Jump to content
Annons

Blivande hemmabygge. Hjälp uppskattas!


Rillepaz

Recommended Posts

Annons

Idén är fin men rummet du skissat på är förbenat stort. Vill inte smolka ner glädjebägaren här, men det är inte säkert att det blir alldeles enkelt att hitta ett rum som är i närheten av sådär stort. Ett tips är att ställa in sig på att vara ytterst flexibel med inredningen och möbleringen.

I övrigt är akustiktankarna väldigt ambitiösa, och det är kul! Ser fram emot att följa den delen.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. det där e ett mycket stort rum, vardagsrummet e det enda i en lägenhet (3a som e så stort)

2. en trea med en sambo? när ska ni skaffa barn? snart , ja då blir de ju barnkammare i ditt musikrum

3. skaffa en 4a eller liten 5a, då har du 2-3 rum att göra arbetsstudio i och extra rum för barnen som kommer snart om du har långsiktiga planer att bo med studion där, i dessa 4a 5or kan vardagsrummet vara lite mindre, då kan ni klara er med ett mindre vardagsrum/kök som sitter ihop oftast, alternativt så tar du main bedroom till studion dvs största rummet sen får ni tränga ihop er med dubbelsäng i det mindre sovrummet(om en 3a) eller skaffa en dubbelsäng med skåp och ha sängen i vardagsrummet och fälla upp den vid besök med t.ex speglar under sängen så det blir ett spegelskpåp upfällt. genom att ha flexibelt compact living kan man få mindre hyra(lånekostnader och sedan ha den där extra ytan för musikrummet.

tänk så.

Link to comment
Dela på andra sajter

hörnen blir kanonbra med rejäla saker. 60 cm ut från varje hörn är bra, går det med 1 meter ännu bättre. håller med, de längsgående absorbenterna vid golv/vägg bör du flytta upp till längsgående tak/vägg istället för då känns rummet större och man kan ställa saker längs väggarna i stället, då är det bättre att sätta upp på långväggarna horisontella från golv till tak några absorbenter hela vägen upp , typ som pelare,

Men det påverkar ju starkt också var dörren och fönster sitter...(?)

får man verkligen plats med en 3sits soffa och över en meter på varje sida om den?

sen ser det ut som att kortväggen vid mixpositionen är sned, typ som många nya lägenheter och då blr det snett, går det att sätta mixen på den andra kortsidan som är exact symetrisk,?

då kan man fylla hela den nedre kortsidan med en hel meter ut längs hela kortväggen med basupptagare eftersom rummet e så stort, och det verkar finnas plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

pelare:http://www.asc-home-...t-wilson-tt.jpg

naturligtvis bygger man själv,av kostnadsskäl tanken e att väggen inte är slät utan har s.a.s. "pelare" som splittrar ljudvågorna.

Med att ha både vid golven och vid taken och rejält i hörnen får du finfina basupptagare, sen med "diffussionsplattor" på olika ställen, mera mitt på rummen eller mellan "pelare" så grötar man ut de mellan och högfrekventa modala vågorna, dvs de som bildas och ger ojämna ljudnivåer mellan 2 pararella vägar på olika ställen i rummet, har märkt detta tydligt i mina små studiorum som är obehandlade. flyttar man huvudet 2 dm kan man få fullstänig mega sub bas från ett ställe där man undrar: var tog basen vägen? e det en akustisk version!...jag gör diffussionen av en massa sågade klossar av en ekregel, 45x45mm.

I små rum kan man lyckas få finfin akustik med massiva basabsorbenter precis som du planerar men diffussion för att stärka upp mellan, hög frekvenserna och bli av med mycket av de modala vågorna trots att det e så gott som "omöjligt" i ett så litet rum som ett vardagsrum/sovrum. kruxet med massiva basupptagare är att de tar up allt. "Auralex Venus base trap" har en mycket intressant absorptionskurva där de tar upp MER bas än allt annat. I ett sånt här resonemang struntar man totalt i alla absorbenter under 20 cm djup för de dödar egentligen bara i de högre frekvenserna.

man kan ju också sätta fast tunna lister av trä med mellanrum dvs luftspalter framför de stora basabsorbenterna om de går från tak till golv, t.ex kan "pelarna" vara 50 cm breda...då kommer både djupet på rockwoolen ta upp men även att de olika ribborna svajar och tar upp olika frekvenser beroende på tjoclek och bredd, ta inte samma ribbor i ett sånt här för då får man ett jätedipp just på den frekvensen då alla tar upp samma om de e samma längd/bredd. men samtidigt studsar häg o mellan tillbaka i rummet från ribborna istället för att sugas in de med.

difussion med träsågade bitar:

Music-Studio-Wood-Pile-Piet-Hein-Eek-1.jpg

med ribbor i olika storlek/bredd:

treatments-covering-paneling_-1.1-800x800.jpg

Mina bitar av ekregel, har ca 1250 st i påsar, sandpapprade o klara för limning...

IMG_2724.jpg

IMG_2725.jpg

gillar man inte trä, kan man naturligtvis använda, puts, eller mura in stenar, men trä har fina egenskaper akustiskt och ser elegant ut, vill man ha billigare material blir t.ex. fururegel 2"x2" billigare än ek.

Redigerat av GeorgieFree
Link to comment
Dela på andra sajter

pelare:http://www.asc-home-...t-wilson-tt.jpg

naturligtvis bygger man själv,av kostnadsskäl tanken e att väggen inte är slät utan har s.a.s. "pelare" som splittrar ljudvågorna.

Med att ha både vid golven och vid taken och rejält i hörnen får du finfina basupptagare, sen med "diffussionsplattor" på olika ställen, mera mitt på rummen eller mellan "pelare" så grötar man ut de mellan och högfrekventa modala vågorna, dvs de som bildas och ger ojämna ljudnivåer mellan 2 pararella vägar på olika ställen i rummet, har märkt detta tydligt i mina små studiorum som är obehandlade. flyttar man huvudet 2 dm kan man få fullstänig mega sub bas från ett ställe där man undrar: var tog basen vägen? e det en akustisk version!...jag gör diffussionen av en massa sågade klossar av en ekregel, 45x45mm.

I små rum kan man lyckas få finfin akustik med massiva basabsorbenter precis som du planerar men diffussion för att stärka upp mellan, hög frekvenserna och bli av med mycket av de modala vågorna trots att det e så gott som "omöjligt" i ett så litet rum som ett vardagsrum/sovrum. kruxet med massiva basupptagare är att de tar up allt. "Auralex Venus base trap" har en mycket intressant absorptionskurva där de tar upp MER bas än allt annat. I ett sånt här resonemang struntar man totalt i alla absorbenter under 20 cm djup för de dödar egentligen bara i de högre frekvenserna.

man kan ju också sätta fast tunna lister av trä med mellanrum dvs luftspalter framför de stora basabsorbenterna om de går från tak till golv, t.ex kan "pelarna" vara 50 cm breda...då kommer både djupet på rockwoolen ta upp men även att de olika ribborna svajar och tar upp olika frekvenser beroende på tjoclek och bredd, ta inte samma ribbor i ett sånt här för då får man ett jätedipp just på den frekvensen då alla tar upp samma om de e samma längd/bredd. men samtidigt studsar häg o mellan tillbaka i rummet från ribborna istället för att sugas in de med.

absorbent med träsågade bitar:

Music-Studio-Wood-Pile-Piet-Hein-Eek-1.jpg

med ribbor i olika storlek/bredd:

treatments-covering-paneling_-1.1-800x800.jpg

Mina bitar av ekregel, har ca 1250 st i påsar, sandpapprade o klara för limning...

IMG_2724.jpg

IMG_2725.jpg

gillar man inte trä, kan man naturligtvis använda, puts, eller mura in stenar, men trä har fina egenskaper akustiskt och ser elegant ut, vill man ha billigare material blir t.ex. fururegel 2"x2" billigare än ek.

när du gör dina klossdifusorer, har du någon tanke bakom hur du sätter klossarna eller ska man bara köra så slumpmässigt som möjligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

oh, har inte tänkt så långt än, det tillhör detaljplaneringen som görs efter hand för varje steg,, men slumpmässigt åt olika håll förstås. de ställen som saknar kloss blir ställen där skruvar kommer sätta fast den tunna plywoodskivan som klossarna limmas på, t.ex i taket, skruvas plattorna med färdiglimmade delqar upp genom 2 lager gips och en sheetblock in i recillient channel, metallskena för ljudminskning, så de inte ramlar ned, funderar också på att kleta greenglue emellan för extra ljudupptagning, sedan i de "hål" där skruvarna sitter lägger man i o limmar en fyrkantig bit av det tyg som används i respektive rum.

när jag sitter o funderar ska nog det mesta av reflektionerna gå åt sidorna o möjligen uppåt då golvet blir ekparkett golv och är av naturliga skäl helt plant. men en del procent ska gå nedåt. måna av klossarna är också raka och skapar således modala vågor på den lilla ytan om det är en liknande platt på andra sidan rummet. men då de är i olika djup och ljudvågorna kommer från sidan kommer en del reflekteras från klosskanterna och då hamnar det på olika ställen när djupet vaierar, detta blev en enklare variant att limma dessa klossar tätt än att tillverka ett rutnät av håligheter med olika djup av en massa lister, finns färdiga sådana för 6000 spänn för varje 50x50cm bit, svindyrt och svinsnyggt och svinbra akustikbehandling. Men jag gillar också att få designa och inreda själv. det blir ju unikt och eget och ingen annan har precis som du när du gör så.

klossarna kommer inte slumpas på plats, jag ska sätta dit de en o en själv så det blir så ojämt och osymetriskt som möjligt. annars med en lottdragning kan det bli samma sort 4 ggr bredvid varandra...sen styr ju hålen för skruvdragning där det måste saknas bitar, åtminstone i taket, jag limmar på tunn plywoodskiva för om jag limmar direkt på gipsplattor e risken stor att gipsplattans papp lossnar om man kommer åt de.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs om akustik här:

http://johnlsayers.com/Recmanual/index.htm

När man bygger diffusorer så är det bäst att bygga efter riktig qrd eller prd modell och undvika "hitte på" mönster. I mindre rum är det dock bättre att absorbera, bradbands absorbering, spaltpanel - absorbent eller resonasor, och ev resonansabsorbent(membranabsorbent eller helmholtz).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så jättemycket för era svar. Uppskattas verkligen!

För att se så jag har förstått allt rätt.

Hörnen ska behållas som dom är med stora superchunks i dom fyra hörnen samt hörnen mellan tak-vägg. På långväggarna ska jag sätta pelare med samma material fast halvmånar vertikalt från golvet till taket, http://www.asc-home-...t-wilson-tt.jpg tack för tips Georgie Free. Skall dessa sättas ut enligt spegelmetoden eller lite på måfå?

På bakre väggen ska det sitta absorbenter med samma material som halvmånarna fast fyrkantiga tavlor samt egenbyggda defusors byggda efter riktig qrd eller prd modell enligt adrumdrum.

I mindre rum är det dock bättre att absorbera, bradbands absorbering, spaltpanel - absorbent eller resonasor, och ev resonansabsorbent(membranabsorbent eller helmholtz).

Hur menar du med bradbands absorbering, spaltpanel? Är membarnabsorbent samma som helmholtz?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte samla frågor jag har i ett å samma inlägg så blir det lite struktur på det hela.

Vad är en flushmount och membarnabsorbent?

Är superchunk det jag sätter i hörnen? Har nämligen läst att det finns olika saker man sätter i hörnen. Vad är en perforerad helmholtzer och vad skiljer den från en "vanlig" helmholtzer?

Har även frågor från första inlägget jag inte fått svar på som jag lägger som ett citat. Nån borde väl kunna ge mig insatta svar =)

Har tänkt att sätta superchunks (dom lila trianglarna, kanske inte heter superchunks) i alla hörn. (om jag kan, får vi en lya där det inte går så får jag tänka om)

Även tänkt att sätta superchunks längst hela golvet och taket och moln ovanför mixplats. självklart ska det finnas en dörr någonstans, och antagligen fönster, men det skiter vi i nu 🙂

Ramar fyllda med passande material iklätt passande tyg ska upp enligt spegelmetoden, såsom bakre väggen, alltså vid djbordet, bakom monitorerna och på längväggarna. Kan man med fördel överdriva?

Sen tänkte jag skaffa en skön bäddsoffa om nån ska slagga över, det var nog det ända kravet jag hade från tjejen.

Vad tror ni soffan gör i akustiksnack? Är det en basfälla i sig? Kan man bygga någon form av basfälla att ställa bakom i form av en låda?

Under bordet där djprylar står kanske man kan bygga en basfälla också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju som sagt lite bråttom så jag körde vidare utan att i denna stund göra mätningar. Jag ska dock ordna om lite så jag kan säkert göra några referensmätningar senare.

Dags att behanlda bakre väggen med lite diffusion.

Jag valde polys (polycylindrical diffuser) eftersom jag hade en idé om hur jag snabbt kunde montera ihop några (qrd och poly diskussionen får bli senare). Plus att jag kunde använda det jag hade.

Behövde bara göra ett inköp och det var följande lister:

poly1.jpg

Ni kan se att vinklarna blir 45 grader om jag monterar dessa lister på bakstycket vilket gör att de kan hålla en masonitskiva som jag böjer.

Jag gjorde en exceluträkning för att räkna ut och översätta mellan verklig cirkelradie och den bredd och det djup jag behövde.

Därefter räknade jag ut botten och topp lite större än själva diffusorn för jag tänkte nämligen inte fästa den böjda skivan mot dessa. Utan de fungerar endast som "lock" och stöd.

Jag mätte ut radie och höjd och tog en ytterligare skiva till hjälp för att märka ut radien. Ja det är nog lättare att se på bilderna hur jag menar.

poly2.jpg

Jag satte en liten spik i centrum på cirkeln och fäste ett snöre där. Sen tog jag en blyertspenna och fäste den i snöret så att den kan rita ut omkretsen. (finns ju anordningar för detta men jag kör diy! 🙂 )

poly3.jpg

Därefter blev det såga.

poly4.jpg

Måla synliga delar.

poly5.jpg

poly6.jpg

Därefter fäste jag topp och botten samt listerna så att jag kunde böja in masonitskivan där.

poly7.jpg

Tog lite glasull och fyllde med för att inte få resonanser. Virade in i lite filt för att hålla fibrerna på plats.

poly9.jpg

Därefter tog jag masonitskivan som är 3mm tjock och därför enkel att böja och fäste in under listerna. Inget lim eller skruvar där.

poly10.jpg

Jag gjorde också två små som jag tänkte göra lite avvikande för skojs skull. Sen visade det sig att den stora blev den fulaste! Ser ut som en jäkla sommarstuga! 😄 Men får fixa det senare. Kanske.

Här är de på bakre hyllan:

poly14.jpg

Som sagt, inte snyggast i världen men jäkligt billigt och går snabbt att göra!

Och så ser det ut idag! Så nu är jag nästan ikapp med rapporteringen. 🙂

Äh, varför inte väcka en tre år gammal tråd till liv en gång om året! 😄

Jag har en massa mätningar och ingen jäkla ordning på dom så kanske jag slänger upp dom senare men annars blir det lite bilder bara.

Det positiva i det hela är att numera är det massor mer musik och komposition än akustik och bygg. Som det ska vara helt enkelt!

Nu i sommar hade jag några dagar över till att testa QRD golden horn, poly och slatspoly mot bakre väggen.

Så jag tänkte börja med att slänga upp lite bilder på när jag byggde den nya slatspolyn.

Och den gillar jag skarpt för man kan stå relativt nära och det låter bra. Smidigt för mig som har ett litet rum och spelar in sång o sånt i samma rum.

Jag tog min gamla poly och lät topp och botten vara kvar och byggde runt den cirkeln/ellipsen. Sen köpte jag helt enkelt lister, för dom är ju färdigmålade, vita, och kapade upp. Duttade lite färg på ena snittet, det som sitter uppåt, ifall nån skulle gå och glutta där. Lite på baksidan som sticker upp men det är special för mitt rum då luften kommer ner där från taket (ni ser det senare).

Därefter skruvade jag dit dessa lister enligt ett enkelt mönster jag hade tagit fram lite fritt som tänkte kunde passa mitt rum. Större glipor desto längre ut på sidan pga att den kommer att hamna bredvid en annan poly och då ville jag absorbera lite mer där de hamnar närmast varandra. (Annars kan man använda någon lämplig serie 5-4-3 t.ex.)

slatspoly1.jpg

Därefter använde jag en vit fleece-filt för att hålla inne fibrerna. Häftade fast den mot kanterna på listerna på fri hand. Här kanske man skulle lägga mot något som spänner ut ordentligt för det ska gå ännu enklare och snabbare.

"Inuti":

slatspoly2.jpg

Därefter la jag först isolering (isover piano 45mm) i ett stycke längs med hela insidan så att den jämnt och fint trycker mot fleecen och slatsen. Därefter fyllde jag upp. Fördelat så att trycket var jämnt och lite extra så att trycket behålls.

slatspoly3.jpg

Därefter skruvade jag dit bakstycket och diffusorn var klar. Med en öppen topp i mitt fall för att släppa ut luften från fläkten i taket.

slatspoly4.jpg

En slatspoly! 🙂

Sen skulle den upp på bakre väggen i rummet. Återkommer med det.

Vad tror ni om att sätta in sånna här?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • slatspoly nice, men skulle fylla helt med rockwool isol. o inte slänga lite huller om buller, det e såna där halvrunda slatspoly man kan bygga som pelare på sidorna eller en hel vägg bakom,
     
    Det är naturligtvis lite beroende på hur supernoga och seriöst du violl göra detta.
     
    1. mät upp rummet för att sen se vilka frekvenser det finns för mycket av i precis ditt rum, speciellt vid mix position och vid sofflyssningsstället. utan akustikbehandling så kan det vara mycket bas där du sitter men de i soffan hör knappt basen alls eller tvärtom o de som lyssnar blir inte nöjda. sen när man vet de frekvenserna som är för mycket pga modala vågor så dämpar man precis just de frekvenserna. målet är en rak kurva. men dämpar man för mycket så blir det istället en dipp där.
     
    2. riktigt noga är de första reflektionerna dvs de platserna på väggarna o taket där du ifall du ätter en spegel där så ser du högtalarna. sen kommer 2a 3e 4e studsen och varje gång blir de lite svagare. det man vill är ju att första ljudvågen direkt från högtalaern är hög och att alla andra vågor somn kommer av studsar från alla ställen blir mycket svagare. har du denna ambitionsnivå rekommenderar jag att köpa några böcker om akustikbehandling och fördjupa dig.

3, om du inte har denna ambitionsnivå av perfektion, eller tid att blr mer expert, elöler pengar att mäta upp o låta proffsen göra detta, så kan man lite enklare (och sämre) göra som du dämpa med rejäla absorbenter i hörnen o tak golv vägg ställerna. och sen diffussions spridare pä lite olika ställen och "slumpmässigt" så når man relativt goda resultat, man ska ha klart för sig att många som kommer för att lyssna hos dig artister etc, blir MERA (och felaktigt) impade av en snygg design än ett perfekt ljud, så länge ljudet inte e helkass.

4 men man kan sätta upp slumpmässigt på ett genomtänkt sätt, då får man ju bättre än bara lite på känn. i böckerna som jag läst, och det e proffsbyggare av studios, så får man läsa att det kunde lika gärna bli bättre ljud med lite på känn, än när man gick omkring och mätte o justerade i veckor. men framför allt att även om ljudet rent tekniskt uppmätt var "snett" så uppfattade kunderna det som nice pga designen, likaväl som ett perfekt ljudmässigt rum blev mindre populärt pga en ful design. människor i branschen är inte rationella. och endast ett fåtal känner till akustikbehandling och dess betydelse.

5. du frågar inget om ljudISOLERING. grannar finns de? tänk på att att absorbenter BARA absorberar studsljudet, den del av energin i ljudet som studsar tillbaka från väggen, den mesta energin går rätt in i väggen varav en liten del sugs upp av väggen men det mesta går rakt igenom till...grannarna.men det kanske du redan har koll på. i ett eget hus e det bara de i andra rum i huset som hör det som går igenom.

6 sen e målarfärgen på träribbor en riktigt elak studsare, skulle behålla träet obehandlat.om du anv mdf skivor eller andra spånskivor etc skulle jag lägga ett tunt tyg (måste kunna andas igenom det annars bliur det en studsare o absorptionen upphör) för det ser förbenat fult ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • slatspoly nice, men skulle fylla helt med rockwool isol. o inte slänga lite huller om buller, det e såna där halvrunda slatspoly man kan bygga som pelare på sidorna eller en hel vägg bakom,

Så att om jag bygger slatspoly så skall dom fyllas med rockwool isol. men vad menar d u med att man inte ska slänga huller om buller?

Det är naturligtvis lite beroende på hur supernoga och seriöst du violl göra detta.

1. mät upp rummet för att sen se vilka frekvenser det finns för mycket av i precis ditt rum, speciellt vid mix position och vid sofflyssningsstället. utan akustikbehandling så kan det vara mycket bas där du sitter men de i soffan hör knappt basen alls eller tvärtom o de som lyssnar blir inte nöjda. sen när man vet de frekvenserna som är för mycket pga modala vågor så dämpar man precis just de frekvenserna. målet är en rak kurva. men dämpar man för mycket så blir det istället en dipp där.

Det krävs speciell mick för att mäta eller kan jag ta min billiga sångmick och mäta med? Kan man hyra mätmick?

2. riktigt noga är de första reflektionerna dvs de platserna på väggarna o taket där du ifall du ätter en spegel där så ser du högtalarna. sen kommer 2a 3e 4e studsen och varje gång blir de lite svagare. det man vill är ju att första ljudvågen direkt från högtalaern är hög och att alla andra vågor somn kommer av studsar från alla ställen blir mycket svagare. har du denna ambitionsnivå rekommenderar jag att köpa några böcker om akustikbehandling och fördjupa dig.

3, om du inte har denna ambitionsnivå av perfektion, eller tid att blr mer expert, elöler pengar att mäta upp o låta proffsen göra detta, så kan man lite enklare (och sämre) göra som du dämpa med rejäla absorbenter i hörnen o tak golv vägg ställerna. och sen diffussions spridare pä lite olika ställen och "slumpmässigt" så når man relativt goda resultat, man ska ha klart för sig att många som kommer för att lyssna hos dig artister etc, blir MERA (och felaktigt) impade av en snygg design än ett perfekt ljud, så länge ljudet inte e helkass.

Ambitionen är att bygga ett rum som låter bättre än ett kalt rum. Om jag ska bygga något som är på riktigt, så vill jag bygga rum i rum, men det har jag inte varken råd, tid eller kunskap för. Så det jag är ute efter är ett rum som låter så bra som möjligt, och även så billigt som möjligt.

5. du frågar inget om ljudISOLERING. grannar finns de? tänk på att att absorbenter BARA absorberar studsljudet, den del av energin i ljudet som studsar tillbaka från väggen, den mesta energin går rätt in i väggen varav en liten del sugs upp av väggen men det mesta går rakt igenom till...grannarna.men det kanske du redan har koll på. i ett eget hus e det bara de i andra rum i huset som hör det som går igenom.

Kommer (antagligen) bo i lägenhet och för att täta rummet så måste jag bygga rum i rum, vilket jag tidigare skrev om. Kanske finns lättare sätt att göra det på, men jag har inte dykt in i det än. Tänkte få så mycket information om akustikbehandling och hoppa på ljudisolering senare. Det skall ju trots allt göras först, så tänkte ta det sist =)

6 sen e målarfärgen på träribbor en riktigt elak studsare, skulle behålla träet obehandlat.om du anv mdf skivor eller andra spånskivor etc skulle jag lägga ett tunt tyg (måste kunna andas igenom det annars bliur det en studsare o absorptionen upphör) för det ser förbenat fult ut.

Tack för tipset, måla är inget jag hade tänkt att göra ändå. Tar bara tid och en schyst trälist är ju tidlöst snyggt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så att om jag bygger slatspoly så skall dom fyllas med rockwool isol. men vad menar d u med att man inte ska slänga huller om buller?

####de bilderna som var där låg ju isoleringens bitar lite huller om buller, jag skulle skära till så det inte blev luftfickor inne i den.svårt naturligtvis att göra om det e en rund form men det går.

Det krävs speciell mick för att mäta eller kan jag ta min billiga sångmick och mäta med? Kan man hyra mätmick?

#### Har ej kunskap om detta. det är något jag inte gör. Mina rum e så små så det e nästan kört för att få så bra ljud att det lönar sig att göra detta. för att få till ett perfekt sound det skulle jag behöva ha så mycket akustikbehandling att rummet blev ett hål på 1 meter att ligga inne i och mixa, typ, så jag gör så mycket det går. jag har främst ljudisolering med just rum i rummet i tanke. och att få ett urcoolt rum att jobba i.

Ambitionen är att bygga ett rum som låter bättre än ett kalt rum. Om jag ska bygga något som är på riktigt, så vill jag bygga rum i rum, men det har jag inte varken råd, tid eller kunskap för. Så det jag är ute efter är ett rum som låter så bra som möjligt, och även så billigt som möjligt.

"###tror du e inne på rätt spår med dina tankar där, det som jag skulle göra är at fyla hela bakre väggen med 50-100 cm rockwool, och olika ribbor med stora mellanrum för en gigantisk basupptagare, men def alla hörn o tak o golv som ag rdan skrivit om. sen kan du ju mäta och göra diffussorerna efter mätning.

Kommer (antagligen) bo i lägenhet och för att täta rummet så måste jag bygga rum i rum, vilket jag tidigare skrev om. Kanske finns lättare sätt att göra det på, men jag har inte dykt in i det än. Tänkte få så mycket information om akustikbehandling och hoppa på ljudisolering senare. Det skall ju trots allt göras först, så tänkte ta det sist =)

###lätare sät finns inte, det e rum i rummet som gäler om det ska fungera, eller t.o.m bli värre om man gör bygge vid väggar tak o golv o har för litemassa som stoppar.man kan t,o.m förstärka ljudet så det blir mer ljud till grannar än utan bygge.

rum i rum i lägenhet: ojoj 1. det väger så in i helvete, flera ton med massan som krävs om det ska bli nån isolering. så betong och bottenplan är definitivt min rekommendation, e du i ett gammalt hus med högt i tak(jättebra) så e nog golven träreglar och satans usel isolering och det går inte att få bra isolering, allt riskerar o ramla ned på grannen under då man inte kommer undan med att behöva massa. I nyarebetonggolvshus e det så att et klarar en hel del tyngd, men då har du problemet med att takhöjden sällan är mer än 2.40 och det blir tufft av den anledningen. jag har läst 1500 sidor akustic treatment and building music studio och ljudisolering eller snarare ljudreduktion och det jag framför allt har lärt mig är att jag inte kan lura mig själv med att tro att man kan lyckas om man integäör exakt rätt och att man får va realist att i en lägenhet går det inte att nå proffsresultat i ljudisolering.

det andra man måste ha är luftspalt, decoupling, att med sk rum i rummt ite hakontakt med rumburen som skakar o vibrerar o dånar i en massa frekvenser, buren ska vara så tung och tät att jude studsar runt inne i den och stannar där. om minsta del av den ligger i kontakt mot befintliga väggar o golv oeller tak börjar vibrationerna föras över o det skallrar hos granarna.därför har man gummifötter o LUFTSPALT melan bef vä'ggar och din rumsbur. Ju sörre denna luftsplt är desto bättre lyckas man isolera även de tunga basfrekvenerna som har mycket energi. en 30cm e att rekommendera och 1 meter vore super. men ett rum där man bygger så man förlorar en meter av golvytan ....ja i en svensk lägenhet får man ett rör att krypa in i, min kompromiss blev en luftspalt på endast 5 cm så jag får nöja mig med den isolering som det blir men man måste ha en yta att sitta/stå på också...och det kostar.förstås. och väger flera ton.

Tack för tipset, måla är inget jag hade tänkt att göra ändå. Tar bara tid och en schyst trälist är ju tidlöst snyggt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror ni om att sätta in sånna här?

Vem i hela friden skulle vilja sätta in några sådana där??? 😄

Slatspolys är ett spännande koncept för att både sprida högre frekvenser och absorbera lite extra i de lägre.

Jag tyckte de funkade väldigt bra, särskilt i en liten studio där man både mixar och spelar in.

Så att om jag bygger slatspoly så skall dom fyllas med rockwool isol. men vad menar d u med att man inte ska slänga huller om buller?

Slänger in några svar också.

Nä lägg dom inte huller om buller. Som det står i texten tog jag en hel skiva (45 eller 70 piano isover) och lade mot med slatsens baksida efter att ha satt tyget/fleecen. Just för att det ska bli jämnt. Och sedan placera ut bitar så att trycket blir så jämnt som möjligt för att inte tyget skall vara utspänt på vissa ställen och hänga slappt (även om det är spänt och fäst mot slatsen) på andra.

Att jag sen fyllde upp med lite rester jag hade kvar för att få lagom tryck mot tyget gör kanske bilden lite olycklig men det står i texten annars.

Sen kan man ju designa avsevärt mycket snyggare än så.

(jag är inte jättenoga med designen förutom den funktionella delen).

Dock skulle jag inte oroa mig över målning jämfört mot en slät hård träyta. Jag har inte sett några mätningar på att det skulle göra någon betydande skillnad. Förutom just just för designen och känslan. Plus att på en poly så vill du ju att ljudet skall reflekteras, det är just det som är grejen med en poly.

Fortsatt lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...