Jump to content
Annons

Dallas Rangemaster DIY byggsats


therocker

Recommended Posts

Tjenare!

Inspirerad av Vallhagens pedalbyggen bestÀllde jag en variant av trebleboostern "dallas rangemaster" som anvÀnts av bla Tony Iommi och Marc Bolan som byggsats frÄn http://pedalparts.co.uk/

Fick hem den igÄr, sÄ hÀr ser det ut:

post-16893-0-34241100-1351975650_thumb.jpg

Tanken Àr att jag skall löda ihop den inom det nÀrmaste, det Àr inte sÄ mÄnga komponenter och jag hoppas det inte skall bli sÄ stora problem med det. TÀnkte dock slÀnga upp en trÄd, dels dÄ det Àr en del grejjer jag funderar pÄ dels hoppas jag pÄ generella rÄd för att undvika onödiga misstag.

Kopplingsschema finns hÀr http://pedalparts.co...MangeRaster.pdf

Vad jag förstĂ„r Ă€r karaktĂ€ren pĂ„ pedalen vĂ€ldigt beroende pĂ„ vilken transistor man vĂ€ljer, orginaltransistorn som anvĂ€ndes skall enl sidan jag bestĂ€llde pĂ„ vara svĂ„r att fĂ„ tag pĂ„. BestĂ€llde 4 olika transistorer sĂ„ jag fĂ„r vĂ€l prova mig fram 🙂 NĂ„gon som har en aning om hur olika transistorer pĂ„verkar ljudet? Skillnad NPN, PNP, germanium osv.....?

De transistorer jag har Àr:

NPN

AC176

PNP

AC128, Russian M?206 samt EFT83B

Återkommer sĂ€kerligen med fler funderingar framöver och naturligvis ljudexempel nĂ€r den Ă€r klar 🙂

"Tjing" som vi pedalbuilders sĂ€ger..... 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Tack slejnard!

NÄgon tanke kring soundet frÄn de transistorer jag har tillgÄng till?

Tror ocksÄ jag lÀste nÄgonstans att transistorer Àr vÀldigt vÀrmekÀnsliga, Àr risken stor att pajja dom vid lödning?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Coolt projekt! Jag har ocksÄ blivit inspirerad av Vallhagens pedalbyggen. Kan tyvÀrr inte tillföra nÄgot vad det gÀller val av transistor. Ta det lugnt med inte allt för stor lödpenna sÄ gÄr det nog bra. Jag brukar sÀtta en kylflÀns (ombyggd krokodilklÀma) pÄ komponenten nÀr jag löder. Ser fram emot att se / höra resultatet sen!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hallo!

Ja har kollat lite pÄ schemat. NPN eller PNP transistorer borde inte ge nÄgon ljudskillnad. Men man ska aldrig vara för sÀker sÄ testa gÄr ju. Kondensatorerna C1 och C4 Àr s.k. kopplingskondensatorer. Byter man dessa kan man pÄverka ljudet eftersom de slÀpper bara fram vÀxelspÀnning (det du har i gitarrsignalen). Beroende pÄ vÀrde slÀpper de fram olika mycket bas och diskant. Dioden D 1 och kondensatorerna C 2 och C 3 har ingen pÄverkan pÄ ljudet. DÀremot BIAS Àr lite intressant tycker jag. PÄminner om presens som fanns pÄ gamla rör Marshall. Vore kul om du la ut lite ljudprov om du har tid att byta transistorerna sÄ kan man fÄ lÀra sig nÄt nytt.

Kolin

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

pme (oregistrerad)

Tack slejnard!

NÄgon tanke kring soundet frÄn de transistorer jag har tillgÄng till?

Tror ocksÄ jag lÀste nÄgonstans att transistorer Àr vÀldigt vÀrmekÀnsliga, Àr risken stor att pajja dom vid lödning?

Har man bara en lödpenna avsedd för elektronik Àr det inga problem. Dvs en temperatur reglerad. Statisk elektricitet kan vara vÀrre, speciellt fetar. Men du hade bara bipolÀra.
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Coolt projekt! Jag har ocksÄ blivit inspirerad av Vallhagens pedalbyggen. Kan tyvÀrr inte tillföra nÄgot vad det gÀller val av transistor. Ta det lugnt med inte allt för stor lödpenna sÄ gÄr det nog bra. Jag brukar sÀtta en kylflÀns (ombyggd krokodilklÀma) pÄ komponenten nÀr jag löder. Ser fram emot att se / höra resultatet sen!

Tack för tipset med krokodilklÀmman, skall testas!

Hallo!

Ja har kollat lite pÄ schemat. NPN eller PNP transistorer borde inte ge nÄgon ljudskillnad. Men man ska aldrig vara för sÀker sÄ testa gÄr ju. Kondensatorerna C1 och C4 Àr s.k. kopplingskondensatorer. Byter man dessa kan man pÄverka ljudet eftersom de slÀpper bara fram vÀxelspÀnning (det du har i gitarrsignalen). Beroende pÄ vÀrde slÀpper de fram olika mycket bas och diskant. Dioden D 1 och kondensatorerna C 2 och C 3 har ingen pÄverkan pÄ ljudet. DÀremot BIAS Àr lite intressant tycker jag. PÄminner om presens som fanns pÄ gamla rör Marshall. Vore kul om du la ut lite ljudprov om du har tid att byta transistorerna sÄ kan man fÄ lÀra sig nÄt nytt.

Kolin

Tack för att du hjÀlper mig tolka schemat, var ett tag sen jag lÀste sÄnt, gick el-tele teknisk pÄ gymnasiet för lÀnge lÀnge sen och var vÀl inte den mest engagerade studenten..... Kommer att koppla för PNP transistorer dÄ jag har flest sÄna att testa med, ska jag testa NPN mÄste jag ju vÀnda polaritet samt vÀnda nÄgra komponenter sÄ det tror jag inte jag gör.

BIAS spÀnningen skall enl schemat ligga mellan 6,8-7,1 volt, skall testa olika varianter dÀremellan, ljudprov kommer!

Är lite fundersam pĂ„ D1, den Ă€r en "power supply polarity protection", jag tolkar det som att den skyddar kretsen om man rĂ„kar vĂ€nda batteriet fel genom att kortsluta batteriet??

Har man bara en lödpenna avsedd för elektronik Àr det inga problem. Dvs en temperatur reglerad. Statisk elektricitet kan vara vÀrre, speciellt fetar. Men du hade bara bipolÀra.

Jag kan inte stÀlla temperaturen pÄ min penna men nog Àr den avsedd för elektronik, testar med försiktighet tillsammans med kylflÀnsar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HÀr, du fÄr min!

The KING!

EDIT:

The Slider

By the time this album was recorded, Bolan had developed a taste for transistor HH amps, as they were more reliable than the valve driven Vampowers, and the distortion channel on the IC100 and IC100S works like a dream with a Dallas Rangemaster, which incidentally does not suit every amp

post-17279-0-49744000-1352104093_thumb.jpg

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack slejnard!

NÄgon tanke kring soundet frÄn de transistorer jag har tillgÄng till?

Tror ocksÄ jag lÀste nÄgonstans att transistorer Àr vÀldigt vÀrmekÀnsliga, Àr risken stor att pajja dom vid lödning?

Jag brukar löda dit en sockel sÄ att det blir enkelt att byta mellan olika transistorer. Bryt sönder en sockel till en IC-krets eller nÄt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

aROCKER: The real thing.... jadu den skulle man haft 🙂

arha: Han skrev att han skulle "slĂ€nga med en extra socket" för att snabbt kunna testa olika transistorer om man bestĂ€llde fler, det gjorde han inte och jag fattade inte vad en "socket" va men det gör jag nu 🙂 Tack. Har dock lött pĂ„ tre trĂ„dar i stĂ€llet och skiftar pĂ„ dom i stĂ€llet.

Har lött ihop kretsen nu utom brytare och ledlampa för att testa men fastnat vid BIAS'en, mÀter jag upp den vÀxlar den mellan -8,3 - -9,5 volt nÀr jag vrider pÄ poten, alltsÄ en bit frÄn -6,8 - -7,1 v.

Har testat med tvÄ olika transistorer och fÄr samma vÀrden. Har kollat resistorerna en extra gÄng och jag har satt dom rÀtt. GAinkontrollen pÄverkar inte spÀnningen, har testat.

Kan jag ha vÀxlat collektor och emitter pÄ transistorn? Kanske jag rentutav SKALL vÀnda pÄ collektor och emitter nÀr jag kör PNP transistor??

Har för avsikt att testa hur den lĂ„ter efter att jag Ă€tit lite grand, har ni nĂ„gon tanke gĂ€rna snabbt svar 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

aROCKER: The real thing.... jadu den skulle man haft 🙂

arha: Han skrev att han skulle "slĂ€nga med en extra socket" för att snabbt kunna testa olika transistorer om man bestĂ€llde fler, det gjorde han inte och jag fattade inte vad en "socket" va men det gör jag nu 🙂

Sorry menade ju sockel. đŸ„° Jag tar en med 6 pinnar och bryter den pĂ„ mitten. Perfekt att trycka ner trissan i. Ingen risk att vĂ€rma sönder nĂ„got och lĂ€tt att byta trissan.

https://www.elfa.se/...459&q=IC+sockel

Redigerat av arha
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sorry menade ju sockel. đŸ„° Jag tar en med 6 pinnar och bryter den pĂ„ mitten. Perfekt att trycka ner trissan i. Ingen risk att vĂ€rma sönder nĂ„got och lĂ€tt att byta trissan.

https://www.elfa.se/...459&q=IC+sockel

Han som jag bestÀllde den av skulle slÀnga med en "socket" (vilket han inte gjorde), dÄ fattade jag inte vad han menade men nÀr jag lÀste ditt förra inlÀgg fattade jag. Tack för tipset, skall anvÀnda sÄdan nÀsta gÄng.

Har testat spela med den nu med tre olika transistorer och resultatet det samma, det blir lite mer "treble" men ingen som helst "boost"...... har alltsÄ byggt en eq med fast lÀge....

Höjer jag kollektorspÀnningen mha BIAS poten upp över ett visst lÀge tystnar den, visst Àr det vÀl sÄ att spÀnningen pÄ basen blir för lÄg? Har precis för mig att den behöver en viss "driftsspÀnning"...

Hur fasen ska jag gÄ vidare? LÀgger ner för dagen nu men skulle va jÀkligt tacksam för input....

Redigerat av therocker
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

JamendĂ„sĂ„...... plockade fram den igen, tĂ€nkte att det mĂ„ste ju bara gĂ„, vĂ€nde pĂ„ kollektor/emitter och vips..... 😛

Testat lite snabbt nu i kvÀll, första transistorn ut var ÀndÄ ingen höjdare, dÄligt med krÀm i. Provade nr tvÄ som lÀt riktigt bra, ungefÀr som jag hoppats pÄ tror jag. SÄ snart jag hinner skall jag Àven prova den tredje. Tyckte inte att det gjorde sÄ mkt för ljudet nÀr jag vred pÄ BIAS ratten.

Ljudprov och bilder kommer kanske i helgen, nu njuter jag bara av att jag fĂ„tt det att fungera 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nej, du kan inte byta plats pĂ„ en NPN och en PNP transistor. Basen, som för den strömen som ska förstĂ€rkas Ă€r pĂ„ samma pinne. Men sen ska du ta ut förstĂ€rkningen pĂ„ kolektorn pĂ„ en NPN transistor. PĂ„ en PNP Ă€r ju electronflödet Ă„t ett annat hĂ„ll. SĂ„ i en teoretisk vĂ€rld sĂ„ Ă€r det ett motsatsförhĂ„llande. Men det fanns vĂ€l med ett kopplingsschema för PNP transistor? Om inte sĂ„ ska jag se om jag fĂ„r lite tid att rita ett sĂ„ du kan testa. Men som Vallhagen pĂ„pekade sĂ„ kan man inte bara byta ut dom. Ja, kan och kan... nog kan man det. Ingen kommer ju att dö, vi pratar bara om 9 V "lik"ström. 🙂

Kolin

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Är lite fundersam pĂ„ D1, den Ă€r en "power supply polarity protection", jag tolkar det som att den skyddar kretsen om man rĂ„kar vĂ€nda batteriet fel genom att kortsluta batteriet??

Hej igen. Kul att man rÄkat inspirera;)

Jag ser att min hastiga varningsflagg kring förvÀxling PNP-NPN redan var avklarad. Gott sÄ. Schemat funkar visst för vilken modell du Àn vÀljer, dock, vill du testa bÀgge varianterna sÄ mÄste du polvÀnda inte bara batteriet utan Àven C2 och C3. Annars smÀller de.

D1 Àr som du sÀger till för att idiotsÀkra kretsen för bakvÀnd spÀnning. MÄste oxÄ vÀndas om du byter polaritet i kretsen.

Transistorsocklar har jag i byrÄlÄdan, om du vill ha tvÄ stycken sÄ skicka mig ett PM med din adress. Val av transistor Àr nog bara att prova sig fram, det finns mÄnga rÀtt att vÀlja, men du skall absolut ha germanium (och det har du ju). Jag tror att alternativen du köpt Àr helrÀtt. SjÀlv skulle jag chansat pÄ AC128, ett av dina val.

Germaniumtransistorer kan vara lite inbördes svajiga (breeeeed spec). Det finns entusiaster som köper hundratals (av en sort) för att hitta rÀtt. Eller betalar 100 spÀnn för ett matchat par.

***

Ang bygget i sig, sÄ har jag ingen sÄn sjÀlv. Men om jag hajjar saken rÀtt sÄ gifter den sig bÀttre med rörhÀckar Àn solidstateprylar. Om du ökar vÀrdet pÄ C1 (prova med 10-22 nF) sÄ ökar du bredden pÄ den boostade frekvensen.

Tjing

*********

Edit: Psst, go nörd! http://www.geofex.com/Article_Folders/Rangemaster/atboost.pdf

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

pme (oregistrerad)

Nej, du kan inte byta plats pĂ„ en NPN och en PNP transistor. Basen, som för den strömen som ska förstĂ€rkas Ă€r pĂ„ samma pinne. Men sen ska du ta ut förstĂ€rkningen pĂ„ kolektorn pĂ„ en NPN transistor. PĂ„ en PNP Ă€r ju electronflödet Ă„t ett annat hĂ„ll. SĂ„ i en teoretisk vĂ€rld sĂ„ Ă€r det ett motsatsförhĂ„llande. Men det fanns vĂ€l med ett kopplingsschema för PNP transistor? Om inte sĂ„ ska jag se om jag fĂ„r lite tid att rita ett sĂ„ du kan testa. Men som Vallhagen pĂ„pekade sĂ„ kan man inte bara byta ut dom. Ja, kan och kan... nog kan man det. Ingen kommer ju att dö, vi pratar bara om 9 V "lik"ström. 🙂

Kolin

Jo. denna Àr möjlig om man följer instruktionen. Fast denna varianten blir en kollektorföljare i det andra emitterföljare. Och det blir naturligtvis vÀldigt olika ljud dÄ.
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tackar för svar. Kopplade kretsen frÄn början till en PNP men det stod ingenstans att man skulle vÀnda Àven transistorn, eller sÄ fatta jag fel vilka pinnar som var vad men nu funkar den ju.

Kul att du dök upp i trÄden vallhagen:) PM kommer. Ska lÀsa era inlÀgg mer ingÄende sedan, pÄ vÀg till nytt jobb som verkligen sugen musten ur en.....

Ja just det, av de tvÄ jag testat lÀt AC128 klart bÀst, har Ànnu ryssen kvar att prova.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du ska inte vÀnda transistorn. Emitter pÄ emitterplats oberoende av om det Àr npn eller pnp. Och ja, du kan ha vÀnt den fel frÄn början, det Àr faktiskt ganska lÀtt hÀnt.

Dock sÄ Àr det ju sÄhÀr, vilket Àr rÀtt kul: NÀr man pysslar med effekter av (t.ex.) typ boost/överstyrning, sÄ gör vi tvÀrtemot HIFIfolket; vi jobbar med komponenters vÀrden precis nÀr de slutar fungera "som de ska" för att fÄ "just det dÀr rÀtta (sjuka) soundet". DÀrför funkar det ibland att chansa fel; du kommer fÄ nÄnsorts effekt om du felvÀnder transistorn 180 grader. Kanske t o m en bra effekt.

tjing

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NĂ€r jag provade den med felvĂ€nd transistor sĂ„ kĂ€ndes det som den funkade som en eq med ungefĂ€r samma ton som min VST rangemaster men ingen som helst boost. Kanske ska vĂ€nda pĂ„ nĂ„gon av elektrolytkonningarna?........ 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...