Jump to content
Annons

En rulle minerallull i hörnet


RoadToNever

Recommended Posts

Funderar på att köpa en rulle mineralull hos byggvarhandel och ställa den i hörnet jag vänder mig mot i lyssningsläge(se ritning nedan), förhoppningvis med ett material som jag kan senare kan återanvända när jag känner mig redo att tillverka en ram. Frågan är om detta är en god idé, och i så fall vilka typer av material och speccar är jag ute efter?

Såhär ser mitt rum ut:

hGU98.png

Redigerat av RoadToNever
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En sak är ialla fall säker , Obruten gör den ingen nytta.

Så tyvärr måste du öppna rullen och då är det inte lika lätt att bara ställa in den i hörnet igen utan att bygga någon form av ram.

jo den kommer absorbera om plasten är kvar, men det kommer inte absorbera högre frekvenser.

i vassa fall brukar man klä vissa delar av (Akustik)väggarna med plast innan tyget för att undvika förmycket absorbering av högre frekvenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

jo den kommer absorbera om plasten är kvar, men det kommer inte absorbera högre frekvenser.

i vassa fall brukar man klä vissa delar av (Akustik)väggarna med plast innan tyget för att undvika förmycket absorbering av högre frekvenser.

Då är det inte helt lönlöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Luftspalt innebär helt enkelt att man inte placerar absorbenter (i det här fallet dina hörnbasfällor) direkt mot väggen, utan att man det vara ett litet mellanrum däremellan. Alltså en luftspalt 🙂

Själv har jag lite svårt att förstå mig på funktionaliteten hos s.k. superchunks, vilka är i princip omöjliga att montera med luftspalt. Rätt dumt när man försöker få kontroll på låga frekvenser kan man tycka. Men jag är ju bara en lekman i sammanhanget, inbjuder kunniga till att förklara detta (i mina ögon) stolleri.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, ungefär vad jag lutar åt. Superchunks skulle iaf vara för mödosamt med tanke på den oräta vinkeln och fönsterna. Om jag minns rätt nämnde Ethan Winer att 4 tum OC703 + 4 tum luft funkar nästan lika bra som 8 tum OC703.

EDIT:Ethan Winter citatet handlade troligtvis inte om hörn så kanske inte applicerbart....

Redigerat av RoadToNever
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Rätta mig om jag har fel men vad jag vet så ska man aldrig ha en studio i ett hörn. Det ska helst vara centrerat i rummet då basen tenderar till att förstärkas i just ett hörn.

Redigerat av AnuBiz
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...