt den sjÀlv stÀller attack o release, bÀttre Àn vad jag sjÀlv klarar pÄ manuella burkar. Den hÀr Àndrar Àven det dÀr hela tiden beroende pÄ materialet, och det klarar nog ingen levande mÀnniska av.

Den har en lite ovanlig led-display som lyser med en dios i mitten nÀr inget hÀnder. NÀr ljuden komprimeras blinkar det ivÀg Ät vÀnster, minushÄllet. För att kompensera den sbagare volymen ökar man pÄ gainratten (motsvarar makeup gain) sÄ blinkar det mer Ät mitten o höger igen. Det gör att det blir ruggigt enkelt att stÀlla in kompressorn. Parallellkopplade den med en TC C300 multibandskompressor sÄ jagh kunde lyssna pÄ A/B, skillnaden var enorm till Dynamaxxens fördel.

Jag fick Àven till ett bra ljud med tvÄ mickar, en till sÄng o en till samtidig ak gitarr, det lÀt bÀttre o naturligare Àn vad jag fÄtt till förut. Somliga visor mÄste man helt enkelt sjunga o spela samtidigt, det blir fint att testa mer.

Noisegaten i den hÀr kÀnns oxÄ kanonbra...

post-8284-0-67014700-1353689326_thumb.jpg

Postat

Nilssons hem om ett par Ă„r 😉

275464d1328378603-jack-joseph-puig-studio-d-pictures-2.jpg

Det vore ju drömmen! Mycket mahogny o teak Àr bra för fasfelen.

Va Ă€r det lĂ„nga mysko med en vit cd i framkanten, till höger i bilden? Är det en sorts porta? Haha, en sĂ„n mĂ„ste jag ju ha ju!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.