Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

LÀste hörlurstestet i senaste Studio. Dyra lurar Àr ofta bÀst, men jag har ett trick som gör att jag klarar mig med (nÀstan) vilka skitlurar som helst.

Jag importerar ett audiospÄr med en snutt frÄn en fÀrdig, kommersiell lÄt som jag tycker har en bra ljudbild. SÄ lÀgger jag den nÄnstans i den produktion jag hÄller pÄ med, mitt i ett avsnitt dÀr jag anvÀnder ungefÀr liknande instrument och alltsÄ önskar en liknande ljudbild. SÄ sÀtter jag loopmarkörerna (Cubase) frÄn en takt före klippets början till en takt efter, sÄ att nÀr jag loopar sÄ fÄr jag först en takt av min lÄt och sen en bit av den importerade produktionen. SÄ loppar jag pÄ, och skruvar pÄ mina reglage tills mitt avsnitt lÄter ganska likt min mÄlljudbild.

Med den metoden klarar jag mig med ett par Koss Porta Pro (som jag faktiskt köpte 1989, slÄ det!), lurar som inte direkt Àr kÀnda för att ge en rak frekvensgÄng. Men det fÀrdiga resultatet lÄter skiiitbra nÀr jag spelar det i min referensanlÀggning.

Det hÀr kanske inte alls var sÄ smart och unikt, det kanske Àr nÄgot som alla testat och tycker funkar dÄligt. Men för mig Àr det kalas, och det spar tusenlappar.

Detr enda som behövs Àr ett par "adaptiva" öron, och det tror jag de flesta har.

Annons
Postat (redigerat)

Faktiskt en av de mest kreativa lösningar jag lÀst pÄ detta forum ! Alltför ofta hÀnvisas man till plugg x som kostar xxx :- eller skaffa andra monitorer (suck..) byta mixerbord ...etc......kostar xx xxx pesetas.

Ditt tips Ă€r mĂ„nadens viktigaste , tar till mig det pĂ„ direkten. ! 😛

Hade ett liknande tips att klara sig med sina gamla vanliga hifi-högtalare istĂ€llet för att man tvunget mĂ„ste ha dyra monitorer. Jag menar : Det mixades musik Ă€ven innan Yamaha Ns-10 kom ut pĂ„ marknaden. Skaffar man nya monitorer sĂ„ mĂ„ste man lĂ€ra kĂ€nna dom , och de har dom flesta missat sĂ„ dĂ€rför gĂ„r man genvĂ€gen över pluggparadiset och en maximizer och voilaÂŽ allt lĂ„ter fan i mig likadant. VĂ€ldigt originellt. 😛

Redigerat av Kill All Autotuner
Stinkey (oregistrerad)
Postat

KlÀmmigt trick. Smart och igentligen enkelt, dÀrför svÄrt att komma pÄ. Tack för tipset. Alla udda och budgetvÀnliga lösningar Àr vÀlkommna.

Postat

enda problemet Àr vÀl kanske att du inte kommer fÄ kontroll pÄ precis alla frekvenser... typ djup bas o sÄnt. men dom man vanligtvis hör i de flesta anlÀggningar kommer du ju kunna fÄ till

Postat

-bra alternativ: det gÄr nÀmligen alldeles utmÀrkt att mixa bort sig med ett par dyra monitorer ocksÄ. Med din metod vet man i alla fall att man inte Àr ute och cyklar alldeles...

-att bÄde lyssna i monitorer och ibland ta med mixen till olika skrÀpiga högtalare tror jag Àr det bÀsta. -om man jÀmför med annan liknande musik som man anser vara vÀlljudande pÄ lite olika stÀllen kan man ju hoppas att man lyckas...

captain nemo (oregistrerad)
Postat

Mycket bra tips. Du har sparat (eller Ätminstone skjutit pÄ framtiden) en stor investering.

//Nemo

Postat

guldstjĂ€rna 😄

köpte precis nya lurar men tror f-n jag ska anvÀnda mej av ditt trix ÀndÄ..!

Postat

Det Àr samma metod som man mÄste anvÀnda för att lyssna in sig pÄ nya monitorer om de inte lÄter sÄ naturtroget som man egentligen önskar.

Med bÀttre monitorer skruvar man tills det lÄter bra - och sedan lÄter det helt enkelt bra överallt annars ocksÄ - men för sÀkerhets skull, Àr det bra att under resans gÄng lyssna pÄ nÄgon fÀrdigmixad skiva ÀndÄ, för att kontrollera att man inte har blivit fartblind av nÄgot speciellt ljud e dyl...

Med sÀmre lyssning, Àr det dÀremot mycket viktigare att referenslyssna i olika anlÀggningar under resans gÄng ocksÄ.

Som nĂ„gon nĂ€mnde, sĂ„ Ă€r det dock lĂ€tt att man tappar en massa detaljer i sĂ€mre lyssning, sĂ„ att det Ă€ndĂ„ inte blir sĂ„ bra som det hade blivit annars - men nĂ„gonstans mĂ„ste man ju sĂ€tta ribban... 😄

Postat

HĂ„ller helt med dig oh tar till mig ditt tips. Jag mixar i min hifi-anlĂ€ggning och vi har slĂ€ppt tre demosar med bandet som Ă€r mixade i dessa högtalare. Och de lĂ„ter riktigt bra i alla anlĂ€ggningar jag lyssnar. Det Ă€r en myt om att man MÅSTE ha dyra studiomonitorer för att kunna mixa korrekt. Nu tar vi död pĂ„ den!

Postat (redigerat)

Man kan nog sÀtta en bra mix i det mesta bara man kÀnner högtalarna tillrÀckilgt vÀl.

Har sjÀlv mixar i 20 watts pioneer hÀgtalare men minimum frekvens omfÄng och ett Àckligt ljud. Och nÀr mixen har vart fÀrdig och jag ska referenslyssna i skolans genelec monitorer sÄ sitter mixen klockrent.

Redigerat av addic59
Postat (redigerat)
HĂ„ller helt med dig oh tar till mig ditt tips. Jag mixar i min hifi-anlĂ€ggning och vi har slĂ€ppt tre demosar med bandet som Ă€r mixade i dessa högtalare. Och de lĂ„ter riktigt bra i alla anlĂ€ggningar jag lyssnar. Det Ă€r en myt om att man MÅSTE ha dyra studiomonitorer för att kunna mixa korrekt. Nu tar vi död pĂ„ den!

En myt med ett stort mĂ„tt av sanning trots allt. 😉

Jag gjorde riktigt bra mixar efter flera Är tillsammans med mina Alesis Monitor One, sÄ man kan absolut lÀra sig mixa bra i de flesta högtalare.

Dock Ă€r det sĂ„, att nĂ€r jag bytte till mina ADAM P11A, sĂ„ blev det en otrolig befrielse, eftersom jag plötsligt hörde alla detaljer, fick bĂ€ttre upplösning av ljudet i alla frekvensomrĂ„den och fick en bĂ€ttre definition i stereobilden. TrĂ„kigt nog, kĂ€nde jag att jag gĂ€rna hade velat göra om alla gamla mixar, eftersom de plötsligt inte lĂ€t sĂ„ bra som jag hade uppfattat dem med de gamla monitorerna... Jag behövde inte lĂ€ra mig dem alls, utan gjorde bra mixar frĂ„n dag ett. NĂ€r jag sedan skaffade ett par P33A, sĂ„ blev det Ă€nnu ett snĂ€pp bĂ€ttre. 🙂

Testade ocksÄ nyligen de svenska RAL - och det var ocksÄ en trevlig upplevelse, eftersom jag upplevde dem som rena och Àrliga. Favoriterna Àr fortfarande ADAM S3A (som kostar för mycket för mig) och deras lillebror, P33A - men nÀr det gÀller monitorer runt 15000:-, sÄ skulle jag faktiskt ha mycket svÄrt att bestÀmma mig mellan P11A och RAL...

Summa summarium sĂ„ skulle jag definitivt inte vilja gĂ„ tillbaks till sĂ€mre monitorer och fĂ„ tillbaks en luddigare ljudbild som Ă€r svĂ„rare och tar lĂ€ngre tid att lĂ€ra sig hantera. Man blir vĂ€l bekvĂ€m "pĂ„ Ă€ldre dar"... 😛 Hade jag blivit tvungen, sĂ„ hade det förstĂ„s gĂ„tt - men dĂ„ kommer det obekvĂ€ma referenslyssnandet pĂ„ olika anlĂ€ggningar tillbaka - och det Ă€r sĂ„ trist, att jag hellre spenderar lite mer pengar pĂ„ att fĂ„ riktigt bra prylar som det alltid blir rĂ€tt med frĂ„n början. 😎

Redigerat av Claes
Postat

Har man inte sÄ mycket att jÀmföra med Àr ju ditt tips klockrent... men har man som Claes sÀger, vant sig vid bra grejer, blir man bara irriterad av att behöva göra kompromisser eller ta till knep för att lyckas göra ett bra slutresultat..

Innan jag skaffade monitorer satt jag med ett par billiga hifi-högtalare ( som i Àrlighetens namn inte ens var vÀrda namnet Hi-Fi ) och tyckte att det var mer slump Àn skicklighet om man lyckades göra en bra mix Àven om man satt flera timmar varje dag o verkligen lyssnade pÄ hur högtalarna spelade..

Postat

jag har prövat flera olika mastrings pluggar men jag har aldrig lyckats att fÄ bra ljud genom dem.

resultatet som jag oftast fÄtt Àr att ljudet klipper eller distar.

hÄller mig till min standard metod att klÀmma pÄ de frekvenser som skall höras plus att öka volymen med hjÀlp av en kompressor.

Postat

Tipset kan ju bara funka pÄ dom frekvenser som faktiskt hörs i dina lurar?

Jag Ă€r den första att intyga att man kan lĂ€ra sig mixa Ă€ven med dĂ„liga hjĂ€lpmedel, men det Ă€r ganska tröttsamt i lĂ€ngden - blir mĂ„nga testlyssningar och kasserade cd-r:er. 😎

Kan man inte fÄ bidrag frÄn Leif Pagrotsky för att köpa genelecs? Det borde man!

• 2 veckor senare...
Postat

Jag brukar göra i princip likadant men jag importerar inte filen.. Har den pÄ i winamp i bakgrunden nÀr jag glömt hur den lÀt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.